Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 15:29:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:54:21
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Stalen rijtuigen van NS door VAM65
Vandaag om 14:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 14:22:45
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
  

Auteur Topic: NZH AHOB overweg aandrijving  (gelezen 34453 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #60 Gepost op: 18 August 2008, 20:47:25 »
wat zeuren jullie nu over die prijs van al dit moois; als je de prijs van een echte AHOB-installatie door 87 deelt kom je al op € 689,- ; dan is dit H0-setje van NZH niks te duur ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6737
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #61 Gepost op: 18 August 2008, 21:13:05 »
 ;D

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #62 Gepost op: 18 August 2008, 21:15:05 »
Als je 90 knipperingen per minuut deelt door 87 dan is dat ongeveer 1,03448275862 knipperingen per minuut (ik durf geen 1 te schrijven) ;), bij 45 knipperingen per minuut is dat 0,51724137931 knipperingen per minuut.
Van mij mag hij knipperen zoals hij is als ik hem koop dan is dat in termijnen zoals ik al eerder aangaf.
Ik vind het toch een hoop geld, dat wil niet zeggen dat ik het te duur vindt maar wel een hele uitgave.

Mvg
Ruud

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #63 Gepost op: 18 August 2008, 21:36:56 »
Dat met die sensors wil ik toch in de praktijk nog eens zien werken op een baan.
Wat als er een Faller car systeem naast de spoorbaan loopt en er rijdt een bus langs de sensors? Gaan dan je bomen ook dicht?
Tot hoever is het bereik van zo'n sensor? onder welke hoek?
Hoever zet je ze van de bomen en is er een vertraging in te stellen tussen de sensors? (als je bijvoorbeeld heel langzaam rijdt.)
Voor de rest prima spul zit echt te twijfelen. Oer nederlands.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #64 Gepost op: 18 August 2008, 21:42:03 »
Het ziet er voor zover ik kan beoordelen vanaf een filmpje ( Was helaas niet in Houten ) er erg mooi uit, maar 150 euro zou voor mij echt de uiterste max zijn wat ik er voor over heb, we hebben het nu over bijna hetzelfde als een trix koploper, dat is me echt veel te veel voor een stukje scenery.

Desalnietemin wens ik eenieder die deze set wel aanschaft veel plezier en dat moet zeker lukken want nogmaals het ziet er erg mooi uit :D

Gr. Remco.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #65 Gepost op: 18 August 2008, 22:01:19 »
Sensors werken over een afstand van 25- 30 cm. Als er een weg naast je spoor loopt moet je de sensor natuurlijk tussen de weg en de rails zetten. Achter de sensor wordt niets gedetecteerd. Langzaaam rijden / snel rijden maakt niet uit . Zolang de sensor de trein ziet is de boom naar beneden.
Na woensdag kan ik meer zeggen over leds knipknip of knip :D

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #66 Gepost op: 18 August 2008, 22:08:47 »
Ik vroeg dat ivm op onze clubbaan hebben we lichtsluizen. Zet je ze te ver van de bomen heb je kans dat de bomen al omhoog gaan terwijl de trein ernog op over rijdt, zet je ze te dichtbij dan zijn de bomen niet helemaal naar beneden als de trein erover rijdt. dat's altijd een probleem met sensors of lichtsluizen. Is er geen mogelijkheid voor een derde sensor?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #67 Gepost op: 19 August 2008, 03:35:39 »
Nou moet ik nog aan de inschakeling van mijn toekomstige AHOB werken, maar bij een overweg staan vaak palen met wat extra lampen: is het geen idee om daar aan de andere kant een IR diode te monteren, en eventueel aan de overzijde van de overweg de fotodiode, zodat de bomen dicht blijven zolang de straal onderbroken is? Tis maar een idee...

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #68 Gepost op: 19 August 2008, 04:22:56 »
Ziet er erg goed uit. Maar 300 euro ..... Zal er nog eens over denken. Misschien 400 voor 2?  ;D

Gerard.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #69 Gepost op: 19 August 2008, 06:38:20 »
@ Dave: zullen we over nadenken.
@ Menno: op de print zit al een extra aansluiting voor de waarschuwingspaal a/ d/ linkerkant v d overweg. Wordt tevens gebruikt als alarmeringlichten.
Paal moet nog ontwikkeld worden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #70 Gepost op: 19 August 2008, 09:24:54 »
Bestaat ook de mogelijkheid om via de lichtsluizen een relais aan te sturen met een tijdschakeling die de bomen aanstuurt.
Ik heb dit zelf toegepast met de lichtsluizen aan beide zijden op een meter afstand van een dubbelspoor  overweg die een relais aanstuurde die je kon instellen van 5 tot 60 seconden  en proefondervindelijk de juiste tijd instellen.
Voordeel de bomen sluiten voordat de trein er is en openen ook iets later.
Grt.
Roy

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #71 Gepost op: 19 August 2008, 10:09:52 »
@ nederbelg
kabel lengte sensor -overweg is 50 cm en kan verlengd worden.
Rijden jullie met hele korte treintjes?( niet rot bedoeld, maar ik wi;l het gewoon weten)
nl kabel is 50 cm , reikwijdte is 25-30 dus hou je nog 15 cm over
« Laatst bewerkt op: 19 August 2008, 10:22:27 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #72 Gepost op: 19 August 2008, 10:35:15 »
Korte en lange treinen  :)
Roy
« Laatst bewerkt op: 19 August 2008, 11:11:07 door Roy »

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #73 Gepost op: 19 August 2008, 11:33:45 »
Hallo,

Zoals Remco al aanhaalde zal er ook wel een mogelijkheid zijn om dit via bezetmelding aan te sturen, een ook als de trein stil gaat staan op de overweg dat dan de bomen dicht blijven,

Ik had al eerder een schetsje in het draadje geplaatst over reed contacten geplaatst.

Het onderstaande plaatje is alleen bedoeld al indicatie voorbeeld en moet mogelijk nog iets verder uitgewerkt worden.

Als de trein bij de voorste (lok) en laatste wagon stroom afneemt dan moet de detectie werken, is de trein langer dan de onderbroken rails dan ook nog een stroomafname in het midden van de treinlengte of mogelijk twee.
Dit kan eenvoudig door de verlichting of door weerstand op de wielen die dan zorgen voor de stroomafname.


mogelijk zijn er onderons die dit verder kunnen uitwerken, zoals de juiste waarde van het relay.

Ik ken de AHOB van dit draadje niet dus de aansluiting kan verschillen.

zomaar een voorbeeld.






Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: NZH AHOB overweg aandrijving
« Reactie #74 Gepost op: 19 August 2008, 11:54:35 »
@ nederbelg
kabel lengte sensor -overweg is 50 cm en kan verlengd worden.
Rijden jullie met hele korte treintjes?( niet rot bedoeld, maar ik wi;l het gewoon weten)
nl kabel is 50 cm , reikwijdte is 25-30 dus hou je nog 15 cm over

Beste,

Zoals in nederland heb je in belgie ook een soort dieseltje DEI maar dan nog iets korter, die daar los rijden. Zelfs een losse loc is mogelijk.
Maar het is een combinatie van lengte en snelheid wat problemn kan geven.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV