Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242382 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #555 Gepost op: 21 February 2016, 19:40:48 »
Dat zei ik toch.  ;D
Maar ik begrijp dat de 1125 dezelfde tint heeft gekregen als de 1201.
Verkeerd begrepen, de beide lokken zijn beide met een andere NCS kleur geschilderd.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 19:48:00 door Thom »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #556 Gepost op: 21 February 2016, 20:01:08 »
Dan ben ik wel benieuwd wat dat zou moeten zijn, ik heb met een zak vol kleurkaartjes geen betere dan S5010-G10Y gevonden
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #557 Gepost op: 21 February 2016, 22:08:52 »
OK, ik kan nu foto' s laten zien. Hier wat vergelijkende foto's van het 1100 model van de heer Hansen uit ca. 1951, afgelopen zaterdag op Rail;  het nummer van Handig Bekeken met de kleurstaal (okt. ' 50); en een Roco rijtuig met de recent nagemengde verf op basis van de THS-kleur uit de jaren ' 80 en de HB-staal. Met dank aan de spoor 0-groep voor het exposeren van het model.
Zoals hierboven al gezegd, de verschillen lijken op de foto groter dan in het echt.





De bies:


het hele model:


En als toegift de Sik en de 2400 van dezelfde bouwer:




« Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 22:17:34 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #558 Gepost op: 21 February 2016, 22:57:07 »
Meteen even ter vergelijking eronder, met twee foto' s van eerder uit dit draadje (p. 5 en 22):






prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #559 Gepost op: 21 February 2016, 23:10:57 »
Maar als de echte 1100 de kleur van dat model had gehad hadden ze het nooit turquoise genoemd maar gewoon grijs. Ik ben wel benieuwd wat er eerder was, dit stukje huisvlijt of het Märklin model want het dak is op dezelfde manier fout beschilderd.

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #560 Gepost op: 21 February 2016, 23:21:03 »
Maar als de echte 1100 de kleur van dat model had gehad hadden ze het nooit turquoise genoemd maar gewoon grijs.
Suggestie: niet voor een ander denken... kan helemaal fout zijn.

en ja, er is wel degelijk een 1:1 lok geschilderd in de kleurstelling van het eerder gemaakte model en die rijdt nog steeds zo rond. (de 1:1  dus)

iets van kip en ei of zoiets.... hoe zat dat nou ook alweer?

FritsT

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #561 Gepost op: 21 February 2016, 23:32:48 »
@Stephan,

ik heb het even nagezocht:
Marklin model is volgens Wikipedia geintroduceerd in 1952.
Het model van "H" wordt beschreven in.... 1952. (exactere datum niet te achterhalen)

FritsT
« Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 23:37:08 door FritsT »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #562 Gepost op: 21 February 2016, 23:37:35 »
Bedankt voor het nazoeken, ik had het idee dat de Märklin als voorbeeld was genomen en door de bouwer verbeterd was maar als het al zo was was het dus een snelle bouwer.
(Het woord huisvlijt is trouwens niet denigrerend bedoeld)

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 23:40:23 door prutser »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #563 Gepost op: 22 February 2016, 00:06:11 »
Wel vreemd dat de 1100 een zwaar leven heeft gehad en de sik en 2400 een luizeleven

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #564 Gepost op: 22 February 2016, 08:02:13 »
En dit is allemaal in de vroege jaren vijftig gebouwd? Van metaal en op schaal H0? Daar word ik als zelfbouwer erg nietig van.  :o
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #565 Gepost op: 22 February 2016, 08:14:25 »
Geheel uit messing,  in een tijd dat de rest met opwindtreintjes uit gelithografeerd blik, of op drie massieve rails rondkachelde. Elk detail is handwerk want er was niets te koop; stroomafnemers, buffers, draaisteldetails, alles.
Waar de man echt toe in staat was zie je hier:
Bouwtijd 14 jaar. Met de hand...
« Laatst bewerkt op: 22 February 2016, 08:21:19 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #566 Gepost op: 22 February 2016, 09:02:46 »
Weergaloos.... een ander woord heb ik er niet voor.  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #567 Gepost op: 22 February 2016, 13:06:28 »
  in een tijd dat de rest met opwindtreintjes uit gelithografeerd blik, of op drie massieve rails rondkachelde.

Zo was het zeer zeker *niet*, bekijk maar eens een jaargang oude Modelbouwers of Handig Bekeken. Daar wordt heel wat moois gebouwd!  Er was wel een veel grotere afstand dan nu  tussen de wereld van de model-bouwers en van de speelgoed-kopers; bij die laatsten gaat Besselspoor' s citaat wel min of meer op.
De 1100-bouwwedstrijd van 1950 is een voorbeeld dat een aantal zeer goede modellen van bedreven bouwers opleverde. Maar er was veel meer; een paar weken terug zag ik in de vitrine voor de bibliotheek van het Spoorwegmuseum nog het H0-model van een stoomloc 4000 uit de jaren ' 50, dat niet voor Philotrain onderdoet (een foto van dit model staat in het boekje ' De trein hoort erbij'  uit 1964). Anecdote (voor ons): ergens in een Modelbouwer uit de jaren ' 50 wordt snerend gesproken over mensen die hun rails kopen en niet zelf maken.
Onderschat het niveau van de modelbouw in die tijd niet; en in UK en Amerika was men nog een stap verder. Ik zag onlangs een jaargang Model Railroader (USA) uit de jaren ' 50 en met veel wat daarin staat kun je nog steeds voor de dag komen.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2016, 14:58:45 door janw »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #568 Gepost op: 22 February 2016, 13:46:54 »
Ik heb dat nummer van Handig Bekeken ook Jan en bij lezing trappel ik elke keer om mij in te schrijven voor de 1100 bouwwedstrijd. Helaas is de inzendtermijn wel voorbij.

Wat we wel kunnen doen is een nostalgische bouwwedstrijd uitschrijven aan de hand van dat artikel waarbij iedere deelnemer zich commiteert aan het gebruiken van materiaal en gereedschap dat in 1952 al beschikbaar was  :)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #569 Gepost op: 22 February 2016, 14:02:40 »
Het past niet bij het onderwerp van dit draadje  maar ter afsluiting aan de link naar modelbouwers uit vroeger tijden.

Het gaat hier om een onafgemaakt werkstuk van Co Hansen. Een model van de NS-3600 (zeppelin). Wielen, frame en krukas zijn door hem zelf gemaakt. Ik heb foto's van hem aan zijn Myford draaibank waarop hij de wielenbanden draait.

Mijn lijstje "things to do" is al lang, maar het afmaken van dit model staat er nu ook op.
Spoorwijdte: 5 inch
Lengte: 1 meter
Wieldiameter: 17 cm.

Als referentie voor de maat, een potje Humbrol verf