Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Wat was jullie allereerste loc? door C_Jabaaij
Vandaag om 11:39:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door GD
Vandaag om 11:37:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 11:26:43
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 11:23:39
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door MOVisser
Vandaag om 10:55:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 09:33:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43

Auteur Topic: Kaartautomaten NS gekraakt.  (gelezen 4820 keer)

Spoorrelais

• Offline Offline
Kaartautomaten NS gekraakt.
« Gepost op: 01 July 2008, 16:53:45 »
Criminelen zijn in Almere Muziekwijk actief met het illegaal kopiëren van gegevens van bankpassen.

Maandag meldde Omroep Flevoland al dat dit is gebeurd bij een geldautomaat van de Postbank. Maar het blijkt nu ook te zijn gebeurd bij de kaartjesmachines van de NS bij het station Almere Muziekwijk.

Door het skimmen kunnen criminelen geld opnemen van een bankrekening. De NS is ervan op de hoogte dat er automaten zijn geskimd. De spoorwegmaatschappij zoekt naar mogelijkheden om het te voorkomen. De Postbank laat weten dat alle slachtoffers hun geld terug krijgen.

Bron: Omroep Flevoland.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Kaartautomaten NS gekraakt.
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2008, 17:00:43 »
Interessant... Sinds een paar weken staat er bij de automaten in Bodegraven in beeld "Voorkom fraude, houdt uw hand erboven als u uw pincode intikt" o.i.d. Meestal nemen de zogeheten skimmers met een camera je pincode op, en kopieren ze je bankkaart... En dan ben je ineens een paar duizend euro lichter  :-[ Dat zijn een hoop treintjes! Vaak zijn ze ook nog zo slim om rond middernacht je rekening te plunderen, dan kunnen ze 2x het maximale bedrag pinnen, van de dag net voor 12:00, en van erna.

Groet Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

stig

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2008, 17:29:42 »
Dat is een reden waarom ik geen geld op mijn rekening heb... Maar goed, dat afdekken moet ook maar eens ingebakken reken, want het moet inderdaad met een cameraatje gezien worden...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2008, 17:55:17 »
Jij bewaart alles in een oude sok ? Of heb je al je geld al uitgegeven voordat ze het kunnen jatten van je :D

Ik doe dat dus wel, geld komt binnen, meteen pinnen bij de treinenwinkel en spullen meenemen heb je ook geen zorgen :D
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 19:30:02 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2008, 18:51:56 »
Om de een of andere reden is het altijd weer heel snel op...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #5 Gepost op: 01 July 2008, 19:35:23 »
Maar goed, dat afdekken moet ook maar eens ingebakken reken, want het moet inderdaad met een cameraatje gezien worden...
Op zich ben ik het helemaal met je eens. Ik denk dat ik in tenminste 80% van de gevallen bij de supermarkt de pincode van mijn voorganger zou kunnen zien. Vervolgens naar buiten volgen en dan het pasje ontfutselen is voor de geoefende dief dan een koud kunstje.
Ik denk er wel eens over om zo iemand aan te spreken: "Mevrouw, als ik had gewild had ik uw pincode nu geweten. Ik zou u adviseren om in het vervolg af te dekken als u de pincode intoetst". Maar waarschijnlijk vinden ze me dan alleen maar eng ;)

Om terug te komen op het camera'tje: dat hóeft niet. Ik heb 5 jaar met geldautomaten bij de ABN AMRO gewerkt en diverse vormen van fraude langs zien komen, waaronder een folie over het pinpad heen waar vervolgens dus jouw vingerafdrukken op staan. Ze moeten dan na elke klant naar de automaat, hopen dat er geen dubbele cijfers in voorkomen, misschien van afstand nog een beetje kijken waar de vingers beginnen en eindigen (rechtsboven, linksonder, etc) en dan maar pincodes gokken. Het kan hen natuurlijk aan hun derrière oxideren dat jouw pasje geblokkeerd wordt na 3 pogingen.

Maar 1 ding staat nog steeds buiten kijf: ze moeten je magneetstrip kopiëren. Bijna alle banken hebben in hun welkomstscherm tegenwoordig staan hoe de paslezer er uit moet zien. Controleer dat ook voor je je pas er in stopt...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #6 Gepost op: 01 July 2008, 20:40:47 »
Ik heb ook nooit veel geld, dus kom ik niet vaak bij dé bank. Maar ik heb inderdaad wel eens gezien dat er zo'n mededeling stond. Goede zaak, maar ik ben het er ook roerend mee eens dat mensen vaak slordig met hun pincodes/wachtwoorden omgaan. Bepaalde mensen vinden ook wel eens dat ik vreemd doe als ik een wachtwoord in moet typen en ze zitten er bovenop. En dan klinkt het altijd 'Ach, ik kijk toch niet'. Doet me denken aan die grap van die conducteur, die de treincoupé binnenloopt en vraagt wie er €500.- heeft verloren... Niemand heeft het verloren, maar iedereen roept.

Tip van de dag: Gezond wantrouwen is nooit weg ;)

Groetjes, Robin

P.S.: Ik kreeg nog een advies van mijn beleggingsadviseur, voor wie zijn of haar geld veiliger wil investeren, dan het op zijn rekening te laten staan.

Citaat
Wanneer je in januari  2006 voor €1000,- aandelen hebt gekocht bij KPN, heb je vandaag nog €45,-
Wanneer je in januari  2006 voor €1000,- aandelen hebt gekocht van Versatel, heb je vandaag nog €36,-
Wanneer je in januari  2006 voor €1000,- aandelen hebt gekocht bij UPC heb je vandaag nog  €18,-
Wanneer je in januari  2006 voor €1000,- aandelen hebt gekocht bij Ahold, heb je vandaag nog €100,-
Wanneer je echter verleden jaar voor € 1000,- volle kratten bier hebt gekocht en dus voor €1000,- verzopen hebt, heb je vandaag nog statiegeld ter waarde van €390,-

Dus de hele dag in de luie stoel naar de TV kijken, met een flesje bier in je hand levert het meeste op!

Uw beleggingsadviseur .................................proost !!!!

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #7 Gepost op: 01 July 2008, 22:07:02 »
Bepaalde mensen vinden ook wel eens dat ik vreemd doe als ik een wachtwoord in moet typen en ze zitten er bovenop.
Heel herkenbaar ... Veel vervelender is het als je het snel wil doen en je denkt dat je na het intypen van je gebruikersnaam de [TAB]-toets in hebt gedrukt en vervolgens je wachtwoord intypt ... achter je gebruikersnaam :-[

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2008, 10:53:09 »
@Robin: klinkt leuk en is allemaal humoristisch bedoeld enzo, dat beleggingsverhaal, maar er klopt geen hout van ;D. Je kunt de historische koersgegevens zo googlen en dan zie je dat je (bijvoorbeeld) op €1000 aandelen KPN sinds januari 2006 300 euro hebt verdiend, nu is dat pakket dus - afgerond - € 1300 waard. Dus toch maar uit die luie stoel komen en iets gaan doen met je centen ;D.

Verder: natuurlijk zijn er veel te veel mensen die - bij wijze van spreken - te stom zijn om niet beroofd te worden, maar er zijn ook bijzonder elegante manieren om aan de combi pas + PIN te komen, waar zelfs de alerte medeburger in stinkt. De teneur hier is "ja, dan moet je maar opletten", maar een wijze raad: 24 uur per dag de hoogste staat van praatheid houdt een mens niet vol. Denk dus niet dat het jou niet zal overkomen 8).

(en nee, mijn bankrekening is nooit geplunderd, maar ik ben mij er zeer wel van bewust dat dat wel zou kunnen... en ik ben toch redelijk alert :)).

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #9 Gepost op: 02 July 2008, 15:35:35 »
Weet ook wel dat het niet helemaal klopt, maar ja, humor is het wel.
En inderdaad, mensen zijn vaak te st*m voor woorden :P
Hoe vaak ik op school niet gewoon de pincode van iemand zie...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 02 July 2008, 17:04:38 »
Volgens de PZC van vandaag is dezelfde truc ook toegepast op de kaartautomaten in Middelburg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 02 July 2008, 17:06:58 »
En inderdaad, mensen zijn vaak te st*m voor woorden :P
Hoe vaak ik op school niet gewoon de pincode van iemand zie...

En dat is nu precies wat ik wilde aangeven: óók mensen die niet te stom voor woorden zijn, kunnen vrij gemakkelijk de dupe worden van een goede crimineel. Het is dus aan niemand aan te raden om te denken slimmer te zijn dan de rest...je gaat ook niet zonder helm motorrijden 'omdat je toch niet valt' ;D.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 July 2008, 17:12:00 »
Robin,

Het is net waar je naar kijkt.

Als je in januari 2006 Euro 1000,-- Vopak had gekocht kon je nu voor Euro 1700,-- treinen kopen. geen slecht rendement als je dat vanuit je luie stoel gedaan zou hebben.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 July 2008, 17:17:10 »
Sjonge jonge jonge :( Dit kan er ook nog wel bij voor NS na alle kritiek die al voor ging. Kan het nou potverdorie niet eens ophouden >:(
In ieder geval moet NS dus weer investeren in de veiligheid. Hopen dat het dan eindelijk goed is :-|
Mvgr Jan Wiebrand

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #14 Gepost op: 02 July 2008, 17:35:37 »
Het is niet de eerste keer hoor. Het is nog niet zo heel lang geleden op station Uitgeest geflikt (en geloof ik ook op Purmerend)

Een van de methodes voor het skimmen hoorde ik van m'n pa, die er een heel tv programma over had gezien: ze nemen precies de maten op van een pinautomaat, en maken een complete replica van het front.
Bij de magneetstrip zit uiteraard de nodige electronica om de pas te kopiëren. Dan alleen nog een cameraatje voor de code, en het is gebeurt: en omdat niemand vermoed dat er iets mis is met de automaat, omdat het front er hetzelfde uitziet, worden er zo heel wat passen gekopiëerd.

Ik word dan ook regelmatig vreemd aangekeken als ik bij de automaat met m'n hand vreemde randjes probeer te vinden, en zo opvallende naden probeer te vinden.
In winkels ook: sinds ik weet dat ze ook in winkels aan de gang zijn, scherm ik ook daar m'n pincode af door m'n pas zo dicht mogelijk op m'n hand te houden.

Ik zal niet zeggen dat het mij niet zal overkomen, maar ik maak het risico zo klein mogelijk.