Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:03:00
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door orientexpress
Vandaag om 09:51:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Sam
Vandaag om 09:10:14
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:23:54
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01

Auteur Topic: Peco 55, nog wat vragen  (gelezen 10805 keer)

Spoor65

• Offline Offline
Peco 55, nog wat vragen
« Gepost op: 23 July 2008, 20:38:16 »
 :) Hallo allemaal,

Ik ben dus Spoor65, oftewel Freddy.

Sinds kort geregistreerd, en al vaak het nodige gelezen, maar nu na mijn laatste verhuizing eindelijk de ruimte om een baan te gaan bouwen, vandaar dus dat ik me heb aangemeld.

Ik rij zelf N-spoor, van kinds af aan al, dus dat zal ook niet snel meer veranderen ben ik bang  ;D.

jaren altijd minitrix en roco gebruikt. maar helemaal tevreden ??? eigenlijk niet, dus na digitaal zijn gaan omschakelen, al de oude wissels verkocht, je weet wel die standaard dingen, en er slanke gepolariseerde voor weer gekocht van Minitrix, wat zijn die krengen duur zeg. en toen schoot me te binnen eens gelezen te hebben over peco.

Dus hier opgezocht en weer gelezen. Intresse gewekt, gaan zoeken en zie daar het resultaat:

Via marktplaats ruim 25 meter flexrail kunnen kopen met tevens nog 11 wissels, 3 kruisingenen een aantal wisselbedieningen. al met al voor pakweg 25% van de nieuwprijs, als ik de prijzen bekijk die "hobby en modelbouw"op haar site noemt.

Heb de rails in huis en ben blij verrast, wat een prachtige rails.
dus alle schrijvers en anderen die over peco 55 geschreven hebben, bedankt, jullie advies heeft mij hier gebracht.

Maar nu toch nog een paar vragen, ondanks zoeken via de zoekfunctie toch nog niet alle antwoorden kunnen vinden, maar ja, er staat ook al zoveel geschreven he, dus vandaar ff vragen die mogelijk al vele malen zijn langs gekomen. dus elk antwoord is welkom, of in tekst en uitleg, of als link naar de plek waar ik het kan vinden.

Ik weet dat peco 55 eventueel te gebruiken is samen met minitrix rails, dus eventueel de trix boel in schaduwsporen, maar wat is jullie ervaring hier mee?
wel doen of niet doen en alleen peco gaan gebruiken.

Zijn er in Nederland of elders nog adressen die peco materiaal verkoopt?
Hierbij ook nog bereid zijn deze te verzenden?

Ga dus binnenkort starten met de eerste meters van nieuwe baan, minitrix was natuurlijk altijd makkie, leg maar neer, en later klik je zo de wisselbediening er aan en andere dradenboel eventueel, dat zal dus bij peco ff anders moeten, hebben jullie tips waar ik sowieso eerst aan moet denken? kwa bochten maken , aansluiten van rails, aansluiten van wissels/decoders, enz?

Mss vragen jullie je nog af, heeft die nog niet eerder een baan gebouwd, nou dit gaat mijn eerste digitale baan worden, en tot nu toe is het door ruimte gebrek voornamelijk gebleven bij kleine proefbaantjes en materiaal verzamelen.

Zie graag jullie reacties op dit eerste toch wat uitgebreide stuk.

Mvg

Spoor65

N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
Re: Peco 55, nog wat vragen
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2008, 20:54:18 »
Heb de rails in huis en ben blij verrast, wat een prachtige rails.
dus alle schrijvers en anderen die over peco 55 geschreven hebben, bedankt, jullie advies heeft mij hier gebracht.

Ik ben ook stevig een nieuwe baan aan het plannen. Ik stap over van Half 0 naar N, dus moet ook nog kiezen wat ik ga aanschaffen. Ook ik denk sterk aan Peco 55. Ben dus benieuwd naar wat de kenners op je vragen antwoorden.  ???
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2008, 21:45:55 »
Zelf heb ik geen Peco maar een combinatie van Roco, Minitrix en Ibertren rails liggen, maar daar zie je geen verschil tussen. Van horen zeggen kan je Peco en Minitrix combineren, als je ng Minitrix rails hebt liggen zou ik die gewoon gebruiken voor het schaduwstation. Je kan het van tevoren best even proberen hoe dat past en als het je bevalt scheelt het weer in de aanschaf van rails.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferry As

• Spoor 1
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2008, 21:56:26 »
Hoi,

Zelf gebruik ik Peco voor H0, prima rails met goede rij eigenschappen.

In ieder geval heeft Harlaar in Badhoevedorp Peco. Of ze het verzenden weet ik niet zeker, effe bellen ! Verder is het in Houten op de beurs ook verkrijgbaar ( linker zaal )
Gebuik NIET de Peco wisselaandrijvingen. Deze zijn uit het jaar nul en afgezien van het lawaai zijn ze voor zover ik weet door het hoge stroomgebruik niet echt geschikt voor een wisseldecoder.
Zelf gebruik ik de servo aandrijvingen van Conrad. Niet de goedkoopste , maar stil, langzame wisselomzetting, terugmelding en makkelijk bij een digitaal systeem. Wissels moet je wel polariseren ( kan je dus niet openrijden )

Succes

Ferry

Erwin (n-spoorder)

• o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
    • www.leukehobby.nl
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2008, 22:12:48 »
Ik gebruik ook voor de wissels peco 55 in schaal-N
Deze bestel ik rechtstreeks in Engeland.
De wissels zijn voorzien van een conrad aandrijving via een hulpprintje aan een standaard dcc-wisseldecoder de aandrijving zorgt ook voor het puntstuk schakelen.

De rails is allemaal flexrails van het merk GT (iets van 2euro voor 90cm) deze past perfect aan de peco wissels zonder frees en slijpwerk.
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2008, 23:36:18 »
http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php?pg=1

Bovenstaande leverancier schijnt een van de goedkoopste adressen voor Peco-rails te zijn.

Ik zou dus zeggen:

DEUVM

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 July 2008, 08:41:46 »
Ik gebruik ook voor de wissels peco 55 in schaal-N
...
De rails is allemaal flexrails van het merk GT (iets van 2euro voor 90cm) deze past perfect aan de peco wissels zonder frees en slijpwerk.

Ik heb een online shop gevonden voor de GT rails, die is idd niet duur. Ik zie alleen maar Code 80 en geen code 55. Is die wel beschikbaar?

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 July 2008, 09:58:45 »
Hallo,

Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van Peco 55 rails en wissels. Ik gebruikte hiervoor altijd Minitrix. De flexrails is erg mooi en goed te leggen. De wissels zijn meer bedrijfszeker en goed te gebruiken in combinatie met de motoren van Conrad. Ik gebruik Lenz LS 150 voor de aansturing (hier loopt een ander draadje over). Ook zijn de wissels mooi slank. Ik heb zelf onderstaande partij bij (de rails) ook bij The signal Box gekocht.

Ik heb meerdere Verkopers voor een prijsopgave gevraagd en zij waren veruit de goedkoopste. Bij deze partij scheelde het ruim 200 Euro, verzendkosten meegerekend! Je moet ze wel achter de broek aan zitten om de spullen op tijd te leveren. Ze beloofden een levertijd van 3 weken, het werden er 6 weken. Overigens is er nog een andere verkoper uit de UK een goede optie, alleen kan ik ze ff niet vinden op het net Ik dacht dat ze Eatteaons ofzo heten.

Mvg, jeroen

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 July 2008, 10:39:19 »
Ik gebruik zelf ook al jaren Peco code 55 naar
tevredenheid, heb ook een testbaantje met combi Peco flexrail
en Arnoldrails. Alleen rijdt alles sneller op de Arnoldrails dan op
het Pecospoor ??? vermoedelijk omdat Arnoldrails van ijzer is
het kan ook echt roesten ;D ;D ;D heb ik ooit ondervonden
nadat ik een stuk Arnold van ballast had voorzien....

Grtz,

Tis

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 July 2008, 10:48:15 »
In ieder geval heeft Harlaar in Badhoevedorp Peco. Of ze het verzenden weet ik niet zeker, effe bellen ! Verder is het in Houten op de beurs ook verkrijgbaar ( linker zaal )

Conrad Electronics verkoopt ze ook online.

Citaat
Gebuik NIET de Peco wisselaandrijvingen. Deze zijn uit het jaar nul en afgezien van het lawaai zijn ze voor zover ik weet door het hoge stroomgebruik niet echt geschikt voor een wisseldecoder.
Zelf gebruik ik de servo aandrijvingen van Conrad. Niet de goedkoopste , maar stil, langzame wisselomzetting, terugmelding en makkelijk bij een digitaal systeem. Wissels moet je wel polariseren ( kan je dus niet openrijden )

Welke wissels moet je dan aanschaffen.... handmatig of electrisch en dan ombouwen?
« Laatst bewerkt op: 24 July 2008, 11:50:11 door Johan V. Reden: rest stukje quote weggehaald »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 July 2008, 11:03:26 »
peco wissels zijn standaard handwissels, met de mogelijkheid om
er een electrische aandrijving aan te pluggen.
Aangezien het hartstuk ook gepolariseerd moet worden kan dat
in een moeite.

De wissels zijn ook gewoon als handwissels te gebruiken, maar dan
is de stroomvoorziening van het hartstuk minder betrouwbaar, n.l.
de wisseltongen moeten dan de stroom doorgeven.

Grtz,

Tis

Erwin (n-spoorder)

• o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
    • www.leukehobby.nl
« Reactie #11 Gepost op: 24 July 2008, 18:01:32 »
Ik heb een online shop gevonden voor de GT rails, die is idd niet duur. Ik zie alleen maar Code 80 en geen code 55. Is die wel beschikbaar?

ik haal ze altijd bij "de spoorzoeker" in borkel en schaft  (bij valkenswaard)
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 July 2008, 20:59:28 »
bedankt voor de reactie`s op mijn vragen :)

zo te zien dus wel mogelijkheden en adresjes om peco aan te kopen, maar
ik kijk dus net op de site van the signalbox, die rekent natuurlijk zijn prijzen in Engelse Pond. iemand bekent met de wisselkoers? en wat rekend hij dan nog voor verzendkosten? want dat komt er dan natuurlijk bij kijken alsmede de extra kosten voor banktransactie omdat het niet in euro gaat.

Verder zie ik een paar keer de conrad servo aandrijving tegen, weet iemand daar ook het artikelnummer van, bij conrad? dan ist wat makkelijker te vinden.
Hoe zit het trouwens met dat hulpprintje naa de wisseldecoder? wat moet ik me daar bij voorstellen/

Het hartstuk polariseren komt ook nog langs, de code 55 wissels hebben dus al geleidende hartstukken toch? maar hoe gaat het verder polariseren precies in zijn werk? is hier ergen info over te vinden?

de enigste vraag die ik nog niet echt beantwoord zie, is, of de peco rails met minitrix combineren aan te bevelen is of niet, enigste die hier wat op meld heeft zelf geen peco, of geen minitrix  ;) natuurlijk wel bedankt voor jullie reactie, maar ik vraag mij idd af, merk je verschil in rijden op de Minitrix rails in vergelijk met de peco, zijn de wissels van peco betrouwbaarder dan minitrix? dat soort dingen zou ik graag weten.

Bedankt en groetjes

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2008, 21:08:21 »
t groteverschil tussen standarrd minitrix en Peco is natuurlijk t feit dat peco wissels kent met fantastische hoeken en minitrix niet.
Daarnaast is het bij Peco zo dat je alleen met flex rail werkt en wissels , geen segmentjes voor bochtjes of rechte stukejs. Dit geeft een enorme vrijheid in bouw.
Peco is innl goed te krijgen tegen normale prijzen.
Even uit mijn hoofd.
Harlaar, H en H, onze beurs vriend uit Texel, in het noorden bij het treinencentrum.

Bij de meeste gaat alles per stuk tegen de normale gangbare prijs. Bij Tc kun je bij 1 partij in een keer nog wel wat doen.
Peco aandrijving zijn prima, je kuntook een combi maken met Tillig aandrijving en wil je helemaal smooth dan nemm je Tortoise met een Hare print voor DCC

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #14 Gepost op: 24 July 2008, 21:33:28 »
Hi, het nummer van de Conrad aandrijving is 219998.
Let op, je moet Peco wissels modificeren (veertje eruithalen) om ze te gebruiken!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix