Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 13:15:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 13:07:58
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
NS-1000 in spoor-1 door Michiel2
Vandaag om 12:32:11
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Bollenwagen, diverse vragen door Jeroen Water
Vandaag om 12:08:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01

Auteur Topic: Voor 30 plussers - Hoe zag jouw jeugdbaan eruit ?  (gelezen 24703 keer)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
Re:Voor 30 plussers - Hoe zag jouw jeugdbaan eruit ?
« Reactie #15 Gepost op: 03 July 2008, 21:35:43 »
Ergens moet nog wel een foto te vinden zijn. Dat was zeldzaam in die tijd.
Toen ik 4 jaar was kwam er een trein. Op een klein flatje bleef het toen bij tapijtrijden. Later kwam er een treintafel van spaanplaat in een hobbykamer. Een ovaal met wat huisjes erin. Dat werd een dubbele ovaal met gescheiden stroomvoorziening en die ben ik later zelf gaan uitbouwen me meer huisjes en bergen, scenery mocht je dat niet noemen.
Ik weet ook nog dat mijn vader in het prille begin een tunnel gemaakt had van een platenstandaard (een soort omgekeerde V waarin LP's geplaatst konden worden) die bekleed was met kranten met behangplaksel en grasstrooisel. Dat was in de jaren 60 van de vorige eeuw.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 July 2008, 23:37:40 »
Ja de baan uit mijn jeugd, dat is ergens rond 1967 begonnen, ik was toen 8 jaar. Op een ongeisoleerde zolder, zonder verwarming. Ik weet nog wel een paar jaar later had ik mijn bed er staan en was blij met de elektrische deken in de winter. Maar er stond een baan van 5 meter bij 6 meter.  Voornamelijk Lima, dat was toen goedkoop bij de Hema en bergen van kippengaas dat was weer goedkoop bij de lokale smid in het dorp (Gamma, Praxis enz die waren toen nog niet zo bekend  ;D) en veel papier machee. Groen geschilderd met de verf die mijn vader had overgehouden van de garage deur.
Ja dat was een hele leuke tijd samen met mijn vader die ik toen had.
Helaas geen foto, alleen die ene die in mijn geheugen opgeslagen is. Het maken van lijm op het gasfornuis, gemaakt van beenderen, au bain marie verwarmen. Ik ruik het nog steeds, en hoor mijn moeder nog steeds mopperen over het schoonmaken.
The good old days.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

HSB

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 July 2008, 23:44:34 »
Voor mij zal het zo rond 1963 geweest zijn dat het eerste treintje er kwam. Heel basic, een rondje rails op het tapijt waar een blikken opwindstoomlocje met een paar wagonnetjes overheen kachelde.
Een aantal jaren later kwam er het eerste Minitrix setje. Een T3 achtig lokje met 3 goederenwagonnetjes, een ovaaltje en een handbediende wissel. Er kwam uitbreiding met 2 electrische wissels en ook een Limasetje met zo'n Franse  BB-dieselloc en 5 goederenwagons. Daar bouwde ik een baantje mee op een oude keukentafel. Veel ruimte hadden we niet. Er zijn geen foto's van, maar denk aan een ovaaltje, inhaalspoor en industriespoortje, een kale berg met tunnel opgebouwd uit kippengaas bedekt met in gips gedrenkte stukken van een oud laken, paar plastic huisjes en wat zelf van karton gefabriekt gedoe dat ergens op iets industrieels leek.

Het modelbouwvirus dank ik vooral aan de vader van een vriendje, die op zolder een grote baan had. Onze buurman had ook een aangekleed baantje. Veel rails en treinen, bergen, tunnels, bruggen, huisjes en lampjes .... een wereld op zich, die toen heel veel indruk maakte. Ach ..... ik was toen pas een jaar of 10-12. En ja. ik ben d'r nooit meer vanaf gekomen van dat virus, ondanks vrouwen en muziek .... het steekt toch elke keer weer de kop op.

groet, Herman

Herman is op 3 april 2010 overleden.

ReesCees

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 03 July 2008, 23:45:37 »
Na al die reacties:

Wordt het geen tijd voor een "retro" baan op eurospoor of zo iets?

Kees-Jan

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 04 July 2008, 10:33:45 »
Nee, want dat valt altijd tegen. :-*
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob van der Bijl

• Offline Offline
  • luctor et emergo
    • Rob's-Trains modeltreinblog
« Reactie #20 Gepost op: 06 July 2008, 19:32:53 »
Mijn baan omstreeks 1981.
Startsetje van Fl* gekregen voor mijn zevende verjaardag. Hier dus al 4 jaar bezig, met af en toe de hulp van mijn vader.
Was niet groot, 2 spaanplaten van ongeveer 90 cm breed, met een helling van meer dan 3 % ;D
Kon er uren mee spelen.  8)

Zolderbaan in wederopbouw.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2008, 22:13:38 »
Vóór het spaanplaat-tijdperk reed ik altijd op zondagochtend gemaakte baantjes op het vloerkleed. Mijn moeder trok haar benen nooit ver genog op en dan hoorde je KRAK en dan was er een ontkkoppelseinmast gebroken. Weer krak, er was dan een stootjuk platgetrapt. Dat lijmde ik met Velpon en je zag er wel een barst van, maar dat gaf niks. Het ergst was het opruimen op zondagavond. Mijn vader zag er streng op toe dat ik de rails recht uit elkaar trok, en niet wringend, want dan werden de raillassen wijd! Geen vier of vijf stukken rails aan elkaar in één keer optillen, dan trok de boel krom! Wat een leuke tijd was het...

Tijdens de spaanplaat-van-122-bij-244-periode heb ik de leukste baan gehad. Met Fleischmann rails, wissels, de groene grote metalen V60, bouwpakketten van de wagons. De V60 reed met wat karretjes op de binnenbaan rechtsom. Op de buitenbaan linksom reed de trots van iedere bezitter, de tenderloc BR64. Daar kon je de kraanwagen kompleet, plus een stel wagons, en ook nog een heel stel rijtuigen gemakkelijk achter hangen, dat trok alles! Urenlang kon ik ze zo rondjes laten rijden, rakelings langs elkaar. De buiten baan had een vertakking naar wat rangeerspoor.  In de LTS-electro-tijd ging ik me verdiepen in schakelingen. Het lukte me ook toen om van de binnenbaan naar de buitenbaan te rijden etc. en een keerlus, dat was niet zo moeilijk. De zelfgemaakte bouwpakketjes van huisjes, station "Lindental" en alles wat er maar bij kwam, werd lukraak op de baan geplaatst. Zo was het een bont geheel. De Tensi-trafo stond op de hoek van de plaat en als ie aanstond, zoemde de hele plaat mee.

Later werden het serieuzere banen. Minder rails, flauwe bogen met verkanting, meer oog voor de omgeving. Echter ben in daarna heel vaak verhuisd, en ben nooit verder gekomen dan wat plan- en tekenwerk. Ik heb nog een tekening gevonden van lang geleden:

Het is een gedeelte van een plan dat ik in een woonkamer van een flat uitgevoerd heb, maar daar heb ik geen foto's van.
Ik heb al een trein

amber

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2008, 22:32:51 »
Na al die reacties:

Wordt het geen tijd voor een "retro" baan op eurospoor of zo iets?

Kees-Jan

Had je die vorig jaar al niet? Met een Trix express baan? En de blikken treinen doen het ook nog steeds goed!

De eerste treinbaan waar ik aan zat, was die van mn pa. Zal begin jaren 80 geweest zijn. Schijnt dat ik zo goed op de baan paste, dat ik mn m af en toe n tik op dr vingers gaf omdat niemand er aan mocht zitten.

Mijn eerste baan was op zolder. Ontwerp en techniek door mijn pa. Was in ee krakelingvorm en hd diverse soorten rails. En n berg die te laag was met hellingen die te steil waren. Meer dan 3 wagonnetjes trok de sterkste loc niet eens...
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #23 Gepost op: 06 July 2008, 22:38:44 »
Ik ken nog wel iemand met een Trix Express (niet die baan op Eurospoor, die had geen retro uitstraling). De baan is zoals een modelbaan er in de jaren 60-70 uitzag. Een paar maanden geleden heeft er nog een artikel over in RM, RH of MSM gestaan.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

amber

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 July 2008, 22:42:57 »
Je bedoelt die met de oude M rails, het oude faller systeem en wagonnetjes van karton? Die zag er inderdaad erg retro uit. ben zoiets ook vanplan bij de baan va mn pa. Die heeft vrij oud spul staan, dus dat komt wel goed!
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 06 July 2008, 22:51:45 »
Dat was in de jaren 60 van de vorige eeuw.

Jaren zestig ja, die goeie ouwe tijd  8) Toen had Märklin nog oer en oer degelijk spul  :D ;D

Mvg, Johan

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #26 Gepost op: 07 July 2008, 10:07:29 »
Ik ken nog wel iemand met een Trix Express ........
Je bedoelt die met de oude M rails, ..........
8)

Was in de RM.

Vroeger alleen maar tapijt gereden, baan lag lekker onder het bed. Zag je ook de verlichting beter ;D Ook met verschillende soorten Trix Express rails.
Onlangs het spul opgehaald en de diesel een onderhouds beurt gegeven. Kon na het reinigen zo weer een tapijttegel fabriceren. ;D

Erik

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #27 Gepost op: 07 July 2008, 22:42:51 »
ooit in eind jaren 70 een baan op zolder gehad naast de kunstschilder hobby van mijn vader.
Lima startset (US loc ) ovaal met naast wat faller huisjes vee; lego en plastic airfix soldaatjes als publiek.
Die vielen vaak om zodat ik ze vaak weer rechtop moest zetten ;D.

Mijn zus heeft ooit eerder het plan geopperd om samen te sparen voor een Lima Hondekop. maar dat plan sneuvelde dus met de aanschaf van de eerder genoemde startset...Dat kom je niet veel voor toch, een zus die ook wil modelsporen :o ;D

Na dat mijn vader ruimte te kort kwam voor zijn hobby heeft hij de ruimte "afgekocht"  ;) ;D..... :-[
Pas in het jaar 2000 opnieuw gestart omdat mijn Vrouw dat zo leuk vond als gezamelijke hobby.....Ja ik heb vrouwen nodig om aan de modelspoor hobby te beginnen! ;D
Vr. groeten,
Bob

modelbouwer_V

• Offline Offline
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
« Reactie #28 Gepost op: 07 July 2008, 22:56:43 »
Lief he?  :P

• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #29 Gepost op: 07 July 2008, 23:15:44 »
awwwww. *geeft koekje*