Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242882 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #345 Gepost op: 24 May 2010, 14:46:16 »
Hier dan de foto's die ik heb beloofd:




Wat je hier ziet is een oude Roco plan D met links het Philotrain turquoise en rechts het THS turquoise eroverheen gespoten. Ten eerste is het op mijn monitor veel blauwer dan in het echt, waarbij je veel meer groen ziet. Maar nogmaals op de kleurstaal van de Gamma zit de THS kleur tussen IG 098-B en IG 098-C. Het idiote is dat je dat dus niet op de foto ziet, want dan lijkt het vrijwel gelijk aan IG 098-C. Dus trek nu geen conclusies uit de foto's. Hoogstens de volgende conclusies:

Het Philotrain turquoise is de lichtste van de 3 en het THS turquoise het donkerste. De nieuwe Roco turquoise (niet op de foto) is nog lichter dan deze 3 tinten.

Ik vind het THS turquoise sterk richting grijs, terwijl Philotrain meer richting groen gaat.

Op het model vind ik het THS turquoise nog strakker van kleur en lijkt het iets lichter (kan ook door de dikte van de laag komen.

In elk geval komt na vergelijking mij de THS interpretatie het meest geloofwaardig over. Voor wat het waard is: mijn vrouw vindt het THS turquoise het meeste bij een trein horen :D

Als het nu ook nog lijkt op de 1201, dan ga ik denk ik maar een potje bij de lokale autolakhandelaar laten mengen. Zijn minimale hoeveelheid is voor mijn hele spoorverzameling een levenlang voldoende ;)

Nog een rare toevoeging: op mijn monitor komt het THS turquoise blauwer over dan in het echt hier voor me, terwijl de foto van het 1201 turquoise groener overkomt.

mvg,
Ivo
Zoals al eerder laten zien is de Philotrain versie de lichtste.

Jan, ik vind jouw nieuwe verf er gewoon goed uitzien, maar het is voor ons hier natuurlijk maar een plaatje.

De turquoise fetishisten zouden nog steeds eens een meeting moeten organiseren bij de 1201!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #346 Gepost op: 17 June 2010, 19:02:32 »
Gelukt! Ik heb ook een exemplaar van het beroemde nummer van Handig Bekeken, oktober 1950 weten te veroveren. Hier een scan en een foto van de voorpagina met de kleurenstaal van het NS-turkoois:


Dit is beste een intersant draadje vind ik  ;) mede omdat er voor mijn gevoel altijd een discussie blijft over deze kleur.

@ jan
Staat er in dit nummer een tekening van de NS 1100??? 
Daar ben ik wel benieuwd naar

Groetjes edwin

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #347 Gepost op: 17 June 2010, 21:13:23 »
Eigenlijk moet voor de volledigheid van dit draadje dit subdraadje gekoppeld worden.
Met daarin het inmiddels bekende filmpje van madurodam.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #348 Gepost op: 13 March 2011, 16:02:13 »
Vandaag zag ik op Rail een potje Kleinspoorverf liggen en zo te zien is de kleur aangepast.



Beide potjes hebben kleurnummer 12, en de donkere is de nieuwe.

Stephan.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #349 Gepost op: 10 January 2012, 16:19:30 »

mbv de zoekfunctie dit draadje gevonden. Een erg interessant onderwerp waar men waarschijnlijk nooit over uitgepraat raakt  ;)

Ik wil zeker geen vraagtekens zetten bij de gedane conclusies en gepresenteerde informatie ( ben namelijk totaal geen expert ) maar zag wel iets opvallends.
Bij het maken van een foto van een turquoise 1300 met blauwe bies, komt deze op de foto totaal ander over, namelijk zwart ! Dit leek me wel een interessante bevinding in het kader van de discussie welke kleur de bies destijds had.
(note: de foto is niet bewerkt en met de camera van de telefoon genomen)




Daarnaast had ik nog wel een andere vraag.
In het boek van de 1100 staat een foto waarbij de beschrijving staat dat er lichte daken overgespoten zouden zijn in een donkerdere kleur.

Heeft iemand een idee welke kleur dit geweest is en of dit structureel werd doorgevoerd ?


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #350 Gepost op: 10 January 2012, 16:23:21 »
De daken zijn overgeschilderd met de kleur donkergrijs, vergelijkbaar met de daken van de blauwe plan E en D rijtuigen.
Dit had te maken met de zware vervuiling van de daken door de stroomafnemers.
Er zijn ook foto's van plan D rijtuigen waar de daken grijs zijn geschilderd, maar de nummers op de koppen van de daken vrij zijn gelaten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #351 Gepost op: 20 August 2014, 18:33:38 »
Daar zijn we weer  ;D.

Nieuw plaatje gevonden; pagina 64 in "het Grote Spoorboek", er is een deel van een turquoise plan D in kleur te zien en de bies lijkt donkergroen, maar als je denkt; hij is blauw, kan het ook weer donkerblauw zijn.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2014, 19:20:29 door prutser »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #352 Gepost op: 20 August 2014, 18:43:42 »
De bies van de Rd's was zeker weten donker blauw.

Mvg,
Robin

aaddemeij

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Born to run
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #353 Gepost op: 16 January 2015, 20:22:16 »
In 2009 heb ik uitvoerig beschreven in Rail Magazine, hoe de Werkgroep Loc-1501 – Stichting Klassieke Locomotieven de originele turkooizen kleur op het spoor is gekomen. Dit is dus de kleur waarin thans de 1201 is geschilderd.
Een overdruk van dit artikel is in 2009 ook gepubliceerd als bijlage bij KLOK-info 47.
De eerder in dit draadje genoemde link naar dit artikel werkt niet meer helemaal, omdat de website van de Werkgroep / KLOK onlangs naar een andere provider is verhuisd.
Voor degenen, die dit verhaal in Rail Magazine willen lezen wijs ik graag nog even de weg:
Ga naar de website van de Werkgroep / KLOK:
http://www.klassieke-locs.nl/
en klik op de rechter kolom bij meest recente berichten op “kleur bekennen” en klik tenslotte op het plaatje van de poserende mannetjes voor de 1201. Veel leesplezier !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #354 Gepost op: 16 January 2015, 21:37:09 »
Soms lijkt de bies groen, maar is 'ie blauw  ;D



Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #355 Gepost op: 16 January 2015, 22:05:04 »
In 2009 heb ik uitvoerig beschreven in Rail Magazine, hoe de Werkgroep Loc-1501 – Stichting Klassieke Locomotieven de originele turkooizen kleur op het spoor is gekomen.
Aad, in het komende nummer van Railhobby (februari 2015, online al beschikbaar) heb je ook zes pagina's geschreven over de turkooizen 1201. Waarom wijs je de lezers wél naar de stukken in RM en de Klok, maar niet naar jouw artikel in RH...?

Peter

aaddemeij

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Born to run
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #356 Gepost op: 16 January 2015, 23:18:46 »
Ik wacht even tot de papieren editie verschenen is. Ik zal er zeker op wijzen ...:-)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #357 Gepost op: 16 January 2015, 23:52:33 »
Eigenlijk durf ik me niet eens in deze discussie te mengen, want er is niets zo problematisch als (de perceptie van) KLEUR!
Ik meende ooit ergens te lezen, dat het beruchte "NS-turkoois" in een britse kleurenwaaier een doodnormale standaardkleur was en dus aanzienlijk béter gedefinieerd dan het GVBA 'Korenblauw' of het RET "Oker"; beide kleuren, die tegelijkertijd typerend waren en niet-reproduceerbaar omdat ze vanuit de 'losse pols' werden gemengd...

Ik ken over deze kleur alleen de verhalen: bedacht door de ega van Ir. Den Hollander als "statement" voor het moderne Spoorbedrijf zónder vieze stoom- en rookwolken en vanwege de droeve werkelijkheid al snel vervangen door het "Berlijns Blauw"...
Ik ken de diverse modellen in turkoois: Mw. Den Hollander was niet praktisch, maar had wél oog voor mooie dingen! Zo'n sliert 'plan-D' met een 1100, 1200, of 1300 is gewoon MOOI!
En dat de discussie over de kleur van de modelletjes zich voortzette bij de 'voorbeelden' is alleen maar logisch!

Ik DANK daarom al die mensen, die ervoor zorgden,dat we inmiddels een turkooize 1100 en 1200 1:1 hebben en onderga de kastijding die mij ongetwijfeld ten deel valt na mijn bekentenis, dat het me nauwelijks boeit wélke kleur nu "de juiste is"... Ook al weet ik, dat er een kleurenwaaier is, waar "De Juiste Kleur" in wordt gedefinieerd! Het gaat voor de meeste mensen om "gevoel"; een geliefd schilderij wordt ná minutieuze restauratie óók niet altijd direct weer gewaardeerd: de herinnering/het gevoel is namelijk 'wég'...
Vergelijk het met restauratie van Berlage-architectuur: menigeen weet niets over de kleurstelling die deze Bouwmeester voorschreef en een eerste confrontatie met 'zijn idee' is vaak een schok! De man wás namelijk wel een beetje extravagant, maar "het klopt wél"...

Ik voeg niets toe en draag niets bij (maar wil het wél gezegd hebben!)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

aaddemeij

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Born to run
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #358 Gepost op: 20 January 2015, 21:15:27 »
In de zojuist verschenen editie van Rail Hobby vinden jullie naast een bespreking van het Roco-model van loc 1204 en andere interessante modelspoor-artikelen op blz. 34 t/m 39 mijn artikel over de levensloop van loc 1201. Tevens wordt hier een tipje van de sluier opgelicht over de kleuren van de draaistellen.
Ik merk nog op dat de op blz. 36 genoemde link naar een overdruk van het artikel over het kleurverhaal door de verhuizing van de website van de Werkgroep niet meer werkt: ga naar de website van de Werkgroep / KLOK: http://www.klassieke-locs.nl/ en klik op de rechter kolom bij “meest recente berichten” op “kleur bekennen” en klik tenslotte op het plaatje van de poserende mannetjes voor de 1201.
Tenslotte nog een rectificatie: op blz. 38 staan twee foto’s van de kop van de 1201 naast elkaar afgedrukt. De linker foto en het bijschrift “de 1201 in de grijze grondverf” is onbedoeld geplaatst en is volstrekt onjuist. Beide foto’s zijn kort na elkaar genomen en demonstreert  dat de kleur turkoois zich lijkt aan te passen aan het omgevingslicht. Ook iets over- of onderbelichten is van grote invloed op de kleurbalans. Het rechter bijschrift is correct.


Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1747
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #359 Gepost op: 03 February 2015, 14:54:49 »
Eigenlijk moet voor de volledigheid van dit draadje dit subdraadje gekoppeld worden.
Met daarin het inmiddels bekende filmpje van madurodam.

Stephan.

Hoi

Gebaseerd op dit filmpje, en de rest van dit draadje heb ik me eens aan een 1100 gewaagd.

Turquoise van het bekende kleurnummer heb in Duitsland gekocht....0,5 Liter minimum  ;D
De draaistellen zijn beige-grijs, gebaseerd op het filmpje en op een Märklinkleur die begin jaren 50 nogal populair was.
De bies is heel donkergrijs.
Laat maar weten of het ergens op lijkt.




Bart