Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 14:52:25
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Jeronimos
Vandaag om 14:36:23
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 14:27:10
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
  

Auteur Topic: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden  (gelezen 4719 keer)

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2008, 18:39:53 »
Amsterdam-Utrecht:
Seinen blijven staan, bovenleiding voorbereid voor 25 kV AC maar blijft 1500 V DC, daarom kan ATB-EG naast ERTMS gebruikt worden. Treinen met ERTMS aan boord rijden op de cabinesignalering, andere treinen rijden op de seinen buiten en ATB-EG.
Treinen met ATB-EG: maximaal 140 km/h
Met ERTMS kan het meer dan 140 km/h zijn.

Betuweroute-Havenspoorlijn:
Seinen blijven staan, bovenleiding wordt 25 kV AC, daarom wordt huidige ATB-EG vervangen door ERTMS. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen straks op de Havenspoorlijn rijden.

Betuweroute-A15:
Geen seinen, alleen ERTMS, bovenleiding 25 kV AC. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen er rijden.

Groeten,
Aernoud

ronv

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2008, 19:37:24 »
Wat je schrijft lijkt haaks te staan op het draadje over de Betuweroute? Als ik het goed begrijp is het of ATB(-NG) of ERTMS?
Het is precies zoals Aernoud zegt. ATB en ERTMS "bijten" elkaar in principe niet, het is de combinatie ATB-25 kV die problemen oplevert.

Nog een stukje achtergrond: omdat Asd-Ut een bestaande lijn is waar een groot deel van het NSR-materieelpark overheen gaat is het niet haalbaar eerst al het materieel dat over dat baanvak gaat naar ERTMS om te bouwen. Nu kan de ombouw geleidelijk gaan, als over een aantal jaren al het materieel omgebouwd is kunnen de seinen en ATB alsnog gesloopt.

Bij de BR speelde dat niet, tenslotte een hele nieuwe lijn waarbij de overheid gewoon eisen kan stellen aan iedereen die er overheen wil rijden. Bovendien is het onderdeel van een Europese corridor die op den duur compleet met ERTMS uitgerust wordt. Daarbij is het met 1500 V praktisch niet mogelijk de vermogens te leveren die zware goederentreinen nodig hebben om een beetje vlot op te trekken, en voor de BR was 25 kV 50 Hz een voor de hand liggende keuze (want internationaal steeds meer standaard). Probleem is alleen dat de 50 Hz van de tractieretourstroom qua frequentie zo dicht bij de 75 Hz van de spoorstroomlopen (en dus ook de ATB) ligt dat beide niet samengaan. Dus was een dubbel systeem voor de BR (afgezien van de kosten) geen optie.

Dat op de havenspoorlijn de seinen wel blijven staan heeft te maken met het feit dat daar voor een andere ERTMS-variant (level 1) gekozen is, en dát heeft er weer mee te maken dat daar tamelijk moderne beveiligingen staan, die nog lang niet afgeschreven zijn maar toch ook niet naar ERTMS level 2 omgebouwd kunnen worden.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2008, 19:48:49 »
Ron, Aernoud,
Mijn dank voor de uitgebreide uitleg. Hij is helemaal duidelijk. ** ben ik even blijk dat ik het woordje lijkt er bij had gevoegd ;D **

Mvg Tinussie.

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2008, 20:36:55 »
Hee, ik vroeg me al af wanneer dat zou gaan gebeuren. Toen ik er laatst met de ICE overheen denderde dacht ik toch dat het makkelijk wel wat sneller kon gaan op zo'n lang stuk rechtdoor rijden, en ik had gelijk ;D
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2008, 01:10:15 »
als ze ASD en UT naar 160 of zelfs 200 willen laten gaan moet daar eerst heel wat gebeuren aan de sporen. nu rijden we er met 140 over heen en ontsporen we zowat door alle kuilen gaten en slingers in het spoor. ook de ICE zal dan niet zo hard kunnen, want die heeft een doorslag beveiliging. als deze te hard door een kuil/hobbel rijdt dan gaat hij door ze beveiliging en kunnen ze hem naar leidschedam slepen om hem weer te ontgrendelen. en als ik het onderhoud van prorail nu bekijk gaat het nog wel even duren voordat de zaakjes op orde zijn. lang leven de privatisering!!  >:(