Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: Welke bezetmelder?  (gelezen 13766 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #45 Gepost op: 12 August 2008, 21:05:13 »
Veel bijgeleerd vandaag:
1/ meet nooit op de schroefjes van de groene klemmen op de Lenz
onderdelen. Deze geven vaak geen contact, dus meet je niks, dus verwarring alom.
2/ Inderdaad de opto aan de 2 getoonde klemmen. Maar een relais eraan hangen gaat blijkbaar niet zomaar, keuze van versterking hangt nogal af van weerstandswaarde van relaisspoel. Test met spoel van 400 Ohm: zeer kritisch, na enige tijd niet meer werkzaam. Ander relais van 800 Ohm werkt veilig. Dit heeft te maken met de geringe stroomdoorlaat van de opto, is mij verteld.
3/ En nu dus de rest van de bedoeling nog uitwerken, het relais was maar het beginpunt van een schakeling waarbij aan beide kanten van een enkelsporig baanvak een bezetmelding plaatsvindt, en de regeling  "stoppen" met de BM2 (aan iedere kant van het baanvak) en ook nog eens 2 Railcom-uitlezers (zoals al eerder gemeld kan dit wel degelijk, ook al wordt dit door Lenz ontkend)

Maarten
Met dank voor de opmerkingen over de opto uitgang.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #46 Gepost op: 12 August 2008, 21:34:04 »
Volgens mij is dit al eens eerder ter sprake geweest.
De oplossing is simpel


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #47 Gepost op: 27 August 2008, 14:31:29 »
De optocoupler van Lenz is de Fairchild 2705, een AC geval en moeilijk te vinden, ook niet zomaar verkrigbaar (per duizend geen probleem).
Dat is een gedeeltelijke verklaring voor het lage toegestane uitgangsvermogen aan de uitgaande kant, dus waarom een hoogohmig relais beter werkt, en ook voor het zoemen van dit relais. Dat is opgelost door het plaatsen van een kleine condensator.
Het toegepaste schema is vrijwel identiek aan het bovenstaande schema (uitgangskant).
Maar ik heb ernstige twijfel of bovenstaand schema ook werkt met RailCom, en bovendien zouden er bij ABC ook al 2 bezetmeldingen nodig zijn.
Ik hou het dus bij het reeds ingebouwde van de BM2:
-volledig ABC
-volledig RailCom
-bezetmelding via de uitgang, met een klein schakelingetje om een relais aan te hangen.
(de terugmelding via een Lenz-bus gebruik ik niet)

Het gehele concept wat ik voor ogen had is inmiddels werkzaam, dus geslaagd. Nu nog netjes in gaan bouwen.

Maarten.