Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: 2x1700 + ICK stam.  (gelezen 5103 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
2x1700 + ICK stam.
« Gepost op: 24 June 2008, 12:30:14 »
Ik ben vandaag even op en neer geweest naar Hilversum met de ICK maar mij viel dus op dat er dus 1 x 1700 op de kop en 1 op de kont zat en de stam van 9 ICK's ertussen. Nu snap ik dat ze op en neer pendelen maar best wel een 'duur' setje zo met 2 x een 1700 er standaard aan vast. Het is ook niet eenmalig want de retour trein die vrijwel tegelijkertijd op hilversum stopte had de zelfde uitvoering. Iemand een andere verklaring dan dat het makkelijk is en je niet hoeft om te lopen met je loc ?

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2008, 12:33:14 »
Iemand een andere verklaring dan dat het makkelijk is en je niet hoeft om te lopen met je loc ?

Nee.

NSR zit sowieso ruim in haar lokken. Een lok laten omlopen betekend dat een extra rangeerder op elk eindpunt moet worden ingezet, hetgeen duurder is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2008, 12:36:16 »
Ok duidelijk, de reden dat ze ruim in de loc's zitten ? Minder dubbeldekkers op het net ?

Ik zag trouwens ook nog 2 gloedjenieuwe VIRM's staan op Amersfoort op het rangeerterrein, het plastic zat nog om de stoelen heen, zo uit mijn hoofd de 9548 en 9527.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2008, 12:46:31 »
op de DD-AR zijn motorwagens gekomen. Dus vielen er locs af.

Daan

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #4 Gepost op: 24 June 2008, 13:09:50 »
Ik ben vandaag even op en neer geweest naar Hilversum met de ICK maar mij viel dus op dat er dus 1 x 1700 op de kop en 1 op de kont zat en de stam van 9 ICK's ertussen.
Weet je dat zeker, normaal rijd daar geen ICK maar ICL, ICK rijd normaal alleen tussen Venlo en Den haag, ICL(gehuurde Duitse ex. InterRegio rijtuigen) is te herkennen aan het niet hebben van dakventilatoren, groene stoelen in de 2e klas, een combinatie van zijgang coupés en openafdelingen met coupé karakter en ramen die deels wel en deels niet geopend kunnen worden.

ICK heeft 12 zijgangcoupés in de 2e klas, blauwe banken, alle ramen kunnen open en ze hebben dus geen airco en ventilatoren op het dak.

Groetjes Michiel

Ps; dr zijn al vele draadjes overgeweest op vele forums( waaronder hier), het blijft me daarom verbasen dat zelfs na vele draadjes mensen het spul nog door elkaar halen ??? terwijl verschil zeker als je er in zit erg groot is ;).
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2008, 13:13:30 »
Laat ik het zo stellen ze waren geel/blauw :)

Nee ik wist niet eens dat er een ICL bestond maar het interieur wat je omschrijft komt aardig overeen met wat ik zag. Dus ik denk dat het idd dan ICL's waren. En ik reis niet dagelijks met de trein en ik heb nog niet elk model scherp :) maar goed nu weet ik weer wat meer :)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2008, 14:33:05 »
Remco laat ik ook even jou vraag beantwoorden:

De belangrijkste reden om met 2 locs als trek/trek trein te rijden is dat op bijna alle eindstations( geld zeker voor Nijmegen, Arnhem, Den Haag Centraal, Amersfoort en Amsterdam Centraal) geen spoorcapasiteit beschikbaar is om om te rangeren met een loc.
Daar komt bij dat bijvoorbeeld bij mij in Arnhem tussen aankomst en vertrek( als er niet naar Nijmegen gerden word) 3 keer van richting veranderd moet worden in 31min tijd ivm de rangeerbewegingen( aankomst op spoor 3 vertrek van 6 of 7 omrangeren via Arnhem Berg).

De personeels kosten zijn verder niet heel erg spannend, maar vooral sporen bezetting is een groot probleem in Nederland. Heel vaak worden dienstregeling wijziggingen ook veroorzaakt door de beschikbare sporen capasiteit.

Het liefste zou je zelf met 2 locs als trek/duw trein rijden omdat het op en afbouwen( aan en uitzetten zeg maar) minder werk is dan en de keertijd daardoor nog korter kan worden. Helaas hebben de ICL rijtuigen geen stuurstroomkabels dus dat gaat niet.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #7 Gepost op: 24 June 2008, 14:55:09 »
Ok helder, weer wat geleerd :)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2008, 15:01:04 »
Zie hier voor uitleg over ICL en hier voor ICK.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2008, 15:51:40 »
op de DD-AR zijn motorwagens gekomen. Dus vielen er locs af.

Daan
In 1998 ja, die locs hebben toen de 11/12/1300'n vervangen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #10 Gepost op: 24 June 2008, 16:54:14 »
dus dan klopt de madurodamcombinatie toch. had ik ergens gezien DD tsam + 1200

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2008, 16:55:29 »
Nee, DD-AR reed toen met 1700 en die 1700 kon zo de diensten van de 1100/1200/1300 overnemen.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2008, 21:22:30 »
ik weet heel zeker dat ik vandaag 2 keer tussen den haag en zoetermeer een trein met op de kopse kanten een 1700 loc en daar tussen ICK en een ICK Bd. bestaat er een ICL Bd?

MvG

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2008, 21:33:52 »
Dat was ICL, er rijden 2 setjes ICL in de 2000 Den Haag Centraal-Arnhem(-Nijmegen) v.v., er zijn ICL stammen waar een ICK BD inzet en er zijn ICL stammen waar 1 of 2 ICRm A rijtuigen inzitten.

De ICL rijtuigen met fietsafdeling( die in Nederland voor rolstoelen gebruikt word) hebben de type aanduiding Bimdz268.? Deze rijtuigen hebben een extra wegklapbaar deel naast de draaivouwdeuren op het fiets balkon gekregen of krijgen deze nog zodat rolstoelen er door naar binnen kunnen.

Voor meer ICL, zie dit topic.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: 2x1700 + ICK stam.
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2008, 08:41:36 »
Ik zie deze treinen bijna dagelijks op station amersfoort, het betreft hier een intercity tussen Deventer en Amsterdam. De rijtuigen zijn niet altijd in de huisstijl kleur NS. Er rijden ook wagens in e IC kleurstelling van de DB. gijs -rood. Alle wagens dragen nog een eigendoms merk van de DB, incl keuringen etc. etc. In zijn gehuurde duitse rijtuigen die in de nederlandse kleur zijn gespoten en voor de rest niets mee is gedaan. In Amersfoort wordt er met deze trein niet gerangeerd.