Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:26:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)  (gelezen 18762 keer)

arjen

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2006, 21:16:19 »
Uiteraard, wat was je  e-mail ook weer?

Arjen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2006, 22:10:25 »
Arjen,

Bedankt voor de tekening! Hij is goed bruikbaar (heb 'm in 1:87 uitgeprint).

Mooi dat het Jouefmodel wat ik als basis ga gebruiken te lang is i.p.v. te kort, hoef ik er alleen maar een stuk tussen uit te halen  ;).

Het grappige is, dat toen ik dit rijtuig (met nog 3 dezelfde en een 1306 met 1-asaandrijving) op m'n 12e overkocht voor fl. 35,00 + een berg Limarails, ik dacht dat het een WL-rijtuig was. (a.d.h.v. een foto in het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der NS') Dit boekje leende ik regelmatig bij de bibliotheek. Inmiddels heb ik gelukkig een eigen exemplaar :D.

Nu ben ik 25 en heb eindelijk de info die ik moet hebben (natuurlijk zijn foto's nog steeds welkom) ;)

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2006, 21:30:48 »
Citaat
Jammer, jammer.
Het lukte niet vandaag met de foto's.
Zsm. na 20 sept lukt het wel.

Chef de gare, het is nu 24 september ;D
Gaat het binnenkort lukken met de foto's?

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2006, 22:29:30 »
Ja...

'k Ben er mee bezig.

Het duurt allemaal wat langer dan gedacht.

Chef de Gare, da's Frans

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2006, 21:40:00 »
Voor het weekeinde is eea beschikbaar op het net.

In september had ik even vakantie.

En verder kostte de laatst ontvangen chemokuur me toch veel meer energie dan ik gedacht/geplanned had.

Dat is dus de reden dat het even duurt.

Chef de Gare, da's Frans

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2006, 21:43:10 »
@ Arjen; Volgens het art. in RH (van Bert van Reems en niet van Otto) waar Martijn het over heeft, hebben de WL -retauratierijtuigen een lengte van 23.452 mm (iets langer dus).
23,000 meter. Dat Jouefrijtuig is dus iets te lang.
(Overlast, als het goed is, heb je mail...)

@ Martijn; In het RH nr staat helaas geen staat met nr. overzicht. Naast het eerder genoemde Jouef model, bestaat er ook nog een model van Rivarossi, waarvoor CIWL-rijtuig 2940 model gestaan zou hebben.

Persoonlijk heb ik ze in N en wel de volgende nr. 4161, 4162, 3360 (van Lima) en 2871, 2971 van Rivarossi. Daar hebben jullie H.... (die andere schaal 8)) natuurlijk niks aan ;D.

Volgens genoemd art in RH zou de serie uit 49 exemplaren bestaan hebben, gebouwd tussen 1939 en 1943. Opbouw en onderstel waren steeds hetzelfde. Er is alleen onderscheid tussen de opstelling van tafels en keuken en analoog daaraan de plaats van de ramen.

Als je wilt kan ik het betreffende art. inscannen en je persoonlijk mailen, het betreffen 3 pag.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2006, 22:32:02 »
Citaat
In september had ik even vakantie.

En verder kostte de laatst ontvangen chemokuur me toch veel meer energie dan ik gedacht/geplanned had.

Dat is dus de reden dat het even duurt.

Sorry Chef de Gare, dat wist ik niet :-| Doe maar rustig aan, hoor!

Corvk,

Op de tekening die ik van Arjen heb gehad staat toch echt een lengte (over de buffers) van 23,000 meter.

Er zijn natuurlijk een hoop verschillende WR rijtuigen gebouwd, dus er kunnen verschillen zijn, ook al lijken sommige rijtuigseries erg op elkaar.

Ik heb trouwens nog een Revellbouwpakket liggen van CIWL-rijtuig 2975. Deze is toch wel anders dan de serie WR 4255-4264.

Maar als je het artikel wil inscannen en mailen: graag!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2006, 22:48:07 »
@ Arjen; Volgens het art. in RH (van Bert van Reems en niet van Otto) waar Martijn het over heeft, hebben de WL -retauratierijtuigen een lengte van 23.452 mm (iets langer dus).

Deze maat was inderdaad een soort van standaardlengte voor veel WL-materieel van voor WOII, waaronder bijvoorbeeld het slaaprijtuig type Uf dat bij de NS geïmmatriculeerd was (zie http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm).

De rijtuigen van de serie WL 4255-4264 zijn echter de eerste nieuw gebouwde rijtuigen van na WOII. Deze hebben een andere lengte dan tot dat moment gebruikelijk was, namelijk 23.000 mm.

Het artikel van Bert van Reems in Railhobby ("Portret van het WL-restauratierijtuig") wat ik eerder genoemd heb gaat over restauratierijtuigen van vooroorlogse typen. Deze hebben dus een lengte van 23.452 mm. (Uit deze reactie mag je opmaken dat ik het artikel inmiddels heb achterhaald ;-)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2006, 22:58:29 »
Naast de al eerder genoemde foto's van deze twee restauratierijtuigen is in een Franstalige boek[1] ook een foto van een van deze rijtuigen in NS-uitvoering te zien bij de CIWL-werkplaats in Oostende (blz 220).

Gezien het bijschrift zou het moeten gaan om een foto uit 1973. Hieruit kan worden afgeleid dat het om de WR 4264 moet gaan. Dit rijtuig is in 1973 weer verdwenen bij de NS. De WR 4259 stond tot in 1979 in Zwolle. Zie hiervoor de bekende foto van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/dia1885.JPG.


[1] A. Guizol, La Compagnie Internationale des Wagons-Lits; Développement spatial et constitution d'un réseau multinational, Le Villard, 2005

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #24 Gepost op: 27 September 2006, 23:34:25 »
Een dergelijke foto van Zwolle moet ik ook hebben (in zwart-wit). Echter negatief en afdruk volledig verdwenen.

Mogelijk heb ik de foto zelfs samen met Nico Spilt gemaakt - dwz ieder op z'n eigen toestel.

@ Maarten. Voel je niet gegeneerd - de reden van mijn uitstel is inderdaad wat raar. Misschien had ik hem niet moeten noemen.

@ Maarten Het is wel leuk om te zien wat jouw vraag omtrent dat/die rijtuig(en) allemaal te weeg heeft gebracht.


Chef de Gare, da's Frans

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2006, 12:23:13 »
Citaat
Naast de al eerder genoemde foto's van deze twee restauratierijtuigen is in een Franstalige boek[1] ook een foto van een van deze rijtuigen in NS-uitvoering te zien bij de CIWL-werkplaats in Oostende (blz 220).

Martijn,

Zou je die wilen plaatsen/mailen?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #26 Gepost op: 30 September 2006, 15:49:06 »
Citaat
@ Maarten. Voel je niet gegeneerd
Doe ik niet, hoor ;).

Citaat
@ Maarten Het is wel leuk om te zien wat jouw vraag omtrent dat/die rijtuig(en) allemaal te weeg heeft gebracht.

Dat is zeker leuk. Ik had nooit gedacht dat ik zulke bruikbare info zou krijgen over zo'n onbekend rijtuigtype.

Weet iemand trouwens welke kleur blauw de WL 4259 en 4264 hadden? Volgens mij zit er trouwens weing verschil tussen het Berlijnsblauw en het CIWL-blauw.

Een beetje off-topic:
Citaat
Ik heb trouwens nog een Revellbouwpakket liggen van CIWL-rijtuig 2975
Het vreemde van deze bouwdoos is dat op de doos een foto staat van een Jouefmodel! In kleine letters staat erop dat het om een 'prototypemodel' gaat. Volgens mij heeft Revell a.d.h.v. het Jouefmodel het bouwpakket gemaakt.  Hier een foto van het Jouefmodel



De Revellversie heeft trouwens geen messingkleurige handgrepen, maar die zijn gemakkelijk te maken van messingdraad.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #27 Gepost op: 30 September 2006, 18:00:23 »
Weet iemand trouwens welke kleur blauw de WL 4259 en 4264 hadden? Volgens mij zit er trouwens weing verschil tussen het Berlijnsblauw en het CIWL-blauw.

De WR 4259 en 4264 weken wat kleurstelling af van alle andere CIWL-rijtuigen die begin jaren '70 van de vorige eeuw bij NS geïmmatriculeerd (= in het nummerschema opgenomen) waren. Beide rijtuigen waren blauw (waarschijnlijk Berlijns blauw, maar dat weet ik niet zeker) en hadden een grijs dak. Op de zijwanden waren twee gele biezen en drie pictogrammen "restauratie" aangebracht.

Alle andere "klassieke" slaap- en restauratierijtuigen die met NS-nummers dienst hebben gedaan, hadden (voor zover ik weet) een CIWL-kleurstelling. Deze was blauw met gele biezen en een CIWL-monogram op de zijwand. Deze kleur blauw is volgens mij donkerder dan het Berlijnsblauw. Op een foto waar blauwe blokkendozen en een CIWL-rijtuig naast elkaar staan is een klein verschil in kleur te zien. Het is in ieder geval donkerder dan het blauw dat op de foto van het Revell-model te zien is. Volgens mij zit daar te veel paars in de kleur blauw.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
« Laatst bewerkt op: 30 September 2006, 20:44:15 door martijnhaman »

arjen

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #28 Gepost op: 30 September 2006, 18:08:13 »
Volgens mij heeft Revell a.d.h.v. het Jouefmodel het bouwpakket gemaakt. 

Dat vermoed ik ook. Revell maakte ook een model van een Pullmanrijtuig, dat eveneens als twee druppels water op de Jouef-versie leek.

Arjen.

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2006, 23:04:11 »
Eindelijk had ik weer toegang tot mijn eigen website en kon ik de foto's maken en plaatsen.

Vandaar en hieronder.

Over de vraag naar de kleur van de rijtuigen. Ze waren is een soort mat-blauw gespoten. Het blauw was niet hetzelfde als het blauw van bv de Plan E's. Laat ik voor het gemak zeggen dat er een ietsie-pietse groen door zat gemengd.
Het blauw was zeker geen geen CIWL-blauw. Dat bestaat overigens ook in verschillende soorten !

Het leidde in iedergeval tot een lelijke kleur met een stoffige, viezige uitstraling. Daar zal overigens het rijtuig zelf ook aan hebben meegewerkt: 't was niet moeders mooiste.

Hieronder de weg naar:
www.chefdegare.nl/ciwl/5285.00158A-1.tif
www.chefdegare.nl/ciwl/5285.00158A-2.tif

Tweemaal de zelfde foto, gemaakt in Den Bosch op 8 augustus 1970. Rijtuig 51 84 NS 88-50 001 (ex WL 4259, 1950 Simmering, Wien).
Bij de eerste foto is te zien dat het rijtuig in een trein uit Frankrijk zit. Links een Frans (of Belgisch) rijtuig, rechts een DEV (mooie rijtuigen !) van de SNCF.

Voorts de weg naar drie foto's van het Kleinbahn (bestelnummer 386) rijtuig.
www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_016.jpg
Hierbij staat het rijtuig in de zelfde stand als op de bovengenoemde foto's.

www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_020.jpg
Andere zijde van het rijtuig.

www.chefdegare.nl/ciwl/Kleinbahn_386_009.jpg
Zo is er goed te zien hoe dik 'der erhabene Text' is: veel vijl- en schuurwerk.

Chef de Gare, da's Frans
« Laatst bewerkt op: 04 October 2006, 00:15:17 door Chef de Gare, da's Frans »