Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:54:57
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 17:50:51
Het ontstaan van Trammenlandt door Forever Rocofan
Vandaag om 17:49:31
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:30:31
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:59:05
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Quinzeedied
Vandaag om 16:46:07
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 16:17:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Rondom Charlois door Krazy Dre
Vandaag om 13:47:05
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 11:46:37
  

Auteur Topic: Langste reizigerstrein ter wereld.  (gelezen 124282 keer)

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #195 Gepost op: 22 July 2008, 20:37:09 »
De titel trok direct mijn aandacht.
Aangezien ik niet al te veel op de site zit zie ik het draadje nu pas en 14 pagina's is toch echt te veel om helemaal door te lezen dus mocht hetgeen wat ik nu gaat zeggen reeds ergens staan.......vergeef mij dan  ::) ;)

De langste reizigerstrein met 60 rijtuigen, een leuk initiatief maar vergist je niet, er zijn legio valkuilen.
Ik mag mij een ervaringsdeskundige noemen aangezien ik dezelfde stunt 8 febr 2004 georganiseerd had ivm het 15 jarig bestaan van M-Track Groep Nederland. Dit hebben we gedaan tijdens de "Nederlands grootste modelbouwshow" in de zeelandhallen in Goes op onze modulebaan die een totale rijlengte had van pakweg 220mtr (ook al een hele prestatie).
Het idee was leuk, de uitvoering een complete ramp.  ::) :P

Ook wij gebruikte de 1607 met 60 ICR rijtuigen van M*
De loc is het probleem niet, die kan dat zonder enige moeite aan.
De grootste valkuil in het geheel zijn de rijtuigen voorzien van kortkoppeling.
In bogen worden deze koppelingen "langer". Na de boog moeten ze weer "korter" worden. Echter het gewicht van de trein (vergist je niet) is te groot om de koppeling weer in de oorspronkelijke positie te laten terugkeren. Het gevolg was dat de rijtuigen gingen wringen en ontsporen, niet één keer, niet 10 keer maar continu.  :-| :-| :-|
Ook kwam het regelmatig voor dat de trein brak omdat er een koppeling uit de normschacht getrokken werd.
Het heeft ruim een uur geduurd voordat de trein de baan rondgegaan was waarbij we met 3 man bezig waren de trein te begeleiden en we om de 5 mtr aan het hersporen waren. Aandacht hadden we wel en het festijn heeft genoeg toeschouwers getrokken maar om nu te zeggen dat het een geslaagde poging was.........  ::)

Samengevat: Een recordpoging heeft alleen kans van slagen wanneer er rijtuigen gebruikt worden ZONDER kortkoppelmechaniek . Anders is het gedoemd te mislukken tenzij je beschikt over een lang recht spoor zonder enige bochten van welke radius dan ook.

Groetjes Ronald


Trein halverwege het parcours, de loc bijt in de staart van de trein.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2008, 20:44:09 door Ronald »
Groetjes Ronald

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #196 Gepost op: 22 July 2008, 20:43:28 »
@Ronald.
De trein gaatv rijden op de HSL lijn van Railz.
Die is nu nog veel te kort, maar er wordt nu gebouwd aan het gedeelte Wereldstad.
En daar gaat de HSL doorlopen.
En bochten, ja kun je het bochten noemen? Mij lijke het eerer richtingcorrecties.

Ik heb er alle vertrouwen in
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #197 Gepost op: 22 July 2008, 20:52:02 »
@Beckers
Het zichtbare deel van het tracé op Railz kan dan wel redelijk recht lopen, wanneer de baan echter uit zicht verdwijnt begint het bochtenwerk en de  keerlussen onder de baan. En daar wil jij echt geen problemen hebben.......



Edit: Net het baanplan op Railz bekeken.
Bij R'dam CS ga je 180 graden rond.
Dit gaat echt problemen opleveren met het KK mechaniek.

Groetjes Ronald, geen zwartkijker, wel realist  ::)
« Laatst bewerkt op: 22 July 2008, 20:58:38 door Ronald »
Groetjes Ronald

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #198 Gepost op: 22 July 2008, 20:58:51 »
Op de foto te zien is de keerlus van M-track veel te krap.
Dat is om problemen vragen.
De keerlussen van Railz zijn daarintegen 3x zo groot schat ik.

Maar dat zien we dan wel.
Het wordt toch eerst uitgebreid beproefd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #199 Gepost op: 22 July 2008, 21:00:36 »
Ik denk dat er niet met kort koppelingen, maar met koppelbomen gewerkt moet gaan worden.

nog iets: Ik heb datzelfde probleem soms ook met een stammetje van 8 SBB waggons met stuurstand. de beste oplossing is dan bij de bewuste rijtuigen de koppelingen vervangen. ik weet niet of dat ook op deze schhal werkt.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #200 Gepost op: 22 July 2008, 21:28:12 »
Op de foto te zien is de keerlus van M-track veel te krap.
Dat is om problemen vragen.
De keerlussen van Railz zijn daarintegen 3x zo groot schat ik.

Daar heb je gelijk in, daarvan wisten we dat het sowieso een probleem op zou gaan leveren. Op de voorgrond zie je echter een 22,5gr boog. Dat was ook al een groot obstakel. Het grootste probleem is dat de koppeling niet meer in de orspronkelijke positie kan terugkeren.
Is het een flauwe boog dan zou hij voorbij de boog nog wel met verwrongen koppeling kunnen rijden. De volgende boog daaropvolgend de andere kant op, hoe flauw ook is dan funest.

Koppelbomen is geen optie. Ten eerste, de starheid daarvan gaat juist tegenwerken en wordt de boel voorbij de bocht er direct uitgedrukt.
Ten tweede is het een ernstige belemmering om eventuele ontspoorde rijtuigen weer te hersporen.

@Beckers, ik kan je alleen maar aanraden om idd te gaan testen. Dan zullen de problemen snel zichtbaar worden. Rijtuigen zonder KK mechaniek hebben m.i. de grootste kans van slagen.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
    • nederlof.net
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #201 Gepost op: 22 July 2008, 22:04:01 »
Jos: waarom is eigenlijk de eis gesteld van kortkoppeling met NEM schacht? Is dat omdat het er mooier uitziet of zijn er andere redenen?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #202 Gepost op: 22 July 2008, 22:11:08 »
Ronald, Beckers heeft met suc6 met 40 rijtuigen gereden. Dus de laaste 20 vormen een probleem. De oplossing moet je dan dus in de eerste 20 rijtuigen achter de lok  zoeken. B.v. alleen de eerste 20 rijtuigen zonder kortkoppeling mechaniek.
Testen is idd het beste kijken waar de schoen wringt en waar het opgelost kan worden.

Zelf heb ik hier op mijn baan wel eens met een 10 meter lange containertrein geredenuit de gein. Ging probleemloos, ook achteruit wel langzaam natuurlijk
Met lange treinen rijden kan wel maar 17 meter is nog wel wat anders.......

Suc6 met testen moed niet te snel opgeven  ;)

Mvg, Johan mijn gevoel zegt dat het wel gaat lukken  8)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #203 Gepost op: 22 July 2008, 22:13:26 »
Simpelweg omdat daar de meeste rijtuigen van te vinden zijn.
Probeer maar eens 60 ICR rijtuigen van Märklin te vinden waar de koppeling aan de draaistellen vastzit.

Koppeling op het draaistel:
Volgens mij gaat dit nog vlugger mis.
Stel de loc stottert een beetje vanwege een isolatiestuk of zo, dan komt in een keer dat hele gewicht naar voren met als gevolg dat de draaistellen uit de rails gedrukt worden of zelfs gaan scharen.

Kortkoppeling:
Dezelfde situatie als hierboven.
Alleen bij de kortkoppeling wordt deze kracht dan opgevangen op de balg van het rijtuig.
Dus de kans dat de wielstelletjes over elkaar gaan scharen is dan veel kleiner
Daarom is de keuze ook hierop gevallen.
En LSM gebruiken we niet omdat we ervan uitgaan dat niemand ze afstaat voor zoiets.
Daarintegen zijn de LSM rijtuigen veel kwetsbaarder
« Laatst bewerkt op: 22 July 2008, 22:20:35 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #204 Gepost op: 22 July 2008, 22:14:36 »
Deze trein gaat 16 meter en een beetje worden
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
    • nederlof.net
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #205 Gepost op: 22 July 2008, 22:15:02 »
Ik bedoel dat je ook nog kan kiezen voor zowel Märklin rijtuigen met kortkoppeling maar ook voor de rijtuigen met koppeling vast aan de draaistellen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #206 Gepost op: 22 July 2008, 22:20:08 »
of neem lima's. wegen niks en koppeling aant draaistel  ;D

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #207 Gepost op: 22 July 2008, 22:20:45 »
Ik bedoel dat je ook nog kan kiezen voor zowel Märklin rijtuigen met kortkoppeling maar ook voor de rijtuigen met koppeling vast aan de draaistellen.

Koen

Bij voorkeur de eerste 20 rijtuigen achter de lok met koppeling vast aan de draaistellen. De rest mag met kortkoppelmechaniek zijn.

Mvg, Johan

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #208 Gepost op: 22 July 2008, 22:22:32 »
Koppeling op het draaistel:
Volgens mij gaat dit nog vlugger mis.
Stel de loc stottert een beetje vanwege een isolatiestuk of zo, dan komt in een keer dat hele gewicht naar voren met als gevolg dat de draaistellen uit de rails gedrukt worden of zelfs gaan scharen.

Kortkoppeling:
Dezelfde situatie als hierboven.
Alleen bij de kortkoppeling wordt deze kracht dan opgevangen op de balg van het rijtuig.
Dus de kans dat de wielstelletjes over elkaar gaan scharen is dan veel kleiner
Daarom is de keuze ook hierop gevallen.
Deze situatie bedoelde ik.
Ik heb dit wel eens gehad met toen ik de Lima ICR rijtuigen had, en dat waren maar 12 rijtuigen.
Toen moest ik een noodstop maken, en de draaistellen schaarden langs elkaar door, en de voorste rijtuigen werden omhoog gedrukt
Dat was ook de reden dat de Lima 's bij mij uit de dienst zijn genomen
« Laatst bewerkt op: 22 July 2008, 22:26:10 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
    • nederlof.net
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #209 Gepost op: 22 July 2008, 22:28:29 »
OK, dat geloof ik maar zijn de Lima's niet een stuk lichter dan de Märklins? (ik heb er geen ervaring mee).

Waarom ik het ook noem is dat er misschien nog wel heel veel mensen zijn met die rijtuigen zodat je makkelijker aan de 60 komt.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u