Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door BrightonBelle
Vandaag om 21:07:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:45:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
  

Auteur Topic: Stuurstandrijtuigen Benelux  (gelezen 2097 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Stuurstandrijtuigen Benelux
« Gepost op: 12 July 2008, 13:02:16 »
Wie kan mij zeggen wat er met de stuurstandrijtuigen van de Benelux gaan gebeuren? Worden ze ook gerenoveerd en wederom ingezet of krijgen ze een andere bestemming of sloop?

Alvast bedankt!

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2008, 13:03:12 »
deze stuurstanden krijgen volgens mij een enkeltje snijbrander

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2008, 13:04:26 »
Ooit scheen de NMBS belangstelling voor ze te hebben, maar daar heb ik al lang niks meer van gehoord. Waarschijnlijk zal het wel sloop worden, een renovatie had de NS al wel gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2008, 13:09:39 »
Kan iemand even wat achtergrondinformatie geven? Worden de Beneluxtreinen dan opgedoekt? En wat gebeurt er dan met de rijtuigen die ze net allemaal in zuurstokkleuren heben geschilderd?

De stuurstanden lijken al erg op de nieuwe Bs'en, dus als ze overblijven kunnen ze alsnog omgebouwd worden tot Bs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2008, 13:14:09 »
uhm de zuurstok rijtuigen gaan in combinatie met de van angeltrains gehuurde locomotieven rijden op de hsl geloof ik als shuttles. er was ooit sprake dat de beneluxdienst opgedoekt zou worden maar dat werd vanuit de eu bestrafd vanwege monopolypositie misbruik. verder lijken de benelux stuurstanden wel op de Bs'jes maar ze wijken technisch wel dusdanig af dat het geen haalbare kaart leek om ze om te bouwen en bovendien heeft de NS al genoeg Bs'jes voor de dienstuitvoer en om die dingen te verbouwen en vervolgens ergens te stallen kost alleen geld en de NS is een commercieel bedrijf dus zal dat niet snel doen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2008, 13:17:28 »
Of de huidge Beneluxtreinen verdwijnen is nog onderwerp van discussie. HIspeed wil dat natuurlijk wel, maar lang niet alle reizigers zijn ervan gediend meer te gaan betalen om wat sneller in Brussel te arriveren.

Die zuurstokken waren niet bedoeld voor de Beneluxtreinen, maar voor de HIspeedtreinen in Nederland en België over de HSL en dat dan weer in afwachting van de nieuwe Hispeedtreinstellen. Alleen is de HSL nog niet in gebruik genomen met als gevolg dat de zuurstokken voorlopig in de oude Benelux rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2008, 13:17:50 »
He, die Beneluxdingen zijn gewoon Bs rijtuigen. De blauw/gele stuurstanden (ex-BKD's) zijn BDs rijtuigen. Sowieso zijn alle Beneluxrijtuigen inmiddels ook gereviseerd, behalve de stuurstanden (Bs)...

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2008, 13:19:34 »
sorry mijn fout, ik gooi die dingen door elkaar ze lijken ook zoveel opelkaar ;) maar technisch wijkt de benelux Bs dus danig af van de binnelandse stuurstanden BDs

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2008, 13:19:45 »
Kan iemand even wat achtergrondinformatie geven? Worden de Beneluxtreinen dan opgedoekt? En wat gebeurt er dan met de rijtuigen die ze net allemaal in zuurstokkleuren heben geschilderd?

De stuurstanden lijken al erg op de nieuwe Bs'en, dus als ze overblijven kunnen ze alsnog omgebouwd worden tot Bs.
hier staat wat meer (2e pagina onderaan)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2008, 13:22:05 »
Stel dat de huidige Benelux blijft bestaan. Zijn die zuurstokrijtuigen inclusief stuurstand dan niet het meest aangewezen materieel?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2008, 13:25:45 »
Persoonlijk zou ik idd zeggen vanlaat de huidige benelux lekker er tussen door lopen over de reguliere sporen (voor de drugsrunners onder ons :P) maar ik heb het idee dat de NS druk bezig is om de dienst de nek om te draaien ten gunste van de shuttles die over de HSL gaan zoeven, al mogen ze dit natuurlijk niet hardop zeggen. Verder gaat het natuurlijk niet zo goed met de stand van de 11.8 locomotieven geloof dat ze er nu net genoeg hebben om de dienst uit te voeren.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Stuurstandrijtuigen Benelux
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2008, 18:48:11 »
Vanuit de NSR BDs stuurstanden kan een NSR 1700 lok bediend worden. De Benelux Bs is alleen geschikt voor bedienen NMBS lok reeks 11.8 (die geel/rode). Er zit dus technisch een groot verschil in.
Er is ooit het plan geweest om deze Bs-en na de ingebruikneming van de HSL Zuid te verkopen aan de NMBS die deze dan geschikt wilde maken als stuurstand van een NMBS stam met een lok reeks 2700 en een aantal M6 dubbeldek rijtuigen. Aanpassen t.b.v. een reeks 27, die erg verwant is aan de reeks 11.8, is makkelijker dan aanpassen aan de NSR 1700.
Door alle gedoe rond de HSL is al lang niets meer van dit plan vernomen.

Als de niet-HSL Amsterdan-Antwerpen-Brussel moet blijven rijden, en men kiest voor het huidigen materieel hiervoor, zal er naast revisie van de Bs inderdaad ook iets aan de betrouwbaarheid van de loks moeten gebeuren.

Uit modelspoor oogpunt hoop overigens ik dat het "reeks 27-M6-Bs" plan alsnog doorgaat, wil ik wel als modeltrein met een Bs in NMBS grijze kleur met geel front......
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.