Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 1211 blauw door Ben
Vandaag om 05:44:19
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door Maarten-1-14
Vandaag om 01:30:21
Tram groefrail door Sven
Vandaag om 01:17:15
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 00:03:50
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
13 January 2026, 23:49:18
Raadplaatje door Jewannes
13 January 2026, 23:23:29
US diorama in H0 door Wim Vink
13 January 2026, 23:17:55
Les Billards du Vivarais door Hans1963
13 January 2026, 22:52:12
Aachenau West door Ronald Halma
13 January 2026, 22:50:09
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door Ferdinand Bogman
13 January 2026, 22:49:06
PB models: koplopers (voorbespreking) door gtw6016
13 January 2026, 22:48:36
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
13 January 2026, 22:41:44
Spotten op station Lage Zwaluwe door Klaas Zondervan
13 January 2026, 22:27:37
Repareren van gebarsten tandwielen door Eric B
13 January 2026, 22:03:21
Tramrail geometrie door Pauldg
13 January 2026, 21:41:26
PB Models kondigt een NS Buffel aan! door Bahn-AG
13 January 2026, 21:34:11
Rail away door Eric B
13 January 2026, 21:22:01
Roco 42616 door maartenvdb
13 January 2026, 21:10:50
MoBaBro.de door Dennis1984
13 January 2026, 20:43:10
Update: baan in de tropen door Arjen52
13 January 2026, 20:29:17
Slijptrein door Gerco van Beelen
13 January 2026, 19:31:40
Railz Miniworld door Huibert
13 January 2026, 19:28:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 January 2026, 18:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
13 January 2026, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 January 2026, 17:10:30
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
13 January 2026, 16:57:26
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door B2
13 January 2026, 15:29:15
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
13 January 2026, 14:10:20
Platen (tekeningen) behorende bij de handleiding van C.C.van Hall door Jan den Haan
13 January 2026, 14:06:57
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
13 January 2026, 13:33:46

Auteur Topic: Uitwisselbaarheid tussen merken  (gelezen 3339 keer)

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
Uitwisselbaarheid tussen merken
« Gepost op: 01 August 2008, 20:10:47 »
In een draadje over peco 55 rails hebben we het gehad over het mengen van Peco met bijvoorbeeld GT Gleis. Nu kon ik me herinneren dat ik bij N-Project iets over bepaalde combinaties gelezen had.

Citaat van: NProject
Allereerst moet je je afvragen of je uberhaupt twee soorten zou willen koppelen. Maar goed, misschien heb je al oude rails die je in een schduw station of tunnel (buiten zicht) wilt leggen en wil je die koppelen aan je nieuwe (en van een ander merk) rails. Kan dat?

JNEE (Ja en Nee): De verschillende soorten rails zijn wel door elkaar heen te gebruiken (zowel  de verschillende merken als code soorten), maar de plek van koppeling kan alleen goed plaatsvinden op een recht stuk, en zeker met het e.e.a. aan "doe het zelf" werkzaamheden. Aangezien de spoorstaven n.a.w. verschillend in hoogte en profiel zijn zul je ze met railschoentjes "redelijk" aan elkaar kunnen zetten, maar daarna zul je het met soldeer en vijlwerkzaamheden de koppeling pas echt goed tot stand kunnen brengen. Kant en klare koppelstukjes ben ik nog niet tegengekomen. Wil je koppelen? Dan zijn o.a. de volgende (on)mogelijkheden:

• Railassen van Minitrix passen op Roco
  • Railassen van Fleischmann passen op Minitrix
  • Railassen van Minitrix passen niet op Fleischmann

Als je bijvoorbeeld voor Peco rails rijdt, kun je dan bepaalde merken niet inzetten, of kan ik daar Roco, Fleischmann enz. gewoon op inzetten?

Dan nog zo ééntje. Ik wil digitaal rijden en denk aan een Fleischmann beginners set. Als je dan later Roco of Brawa locs koopt, moet je die dan ombouwen voordat je ze kunt aansluiten op je Twin Center?

gr. Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Uitwisselbaarheid tussen merken
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2008, 20:42:19 »
Johan, ik maak uit je vraag op dat je bedoelt of je met Fleischmann, Roco of Minitrix op Peco rails kunt rijden.... ja dus. N spoor is N spoor, merk x zal dus op rail van merk y rijden. Er zit wel verschil in de raillassen (met 2 x l) van de diverse merken, dat is duidelijk uitgelegd.

2e vraag: een niet voorbereide lok moet altijd omgebouwd worden. Een voorbereide (eentje met een stekker voor een decoder) is een kwestie van decoder aanschaffen en inprikken.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2008, 20:49:14 »
Johan, ik maak uit je vraag op dat je bedoelt of je met Fleischmann, Roco of Minitrix op Peco rails kunt rijden.... ja dus. N spoor is N spoor, merk x zal dus op rail van merk y rijden. Er zit wel verschil in de raillassen (met 2 x l) van de diverse merken, dat is duidelijk uitgelegd.

Okay... er wordt me iets duidelijk . Voor het materieel maakt het niet uit welk spoor er onder ligt. Het gaat dus niet om de rail-assen die afwijkend zoude  zijn maar om de rail-lassen. Zijn dat zeg maar de schoentjes waarmee je de rails aan elkaar vast schuift?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2008, 21:00:33 »
Yep

PietvW

• Offline Offline
    • Mijn modelbouw website
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2008, 21:02:20 »
Uit eigen ervaring: past allemaal. Ik heb rails van voornamelijk minitrix, maar ook roco en fleischmann. Past allemaal. Ook minitrix op fleischmann. Materieel past ook verder allemaal aan elkaar.

Peco heeft code 80 en 55. Verschil is geloof de hoogte van de railassen.  De raillassen zijn zo gemaakt dat ze om de railas passen waar ze aan zitten. (denk ik)

mvg, piet

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2008, 21:02:41 »
Zijn dat zeg maar de schoentjes waarmee je de rails aan elkaar vast schuift?
Inderdaad, en daar zit vaak ook het probleem. Het is hierboven al verteld, maar ik ga het op mijn manier nog eens zeggen:
De code van railstaven kan gelijk zijn, maar dat gaat alleen maar over de hoogte. De breedte van de kop en de breedte en dikte van de voet kunnen dan nog verschilllend zijn. Gevolg is dat zo'n raillas perfect klemmend op de ene rail zit, maar rammelt op de andere. En ook de zijdelingse uitlijning kan verkeerd zijn. Er zijn dan een paar oplossingen. Of, je soldeert de hele boel aan elkaar en gaat dan met een vijl de rails zo bewerken dat de overgang vloeiend verloopt, of je gebruikt helemaal geen raillassen en legt de spoorstukken zo goed mogelijk recht tegenover elkaar. Een eventueel hoogteverschil kun je dan oplossen door onder de laagste een dun stukje karton of zo iets te lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2008, 15:06:07 »
Hallo,

Leuk dat ook hier in jouw draadje ingegaan word op een vraag die ik ook stelde in mijn draadje "peco code 55 nog enkele vragen"

Johan, door jouw vraag is ook voor mij een aantal vragen hier beantwoord, en naar aanleiding van deze topic en de andere peco topic ben ik dus wat gaan uitproberen en testen.

Klaas ik kan alleen maar jouw standpunt en uitleg bevestigen na een kleine proef.

heb 2 stukken minitrix gekoppeld aan 1 flexrail peco 55.

Ten eerste kan dat alleen met de railverbinders van peco, die passen wel over de minitrix spoorstaven, maar minitrix railverbinders niet over de peco railstaaf.

daarna alleen al met een simpel kleine goedrenwagon heeb en weer gereden over deze baandelen, toen viel mij direct het verschil al op,
overgang tussen 2 minitrix rails vlekkeloos en bijna geluidloos, slecht een zacht klikklik,
overgang tussen flexrail peco en minitrix, duidelijk niet soepel, de spoorstaven van minitrix zijn van boven en breeder zo te zien, en vlakker, waardoor idd de wielen en duidelijk zich laten horen met een dikke klakklakm en je de wagon een kleine hobbel ziet maken als die het breedte verschil van de kop van de railstaven moet nemen, dus idd zal er de vijl aan te pas moeten komen om dit soepel te laten gaan, en mogelijk idd ook solderen.

Klaas bedankt, en ook de anderen, er is mij weer meer duidelijk geworden.

Groetjes

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB