Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:08:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:06:05
Fotodijk als Diorama; moest nog een keer... door NS1220
Vandaag om 18:46:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 18:44:25
Verzendperikelen door IJsselsteyn
Vandaag om 18:30:45
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:26:30
Treinenbeurs Lisse door ronzwitserland
Vandaag om 18:21:57
EifelBurgenBahn door ArjanB
Vandaag om 18:21:25
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 17:56:29
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:20:14
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 16:01:45
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door GP20
Vandaag om 15:44:06
Eurospoor 2018 door nkob
Vandaag om 15:43:42
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere) door Nullem
Vandaag om 15:37:49
Waar is dit? door Basilicum
Vandaag om 15:20:03
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:17:56
Treinbaan gezocht voor commercial door zuylen
Vandaag om 15:14:08
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Johnnytrein
Vandaag om 15:00:05
  

Auteur Topic: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw  (gelezen 43716 keer)

Marijn­

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1859
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #15 Gepost op: 09 juli 2008, 22:30:02 »
Jij ook al een soort déjà vu gevoel?

Ja, zijn retroplaten inmiddels...  ;D

Kom eens met wat nieuws Ronald !
Hint: New York...   ;D






A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9780
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #16 Gepost op: 09 juli 2008, 22:45:47 »
Verder alles goed met jullie, boys? ::) ;) Jullie vervuilen het draadje! Foei!

On-topic again :)

Grtz,  8) Ronald 8)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9780
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2008, 21:45:38 »
Mini-update!

Morgenvroeg een update, dan starten we met het leggen van de rails. Dit in de vorm van houten bielzen en code 100 railstaaf. Hiervoor gebruik ik materialen van de firma Wenz (http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de) uit Duitsland.

De bestelde materialen. Eerst de wissels (3 stuks) en de meterlengtes (4x) pionier spoor:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/pak11.jpg

De inhoud van een wissel bouwpakket:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/pak22.jpg

En de rest, beits, wisselstellers (werkend) van messing en wat toebehoren voor het leggen van het materiaal. Beitsen zijn overigens op waterbasis:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/pak33.jpg

Zoals al genoemd zijn de wissels "stubwissels". Dat zijn wissels die geen tongen hebben, maar waarbij de railstaven verlegd worden ipv tongen.
Verder zijn de wissels door Wenz uitgevoerd met een speciaal hartstuk, waarbij de punt zelf voorgefabriceerd is.

De lengtes rail is zgn "pionier gleis". Dit betekent dat de bielzen van verschillende lengtes zijn, net zoals dat in de bos- en mijnbouw in de states gewoon was.

Wordt vervolgd!

Grtz,  8) Ronald 8)



ijsengel

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Boem! zegt'ie...
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2008, 08:45:36 »
Hola

Schitterend Ronald! Dit zijn de draadjes die ik graag volg; leuk en duidelijk geschreven en prachtige feauteaux op de koop toe. Ter lering ende vermaak.
Je schrijft dat je code 100 railstaven gebruikt. Is er een reden voor dat je deze hoogte neemt? Ik heb zelf voor de niet zichtbare keerlusjes gewone standaard H0 rail van Peco. Volgens mij sluit daar helemaal geen code 100 op aan of wel? Hoe zou je dat dan oplossen?

Hasta la Pasta
Fred

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2008, 09:21:39 »
De standaard H0 rail van Peco *is* code 100. Streamline Peco is code 75.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9780
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2008, 10:40:04 »
Dank je Fred. Ik doe mijn best ;D

Waarom ik code 100 gebruik? Simpel; Wenz gebruikt deze staaf in zijn kits. Code 80 was / is niet (nog) niet beschikbaar voor de wissel bouwpakketten. Vandaar de keus voor 100 (die er wel was voor de normale rails).
Maar dat is niet zo erg, dit past prima bij schaal 0 en het thema. Deze staaf valt optisch zeker niet uit de toon. Misschien had 80 nog beter geleken, maar dat verschil zal zeker niemand opvallen.

Voor jou vraag; Zoals Stig al zei is Peco code 75 (mits je de normale code 100 hebt, maar die wordt niet veel gebruikt, en je had dan geen probleem ;D). Voor overgang naar 100 zijn daar wel speciale raillasjes voor. Zeker is dat Roco ze heeft voor 83 naar 100.

Grtz,  8) Ronald 8)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9780
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2008, 11:57:11 »
Zo, de beloofde update!

Nu wordt het tijd voor het begin van het rail leggen. De basis hiervoor zijn de hierboven getoonde Wenz pakketjes. In elk pakket zit een mooie (dubbele) tekening van het wissel + alle benodigde onderdelen. De rail wordt gespijkerd op Abachi bielzen (van erg mooie kwaliteit!) met 0,4 mm microspikes door Wenz zelf ontwikkeld. Het zijn platte spikes van nikkelzilver met een haakje aan de bovenkant die de rail aan de voet van de staaf vast zet.

Eerst wordt 1 van de tekeningen uitgeknipt en vastgeplakt op de ondergrond, in mijn geval 3 mm berkentriplex. Gelijmd wordt met watervaste lijm om later loslaten te voorkomen.

Nu wordt het tijd voor het begin van het rail leggen. De basis hiervoor zijn de hierboven getoonde Wenz pakketjes. In elk pakket zit een mooie (dubbele) tekening van het wissel + alle benodigde onderdelen. De rail wordt gespijkerd op Abachi bielzen (van erg mooie kwaliteit!) met 0,4 mm microspikes door Wenz zelf ontwikkeld. Het zijn platte spikes van nikkelzilver met een haakje aan de bovenkant die de rail aan de voet van de staaf vast zet.

Eerst wordt 1 van de tekeningen uitgeknipt en vastgeplakt op de ondergrond, in mijn geval 3 mm berkentriplex. Gelijmd wordt met watervaste lijm om later loslaten te voorkomen. Geen nood, er is nog een complete werktekening over voor de verdere bouw:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/wb11.jpg

Daarna worden de bielzen uit het pakket er bij gelegd en gecontroleerd op aanwezigheid:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/wb112.jpg

Daarna gerangschikt voor de plek waar ze komen. Let op de lange stelbalk waar later de wisselsteller op komt:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/wb113.jpg

Dan worden ze op hun plek vastgelijmd met watervaste houtlijm:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/wb21.jpg

Als alles goed gedroogd is (binnen een uur) kan de beits er op. Hiervoor gebruik ik 3 kleuren; grijs als basis, bruin en zwart als neventinten:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/wb41.jpg

Wel is het zaak hierbij niet de hele tekening onder te kliederen om nog wel te kunnen zien waar welk deel van de wissel gelegd moet worden.

Daarna worden de bielzen opgeruwd met een messing borstel. Hierdoor verweren ze en lijken oud, en dat is precies het effect wat nodig is. Ik heb daar 2 foto's van, beide niet superscherp en helder maar ze laten zien wat ik bedoel:

Voor:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/ruw.jpg

En na het oppoetsen:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/poets.jpg

Of nog mooier; hier met een stukje los ingestrooide bosgrond die als " ballast"  gebruikt gaat worden (moet nog uitgezeefd worden):



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/proefballast21.jpg

Je ziet de ouderdom er vanaf, en dat is precies de bedoeling. Deze bielzen werden veelal gebruikt en verplaatst, en dat misbruik moeten ze dan wel uitstralen.

Om niet in herhaling te vallen heb ik uiteraard het grootste deel gelegd en gebeitst. Hier de eerste module in vogelvlucht voor het beitsen:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/Bak2.jpg

En de beide modules in vogelvlucht:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/Baancompleet.jpg

Tot zover de bielzen. Hopelijk morgen een update over het spijkeren van de railstaven (maar dat ligt een beetje aan mijn werk.... ;))

Kleine toevoeging; de bielzen van het normale spoor zijn onregelmatig van lengte en ook als zodanig gelegd. Wenz noemt dit " pioniergleis", en dit werd zo wel vaker in de bos- en mijnbouw gebruikt. Zelf vond ik het normale smalspoor te strak, daarvoor heb ik deze optie gebruikt. En ik heb er geen spijt van!

Grtz,  8) Ronald 8)




« Laatst bewerkt op: 14 juli 2008, 12:02:16 door Ronald Halma »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2008, 12:16:07 »
Hey Ronald,

Complimenten voor je modelbaan! Was Harlan Wade niet toevallig de directeur van Armacham ?  ;)

Grtz,

Marcel

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9780
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2008, 12:32:04 »
Dank je wel, Marcel!

Harlan Wade..... Ik speel in de wintermaanden meestal wel enkele 3D shooters, en F.E.A.R. (en zijn opvolgers) is er 1 van. In die game kwam deze mooie naam voor, en ook die van zijn dochter.
En toen dacht ik; Ja, dat is 'm! ;) Die gebruik ik voor de logging maatschappij.
Zie het maar als het voordeel van freelance rijden....

100 punten ;D ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2008, 12:38:57 door Ronald Halma »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2008, 12:42:10 »
Horn-rimmed Harry's Logging Co klinkt ook zo raar... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2008, 12:44:57 »
Heb de F.E.A.R. trilogie in de kast staan, dus er ging meteen een belletje rinkelen toen k jou topic zat te lezen.... En de dochter heet dan natuurlijk Alice....

Grtz, Marcel

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9780
  • Live you life to the fullest!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2008, 11:57:45 »
Hallo luitjes,

Wederom een update, zij het een kleine.

Vandaag laat ik zien hoe je de rail spijkert. Hiervoor heb ik speciaal voor jullie vanmorgen wat foto's van die procedure gemaakt. Niet eenvoudig, aangezien ik dit alleen moest doen, en spijkeren en foto's maken samen is ietwat lastig ;D Maar goed, het is gelukt.

Eerst de spikes. Samen met mijn wijsvinger en een 5 cent euromunt een foto gemaakt om jullie te laten zien hoe klein deze microspikes zijn. Let wel; ze zijn plat. En als je goed kijkt zie je aan de bovenkant een "kromming" die de voet van de railstaaf vasthoud:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijk2.jpg

En nu kwam het..... Zoals al eerder in het draadje vermeld heb ik als bedding 3 mm berkentriplex gebruikt. En dat had ik niet moeten doen.... De spikes wilden er namelijk niet in, en werden krom gedrukt. Een mailtje naar Ekkehardt Wenz (de leverancier, zeer vriendelijk en hulpvaardig trouwens!) leerde mij dat ik gewoon de goedkoopste multiplex had moeten gebruiken. Want die is veel zachter dan de berken, die is te hard.
Dus als oplossing boor ik nu eerst de biels door met een klein stukje van de bedding met een 0,5 mm boortje in een handhouder:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijk3.jpg

Daarna pak ik een platbektang, neem een spike (ja, die pak ik tussen mijn vingers op en draai ze in de goede richting!) en druk de spike door de biels een klein eindje in de bedding totdat die niet verder wil. Er blijft dus een klein eindje spike boven de biels staan:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijk4.jpg

Dan neem ik een schroef waarvan ik op de draad aan het eind een vlakke kant heb gemaakt, draai die vlakke kant richting staaf en drijf het laatste stukje spike met een klein hamertje via de schroef de bedding in zodat het kopje op de voet van de staaf ligt:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijk5.jpg

Klaar! Als je goed kijkt op de foto's zie je rechtsonder een exemplaar dat krom gedrukt is..... :-[ die moet er nog uit en vervangen worden. Al doende leert men, toch?
Verder zie je dat niet overal spikes zitten. Dat ga ik ook niet doen, simpelweg omdat de werkelijkheid dat ook niet deed. De meeste rail werd later toch weer weggehaald, dus dat scheelde alleen maar werk.......

Als laatste nog een foto van het als eerste gelegde wissel. Hier kun je zien wat ik met een "stubwissel" bedoel:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijk1.jpg

Mooi toch, zo'n zelfgebouwd wissel? Ik ben er best wel een beetje trots op, vooral gezien het feit dat hij nog goed functioneert ook! Heel klein minpuntje; hij ligt afbuigend niet helemaal correct 100% aan, maar dat is verder geen probleem. Een foutje dat bij het volgend wissel niet meer zal voorkomen  ;)

Dat was het weer, meer vorderingen volgen!

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2008, 12:00:29 door Ronald Halma »

ijsengel

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Boem! zegt'ie...
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2008, 13:41:43 »
Hela hola,
Prachtig Ronald!
Maar och heden wat een gepriegel! Dat hoef ik met mijn worstevingertjes niet eens te proberen  :-[ (Gelukkig luister ik nooit naar mezelf en ga het lekker toch nog eens proberen  8))
H la P
Fred

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2008, 17:44:41 »
Mooi man, je komt wel van een koude kermis thuis als je probeert het wissel open te rijden... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
  • Team Mitropa
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #29 Gepost op: 15 juli 2008, 19:19:06 »
Mooi Ronald,
Een lesje 0n30 rail leggen. Wie weet komt het nog eens goed van pas. Plannen in die richting zijn er wel.

Danke, Herr Nagelmann
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl