Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: NZH AHOB overweg aandrijving  (gelezen 34149 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #45 Gepost op: 16 August 2008, 21:45:42 »
Geef me een uurtje of twee  ;)

Maar het is G e w e l d i g !

300 euro zeker waard.

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #46 Gepost op: 16 August 2008, 21:50:06 »
En je kan het in termijnen kopen ;D ;D, met wisselende bedragen ;).
En zoals men zegt "JE HEBT ER WEL WAT VOOR". ;D

Mvg
Ruud
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 21:53:13 door Ruud NS »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #47 Gepost op: 16 August 2008, 23:55:22 »
« Laatst bewerkt op: 17 August 2008, 00:10:30 door Chris van Diesen »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #48 Gepost op: 17 August 2008, 00:24:13 »
jammer dat  je de lampjes op de boom niet aan beide zijden ziet branden  :-|
Opmerkelijk is dat de boom in een pseudo- beschildering  *) van voor 1986 is gestoken, terwijl de lampen de nieuwe zenuwachtige knipperfrequentie (90x / minuut) tonen.

Is op de print ook de verlichting op 45 knipperingen per minuut te schakelen?

benieuwde groet,
Wim

edit *) vanaf 1986 werden de palen boven de AHOB-steller lichtgrijs geschilderd. Daarvoor waren ze geheel rood met één witte band vlak boven de stelkast.  NZH heeft hier wat een eigen interpretatie aangegeven.

Voor de mensen die jaren zestig/zeventig rijden zou het leuk zijn als de kleurscheiding tussen de rode en witte vlakken op de bomen schuin werden gezet. Zie boekje "overwegwijs" van de NS uit 1978.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2008, 10:24:25 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3439
    • Mijn van-alles website
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #49 Gepost op: 17 August 2008, 00:43:18 »
...

300 euro zeker waard.

Filmpje gezien... maar mijn god, dan hou ik het wel bij m'n eigen AHOB bouwsels, vast niet zo betrouwbaar als de commerciële versie, maar het scheelt me een gigantische aderlating.

Overigens vond ik het vreemd dat de bomen meteen sloten bij het inschakelen van de overgang: of is dat ook in te stellen?

Bij mijn zelfbouw slagbomen schijnen de LED's tenmisnte aan beide kanten haha!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #50 Gepost op: 17 August 2008, 09:19:49 »
Ik heb ook een poosje voor die AHOB staan wachten en vond het een gaaf ding.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #51 Gepost op: 17 August 2008, 09:39:51 »


Overigens vond ik het vreemd dat de bomen meteen sloten bij het inschakelen van de overgang: of is dat ook in te stellen?



In model is dat niet erg. De meeste banen hebben juist geen mogelijkheid om deze vertraging te verwerken omdat de trein er al aankomt.
Han heeft trouwens aangegeven samen met de NZH hier naar de commentaren te kijken en eventueel opmerkingen mee te nemen in de modellen.
Dus zolang U fatsoenlijk punten aanlevert, die voor verbetering vatbaar zijn, nemen ze dat zeker mee.


Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #52 Gepost op: 17 August 2008, 11:09:23 »
Mooie set, alle is de prijs heel hoog.

Twee opmerkingen:

Als de lanpen gaan knipperen duurd het nog 5 sec voordat de bomen dalen.

Medio 2005 zijn alle overwegen omgebouwd van 45 knipperingen naar 90 knipperingen per minuut. Zet je de overweg in voor 2005 moeten ze dus 45 knipperingen per minuut maken, daarna 90.

Omdat de lampen maar aan een kant knipperen is het misschien een idee om bij de ene boorm de lampen aan de buitenkant te plaatsen, bij de andere aan de binnenkant. Je kijkt meestal toch maar van een kant op de overweg.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #53 Gepost op: 17 August 2008, 11:43:10 »
Nou, dat hoeft voor mij dus niet (laatste opmerking over de lampen)  ;)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #54 Gepost op: 17 August 2008, 12:24:17 »
Hopelijk passen ze nog een en ander aan aan de print,
dan zullen we er nog eens over nadenken.
Het is en blijft een behoorlijke prijs.
Maar moet ook gezegd worden het ziet er mooi uit.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #55 Gepost op: 17 August 2008, 12:37:40 »
Mooie set, alle is de prijs heel hoog.

Twee opmerkingen:

Medio 2005 zijn alle overwegen omgebouwd van 45 knipperingen naar 90 knipperingen per minuut. Zet je de overweg in voor 2005 moeten ze dus 45 knipperingen per minuut maken, daarna 90.

Zou denk ik redelijk goed te doen moeten zijn, meeste knipperschakelingen gebruiken een RC-netwerkje om de frequentie te bepalen, twee weerstanden, jumpertje op de print om juiste waarde te selecteren en klaar.

Ik heb ook even staan kijken en vond de bomen zeer fraai, echter de prijs vind ik veel te hoog. Dan koop ik liever alleen het bovengrondse deel en knutsel dan zelf wel een aandrijving + aansturing voor de lampjes in elkaar. Geluid zit ik niet zo op te wachten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #56 Gepost op: 17 August 2008, 17:44:51 »
Inderdaad mooi setje, heb het mogen aanschouwen.

Dan koop ik liever alleen het bovengrondse deel en knutsel dan zelf wel een aandrijving + aansturing voor de lampjes in elkaar. Geluid zit ik niet zo op te wachten.

Mee eens en zelf aandrijving knutselen (met geheugendraadje) is wel zo leuk.

Heb nog wel een vraag, misschien kan Han dit meenemen. Ik zoek een setje voor de breedte van een 2-baans provinciale weg. Heb zo gauw geen maten. Op het eerste gezicht zijn de bomen dan te lang of vergis ik me??

Mvrgr.,Ben.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #57 Gepost op: 17 August 2008, 17:55:20 »
To all: jullie commentaren nemen we zeker mee ; voor ze zover natuurlijk realiseer baar zijn.
De prijs voor een totale set ( bomen met aandrijving, print met voeding, geluid knipperlicht schakeling , alarmalichten en extra schakleing voor waarschuwingslichten a d linkerkant van de weg zal weinig veranderen. De  reacties en reeds geplaatste  opdrachten geven aan dat vrijwel de meeste liefhebbers dit geen probleem vinden.  Gezien het aantal komponenten en aantal mallen wat voor het spuitgieten gemaakt is is de prijs zeker niet te hoog.
De set is met opzet zo gemaakt dat vrijwel elke spoorweg liefhebber er mee kan werken. Technische kennis of handige handje is niet vereist. Voor degene die zelf aandrijving etc knutselen  De losse bomen en hekjes zijn uiteraard ook te koop.

( ps hebben jullie die 90 knippertjes zitten tellen met een stopwatch ;D
« Laatst bewerkt op: 17 August 2008, 17:59:18 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #58 Gepost op: 17 August 2008, 17:56:53 »
In model is dat niet erg. De meeste banen hebben juist geen mogelijkheid om deze vertraging te verwerken omdat de trein er al aankomt.
Han heeft trouwens aangegeven samen met de NZH hier naar de commentaren te kijken en eventueel opmerkingen mee te nemen in de modellen.
Dus zolang U fatsoenlijk punten aanlevert, die voor verbetering vatbaar zijn, nemen ze dat zeker mee.



Is het geen idee om dit te combineren met een stukje bezetmelding ? Dat is een eenvoudige en goedkope schakeling die kan aangeven dat een trein eraan komt en dat dan de schakeling aangezet word en deze met enige vertraging de bomen sluit en weer opent ?

Gr. Remco.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #59 Gepost op: 17 August 2008, 18:03:31 »
De sensor ingangen kunnen ook worden benut voor een simpele aan uit schakeling of drukknop.
Dat betekent dat je er werkelijk alles aan kan plakken qua bezetmelding of wat dan ook.
Maar doordat de sensors baanonafhankelijk zijn bereik je juist wat je eigenlijk wil : trein in de buurt van sensor . Overweg dicht. Trein stilstaan op overweg? bomen blijven dicht.

En nog even over de knip.knip knipjes. Ik weet zeker dat in nederland niet alle overweg met de juiste freq knipperen. Er is er altijd wel een die afwijkt of vergeten is :P

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!