Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 22:19:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02

Auteur Topic: Hoe slaan jullie materieel op?  (gelezen 72981 keer)

IC 2000

• Offline Offline
Re: Hoe slaan jullie materieel op?
« Reactie #45 Gepost op: 29 June 2008, 10:22:05 »
ik heb twee vitrinekastjes, 1 zwitsers, 1 overig.  verder gaan de treinstellen en andere te lange treinen gaan meestal de tunnel in. ;D

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #46 Gepost op: 29 June 2008, 10:44:47 »
Alle materieel waar ik niet met rij zit in de o.v.p. deze heb ik dan in de schappen staan onder de modelbaan zo dat ik gemakkelijk kan uit wisselen.

Cor

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #47 Gepost op: 30 June 2008, 21:04:12 »
Even in vervolg op mijn vraag over opbergen in ovp.
Als ik met de baan bezig wil rijden wil ik gewoon kunnen pakken wat ik op dat moment leuk vindt. Als ik dan alles nog uit de doos moet halen en later weer op moet bergen ben ik veel te veel tijd kwijt.
Ook had ik het probleem dat alles in ovp niet meer normaal in de kast pastte.
Daarom alles uit de verpakking (ik heb vrijwel alle verpakkingen van mijn verzameling nog) en alles los in de kast. Met een deur ervoor zodat het redelijk stofvrij blijft.
Verpakkingen allemaal wel bewaard natuurlijk.
Locs staan trouwens voor het grootste gedeelte in een boekenplank. Nadeel is wel dat ze best stoffig worden. Maar groot voordeel is dat je er vaker van kan genieten door ernaar te kijken.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

ReesCees

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 30 June 2008, 21:08:02 »
Koen,

Zoiets doe ik ook: een deel van mijn locomotieven staat in een vitrine. Ik kan ze dan zo er uit halen en er mee rijden. Na het spelen gaan ze dan weer netjes in de vitrine.

Kees-Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 30 June 2008, 21:13:15 »
Heeft iemand al eens met een "horizontale vitrinekast" gewerkt ? Bij mijn nieuwe baan wil ik een aantal lange opstelsporen evenwijdig laten lopen. Dat stuk tafel (ongeveer 2.40 x 80 cm) wil ik vervolgens afdekken met een perspex/plexiglas/acryl plaat.

Op die manier staan alle treinen veilig opgeborgen, stofvrij. En je kunt gewoon iedere trein uitrijden en gebruiken. Opbergen is gewoon parkeren geworden.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 30 June 2008, 21:16:14 »
Zo heb ik het nog nooit gezien maar Michel van 1op160.nl heeft toch een supergaaf systeem met zijn vitrine waar hij in kan rijden vanuit zijn spiraal.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 30 June 2008, 21:51:23 »
Ik heb van het weekend wat modellen opgeborgen in de doos. Zoiezo blijven ze dan goed. En ten tweede is hier mee het startsein gegeven voor de bouw van een nieuwe baan! ;D
Mvgr Jan Wiebrand

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 30 June 2008, 21:56:25 »
Als reactie op Santerdam:
Ik ben net zoals jij ook over deze optie aan het nadenken. Ik wil hem wel kleiner maken, ca 120 lang en dan wil ik aan de voorkant iets doen wat het stof tegenhoudt (een soort kralenketting zoals bij een buitendeur maar dan bijvoorbeeld reepjes leer oid (nog niet over nagedacht)).

Daarnaast laat ik ook nog steeds mijn gedachten over een verticale opbergkast gaan die ik in de baan wil inbouwen. (zoals michiel in 1 op 160) maar ik heb niet de luxe om deze automatisch erop/eraf te laten rijden.
Ik ben aan het nadenken om de vitrine op de baan te maken en dat deze ook dmv electromotoren naar boven en beneden kan gaan. Op de onderste plank wil ik gewoon de doorgaande rails hebben liggen en als ik een andere loc met wagonnen wil dat ik gewoon de hele vitrine op en neer kan laten gaan tot het juiste niveau.
Echter moet ik nog onderzoeken hoe ik de electromotoren automatisch bij ieder niveau kan laten stoppen.

Momenteel heb ik nog niet zo heel veel rijden materieel, maar met oog op de toekomst moet ik langzamerhand aan de vitrinekast beginnen  ;)
(ice2, 1600 met drie ick's, br 294, br 204 en 1,20m aan rijdend industrieel materieel)
« Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 22:06:12 door Bert »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 30 June 2008, 22:06:08 »
Een verticaal bewegend systeem, wat zo nauwkeuig stopt dat de rails zodanig aansluit, dat je erop kunt rijden, lijkt me geen makkie. Je zou richting schroefspindels kunnen denken.

Een kralensnoer bij de ingang lijkt me niet zo fraai. Openslaande loodsdeuren komt meer in de buurt. Eventueel met geheugendraad aandrijving.
Als je het helemaal luxe wilt maken, kun je met een aquariumpompje gaan werken. Dan maak je van de vitrinekast een overdrukkamer. Maar dan moet het wel erg stoffig zijn, voordat je dit nodig hebt.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 30 June 2008, 22:09:34 »
Dat nauwkeurig stoppen is geen probleem in principe, gewoon een stappenmotor aan je parallele poort en gaan, het is alleen dat je het sterk genoeg moet krijgen, dat is eerder een probleem.

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 30 June 2008, 22:17:47 »
@ remco:
Het uitvoer signaal van de computer bedoel je neem ik aan?

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 30 June 2008, 22:22:20 »
Hoi Bert,

Nou meer de motor zelf, ze zijn wel sterk, maar een goede echt sterke die dat gaat trekken moet je wel even zien te regelen en dan et een relatief eenvoudige schakeling kun je een stappenmotor aan je pc, aan de parallele poort hangen, dan kan je de motor in plaats van aan en uit zeg maar, stappen laten zetten zodat je de motor precies kan positioneren, deze motoren zitten ook altijd in printers. Omdat je ze laat stappen, dus telkens in een volgende positie zet en elke stap zelf moet zetten weet je precies hoeveel stappen er nodig zijn om x cm omhoog of laag te gaan.

Gr. Remco.

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 30 June 2008, 22:29:12 »
Hmm nou met een aantal vertragingen in de zin van katrollen moet wel het eea te realiseren zijn.
Verder heb ik van die stappenmotor nog geen kaas gegeten, maar jij zo te horen wel  :P!
Ik begin binnenkort wel een aparte draad hierover, dat is wel zo netjes tegen over Marc Trant.
Ik ga voor mijzelf eerst het vraagstuk computer-automatisering oplossen want er zijn zoveel mogelijkheden dat ik ze nog eens rustig moet bekijken  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 22:43:20 door Bert »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 01 July 2008, 08:36:56 »
Ik kwam in de laatste MIBA dit lokliege systeem tegen. Lijkt me wel wat. Nadeel van OVP verpakkingen vind ik dat sommige modellen wel heel strak in het piepschuim zitten en ik bang ben voor beschadigingen bij het in- en uitpakken.
No dress rehearsel, this is our life.

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 01 July 2008, 12:13:00 »
Voor de N-spoorders onder ons is dit een aardige. Deze dozen voor overheadprojector sheets hebben net een paar mm meer hoogte dan de modellen zelf. Maak er wat vakjes in (bv. zwaar papier of karton) en je hebt meteen een mooie verdeling. De breedte is ruimschoots genoeg voor bv. een bord-restaurant IC wagon. Mocht er interesse zijn kan ik eens kijken of ik er vanavond een plaatje van kan schieten...

Mvg Tinussie.