Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)  (gelezen 18804 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #30 Gepost op: 03 October 2006, 20:13:49 »
Chef de Gare, bedankt voor het plaatsen van de foto's!

Citaat
Ze waren is een soort mat-blauw gespoten. Het blauw was niet hetzelfde als het blauw van bv de Plan E's. Laat ik voor het gemak zeggen dat er een ietsie-pietse groen door zat gemengd.
Wat vreemd dat er voor zo'n rare kleur was gekozen.

Het lijkt erop dat het rijtuig 88-50 001 (4259) op de site van Nico Spilt inmiddels wel in Berlijnsblauw is gespoten (vergelijk de foto eens met de plan W-foto erboven, vrijwel dezelfde kleur). De gele biezen zijn inmiddels verdwenen.
Natuurlijk zijn foto's nooit 100% betrouwbaar, maar geven wel een indicatie.

De meeste zaken zijn inmiddels duidelijk. Ik kom trouwens wel een paar verschillen tegen tussen de 4259 en 4264: De 4259 had een soort brede 'strip' op de zijkant (net onder het NS-logo) wat de 4264 niet had. Ook lijkt het erop dat de buffers van de 4264 meer uitstaken. Ook waren de handgrepen naast de deuren bij de 4264 niet op gelijke hoogte geplaatst.

Vergelijk jouw foto en die van Nico Spilt maar eens met de foto van de 4264 (met dank aan Martijn Haman):



(bron: A. Guizol, La Compagnie Internationale des Wagons-Lits; Développement spatial et constitution d'un réseau multinational)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #31 Gepost op: 04 October 2006, 00:22:53 »
Op de Zwolse foto van Nico Spilt heeft het rijtuig Pennsylvania draaistellen.
Oorspronkelijk hadden ze die niet - begreep ik uit eerdere bijdargen.
Maar op de Franse foto en op mijn foto zijn de draaistellen niet goed resp. niet te zien.

Die extra strip: zou het rijtuig daar beschadigd zijn geweest ? Is er een foto van de andere zijde ? (De foto van Nico en mij geven dezelfde zijkant weer).

Overigens kan ik me herinneren dat het Spoorwegpolitierijtuig in Zwolle geheel geschilderd is voor het daar werd neergezet.


Chef de Gare, da's Frans

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #32 Gepost op: 04 October 2006, 17:58:02 »
Chef de Gare,

Beide rijtuigen hadden van oorsprong Gorlitz-draaistellen. De rijtuigen hebben allebei Pennysilvania draaistellen gekregen bij een verbouwing voordat ze in 1970 door NS gehuurd werden.

Citaat
Die extra strip: zou het rijtuig daar beschadigd zijn geweest ? Is er een foto van de andere zijde ?

Misschien. Ik ken geen foto die de andere zijkant weergeeft.

De kleur gaat trouwens nog moeilijk worden. Weet jij misschien een nummer van Revell/Humbrol wat in de buurt komt?

Wie kan trouwens het Railhobbynummer wat eerder in dit draadje genoemd werdt inscannen en mailen/plaatsen?

Ik heb trouwens net nog 2 foto's gevonden op de site van het Utrechts archief!:




De bovenste is op  19-12-76 in Zl gemaakt.
Bij de zwart-wit foto stond geen datum en zelfs geen plaats, maar ik vermoed dat deze net als de andere foto in 1976/1977 gemaakt moet zijn (let op de werkwagens die er tegen aan staan.

Vooral de zwart-witfoto geeft goed de details van o.a. de kop van het rijtuig weer.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 04 October 2006, 20:34:31 door Overlast. Reden: extra info »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #33 Gepost op: 04 October 2006, 21:04:51 »
Een grotere afbeeldingen van de kleurenfoto is te vinden op:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/198/160198.jpg
De zwart-wit foto kan ik zou gauw niet vinden op de site van Het Utrechts Archief.

@Overlast: Wat is het catalogusnummer van de kleurenfoto?

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #34 Gepost op: 04 October 2006, 22:38:45 »
Martijn,

Het catalogusnummer is 160198. Ik heb de foto gevonden door te zoeken op trefwoord 'Zwolle'. De zwart-witfoto door te zoeken op 'Wagon Lits'.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #35 Gepost op: 04 October 2006, 22:45:46 »
Ik heb nog een dia (uit 77) vanaf het perron aan de linkerzijde (Kamperperron). Het rijtuig is aan de kopsekant voorzien van een afdak en een hele rits gasflessen. Op mijn afbeelding is het seinhuis gesloopt (de eerdere zwartwit foto kan dus niet uit 77 zijn) en wordt de parkeergarage gebouwd. Het rijtuig had op dat moment een spoorwegpolitie embleem en dito verblijfsfunctie.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #36 Gepost op: 05 October 2006, 10:20:12 »
De zwart-witfoto door te zoeken op 'Wagon Lits'.

Ik was eigenlijk op zoek naar het catalogusnummer van de zwart-wit foto, maar je antwoord gaf voldoende informatie om de foto in groot formaat te vinden:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/066/157066.jpg

Ik heb nog een dia (uit 77) vanaf het perron aan de linkerzijde (Kamperperron). Het rijtuig is aan de kopsekant voorzien van een afdak en een hele rits gasflessen. Op mijn afbeelding is het seinhuis gesloopt (de eerdere zwartwit foto kan dus niet uit 77 zijn) en wordt de parkeergarage gebouwd. Het rijtuig had op dat moment een spoorwegpolitie embleem en dito verblijfsfunctie.

Ben benieuwd naar de foto. Zeker vanwege je opmerking over het aangebrachte embleem van de spoorwegpolitie. Op foto's van dit rijtuig uit de periode rond '77 die ik ken staat volgens mij namelijk geen embleem. Wil je de foto online zetten of anders mailen?

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #37 Gepost op: 05 October 2006, 10:24:17 »
Arnold,

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto.

Kan het niet zijn dat de zwart-witfoto begin 1977 gemaakt is? De kleurenfoto is namelijk uit eind 1976. Of is het seinhuis al eind '76 gesloopt? (Ik ben zelf van bouwjaar 1981), dus jij zal het iig beter weten dan ik.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #38 Gepost op: 05 October 2006, 10:35:21 »
Help het is een DIA. Ik kan er natuurlijk een foto van laten maken maar dat duurt even!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #39 Gepost op: 05 October 2006, 11:28:49 »
Dia's kun je misschien projecteren en er met een digitale camera een foto van maken als je er geen andere apparatuur voor hebt
De groeten van Rob

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #40 Gepost op: 05 October 2006, 12:45:28 »
Idee, maar dat duur ook even omdat de projector ook ergens vandaan moet halen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #41 Gepost op: 05 October 2006, 13:21:26 »
Arnold,

Er zijn tegenwoordig ook scanners die dia's kunnen scannen. Misschien iemand in jouw omgeving die er een heeft?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #42 Gepost op: 05 October 2006, 13:53:18 »
Arnold,

Misschien dat ik een helpende hand kan bieden. Thuis heb ik namelijk een flatbedscanner waarmee ik o.a. ook dia's kan scannen. Als ik de scanner aan een laptop koppel is de "mobiele scanunit" compleet.
Uit je profiel kan ik alleen niet opmaken wat je woonplaats is, dus of het praktisch gezien ook een haalbare optie is ....

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #43 Gepost op: 05 October 2006, 14:02:21 »
Doen we. Ik neem wel contact me je op.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #44 Gepost op: 12 October 2006, 20:45:35 »
Een paar berichten hiervoor al aangekondigd hier dan de foto's van Arnold:


Foto 1: Het voormalige restauratierijtuig 51 84 88-50 001-9 (CIWL WR 4259) in Zwolle in 1977. Het wordt op dat moment gebruikt door Wagons-Lits. In tegenstelling tot hetgeen eerder werd gemeld heeft het rijtuig geen stickers met embleem van de spoorwegpolitie, maar de gewone "restauratie"-stickers.


Foto 2: Een wat donkere foto van een sticker met het embleem van de spoorwegpolitie. Het is niet zeker is of het hier ook gaan om een (detail)foto van het rijtuig in Zwolle. Rechts en onderop op de foto zijn namelijk klinknagels te zien. Aangezien het restauratierijtuig geen klinknagels had, kan er wellicht ook sprake zijn van een blokkendoosrijtuig.

Wie weet of er een blokkendoosrijtuig met een sticker van de spoorwegpolitie heeft bestaan mag het zeggen.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl