Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door Joz
Vandaag om 00:55:26
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: Railmagazine 256  (gelezen 8600 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Railmagazine 256
« Gepost op: 03 August 2008, 21:52:02 »
In zomernummers van (model)spoortijdschriften is over het algemeen wat meer ruimte voor grootspoor en wat minder aandacht voor modelspoor dan gebruikelijk. Railmagazine 256 is op die regel geen uitzondering. Verder bevatten zomernummers meestal de nodige toeristische artikelen al of niet van Alpine aard. Daar heeft dit nummer van Railmagazine gelukkig geen boodschap aan.

Het eerste grootspoorartikel is nog vrij frivool. Stibans is bezig een NS 162 te restaureren. Het locje werd ooit door de geallieerde strijdkrachten op een Normandisch strand gezet.
Daarna een verslag  van de overdracht van de eerste gemoderniseerde Sprinter 2. Op pagina 47 staat een foto van de overhandiging van een door Manuel vervaardigd model. Het model zit in een prachtige buis, waarvan we eerder hebben gehoord.
Verder kunnen we lezen dat er wel eens een loc van SNCF Fret in Nederland komt; dat er in een grote klimaatkamer te Wenen ook Nederlands materieel wordt getest; dat ze bij Siemens voor de hele wereld locs bouwen; dat er bij Gevelco Botlek sprake is van staalvervoer; en dat er bij Vossloh Spanje ook al indrukwekkende spoormaterieel wordt gebouwd.
Tussendoor het tweede fotoverslag van Harrie Peters onder de titel ‘Zomaar veertig jaar geleden’. Deze keer gaat het over de afscheidsrit die ter gelegenheid van de opheffing van de WSM-lijn in het Westland werd georganiseerd. Vier blauwe Blokkendoosrijtuigen bereden met verschillende trekkrachten niet alleen de WSM-lijn maar ook de Haagse goederenlijn. Dat leverde mooie plaatjes op.

In het eerste modelspoorartikel beschrijft Hans Louvet de bouw van een aandoenlijk mijnspoorlocje met bijbehorend diorama.,
Het hoofdgerecht van dit nummer  is naar mijn mening het artikel waarin Ad Oudes vertelt hoe hij de afgelopen decennia een NCS trein in spoor 1 heeft gebouwd. Begin jaren tachtig bouwde hij een tweetal life steam tenderlocs in het fraaie oker van de NCS. In de loop der tijd kwam daar een aantal rijtuigen bij, waaronder zeer fraaie teakhouten vierassers.
René Vink laat zien hoe je van een lange loc toch een scherpe foto kan maken.
Otto Dijkstra toont in een vervolgartikel over de geelbanders welke modellen er in de loop der tijd verschenen. Mijn conclusie: het wordt tijd voor een goed en betaalbaar HO-model. Weet Otto meer?
Michiel van Tongeren laat zien hoe de Piko Hondekop met verf flink kan opknappen.
Bill Roberts vertelt over zijn DR-baan in schaal n onder de voor Britten zeer aansprekende titel ‘Colditz Stadt’. Heb ik gelijk het intro weer in mijn hoofd.
In het vorige nummer beschreef Erik Mosterd zijn Haarlemmermeerlijn modules. In dit nummer een artikeltje over de bewegende draaibrug op één van de modules.

In de productinformatie deze keer niet alleen alle bekende nieuwe modellen, maar ook veel modelautonieuws.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2008, 19:56:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: Railmagazine 256
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2008, 09:21:29 »
Op pagina 256 staat...

Dan is jouw exemplaar aanzienlijk dikker dan het mijne. Bofkont!   ;D

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Railmagazine 256
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2008, 19:55:57 »
Ah ja, moet pagina 47 zijn.  :-[

Railmagazine heeft tegenwoordig de gewoonte om op iedere pagina, naast het paginanummer, vrij groot 'Railmagazine xxx' te zetten. Tamelijk zinloos als je het mij vraagt en in ieder geval verwarrend voor types als ik die kennelijk een bril nodig hebben (en verder even niet nadenken).  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Railmagazine 256
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2008, 21:39:25 »
Dat "Railmagazine xxx" is niet zo zinloos als het lijkt. En Railmagazine is niet de enige die dat doet, veel vaktijdschriften doen het ook. Als je er nl. een fotokopie van maakt, dan kun je altijd zien waar het vandaan komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Railmagazine 256
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2008, 10:32:05 »
Ah ja, maar dan zie je toch niet vaak dat die tekst aanzienlijk groter wordt gezet dan het paginanummer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Railmagazine 256
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2008, 11:10:41 »
Heb hem even in de winkel doorgebladerd en wat ik jammer vond van de hondekop is dat de handgrepen niet even zilver waren gemaakt, daarvan raakt hij pas echt opgeknapperd, kleinste moeite grootste effect.

Zo, ik heb mijn mopperquota voor vandaag weer gehaald  8).

Groet Stephan.

Gert1

  • Gast
Re: Railmagazine 256
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2008, 11:23:35 »
Nu jullie ', toch allemaal bij de hand hebben: Is bij jullie de foto onderaan pagina 9 ook zo vreemd? Bij mij lijkt het wel alsof een deel van de lucht gemaskerd is en daardoor blauwer is dan de rest van de lucht.
Misdruk in mijn exemplaar, of foutje bij de opmaak?

mvg,
Gert

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
Re: Railmagazine 256
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2008, 11:35:23 »
Jep Gert,

Die foto is hier ook erg vreemd,

Maar was voor de rest wel weer een leuk nummer, en dit keer een foto van de BAM rail die aan het videoschouwen is met tractie van de RFF van Hoek van Holland naar Vlaardingen vice versa ter hoogte van Maassluis.

En dat het goederenverkeer van en naar Vopak te Vlaardingen sterk is afgenomen en juist naar Maassluis is toegenomen.

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 05 August 2008, 11:38:36 door Matthijs van Heijningen »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Railmagazine 256
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2008, 11:36:25 »
Of het is een vreemde wolk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
Re: Railmagazine 256
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2008, 11:40:06 »
Het is geen wolk. Het is niet alleen de lucht maar loopt over de hele foto.

mvg,

Matthijs

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Railmagazine 256
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2008, 11:43:52 »
Hmm, rechtsboven zit een lichtblauw driehoekje in de lucht, de lucht is verder grijs. Of moet die helemaal blauw zijn?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Railmagazine 256
« Reactie #11 Gepost op: 05 August 2008, 11:55:10 »
Zou de fotograaf (on)bewust een UFO hebben vastgelegd? In dat geval is deze RailMagazine een gedenkwaardig verzamelaarsexemplaar!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Railmagazine 256
« Reactie #12 Gepost op: 05 August 2008, 12:13:31 »
Daar hebben ze speciale tijdschriften voor:

http://www.ufomag.com/

:)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Railmagazine 256
« Reactie #13 Gepost op: 05 August 2008, 13:21:15 »
Ik heb genoten van het artikel van Otto Dijkstra over de NS groentenwagens. Veel voorbeeldinfo met bijbehorende foto's en een goede bespreking van het prachtige spoor 0 model van Philotrain.
Meer van dit soort artikelen graag!

Groeten,
Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Railmagazine 256
« Reactie #14 Gepost op: 05 August 2008, 14:34:16 »
Is bij jullie de foto onderaan pagina 9 ook zo vreemd? Bij mij lijkt het wel alsof een deel van de lucht gemaskerd is en daardoor blauwer is dan de rest van de lucht.
Ik zie niks bijzonders aan die foto. Ook geen ufo te bespeuren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.