Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:38:04
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Gewoon wat busfoto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:22:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
  

Auteur Topic: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?  (gelezen 4486 keer)

janblonk

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Gepost op: 03 augustus 2008, 15:18:47 »
Op dit moment ben ik een nieuwe baan aan het aanleggen en langzamerhand wordt het tijd voor de elektronica.
Ik gebruik de ECOS, maar om wissels te schakelen ben je vaak net te laat door de menuwisselingen.
Ik wil de ECOS gebruiken voor de automatische schakelingen en zoek naar een manier om het daarnaast ook snel handmatig (elektronisch) te doen.
Wie heeft daarvoor een oplossing?

m.vr.gr.
Jan Blonk

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2008, 15:27:38 »
De rijstraat via de ECoS met een terugmelder schakelen m.b.v. een drukknopje op een paneel. Is dat misschien een optie voor je  ::)
Voor iedere rijstraat een knopje.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2008, 15:28:33 »
Eerlijk gezegd kan ik je filosofie niet helemaal volgen. Bedoel je met "automatische schakelingen" dat je de wissels via decoders wilt schakelen? Of ga je ook automatisch rijden via een besturingsprogramma?
Overigens kun je de meeste decoders met drukknoppen overbruggen, zodat je een wissel via de centrale of via de drukknoppen kunt aansturen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2008, 15:32:43 »
De luxe oplossing is Track-Control van Uhlenbrock.

Zie http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm -> producte -> digital -> schalten -> 69000 Track-Control

Ik heb me wel eens afgevraagd of er niet een eenvoudige encoder gemaakt zou kunnen worden om iets dergelijks zelf te kunnen maken met drukknoppen.

Groeten,

Sander

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2008, 16:49:55 »
Sander,

Als je alleen met drukknoppen wilt werken, kun je die doorgaans aansluiten op een gewone S88-decoder. In bijvoorbeeld Koploper kun je daarmee wisselstraten sturen. Dat schijnt direct ook te kunnen bij centrales als de ECoS. Zo kun je relatief goedkoop een seintableau in elkaar prutsen.

Grtn!

Huib
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2008, 18:43:12 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2008, 16:55:18 »
Ik heb het even gecheckt in de handleiding van de ECoS: je kunt inderdaad wisselstraten laten reageren op S88-contacten. Als je de wissels vastlegt in een wisselstraat, kun je die dus met een paar simpele drukknoppen bedienen. Misschien is dat een werkbare oplossing.

Grtn!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2008, 17:02:05 »
Huib,

Ja, ik weet dat je op die manier met Koploper kunt werken. Het heeft echter twee 'bezwaren'. Allereerst maak je daarmee je baan 100% afhankelijk van je PC en Koploper - je kunt niets bedienen zonder de computer erbij. Tweede issue is, dat Koploper niet ziet/weet dat je via de drukknoppen en speciale actie's wissels schakelt. Op het baanplan-scherm wordt de wisselstand niet aangepast - waardoor in feite het hele venster onbetrouwbaar is geworden.

Het tweede probleem speelt ook, als je via de centrale een wisselstraat gaat bedienen. Koploper geeft die omschakelingen niet weer.

Sander

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2008, 17:12:02 »
Huib,

Ja, ik weet dat je op die manier met Koploper kunt werken. Het heeft echter twee 'bezwaren'. Allereerst maak je daarmee je baan 100% afhankelijk van je PC en Koploper - je kunt niets bedienen zonder de computer erbij. Tweede issue is, dat Koploper niet ziet/weet dat je via de drukknoppen en speciale actie's wissels schakelt. Op het baanplan-scherm wordt de wisselstand niet aangepast - waardoor in feite het hele venster onbetrouwbaar is geworden.

Het tweede probleem speelt ook, als je via de centrale een wisselstraat gaat bedienen. Koploper geeft die omschakelingen niet weer.

Sander

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je via de S88 de wisselstraten op de centrale schakelt, heb je helemaal geen computer nodig. Je bent dus niet afhankelijk van Koploper of welk programma dan ook in dat geval.

En om op je tweede bezwaar terug te komen... als ik via de centrale een wissel verzet, mag ik toch aannemen dat het verzetten van dat wissel wordt doorgegeven aan de computer?  Het zou niet moeten uit maken of dat wissel op de centrale onderdeel is van een wisselstraat of niet. De wisselstraten op de computer zijn niet direct gelinkt aan wisselstraten in de centrale, maar dat was ook niet Jan's opzet als ik het goed heb begrepen.

Kortom, ik zou het eens even proberen. Kleine moeite als je toch al een S88-decoder hebt liggen.

Ik zie nu trouwens dat Johan eerder dezelfde suggestie heeft gedaan. Daar heb ik even overheen gelezen.

grtn,

Huib
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2008, 17:15:03 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

ReesCees

  • Gast
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2008, 17:19:46 »
Ja dat werkt zeker te weten via drukknopjes en een S88.

Je kunt dan zelfs de trein naar een spoor laten rijden en als laatste in je wisselstraat een sein op rood zetten.

Ik heb via S88 en een ECoS wel eens een simpel bloksysteem in elkaar geknutseld.

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2008, 17:24:02 »
Huib, mijn eerste 'bezwaarpunt' was gebaseerd op jouw opmerking "In bijvoorbeeld Koploper kun je daarmee wisselstraten sturen. ".

Het is zeker mijn bedoeling, zodra het kan, het extern schakelen van wissels, te gaan testen.

Sander

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2008, 17:35:25 »
Misschien is dat een werkbare oplossing.

Grtn!

Huib

Dat is dus precies wat ik in mijn bijdrage opperde.
Er wordt onderschat wat de ECoS allemaal in huis heeft....................

Mvg, Johan jawel ook een ECoS bezitter  :P

ReesCees

  • Gast
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2008, 18:33:19 »
Je kunt de wissels dus ook door de trein zelf laten bedienen door een s88 met terugmelding als "schakelrails" te gebruiken (daar is de 8-voudig ingebouwde pendelautomaat van de ECoS ook op gebazeerd).

Kees-Jan

janblonk

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2008, 18:50:24 »
Beste mensen,

Dat mijn vraag in korte tijd zoveel reacties zou geven, had ik niet gedacht.
Voor mij is een geheel nieuw gezichtspunt om de wisselstraten die in de ECOS opslaat, handmatig te overbruggen met een drukknopje.

Hartelijk dank.
Jan

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2008, 19:00:08 »
Voor mij is een geheel nieuw gezichtspunt om de wisselstraten die in de ECOS opslaat, handmatig te overbruggen met een drukknopje.

Hartelijk dank.
Jan

Jan,
Je overbrugt niks, je activeert een rijstraat (rijweg) met een terugmelder S88. De rijstraat heb je zelf eerst ingevoerd in de ECoS
Je hebt 74 tabbladen tot je beschikking waar je per tabblad 16 wissels of rijstraten kwijt kunt. Die krijg jij nooit vol kortom je hebt genoeg capaciteit om je uit te leven. Een terugmelderpoort kun je toewijzen aan een rijstraat, bij de Memory van Márklin en de Switsch van Uhlenbrock was dat nog chonologisch bepaald welke poort bij welke rijstaat hoorde.

Kortom je kunt met de ECoS alle kanten uit.

Ik heb het idee dat je nog niet half weet wat de ECoS kan. Ik weet niet waar je woont maar je mag hier gerust langskomen voor uitleg je hoeft je ECoS niet mee te nemen wat er is hier één in volle glorie aanwezig

Mvg, Johan

ReesCees

  • Gast
Re: Wissels schakelen? Via ECOS of OOK anders?
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2008, 19:06:18 »
Johan,

Mooi aanbod.

Je moet wel goed de wisselstraten wissen als je ze niet meer nodig hebt (of een fout gemaakt hebt) anders blijven ze in het geheugen staan en dat kan vervelend zijn als je de s88 ergens anders voor gaat gebruiken.

Kees-Jan