Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden  (gelezen 4395 keer)

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2008, 18:39:53 »
Amsterdam-Utrecht:
Seinen blijven staan, bovenleiding voorbereid voor 25 kV AC maar blijft 1500 V DC, daarom kan ATB-EG naast ERTMS gebruikt worden. Treinen met ERTMS aan boord rijden op de cabinesignalering, andere treinen rijden op de seinen buiten en ATB-EG.
Treinen met ATB-EG: maximaal 140 km/h
Met ERTMS kan het meer dan 140 km/h zijn.

Betuweroute-Havenspoorlijn:
Seinen blijven staan, bovenleiding wordt 25 kV AC, daarom wordt huidige ATB-EG vervangen door ERTMS. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen straks op de Havenspoorlijn rijden.

Betuweroute-A15:
Geen seinen, alleen ERTMS, bovenleiding 25 kV AC. Alleen treinen met ERTMS aan boord kunnen er rijden.

Groeten,
Aernoud

ronv

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2008, 19:37:24 »
Wat je schrijft lijkt haaks te staan op het draadje over de Betuweroute? Als ik het goed begrijp is het of ATB(-NG) of ERTMS?
Het is precies zoals Aernoud zegt. ATB en ERTMS "bijten" elkaar in principe niet, het is de combinatie ATB-25 kV die problemen oplevert.

Nog een stukje achtergrond: omdat Asd-Ut een bestaande lijn is waar een groot deel van het NSR-materieelpark overheen gaat is het niet haalbaar eerst al het materieel dat over dat baanvak gaat naar ERTMS om te bouwen. Nu kan de ombouw geleidelijk gaan, als over een aantal jaren al het materieel omgebouwd is kunnen de seinen en ATB alsnog gesloopt.

Bij de BR speelde dat niet, tenslotte een hele nieuwe lijn waarbij de overheid gewoon eisen kan stellen aan iedereen die er overheen wil rijden. Bovendien is het onderdeel van een Europese corridor die op den duur compleet met ERTMS uitgerust wordt. Daarbij is het met 1500 V praktisch niet mogelijk de vermogens te leveren die zware goederentreinen nodig hebben om een beetje vlot op te trekken, en voor de BR was 25 kV 50 Hz een voor de hand liggende keuze (want internationaal steeds meer standaard). Probleem is alleen dat de 50 Hz van de tractieretourstroom qua frequentie zo dicht bij de 75 Hz van de spoorstroomlopen (en dus ook de ATB) ligt dat beide niet samengaan. Dus was een dubbel systeem voor de BR (afgezien van de kosten) geen optie.

Dat op de havenspoorlijn de seinen wel blijven staan heeft te maken met het feit dat daar voor een andere ERTMS-variant (level 1) gekozen is, en dát heeft er weer mee te maken dat daar tamelijk moderne beveiligingen staan, die nog lang niet afgeschreven zijn maar toch ook niet naar ERTMS level 2 omgebouwd kunnen worden.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2008, 19:48:49 »
Ron, Aernoud,
Mijn dank voor de uitgebreide uitleg. Hij is helemaal duidelijk. ** ben ik even blijk dat ik het woordje lijkt er bij had gevoegd ;D **

Mvg Tinussie.

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2008, 20:36:55 »
Hee, ik vroeg me al af wanneer dat zou gaan gebeuren. Toen ik er laatst met de ICE overheen denderde dacht ik toch dat het makkelijk wel wat sneller kon gaan op zo'n lang stuk rechtdoor rijden, en ik had gelijk ;D
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Treinen Amsterdam-Utrecht gaan sneller rijden
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2008, 01:10:15 »
als ze ASD en UT naar 160 of zelfs 200 willen laten gaan moet daar eerst heel wat gebeuren aan de sporen. nu rijden we er met 140 over heen en ontsporen we zowat door alle kuilen gaten en slingers in het spoor. ook de ICE zal dan niet zo hard kunnen, want die heeft een doorslag beveiliging. als deze te hard door een kuil/hobbel rijdt dan gaat hij door ze beveiliging en kunnen ze hem naar leidschedam slepen om hem weer te ontgrendelen. en als ik het onderhoud van prorail nu bekijk gaat het nog wel even duren voordat de zaakjes op orde zijn. lang leven de privatisering!!  >:(