Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:50:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35

Auteur Topic: Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)  (gelezen 22193 keer)

Frank!

• Offline Offline
Re: Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2008, 20:22:27 »
Johan,

Ik heb ook even wat ontworpen.

Succes,

Frank

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2008, 20:26:46 »
Ik heb ook even wat ontworpen.

Dat ziet er wel interessant uit. Ik zal je zo even m'n @-tje sturen via PM, zou je dan de wintrack file willen mailen?

*inmiddels track ontvangen - waarvoor dank *

Is zeer goed uitgangspunt :) Wil proberen om nog wat meer rangeermogelijkheden op het Hoofdstation neer te leggen
« Laatst bewerkt op: 22 July 2008, 21:05:41 door Johan V. Reden: track ontvangen »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2008, 23:01:09 »
wha, nee geen mwha (want dat is een medium wha)  ;D ;D ;D

Dat is een zeer gaaf baanplan en heeft veel mooie elementen. Lange paradebaan, station, goederen emplacement, haven. Vooral de ruimtelijkheid , lees weinig rails, veel bergen en landschap maken hem mooi.

De precieze invulling kun je natuurlijk nog veel aan veranderen, maar het basis idee is echt super. Ik zou ook niet te veel rails neer leggen op de zichtbare gedeeltes. Juist de aankleding van bossen en heuvels maken het mooi. Kijk maar is naar "Boppard in N" wat ook ruimtelijk is opgezet en een hele mooie benadering is van de werkelijkheid.

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik wou dat ik zoveel ruimte had  :'( :'( :'(
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 July 2008, 00:23:53 »
Dat is een zeer gaaf baanplan en heeft veel mooie elementen. Lange paradebaan, station, goederen emplacement, haven. Vooral de ruimtelijkheid , lees weinig rails, veel bergen en landschap maken hem mooi.

De precieze invulling kun je natuurlijk nog veel aan veranderen, maar het basis idee is echt super. Ik zou ook niet te veel rails neer leggen op de zichtbare gedeeltes. Juist de aankleding van bossen en heuvels maken het mooi.

Sja, op een of andere manier heb ik toch de neiging om van de weinige rails af te stappen..iig wat het hoofdstation betreft. In deze variant toch iets meer van de "Schotse Palm" er proberen te krijgen, ditmaal meer geïnspireerd door Aberdeen Station wat strak tegen de havens aan ligt. Nieuw zijn de lichtgroene tracks.

Groot formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v5_MainStation.jpg

Verder nog niet zo veel veranderd aan het mooie plan van Frank. Enige waar ik nog mee in m'n maag zit is de aftakkingen op de blauwe lijn bovenaan. Heb de neiging om toch weer vanuit het havenstationnetje links (Port Yeme) een spoor buitenom te laten lopen en in het midden van de bovenste bak een mooie kolenmijn te bakken.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 July 2008, 19:23:14 »
Johan,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet helemaal uit die aftakking was gekomen. Maar ik wilde er nog iets toevoegen.

Dit ontwerp is met aansluiting vanaf de haven naar een 'kolenmijn'. Het enige dat ik mis is een fatsoenlijke omloopmogelijkheid bij de haven, t.b.v. bijvoorbeeld de kolentrein. Echter wil ik niet nog meer spoor invoegen.

Groeten,

Frank

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 July 2008, 20:18:58 »
Dit ontwerp is met aansluiting vanaf de haven naar een 'kolenmijn'. Het enige dat ik mis is een fatsoenlijke omloopmogelijkheid bij de haven, t.b.v. bijvoorbeeld de kolentrein. Echter wil ik niet nog meer spoor invoegen.

Ik heb ook zitten denken om vanaf de haven links een boog buitenom te laten lopen, maar nu het hoofdstation rechts uitgebreid is met rangeerterrein en industriële haven is het toch het aardigst om daar op aan te sluiten.  Heb dus ook aan de rechterkant geprobeerd om met een boog er om heen te gaan, maar komt niet echt mooi uit omdat vanaf het hoofdstation de baan gelijk al zo'n 10 cm omhoog gaat, nog verder klimmen langs die kant zou dus niet met een laag % gaan, of we moeten ruimte maken voor een klimspiraal.

Ik ben dus aan de slag gegaan met jouw aftakking...

We volgen het spoor van het hoofdstation naar Port Yeme.  Aan de noordkant (niet volgens Nem norm de achterkant van de baan) verlaten we het hoofdstation, slingeren ons door twee wissels en gaan via de rode lijn noord-noord-oost en draaien in de tunnel naar zuidwestelijke richting. Op dit stuk rode lijn stijgen we 10 cm met een hellingspercentage van zo'n 2,4% een gaan over op de blauwe lijn naar het westen. We denderen over een kleine stenen boogbrug over een klaterend riviertje.

Rechtdoor nog twee haltes te gaan: Port Yeme en Port Yeme Harbour, maar vlak na het riviertje nemen we de wissel en stappen over op het noordelijke spoor. Deze gaat nu alleen met de rijrichting mee, de oostelijke tak van Frank is weggeroest.
Wederom splitst zich de rails. Langs een steile bergwand draait het onderste spoor iets richting zuiden naar een houtzagerij en het bovenste spoor gaat de tunnel in waar een scherpe draai gemaakt wordt. Waar het spoor nu de bergwand weer uit komt gaat het over een lang stenen boog viaduct (a la Culloden Viaduct) naar de Cragganmore Colliery.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2008, 20:54:58 »
Johan,

Je mist nu wel een omloopmogelijkheid bij de 'kolenmijn'. Een trein moet dus achteruit rijden naar het koptstation, of opgehaald worden door een andere loc. Ik denk dat het leuk (en geen overbodige luxe) is om een omloopmogelijkheid te creëren.

Je geometrie m.b.t. de draaischijf klopt ook nog niet helemaal:

Zo dient het te worden, draaischijf - afrit - 9101 - 9100. Anders past de loods niet.

Ik denk dat er ook wat weinig ruimte is voor de draaischijf op die plaats. Indien je graag een schijf wilt, is er uiteraard plaats te maken. Het is het leukst om dan de deurtjes van de loods in het zicht te hebben.

De havenspoortjes zou ik persoonlijk mooier op een andere plek staan dan voor het hoofdstation. Zo behoudt het station zijn ranke vorm en kun je er mooi scenery omheen bouwen.

EDIT:
Nog een tip: gebruik geen rails 9120, deze bochten zijn te krap om een goed treinverloop te garanderen.

Succes,

Frank

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2008, 21:06:51 »
Kijk es aan... dat zijn bruikbare tips. Hoe zou jij daar een omloopmogelijkheid tussen frutten zonder al te veel spoor te gebruiken?

Citaat
De havenspoortjes zou ik persoonlijk mooier op een andere plek staan dan voor het hoofdstation. Zo behoudt het station zijn ranke vorm en kun je er mooi scenery omheen bouwen.
Mmmm. Zou je dan linksonder nog een kopstation maken met rangeermogelijkheid en haven en dan de grote stad meer een doorgaande route laten zijn?

Citaat
Nog een tip: gebruik geen rails 9120, deze bochten zijn te krap om een goed treinverloop te garanderen.
De krapste bocht die er in zit is 9125 - daar had jij er oo kzelf een paar van gebruikt  :o
Succes,

Frank
[/quote]

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2008, 23:00:15 »
Hier dan poging nummer 6 o.i.d. voor het hoodstation. Om in het thema van mijn Schotse baan te blijven toch maar weer een poging om een kopstation zoals Aberdeen, Glasgow of Inverness er tussen te proppen:

Bovenin voor de kolenmijn een korte keermogelijkheid die hoop ik volstaat.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 July 2008, 18:56:37 »
Johan,

De oplossing bij de kolenmijn begint er op te lijken! Over het kopstation ben ik  iets minder enthousiast, naar mijn mening zijn de sporen te kort en zijn er teveel sporen. Je zou, als je graag een groot kopstation wilt, langs de lange wand een kopstation kunnen maken, met een draaischijf uiteraard om de loc's te keren. In dat geval kun je een dubbelsporig paradebaanvak voor het station langs laten lopen richting de lus. Het station sluit dan ergens in de buurt van het bovenste schaduwstation aan op het paradebaanvak.

Groeten,

Frank

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 July 2008, 23:44:47 »
Tja Frank, ik weet het ook niet. Ik ga er maar eens een paar nachtjes over slapen. Heb het idee dat er meer moet 'gebeuren' op mijn baan. Hoewel ik Boppard erg mooi vindt, vindt ik na 900 foto's het wel veel van hetzelfde stukje scenery.

Als ik bijvoorbeeld naar de baan van Jaap kijk dan bevalt dit me veel meer. Ik zou niet zoveel de hoogte in willen, maar wel allerlei plekjes en hoekjes willen creeëren voor industrie.

Van mij hoeft het niet een 100% kopie van de werkelijkheid te zijn. Het mag een fantasiebaan worden waar ik en m'n locjes zich op kunnen uitleven.

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 July 2008, 22:13:33 »
Terug naar af....

In mijn laatste reactie gaf ik aan dat ik het belangrijker vindt dat er op de baan wat te doen is, dan alleen een dikke 10 strekkende meter scenery. Ik ben dus weer een paar versies teruggegaan en heb daar verschillende punten ingelast.

In vol ornaat ziet de baan er dan zo uit:

@Frank en anderen - Bedankt voor het meedenken tot nu toe. Uiteindelijk moet ik toch mijn eigen (baan)plan trekken, ik moet mag er straks mee spelen, dus vergeef me als ik eigenwijs ben en niets met jullie goeie tips doe.

Dit is dus toch een beetje het concept waar ik naar toe wil. Wel zou ik graag van jullie opmerkingen willen horen over hoe e.e.a. in baanvakken in te delen, waar keerlussen en onmogelijke verbindingen liggen.

Even inzoomen op de bovenkant waar veel gebeurd:

NB: Het schaduwstation is nog niet af.

En nog even inzoomen op de onderkant:

Schematisch ziet het er dan zo uit:

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 July 2008, 22:17:25 »
PS. Met oog op bovenstaand - kerlussen e.d. Ik ben van plan Digitaal te rijden - 2 rail

Nog een keer editen... excuus. I.p.v. dat ik mijn bovenstaande post bewerkte, citeerde ik mezelf... nu nog een extra post. sorry.

Johan Vermij

• Offline Offline
Re:Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)
« Reactie #28 Gepost op: 30 November 2009, 20:03:30 »
Even een update in dit draadje om de boel maar weer eens wakker te schudden.

Vorig jaar hebben we een nieuw huis gekocht met een ruime hobbykamer waar ik na 20 jaar weer eens mijn modelspoor hobby kan oppakken. De kamer meet 4 bij 5 meter en biedt dus lekker de ruimte, zeker omdat ik wil overstappen naar spoor N.

Toen we het huis gekocht hadden vorig jaar ben ik dus ook gelijk gaan nadenken over mijn baan (spoor) en hier terecht gekomen wat heel veel ideeën opgeleverd heeft (waarvoor dank!) Toen was er opeens de crisis en werd de bouw van het huis enigzins uitgesteld, en vanwege een drukke baan (werk) ook niet echt meer tijd gehad om hier te genieten van het vele moois en jullie expertise.

Maar... de bouw schiet flink op en begin volgend jaar kunnen we ons nieuwe huis gaan betrekken, en dus zijn ook de voorbereidingen voor de baan gestart. Ik heb ondertussen flink wat Peco rails aangeschaft (code 80) en wil met het onderste stuk van de baan beginnen (tekening twee artikeltjes terug, groene sectie) en ben dus ook hier weer actief geworden omdat er nog zo ontzettend veel dingen zijn die ik nog moet leren ;)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
Re:Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)
« Reactie #29 Gepost op: 04 December 2009, 22:17:43 »
Hallo, Johan,

Mooi baanplan, ik vind de Britse/Schotse/Ierse sferen ook erg aantrekkelijk, ik moet ook een beetje aan Yorkshire denken aan de serie James Herriot met mistige heuvels en toch groen landschap en ik denk dat je dat zeer goed benaderd met dit plan. Dat wordt nog wat met al dat materieel straks of heb je al het een en ander? Als ik het had zou ik aan de wishkey nippen en dit draadje blijven volgen ;)Al mooie scheepjes op het oog? Ik ben benieuwd en welke spoorlijn wordt nou wel in korte tijd gebouwd? ;D

Gr NS2400, Koen

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles