Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 12:58:48
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:49:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Scratchbuilt
Vandaag om 12:36:43
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Stalen rijtuigen van NS door Olaf
Vandaag om 12:12:39
Klompentrein door Menno 1846
Vandaag om 12:12:09
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:09:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door FritsT
Vandaag om 11:58:10
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:24:47
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 10:36:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:40:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
  

Auteur Topic: NMBS 220.902  (gelezen 8622 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
NMBS 220.902
« Gepost op: 22 July 2008, 23:23:28 »
hoi allemaal,

was een tijdje geleden opzoek naar foto's van het enig overgebleven Benelux stel, de 220.902, toen ik deze foto's vond:

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/Mat54/Benelux/bxjuul1.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/Mat54/Benelux/bxjuul2.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/Mat54/Benelux/bxjuul3.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/Mat54/Benelux/bxjuul4.jpg

weet iemand wat de plannen (als die er uberhaupt zijn) voor dit stel zijn?
Aan de neus te zien, is ze in uiterst slechte conditie, terwijl het interieur er naar mijn idee een stuk beter uit ziet.
heefd iemand anders nog foto's van dit stel? zowel in actieve dienst (altijd leuk) of in Leuven?

mvg

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: NMBS 220.902
« Reactie #1 Gepost op: 22 July 2008, 23:24:30 »
Inderdaad, als die er überhaupt zijn... niet dus.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: NMBS 220.902
« Reactie #2 Gepost op: 22 July 2008, 23:43:02 »
Heeft iemand anders nog foto's van dit stel? zowel in actieve dienst (altijd leuk) of in Leuven?

In actieve dienst, nou ja, actief... op reserve te Roosendaal op 5 juni 1985


Zal t.z.t. wel een betere scan maken.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NMBS 220.902
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2008, 00:18:21 »
't zou mooi zijn, weer eens een BNL-Hondekop in dienst. Ratelende JH-schakelwals, douanecompartiment, keukentje. Stotend op de koppelingen als er gecombineerd kon worden gereden met de 386 / 766 / Pec / 273 en de mat'36. Een ultieme museumtrein van 13 bakken stroomlijnmaterieel, wouww


Maar ja, het is een stel vol asbest... :-|  Nou ja, het is tenminste bewaard en wie wat bewaard die heeft wat (voor de toekomst...?!)

Wim
« Laatst bewerkt op: 23 July 2008, 00:20:14 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: NMBS 220.902
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2008, 00:19:29 »
Het stel staat in elk geval nu binnen na jaren in de open lucht te hebben gestaan...

De andere drie (901, 903, 904) kwamen triest aan hun einde te Baroncourt (F): http://www.railtrash.fotopic.net/p46418917.html



« Laatst bewerkt op: 23 July 2008, 00:23:49 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: NMBS 220.902
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2008, 01:10:11 »
Heb vaak in deze treinen gezeten,toeren op Zaterdag  rondje Benelux begin jaren 80 was toch wel speciaal als de beugel plat gingen in de ``sluis´´ op de grens,dan was je in het buitenland......jeugdsentiment

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: NMBS 220.902
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2008, 01:41:29 »
Nou ja, het is tenminste bewaard en wie wat bewaard die heeft wat (voor de toekomst...?!)

Ik hoop het van harte. Als kind stond ik met m'n grootvader op R'dam CS en Lombardijen. Was toen al, en nu nog, helemaal wilt van stroomlijn materieel. Halfweg jaren 70 reden daar bijna alle denkbare combinaties. Koppelen gebeurde nog met een 'knal'.

Helemaal feest was het als er tussen de gele en groene stellen donkerblauwe stellen reden. En ik bij de plaatselijke HEMA maar zoeken en vragen waarom ze alleen de gele hadden ... Tja, was toen 6.

Gerard.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NMBS 220.902
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2008, 08:07:57 »
Er zijn al jaren plannen voor een echt spoorwegmuseum in Belgie, maar door de strijd tussen Wallonië en Vlaanderen komt het er maar niet van.

Het Beneluxstel is ook bedoelt voor dit toekomstig museum.
Vr. groeten,
Bob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: NMBS 220.902
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2008, 08:14:31 »
Maar ja, het is een stel vol asbest... :-|  Nou ja, het is tenminste bewaard en wie wat bewaard die heeft wat (voor de toekomst...?!)

Ergens staat mij bij dat de 12 Beneluxstellen weer niet zo propvol asbest zaten zoals de plan E's , 321-365 en 711-757. Alleen boven de draaistellen, in de neus en in de verwarmingskoffers zou het spul zitten maar niet in de zijwanden wat het verwijderen zo duur maakt. Zeker weten doe ik het niet.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: NMBS 220.902
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2008, 09:37:53 »
Het stel staat in elk geval nu binnen na jaren in de open lucht te hebben gestaan...

De andere drie (901, 903, 904) kwamen triest aan hun einde te Baroncourt (F): http://www.railtrash.fotopic.net/p46418917.html
Trieste plaatjes daar zeg! Ben benieuwd ofdat die slopers nu gezondheidsklachten hebben........
Zou mij trouwens niet verbazen als die BNL Hondekop alsnog gesloopt wordt,de laatste jaren is er in België genoeg museummaterieel gesloopt.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2008, 09:39:44 door andré »

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: NMBS 220.902
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2008, 11:18:39 »
Citaat
Ergens staat mij bij dat de 12 Beneluxstellen weer niet zo propvol asbest zaten zoals de plan E's , 321-365 en 711-757. Alleen boven de draaistellen, in de neus en in de verwarmingskoffers zou het spul zitten maar niet in de zijwanden wat het verwijderen zo duur maakt. Zeker weten doe ik het niet.

zou best goed kunnen, zou ook verklaren waarom de Benelux stellen op de rietlanden uiteindelijk vrij snel naar Hollandia doorgesluist werden, terwijl de E'tjes die daar stonden het hele land doorgingen voor er is een oplossing voor die rijtuigen kwam.

Citaat
Zou mij trouwens niet verbazen als die BNL Hondekop alsnog gesloopt wordt,de laatste jaren is er in België genoeg museummaterieel gesloopt.

laten we het hopen van niet, zou zonde zijn om het laatste Benelux stel door zoiets stoms te moeten missen. het is al triest genoeg dat de NMBS besloot om wel een stel te behouden terwijl de NS er in zeer korte tijd korte metten mee maakte (zoals ze ook al met DE5 en Mat'40 hebben gedaan), zonder ook maar iets ervan te behouden (op de kop van de 1205 na dan, maar dat is ook al verleden tijd). ik hoop echt dat dit stel een betere toekomst tegemoet gaat, het is de oudste nog bestaande Hondekop (familielid), en de enige nog met schruiframen.

Citaat
De andere drie (901, 903, 904) kwamen triest aan hun einde te Baroncourt (F): http://www.railtrash.fotopic.net/p46418917.html

wat een in en in trieste foto's zeg, dacht altijd dat Koek en HKS foto's erg om te zien waren, maar dit slaat toch echt alles.

bedankt voor de scan trouwens, altijd leuk om te zien!

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: NMBS 220.902
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2008, 11:48:40 »
en de enige nog met schruiframen.

wat een in en in trieste foto's zeg, dacht altijd dat Koek en HKS foto's erg om te zien waren, maar dit slaat toch echt alles.

bedankt voor de scan trouwens, altijd leuk om te zien!

Ik denk dat je draairamen bedoelt.

Ja, de stellen zijn daar nog ouderwets uitgebrand, iets dat vanaf 1980 bijna niet meer gebeurde bij Koek in Mijdrecht. De Belgische stellen zijn in elk geval een stuk minder gevandaliseerd aan bij de sloper dan de Nederlandse. Alleen de 1204 kwam redelijk "ongeschonden" naar Hollandia.

1206 te Asd Rietlanden, 18 april 1989 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: NMBS 220.902
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2008, 15:11:18 »
Ik kan me nog herinneren  dat ik een keer naar de RAI in Amsterdam ben geweest en dat deze Treinstellen met dichtgelaste ramen op de brug stonden waar de Rondweg onderdoor loopt,toen fotografeerde ik nog niet ,heeft iemand mischien hier ook foto`s van?

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: NMBS 220.902
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2008, 19:53:10 »
Klopt Frank, bedoelde inderdaad draairamen.  :-[
Dat die Belgische stellen minder gevandaliseerd richting sloper gingen was een van de eerste dingen die bij me op kwam, "die hebben tenminste niet de lijdensweg ondergaan van hun Nederlandse soortgenoten" maar het blijft een triest gezicht. nog over Baroncourt gesproken, is niet alleen het uitbranden wat me raakt, kan het niet goed uitleggen, komt mischien doordat ik zo gewent ben dat soort foto's van Koek en Hollandia/HKS te zien dat deze sloperij er opeens heel extreem uitziet, doet me ook een beetje aan de scheepsloperijen in Alang en Chittagong denken.

ps, heb net op het internet nog wat foto's van Betancourt zitten te bekijken, en ik kwam onder andere foto's van de sloop van een CC6500 (6 assige familie van de BB7200) tegen, is toch wel raar om zo'n lok gesloopt te zien worden :-|



credit: http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/2_cc6500/galerie_photos/terminus/terminus.htm
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: NMBS 220.902
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2008, 18:04:53 »
Citaat
Dat die Belgische stellen minder gevandaliseerd richting sloper gingen was een van de eerste dingen die bij me op kwam, "die hebben tenminste niet de lijdensweg ondergaan van hun Nederlandse soortgenoten" maar het blijft een triest gezicht. nog over Baroncourt gesproken, is niet alleen het uitbranden wat me raakt, kan het niet goed uitleggen, komt mischien doordat ik zo gewent ben dat soort foto's van Koek en Hollandia/HKS te zien dat deze sloperij er opeens heel extreem uitziet, doet me ook een beetje aan de scheepsloperijen in Alang en Chittagong denken.

Valt mee, ik heb foto's van Mijdrecht die zeker net zo extreem zijn als te Baroncourt. Grote verschil is dat ze daar een jaar of tien achterliepen met de sloopmethodes t.o.v. hier. Die Liebherr 924 is trouwens best een moderne machine,  net als de schaar die eraan gemonteerd is! Dat die Franse karren alweer zo oud zijn dat ze afgedankt worden pffff

Grtz, Marcel