Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Plan V van Fleischmann  (gelezen 19670 keer)

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2006, 21:19:13 »
Moet ff een speciaal stekkertje aanschaffen!

Ben heel benieuwd wat voor een stekkertje dat dan is...

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2006, 23:47:00 »

Een stekkertje die in de aansluiting past, weet ik hoe het heet, met losse draden naar de decoder toe ;)!

Zal even bij kennis van me de naam ervan vragen ;)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 11:05:54 door Sander Lageveen. Reden: quoten van hele berichten overbodig. quoten van direct bovenstaand bericht ook. quote verwijderd »
Nederlands H0 Modelspoor

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 09 september 2006, 00:56:09 »
Deze past toch gewoon
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 09 september 2006, 01:32:28 »
Ja, maar die is gelijk weer een stuk duurder...
Kan je beter een ESU LP kopen met een NEM 651 stekkertje, of inderdaad zo'n ding los erbij kopen.
@ Bart, dat stekkertje is gelijk aan het rechter stekkertje op de foto hierboven.

Een ander vraagje: Is de gold vanwege zijn Lenz-stekker niet te dik voor in een plan V?

Gr. Henk
K.Bay.Sts.B

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 09 september 2006, 06:21:00 »
Hoe een NEM651 aansluiting eruit zie weet ik wel :p

Ik dacht dat Jumboy een soort verloop stekkertje bedoelde van NEM652 naar NEM651. Vandaar mijn vraag.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 09 september 2006, 11:01:46 »
Een ander vraagje: Is de gold vanwege zijn Lenz-stekker niet te dik voor in een plan V?
Gr. Henk

Nee, dat denk ik niet, er is meer dan voldoende ruimte.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 03 december 2006, 21:36:28 »
Spoorgenoten,
Ongeveer 2 jaar gelden heb ik mijn gele plan V laten voorzien van een lenz decoder. De trein reed toen naar behoren. Daarna is de trein weer in de doos gegaan en kortgeleden weer tevoorschijn gehaald. Vervolgens voorzien van binnenverlichting.

Na alles gecontroleerd te hebben is het moment van rijden eindelijk aangebroken. Helaas blijken de rij eigenschappen op dit moment bagger. Heb inmiddels de wielen schoongemaakt en een drupje olie toegediend.
Tot op dit moment geen verbetering.

Ik heb nog een tweede gele plan V en de hierboven genoemde groene uitvoering.

Mijn vraag: is mijn treinstel gedoemd de rest van zijn leven als stilstaand of dummy model te slijten of zijn er wellicht nog mogelijkheden om de rij eigenschappen weer goed te krijgen?

wie heeft er tips?

groet,
Hans

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 03 december 2006, 22:30:33 »
Hans,

Wellicht een overbodige vraag, maar toch even voor de zekerheid: heb je het stel al een poos laten inrijden? Dus een half dagje op een schoon railovaaltje met de trafo op half vermogen?

Een poosje inrijden doet vaak wonderen, dat heb ik bij mijn modellen inmiddels wel gemerkt. Ik heb zelf geen vaste baan, dus dit is de enige 'lichaamsbeweging' die mijn locs momenteel krijgen. Zo uit de doos rijden de meeste modellen met tegenzin, maar na een paar uur lopen ze meestal weer voorbeeldig.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2006, 22:35:12 »
Hans,

Het is toch zonde om zo'n mooie trein stil te laten staan.
Zelf heb ik een gele plan V die uitstekend rijdt, weliswaar met een Zimo decoder maar dat zal toch niet al te veel uitmaken.

Het is van belang dat de motor in goede conditie is.
Collector schoon en goede koolborstels.
Eventueel een tussen tandwiel verwijderen en dan eerst zorgen dat de motor goed en rustig loopt.
Verder schone en goede wiel contacten.
Ik zou hem eerst analoog uittesten alvorens digitaal.


Groet,
Rob 
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2006, 23:01:03 »
In mijn bestaande baan heb ik een "klein" lusje opgenomen om locs e.d. op in te laten rijden. Zelfs hierop komt dit treinsstel niet vooruit.
Het is inderdaad zonde om te laten stilstaan.
Om die reden heb ik het wielstel waar de motor op zit iets opgekrikt en de motor laten draaien. De motor draait wel, maakt weinig herrie, maar stopt soms om daarna weer langzaam op gang te komen.
Wellicht dienen de koolborstels vervangen te worden?
Zal teven bij mij treinenzaak informeren.
De wielen zijn welleswaar schoongepoetst, maar zijn wel verkleurd. (beetje koperkleurig??). Moeten deze misschien vervangen worden?

Ik zal morgenavond de motor langer laten lopen en dan ook het tweede gele treinstel uitproberen en vervolgens ook de groene.

Alvast bedankt voor jullie tips.
 

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #25 Gepost op: 03 december 2006, 23:33:13 »
Hoi Hans,

Meestal is het euvel bij de F* rondmotoren die niet op gang willen komen olie  (of een olie-kool mengsel) op de collector en/of in de koolborstel buisjes/hulzen.

Hier een recept dat ik al zo'n 25 jaar toepas (vroeger zelfs professioneel in een Treintjeswinkel ;) )

Neem eerst de hulsjes eraf, verwijder de koolborstels (met veertjes)

Demonteer het lagerschild,

Maak alles goed schoon in wasbenzine (geen ander goedje zoals terpentine, is vettig)

Neem een worstprikkertje, wikkel daar wat keukenrol omheen, natmaken in wasbenzine en de buisjes van binnen 'schoonpolijsten'

Voer hetzelfde uit met het anker: collector met een katoenen doekje en wasbenzine goedschoonmaken (mag best 'zeiknat' worden) daarna goed droogblazen.

Neem weer een worstprikkertje en krab daarmee de gleuven in de collector schoon, blijft vaak kool van de koolborstels in zitten.

(Bij mijn eigen modellen doe ik meestal de collector nog even met 2000 (beslist niet grover) polijstlinnen, haalt alle krasjes weg en de scherpe hoekjes van de collector lamellen, daarna wel weer even met prikkertje door de gleufjes)

Zet alles weer in elkaar

Plaats een nieuw setje borsteltjes

1 druppel olie in het lagertje van het motorschild (was nu uitgedroogd door de wasbenzine behandeling)

1 druppel olie achter het motorrondsel aan de andere kant

Nu moet de motor weer lekker een half uurtje vooruit en achteruit draaien op een gemiddelde snelheid.

Hierna kan het zijn dat het motorschild lagertje nog wel een druppeltje kan gebruiken

Mocht je de indruk hebben dat e.e.a. nog zwaar draait, verwijder dan alle tandwielen (op het motorrondsel na) en geeft ze ook een goede onderdompelings beurt in de wasbenzien (10 min. laten weken) daarna met een worst- (of sate-) prikker of harde kwast de tandholtes van vet en andere narigheid ontdoen.

Vervolgens weer in elkaarzetten en op elk tandwiel asje een miniscuul drupje olie.

Op deze manier lopen al mijn F* rondmotor al zo'n ruim 30 jaar perfect. Zelfs nu sinds een paar jaar de meeste gedigitaliseerd zijn, waarbij het niet zoveel uitmaakt met welke decoder. Ik heb ze lopen met Lokpilot DCC v1.0, 2.0 en 3.0, Kuehn N025 (ja klopt in een BR64), Kuehn T145 (Viessmann), Uhlenbrock, en Lenz gold.
Overigens heb ik de indruk dat de LoPi 2.0 het mooiste regelt.


Grtzz en Suc6

Karst

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #26 Gepost op: 04 december 2006, 07:35:44 »
Karst,
Door jouw heldere en stapgewijze uitleg, moet ik in staat zijn om de motor te demonteren, schoon te maken, nieuwe koolborstels te plaatsen en weer in elkaar te zetten.
Op zich is het makkelijk om het gehel wielstel waar de motor op vast zit, los te maken, zodat ik overal goed bij kan.
Zal de methode en volgorde die je aangeeft dan ook nauwlettend opvolgend.
Hartelijk dank voor je reactie.

groet,
Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #27 Gepost op: 04 december 2006, 10:18:12 »
Hans,

graag gedaan en idd is het veel makkelijker om het gehele motordraaistel er uit te halen. werkt veel makkelijker en kun je er overal goed bij.


Grtzz,

Karst

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #28 Gepost op: 12 december 2006, 19:45:16 »
Hallo Karst,
Aan de hand van jouw beschrijving heb ik de motor gedemonteerd, schoongemaakt,voorzien van nieuwe koolborstels en alles weer gemonteerd. (ps; mijn winkelier had de borstels gewoon op voorraad). 
Hierna de draden weer aangesloten en het treinstel weer op de baan gezet, nog voordat de kappen zijn gemonteerd.
De rij eigenschappen zijn super. Niet alleen bij hoge snelheden rijdt de trein goed, ook bij lage snelheid kruipt de trein over de baan.

Ik zal dan ook binnenkort mijn tweede plan V onderhanden nemen.

Nogmaals dank voor je uitleg over het schoonmaken. Ik zal er zuinig op zijn.

groet,
Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Plan V van Fleischmann
« Reactie #29 Gepost op: 12 december 2006, 20:06:06 »
Hans, graag gedaan  :D

Ook de oude Lima 'koffiemolens' laten zich op deze manier aardig temmen, met als extra toevoeging wat teflon vet op de tanden van de tandwielen, niet zo fijn als FL* maar toch heel acceptabel.

Grtzz,

Karst