Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: NZH AHOB overweg aandrijving  (gelezen 35321 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #60 Gepost op: 18 August 2008, 20:47:25 »
wat zeuren jullie nu over die prijs van al dit moois; als je de prijs van een echte AHOB-installatie door 87 deelt kom je al op € 689,- ; dan is dit H0-setje van NZH niks te duur ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6853
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #61 Gepost op: 18 August 2008, 21:13:05 »
 ;D

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #62 Gepost op: 18 August 2008, 21:15:05 »
Als je 90 knipperingen per minuut deelt door 87 dan is dat ongeveer 1,03448275862 knipperingen per minuut (ik durf geen 1 te schrijven) ;), bij 45 knipperingen per minuut is dat 0,51724137931 knipperingen per minuut.
Van mij mag hij knipperen zoals hij is als ik hem koop dan is dat in termijnen zoals ik al eerder aangaf.
Ik vind het toch een hoop geld, dat wil niet zeggen dat ik het te duur vindt maar wel een hele uitgave.

Mvg
Ruud

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #63 Gepost op: 18 August 2008, 21:36:56 »
Dat met die sensors wil ik toch in de praktijk nog eens zien werken op een baan.
Wat als er een Faller car systeem naast de spoorbaan loopt en er rijdt een bus langs de sensors? Gaan dan je bomen ook dicht?
Tot hoever is het bereik van zo'n sensor? onder welke hoek?
Hoever zet je ze van de bomen en is er een vertraging in te stellen tussen de sensors? (als je bijvoorbeeld heel langzaam rijdt.)
Voor de rest prima spul zit echt te twijfelen. Oer nederlands.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #64 Gepost op: 18 August 2008, 21:42:03 »
Het ziet er voor zover ik kan beoordelen vanaf een filmpje ( Was helaas niet in Houten ) er erg mooi uit, maar 150 euro zou voor mij echt de uiterste max zijn wat ik er voor over heb, we hebben het nu over bijna hetzelfde als een trix koploper, dat is me echt veel te veel voor een stukje scenery.

Desalnietemin wens ik eenieder die deze set wel aanschaft veel plezier en dat moet zeker lukken want nogmaals het ziet er erg mooi uit :D

Gr. Remco.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #65 Gepost op: 18 August 2008, 22:01:19 »
Sensors werken over een afstand van 25- 30 cm. Als er een weg naast je spoor loopt moet je de sensor natuurlijk tussen de weg en de rails zetten. Achter de sensor wordt niets gedetecteerd. Langzaaam rijden / snel rijden maakt niet uit . Zolang de sensor de trein ziet is de boom naar beneden.
Na woensdag kan ik meer zeggen over leds knipknip of knip :D

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #66 Gepost op: 18 August 2008, 22:08:47 »
Ik vroeg dat ivm op onze clubbaan hebben we lichtsluizen. Zet je ze te ver van de bomen heb je kans dat de bomen al omhoog gaan terwijl de trein ernog op over rijdt, zet je ze te dichtbij dan zijn de bomen niet helemaal naar beneden als de trein erover rijdt. dat's altijd een probleem met sensors of lichtsluizen. Is er geen mogelijkheid voor een derde sensor?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #67 Gepost op: 19 August 2008, 03:35:39 »
Nou moet ik nog aan de inschakeling van mijn toekomstige AHOB werken, maar bij een overweg staan vaak palen met wat extra lampen: is het geen idee om daar aan de andere kant een IR diode te monteren, en eventueel aan de overzijde van de overweg de fotodiode, zodat de bomen dicht blijven zolang de straal onderbroken is? Tis maar een idee...

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #68 Gepost op: 19 August 2008, 04:22:56 »
Ziet er erg goed uit. Maar 300 euro ..... Zal er nog eens over denken. Misschien 400 voor 2?  ;D

Gerard.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #69 Gepost op: 19 August 2008, 06:38:20 »
@ Dave: zullen we over nadenken.
@ Menno: op de print zit al een extra aansluiting voor de waarschuwingspaal a/ d/ linkerkant v d overweg. Wordt tevens gebruikt als alarmeringlichten.
Paal moet nog ontwikkeld worden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #70 Gepost op: 19 August 2008, 09:24:54 »
Bestaat ook de mogelijkheid om via de lichtsluizen een relais aan te sturen met een tijdschakeling die de bomen aanstuurt.
Ik heb dit zelf toegepast met de lichtsluizen aan beide zijden op een meter afstand van een dubbelspoor  overweg die een relais aanstuurde die je kon instellen van 5 tot 60 seconden  en proefondervindelijk de juiste tijd instellen.
Voordeel de bomen sluiten voordat de trein er is en openen ook iets later.
Grt.
Roy

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #71 Gepost op: 19 August 2008, 10:09:52 »
@ nederbelg
kabel lengte sensor -overweg is 50 cm en kan verlengd worden.
Rijden jullie met hele korte treintjes?( niet rot bedoeld, maar ik wi;l het gewoon weten)
nl kabel is 50 cm , reikwijdte is 25-30 dus hou je nog 15 cm over
« Laatst bewerkt op: 19 August 2008, 10:22:27 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #72 Gepost op: 19 August 2008, 10:35:15 »
Korte en lange treinen  :)
Roy
« Laatst bewerkt op: 19 August 2008, 11:11:07 door Roy »

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #73 Gepost op: 19 August 2008, 11:33:45 »
Hallo,

Zoals Remco al aanhaalde zal er ook wel een mogelijkheid zijn om dit via bezetmelding aan te sturen, een ook als de trein stil gaat staan op de overweg dat dan de bomen dicht blijven,

Ik had al eerder een schetsje in het draadje geplaatst over reed contacten geplaatst.

Het onderstaande plaatje is alleen bedoeld al indicatie voorbeeld en moet mogelijk nog iets verder uitgewerkt worden.

Als de trein bij de voorste (lok) en laatste wagon stroom afneemt dan moet de detectie werken, is de trein langer dan de onderbroken rails dan ook nog een stroomafname in het midden van de treinlengte of mogelijk twee.
Dit kan eenvoudig door de verlichting of door weerstand op de wielen die dan zorgen voor de stroomafname.


mogelijk zijn er onderons die dit verder kunnen uitwerken, zoals de juiste waarde van het relay.

Ik ken de AHOB van dit draadje niet dus de aansluiting kan verschillen.

zomaar een voorbeeld.






Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #74 Gepost op: 19 August 2008, 11:54:35 »
@ nederbelg
kabel lengte sensor -overweg is 50 cm en kan verlengd worden.
Rijden jullie met hele korte treintjes?( niet rot bedoeld, maar ik wi;l het gewoon weten)
nl kabel is 50 cm , reikwijdte is 25-30 dus hou je nog 15 cm over

Beste,

Zoals in nederland heb je in belgie ook een soort dieseltje DEI maar dan nog iets korter, die daar los rijden. Zelfs een losse loc is mogelijk.
Maar het is een combinatie van lengte en snelheid wat problemn kan geven.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV