Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Josephes
Vandaag om 11:08:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:03:00
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door orientexpress
Vandaag om 09:51:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:23:54
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01

Auteur Topic: Peco 55, nog wat vragen  (gelezen 10806 keer)

Jerome

• Offline Offline
Re: Peco 55, nog wat vragen
« Reactie #15 Gepost op: 25 July 2008, 10:34:40 »
Spoor,

Ik stel voor dat je eerst de site van Henk Funk leest. http://www.funkyrail.nl/  Daar staat heel veel nuttige info over het gebruik van Peco rails. Helaas is de site al een tijd niet meer bijgewerkt, maar het staat nog steeds te boek als één van de meest informatieve sites voor N spoorders en uiteraard ook over de ultieme keerlus.

mbt de Conrad wisselmotoren; Als je deze gebruikt heb je helemaal geen hulpprint nodig. Zoek eens op dit forum op Conrad Wisselmotor en Peco. Dan krijg je heel veel info over hoe je e.e.a kan aansluiten.

Mvg, Jeroen de Knegt

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 25 July 2008, 21:06:00 »
 :) Zie inmiddels weer een aantal reacties op mijn vragen, toch mooi dat via dit forum de kennis op deze manier gedeeld kan worden.

zie dus een aantal tips omtrent de wissel aandrijvingen, waaronder de conrad servo aandrijving, maar nu zie ik ook ergens dat je het veertje uit de wissel moet halen? of dat z`n goed idee is vraag ik mij toch af, de wisseltongen zijn toch vrij dun, lijkt me wel van belang dat die goed aansluiten toch?

kortom, verslechtert het verwijderen van de wisselveertjes de betrouwbaarheid? en wat is de reden dat deze weg gehaald worden?

Nu heb ik d8 ik ook ergens gelezen dat de hier ook al genoemde Lenz LS150 decoder wel genoeg amp heeft om de peco aandrijvingen te bedienen? klopt dit?

Verder zie ik iets over een hulp printje maar waar en wanneer heb je die nu nodig? bij elke aandrijving of bij speciefiek de conrad?

gr, Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 July 2008, 09:30:45 »
Spoor,

Ik heb de veertjes uit de Peco wissels gehaald en dat is geen probleem. Het verenstaal van de Conrad motor drukt de wisseltong gewoon tegen de rails aan de aansluiting is dus geen probleem. Je kan ze ook evt laten zitten, maar dan gaan de wissels over met 'klak'. Ik gebruik inderdaad Lenz LS150 wisseldecoders, deze worden aangedreven door een oude Marklin trafo (Zie foto in mijn eerdere post).  Het mooie is dat als je het veertje uit de wissel haalt, je kan spelen met het voltage op de trafo. Hierdoor kan je wissels met een zachte klik laten omgaan.  Ik heb overigens ook eerder een wisseldecoder van LDT gebruikt. Gaat ook prima, maar het maakt veel meer herrie (mijn vriendin kwam elke keer naar boven om te vragen wat dat getik toch was!  ;)) Overigens heb ik dit allemaal niet zelf verzonnen, maar gevonden in draadjes op dit prachtige forum! (of advies gevraagd in draadjes zoals jij)

Ik ben nog bezig met de bouw van mijn baan, maar tot nu toe is alles betrouwbaar. Af en toe moet je wat bijstellen en ik heb een enkele conradmotor die kuren heeft.

Het hulpprintje heb je niet nodig bij het gebruik van de Conrad motoren.Volgens mij is deze nodig voor het polariseren van de wisseltongen. De Conradmotor doet dat voor je. Als je bv geheugendraad zou gebruiken heb je het wel nodig.

Nog meer vragen, komt u maar!

Mvg, Jeroen

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 August 2008, 01:04:19 »
jeroen,

in je eerdere bericht, met de foto van de partij peco rails, vermeld je dat je eerder ook altijd minitrix gebruikte, heb je ook ervaring met de combinatie van beide? ben wel erg benieuwd of deze goed samen gaan of niet, zowel in aansluiting op elkaar, maar vooral ook op gebied van rijeigenschappen.

Heb namelijk nog 9 gepolariseerde wissels liggen van minitrix, en vraag me dus af, of ik die nog zal gebruiken, met wat andere rails als schaduwstation of dat ik toch beter ze verkopen kan en geheel overgaan op peco.

wanneer echter, zoals ook door de Arnold rail gebruiker werd vermeld, rijsnelheden gaan verschillen lijkt het mij misschien toch beter alleen met peco door te gaan.

Iedere andere die trouwens hier ervaring mee heeft, natuurlijk ook welkom om het te vermelden.

de link van funky is trouwens een mooie, idd erg veel info, bedankt

Groetjes spoor65

RJ

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 August 2008, 10:06:49 »
de link van funky is trouwens een mooie, idd erg veel info, bedankt

Ik vraag me af wat er met Henk gebeurd is, aangezien hij nu al jaren zijn website niet meer geupdate heeft.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 August 2008, 10:08:59 »
Over verschillende rails, Arnold is ijzer, Minitrix is een legering
van waarschijnlijk nikkel en zilver, en Peco heeft dat ook :D

dus waarschijnlijk is daar geen extreem snelheidsverschil waar te nemen.
Een en ander is natuurlijk uit te proberen met een proefspoortje, een
lok en wat prik.

Grtz,

Tis

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 01 August 2008, 11:13:49 »
Minitrix is een legering van waarschijnlijk nikkel en zilver, en Peco heeft dat ook :D
Die legering heet in het Engels nickelsilver. In het Duits Neusilber en de officiële Nederlandse benaming is nieuwzilver.
Maar,....er komt geen spatje zilver aan te pas. Het is een legering van koper, zink en nikkel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 August 2008, 14:56:18 »
Hallo,

Na alle info zojuist eens wat gaan testen en proberen omtrent het samenvoegen van mintrix rails en peco code 55.

Las ook in het nieuwe draadje van johan al 1 en ander welke mijn vragen hier ook weer meer berduidelijkt heeft.

nu dus even een paar rechte railstukken van minitrix gekoppeld aan een flexrail van peco code 55.
Ten eerste werkt dit alleen maar met de railverbinders van peco, die passen namelijk wel op de minitrix railstaven, maar railverbinders van minitrix dus niet op die van peco.

verdere bevinding? zonder er stroom op te zetten, maar gewoon even met een goederenwaggonnetje over het stuk spoor heen rijdend, valt al 1 ding duidelijk op, ja het rijdt, maar toch wel duidelijk verschil waarneembaar bij de raillassen, 2 minitrix rails hoor je een zacht klikje als de wielen er overheen gaan, van Minitrix over op de peco, een duidelijke KLAK, idd de hoogte van de rails komt overeen, maar de breedte van de spoorstaven verschilt, peco rails zijn de te berijden breedte van de spoorstaven duidelijk smaller dan de minitrix
en tevens meer afgerond, dan de vlakke bovendelen van de minitrix, gevol dus een duidelijk hardere klak bij het rijden en zelfs enige gehobbel doordat de wielen niet vlekkeloos van 1 op ander over gaan.

Voor mij is dus inmiddels wel duidelijk dat de combinatie wel kan, maar niet echt soepel en vlot gaat. als je dit wilt krijgen je dus idd, zoals ik het andere draadje vermeld, moet geen solderen en vijlen om de boel soepel te krijgen.

wilde het bij deze dus toch even melden.

groetjes

Spoor65

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #23 Gepost op: 25 August 2008, 11:19:04 »
waarom maak je schaduw spoor niet gewoon van peco flex ze kosten per stuk 3,90 euro bij harlaar in badhoeven dorp. ik gebrijk ook peco alleen mijn stoot blokken zijn van minitrix. ik heb er geen last van. alleen het leggen van peco is wat moeilijker te leggen maar als je het een paar keer hebt gedaan valt het wel mee.   

groetjes bas
« Laatst bewerkt op: 25 August 2008, 11:21:32 door bas den boer »
軌道ñ!!

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 August 2008, 14:56:44 »
Hallo Allemaal,

Inmiddels zijn we weer een aantal weken verder, alle minitrix en roco rails zijn ondertussen verkocht, op 5 wissels na, maar als het een beetje mee zit, gaan die ook deze week de deur nog uit.

We gaan dus een frisse nieuwe start maken, met idd alleen maar peco code 55 rail.

Inmiddels wat begonnen met het opbouwen van de frame`s op zolder, en wat aan het stoeien met een baan ontwerp, waar ik dus binnenkort wel een nieuw draadje over zal openen om ook jullie mening hierover te horen.

Wil jullie bij deze graag bedanken voor het advies en de hulp tot nu toe,
zoals jullie mogelijk gezien hebben in mijn ander draadje, ondertussen ook aan het uitzoeken hoe we de boel gaan besturen, of via koploper of met rocomotion. maar zoals vermeld, dit staat in een ander draadje.

Mocht ik nog vragen hebben welke in dit draadje thuishoren, dan zullen ze zeker weer volgen.

nogmaals bedankt tot zo ver.

groet

Spoor65

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #25 Gepost op: 27 August 2008, 16:14:04 »
Hou je ons ook een beetje op de hoogte d.m.v. een paar foto's hoe de bouw gaat?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #26 Gepost op: 27 August 2008, 16:19:21 »
Zou je zeggen dat het erg storend is om bijvoorbeeld Fleischmann aan Peco te koppelen in het zicht? Hobbelt de boel dan teveel?

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #27 Gepost op: 27 August 2008, 17:21:55 »
Niet als je de vijl tegen de railsen zet (ja heb ik even geprobeerd). Peco code 55 heeft een iets ander profiel railstaaf als de fleischmannrail. Hiervan krijg je een hobbeltje. Even met de vijl erlangs en dat probleem is opgelost en je kan ook in het zicht een overgang maken. Eventueel verberg je dit door een kleine bomenrij of een onbewaakte spoorovergang of iets in die geest. Dan valt het zekers niet op.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #28 Gepost op: 27 August 2008, 17:43:21 »
Maar je wagons e.d. gaan niet echt derailen ofzo, of onwijs stuiteren.....

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2008, 17:50:59 »
Niet als je de overgang tussen de spoorstaven even vijlt. Maar weet je ik neem wel even een afvalstukje mee als ik weer langskom, dan kan je het zelf even uitproberen.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)