Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 13:01:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:58:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:40:26
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
  

Auteur Topic: dilemma: indeling kamer  (gelezen 4781 keer)

sn00zerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
dilemma: indeling kamer
« Gepost op: 10 July 2008, 15:10:54 »
Hoi allemaal,


Ik volg hier al een tijdje dit forum, en heb me ook recentelijk ingeschreven, en hierbij meteen mijn eerste posting ;-)

Ik had vroeger al een modelbaan in opbouw, maar door omstandigheden ben ik gescheiden en "opnieuw begonnen" met een relatie.
De tijd is dan ook stilaan gekomen om de modelbaan hobby terug op te pakken na enige jaartjes.
Onze buurman gaat z'n garage aan ons verkopen (grenst aan onze garage), en de binnenmaten zijn 4m70 x 3m30.
Er is nog geen deurgat geklopt tussen beide garages, dus hiermee kan ik nog alle kanten op. De garagepoort zelf zou ik willen vervangen door een schuifraam met melkglas.

Ik ben al in het bezit van diverse marklin C-rails H0, alsook m'n tijdperk (III) en streek (vooral Duits, maar dan meer bergstreken) ligt vast.
M'n langste treinstellen meten allemaal om en bij de 1m70.
Tevens ben ik ook al in het bezit van het station "baden baden", enkele gebouwen, en het damtor station.
(Vroeger had ik 2 kamers waar ik alles kon over verdelen, nu is het allemaal iets krapper)

Ik zou toch op z'n minst m'n damtor station willen gebruiken, alsook
een stoomdepot. Verder wil ik uiteraard ook een stuk parade-baan ...
(ik weet het, de ambities zijn groot voor zo'n kleine ruimte)

Ik had al een baanplannetje uitgetekend, rondom zou ik tafels voorzien van 1m15 breed. er zou exact één opening tussen zijn, 1m breed, zodat er een deur in kan.

Echter, ik wil een beetje afwijken van de "standaard" methode.
Er moeten immers nog een PC, een CNC-machientje, en een werkbank voor electronica projecten voorzien worden. Ik zou daarom opteren om op 75 cm hoogte, een werkblad te voorzien rondom (1m15 diep), en vanaf 1m40 hoogte, (is ruim voldoende als werkruimte eronder om zittend te solderen enzo) m'n baan te beginnen.
Ik hou dan in't midden een stuk open van 1m x 2m40.

Echter schoot me vannacht een idee te binnen, om "binnenin" die ruimte, tafels op te stellen, en die aan één kant tegen de muur laten grenzen.
Als ik dan 60 cm voorzie, dan krijg ik een tafel van 4m10 x 2m10.
(zodoende bouw ik niet voor m'n toekomstig schuifraam, en kan ik
overal rondom aan.


Mijn vragen zijn dus:
- is 60 cm genoeg ruimte tussen muur & werkblad, om nog een bureaustoel te gebruiken ? (ik ben de enige die die ruimte zal gebruiken, er moet mij dus niemand kunnen passeren)
- 4m10 x 2m10 is kleiner qua oppervlakte, maar is wel beter bereikbaar
  rondom. Wat weegt volgens jullie door ? de bereikbaarheid of de oppervlakte ?
- zouden jullie vierkanten tafels gebruiken, of het "werkblad" laten "meevloeien" met de spoorbaan ? (afgeronde hoeken enzo aan railspiraal)
- Iemand nog enige suggesties of tips ?


alvast bedankt,
Kris



« Laatst bewerkt op: 10 July 2008, 15:12:43 door sn00zerman »
-=https://www.digitalplayground.be=-
Where fun meets technology ...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2008, 15:25:25 »
Als ik het goed begrijp wilde je in eerste instantie rondom een tafel maken van 1.15 mtr diep. Dat lijkt mij een beetje te diep, veelal wordt gerekend met een maat van 70-80 cm - verder kun je niet reiken als er iets misgaat op de baan.

In je tweede plan denk je aan 2,10 mtr, waar je rondom kunt lopen. Ook hier denk ik dat je moeite zult hebben om het middendeel van de tafel te bereiken.

Sander

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2008, 15:45:33 »
Tafels langs een wand kun je het beste zo breed maken als je nog aan armlengte kunt bereiken zonder al te ver voorover te buigen.
De randen mee laten lopen met het sporenplan is fraaier dan rechte stukken.

Overigens, Station Dammtor is in het echt niet meer dan een spoorweghalte met een 4 tal rechten sporen. Chk maar op google en oude foto's  Wel een indrukwekkend gebouw maar geen rangeersporen of andere leuke dingen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

sn00zerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2008, 16:52:14 »
;-)

Ik heb Damtor vorig jaar gaan bezoeken, toen ik naar MiniaturWonderland geweest ben ;-) Heb er véél foto's en filmmateriaal van ...

Rangeerspoor enzo wil ik er niet bij, maar ik wil "ergens" op m'n baan wel een compleet locdepot.
Ik ben nogal groot (1m87), en 1m diepte moet wel te doen zijn. (1m15 is inderdaad wat veel)

Als ik rondom ga, moet ik wel het deurgat vrijlaten, en aan beide kanten van dit deurgat een railspiraal voorzien, dat neemt uiteraard wel een pak plaats in hé ...


groeten,
Kris
-=https://www.digitalplayground.be=-
Where fun meets technology ...

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2008, 09:39:45 »
Als ik rondom ga, moet ik wel het deurgat vrijlaten, en aan beide kanten van dit deurgat een railspiraal voorzien, dat neemt uiteraard wel een pak plaats in hé ...

Hoi Kris,

Waarom die 2x railspiraal "verplicht"? Je kunt toch ook met een brug werken?
Zie ook hier, hier en hier. Bron: Jajo's site. Op deze wijze heb je een echte rondgaande baan, zonder de noodzaak van één of meerdere spiralen. Baan niet in gebruik = brug open = vrije doorgang door je deur. Baan wel in gebruik = brug gesloten = rust om met de treinen te rijden want de doorgang is toch geblokkeerd ;D. Op deze wijze kun je dus wel je oorspronkelijke idee aanhouden om een baan langs alle zijden aan te brengen.

Mvg Tinussie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2008, 10:23:28 »
Je oorspronkelijke idee lijkt me wel zo handig. In ieder geval het idee om de spoorbaan hoog te leggen. De onderkant op 1,40 of 1,50 m is een hoogte waar je met weinig bukken onderdoor loopt, en dan kun je gewoon voor het deurgat langs bouwen. Dus geen spiralen nodig.
Maar ik zou geen vaste werkbladen monteren. Losse werkbanken, tafels en kasten (ook belangrijk) is veel handiger. Die kun je dan makkelijk opzij schuiven als je onder de baan ergens bij moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sn00zerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2008, 15:05:53 »
Heren,


Bedankt voor de reacties.
Zo'n "ophaalbrug" voor de deur moet wel te doen zijn,
ik heb hier een CnC machientje, dus moet wel iets "degelijks" en
nauwkeurig kunnen bouwen.
Het idee van verplaatsbare kasten & tafels onder de baan, daar
kan ik me wel in vinden ;-)

"Geen railspiraal", dat vind ik maar "raar" ...
Ik zou er immers graag een schaduwstation bijhebben (10 opstelsporen ofzo ?), en ook op 3 verschillende hoogtes rijden. (alles bereidbaar/bereikbaar van in het schaduwstation)


thanks,
Kris
-=https://www.digitalplayground.be=-
Where fun meets technology ...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2008, 16:39:48 »
"Geen railspiraal", dat vind ik maar "raar" ...
Waarom zou je perse een railspiraal willen? Als je helemaal rond de kamer gaat heb je een rijlengte van een goede 14 meter. Dat is voldoende om 28 cm te zakken (of te stijgen). Dan heb je toch geen spiraal nodig?

Ook een ophaalbrug voor de deur, waar is dat goed voor? Als je de baan voldoende hoog legt kun je er makkelijk onderdoor. Zo'n brug levert alleen maar technische problemen op, zeker als je op meerdere niveaus werkt.
Maar goed, het wordt jouw feestje, dus je moet het zelf weten, maar ik zou dat niet doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #8 Gepost op: 11 July 2008, 16:45:54 »
Dat ligt natuurlijk aan de draairichting van de deur.
Draait de deur de kamer in dan heb je het probleem, dat er een stuk weggehaald moet worden lijkt mij.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2008, 17:20:32 »
Of je draait de draairichting van de deur om. Ben je ook van dat probleem af.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2008, 17:21:44 »
De draairichting ligt nog niet vast. Kijk maar in het startbericht: het deurgat moet nog gemaakt worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2008, 17:25:59 »
Dan zou ik er zo'n schuifdeur van maken. Een spiraal is wel leuk, maar als je zo'n lengte hebt, is dat inderdaad niet nodig. Je kan dan gewoon enkele sporen rustig laten dalen via een tunnel à la de HSL en de andere sporen zo hoog houden. Een spiraal neemt wel weer veel ruimte in naar het midden van je ruimte. Maar het is jouw baan en jij moet er plezier mee beleven. Ik heb zelf ook een railspiraal, maar dat heeft meer met ruimtegebrek te maken. Succes en ik ga straks je bouwdraadje zeker volgen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #12 Gepost op: 11 July 2008, 20:13:08 »
Kris,

al ben je 187: trek daar eens 25cm van je hoofd, 5 van je nek en 15 van je armen vanaf, dan zitten je oksels op 140.. Je kunt dan niet meer vooroverbuigen, moet nog over je scenerie heen kunnen etc.. Je armen zullen de 95cm niet overstijgen. Langs de wand is leuk tot 60cm?

Groet, Sicco Jan

sn00zerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #13 Gepost op: 12 July 2008, 11:02:38 »
;-)


Dat van rondom stijgen/dalen, dat moet ik inderdaad eens bekijken, zo had ik het nog niet bezien.
60 cm diepte lijkt me een beetje weinig, vooral omdat ik damtor niet "recht" t.o.v. de muur wil leggen, en op een ander stuk nog een locdepot met draaischijf & 6 lokloodsen wil bouwen (er lopen ook nog sporen naast die lokloodsen naast, dus dan kom ik zelfs met 90 niet toe denk ik ;-)

Ik ben ook niet helemaal duidelijk geweest in m'n eerste posting omtrend de deur:
- Schuifdeur is geen optie, of het zou moeten zijn dat ik ze "in" m'n treinkamer hang en niet in de garage ernaast, dan verlies ik toch een heel stuk waar ik niet tot tegen de muur kan bouwen hé. (aan de andere kant van de muur staan rekken, die tegen de muur moeten staan, als ik ze een stuk zou naar voren trekken, raakt mijn auto niet meer binnen in die garage.
De deur moet ook richting treinkamer open gaan, anders krijg ik ze niet open als mijn auto binnen staat ;-)

We zullen van't weekend eens wat gaan "wintracken" se ;-)


thanks,
Kris
-=https://www.digitalplayground.be=-
Where fun meets technology ...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #14 Gepost op: 12 July 2008, 11:33:43 »
Kris,

Een schuifdeur 'kost' niet al te veel ruimte. In de treingarage neemt zo'n deur 10 cm van je baan, echt niet meer. Verder hoeft de deur met rand niet uit uit de muur te steken.

Je manier van denken over de breedte van de tafel kan ik wel volgen, maar ben het er niet mee eens. De maat 60 cm is gebaseerd op armlengte en het feit dat je op die afstand nog een trein op de rails moet kunnen zetten of ander soort werk doen.
Nu kun je wel denken "(...) omdat ik Damtor niet recht wil leggen (...) of "(...) omdat ik een draaischijf met lokloodsen wil (...)", maar dat is in feite niet belangrijk. Het zijn allemaal vormen van 'excuus' om van die 60 cm af te wijken en voor jezelf te verdedigen dat je het anders gaat doen. Maar je armen worden er echt niet langer door. Door Damtor dwars te zetten verlengen je armen echt niet.

Ga als test maar eens naast een hoge tafel staan, leg een stuke rails op afstand en doe wat proefjes met een lokje. Of probeer een schroefje vast te draaien op die afstand. Je zult snel merken dat het best tegenvalt hoe ver je in feite kunt komen.

Sander