Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:15:27
Diorama Maschinenfabrik GEIST 1 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:14:00
Railpro Fas aan stukken, waar horen de onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:13:21
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:10:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:02:38
21 pin 21MTC Adapter Aansluitschema Lais door Remunj
Vandaag om 11:19:08
Ontraxs 2026 door Wies
Vandaag om 10:49:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Orazio
Vandaag om 10:42:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door hervé
Vandaag om 10:21:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:13:49
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Benrail
Vandaag om 09:50:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:47
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:23:34
motor problemen roco 72263 door Ben
Vandaag om 09:05:40
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:33:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door IJmc
Vandaag om 08:25:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Te 2/2
Vandaag om 02:40:41
Camp 3 door sdz1976
24 April 2026, 23:38:34
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door R.C.Grootveld
24 April 2026, 22:38:33
Line-up foto's van modellen door Robkop
24 April 2026, 22:08:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Koen/264
24 April 2026, 21:46:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door LJ
24 April 2026, 20:58:28
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
24 April 2026, 20:31:13
Baanplan NL-BRD-DDR door Arjan6511
24 April 2026, 19:21:47
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
24 April 2026, 19:18:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
24 April 2026, 18:38:10
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
24 April 2026, 17:52:45
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door Dave.......
24 April 2026, 17:49:16
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
24 April 2026, 16:25:07

Auteur Topic: Roco BR111 klein project  (gelezen 2970 keer)

Bahn-AG

• Offline Offline
Re: Roco BR111 klein project
« Reactie #15 Gepost op: 16 April 2026, 12:57:30 »
Omdat hij ernaar vraagt, Bart

Met een beetje kennis van de materie zie je dat dit een roco 4133 is. Deze zijn nooit in AC geleverd.
Heb je ik kennis niet dan zou ik persoonlijk ook niks schrijven.

Bart

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 April 2026, 13:20:55 »
Lees je het citaat wel wat ik opneem? Daarin vraagt ie zelf naar het onderscheid wisselstroom en gelijkstroom. En die stond los van de 111

Dus voordat je iemand op de vingers tikt over gebrek aan kennis, eerst even lezen en nadenken.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Zoldervloer

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2026, 14:41:10 »
 :P :laugh: :laugh: (y)
9V batterij op de printplaat gezet en HIJ DOET T HIJ DOET T  ;D Zo bijzonder als het onbekende leven vertoond :)
Geluid een redelijk langzaam snorrend PRRRRRR met een lampje aan zelfs .. ik blij ineens.. gewoon alle 8 de wielen aan t draaien..
Wat mij opviel was dat aan 1 kant de batterij wel werkte maar aan de andere kant van de printplaat met ook 2 contacten, daar deed de batterij niks.
Ik dacht hee de ene kant werkt, met erbij een brandend lampje. De contacten zijn daar bij de andere kant wel geoxideerd/vuilig..ben benieuwd of ik mag verwachten dat het daar ook met de batterij gewerkt zou moeten hebben of, dat nu het draait, niet eens meer belangrijk is.
Maar, .. ik denk zo dat hij het zal gaan moeten doen toch op een rails? Onder belasting zal dan blijken of de tandwieltjes nog goed zijn (en de rubber ringen rondom de 2 wielen wat ROCO-eigen is heb ik begrepen).
Vroeger hadden we zo een miniflesje met naaimachine olie..die heb ik nog niet., Ik heb wel allerlei ander smeermiddel voor fietsen en auto's, maar nog niet dat lichte spul.
Binnenkort maar eens een baantje in elkaar schuiven en een trafo erbij zoeken.

Ik heb een boel draad, veel heel dun, lijken wel ijzerdraadjes met isolatie. Welke draaddikte moet ik gebruiken van de trafo naar de rails toe?    Ik weet dat niet meer van vroeger helaas. Ik zag ook dat een Fleischmann trafo wisselspanning heeft voor lampjes en wissels, en gelijkstroom voor de rails... dus die lijkt me het meest van kwaliteit.
En dan gaat er iets rijden...leuk om zo iets tot leven te wekken.
Dan kunnen ook meteen de andere paar locs getest worden.
Wat ik neer ga leggen is H0 2-spoor van LIMA, dan de Fleischmann grote trafo (groen met rode knop).
Volgens mij had ik 1 kort railsstukje gezien voor de stroomdraadjes. Ik dacht eerst "hee de wissels hebben de stroomaansluiting" (dom dom).., maar nu besef ik me dat dat dus aparte aansturing met de wisselstroom moet zijn voor de wissel zelf en dus geen functie heeft om de stroom te leveren aan het spoor... je moet het net weten  ;D

Zoldervloer

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2026, 15:14:22 »

Er ontbreken wat pinnetjes voor op het dak.. geen idee of ik dat ooit ga vinden. Ik heb wel stukjes plastic liggen..in het verleden heb ik wel ns wat zelf nagemaakt wat er redelijk op lijkt (bij een schaalmodel of bouwpakket)..wellicht doe ik dat nog.
Ik ken ook een vriend met een 3D printer, maar nog geen idee of de dakdeeltjes en stootblokken los te printen zijn / als bestand voor de printer.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2026, 16:48:09 door Zoldervloer »

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2026, 18:45:50 »
Hoe kan ik de motortjes in het onderstel testen?

Wat mij opviel was dat aan 1 kant de batterij wel werkte maar aan de andere kant van de printplaat met ook 2 contacten, daar deed de batterij niks.
Ik dacht hee de ene kant werkt, met erbij een brandend lampje.

Ik weet niet of je het doorhebt, maar er zit maar een motor in, als het goed is.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2026, 19:05:42 door Ferdinand Bogman »
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Zoldervloer

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2026, 19:21:40 »
Ja. Ik denk dat mijn onwetendheid is dat ik bij het voorste en achterste wielenstel een stroom-oppakpunt zie, en dat loopt naar de printplaat. Er lijkt daar onder de printplaat aan elk 1 kant een motortje te zitten maar dat blijkt een dik stuk rond staal. Gecentreerder via het onderstel doorgekeken zie ik de motor van 4cm lang.
Graag zou ik het printplaatje er even af afschroeven om eronder te inspecteren.
Kan ik dat doen zonder dat er veertjes of palletjes wegschieten denken jullie?

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2026, 19:26:33 »
Aan een kant zitten de soldeereilandjes iets anders gepositioneerd vanwege de omzetter voor de bovenleiding. Dus mogelijk maakt de batterij dan niet contact met het juiste vlak?

Kun je een betere foto van de printplaat laten zien? Je kunt je foto ook uploaden via de knop links in het menu

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #22 Gepost op: 16 April 2026, 20:04:00 »
Er lijkt daar onder de printplaat aan elk 1 kant een motortje te zitten maar dat blijkt een dik stuk rond staal.

Graag zou ik het printplaatje er even af afschroeven om eronder te inspecteren.
Kan ik dat doen zonder dat er veertjes of palletjes wegschieten denken jullie?

Zonder deze specifieke loc te kennen, denk ik dat die twee ronde dingen vliegwielen zijn.

En dat je de printplaat wel kunt losschroeven zonder dat er iets wegspringt. Het kan zijn dat aan onderkant van de printplaat twee messing lipjes zitten die contact maken met twee pinnen die uit de motor steken. Bij het terugzetten van de printplaat moet je dan even opletten dat die weer contact maken met elkaar.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Zoldervloer

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 April 2026, 09:59:59 »
Weer wat geleerd en inzicht gekregen hier.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 April 2026, 10:13:54 »
De print lijkt wel in orde, op wat vuil na.
De bovenleidingsschakelaar staat in ieder geval juist ingesteld voor stroomafname via de rails

zwart = stroomafname linker spoor
rood = stroomafname rechter spoor
grijs = linkerpool motor -> hier gaat een lipje naar beneden dat contact maakt met een motorpool
rood = rechterpool motor -> hier gaat een lipje naar beneden dat contact maakt met de andere motorpool

Dus als je met wat wasbenzine de soldeereilandjes met draadjes schoonmaakt, zou een batterij goed contact moeten maken. Vuil bovenop zal geen invloed hebben op stroomafname via de rails.

Dat 1 lampje het wel doet en de andere niet kan meerdere oorzaken hebben. De loc heeft lichtwisseling met diodes (zijn de dunne buisjes naast de lampjes), per rijrichting zou er maar 1 lampje moeten branden. Als 1 lampje het in geen van beide richtingen doet, maakt het lampje slecht contact (lipje niet tegen lamp, of vuil), of is het lampje stuk.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2026, 10:17:25 door Quinzeedied »

Zoldervloer

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 April 2026, 10:14:24 »

Zoldervloer

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 April 2026, 10:34:41 »
De print lijkt wel in orde, op wat vuil na.
De bovenleidingsschakelaar staat in ieder geval juist ingesteld voor stroomafname via de rails

zwart = stroomafname linker spoor
rood = stroomafname rechter spoor
grijs = linkerpool motor -> hier gaat een lipje naar beneden dat contact maakt met een motorpool
rood = rechterpool motor -> hier gaat een lipje naar beneden dat contact maakt met de andere motorpool

Dus als je met wat wasbenzine de soldeereilandjes met draadjes schoonmaakt, zou een batterij goed contact moeten maken. Vuil bovenop zal geen invloed hebben op stroomafname via de rails.

Dat 1 lampje het wel doet en de andere niet kan meerdere oorzaken hebben. De loc heeft lichtwisseling met diodes (zijn de dunne buisjes naast de lampjes), per rijrichting zou er maar 1 lampje moeten branden. Als 1 lampje het in geen van beide richtingen doet, maakt het lampje slecht contact (lipje niet tegen lamp, of vuil), of is het lampje stuk.

Schroefjes zitten er weer in en de motorlipjes zitten als t goed is weer aan de binnenkant van de staafjes die uit de motor komen. Het zijn wel hele lichte handelingen voor dit zware materieel  ;D
Zo is het allemaal een stukje meer helder.. ik heb geen idee of je dit motortje nog verder uit elkaar kan halen, onderdelen kan vervangen of dat het een wegwerpproduct is als hij op is? Voor nu vond ik het voor mezelf een gevoel van "laat maar even zitten nog"  :P Ik zou er niet bang voor zijn om dat te doen, maar als het nog niet hoeft en het zit zo goed, even laten zitten nog.. Stel hij rijd op de baan wat traag, ik neem aan dan dat dat een indicator is voor een ander motortje of koolborsteltjes als dat nog te verkrijgen is.
Fijn om al die info te verkrijgen hier van jullie, en dat ik technisch een helder beeld kan scheppen van waar ik mee bezig ben.
Ik zal de printplaat nog wat meer reinigen inderdaad, goed plan.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 April 2026, 10:55:08 »
Bij een oudere motor die lange tijd niet gebruikt is, kan er door vuil in en rondom het motoranker sprake zijn van slecht rijgedrag. Een ander voorkomend probleem kan zijn dat de koolborstels niet meer goed zijn (bij nieuwe zijn deze makkelijk te vervangen, hoe dat bij deze motor zit weet ik niet).

Mocht het rijgedrag dus niet goed zijn, dan is het wel raadzaam om de motor als geheel eruit te halen. Eventueel koolborstels controleren als dat mogelijk is, en de motor daarna als geheel in een badje wasbenzine doen. Dan lost veel vuil op, ook op plekken waar je zelf lastig bij kan. Na het opdrogen een minieme hoeveelheid naaimachine-olie (of daarmee vergelijkbaar) bij de lagers doen, en even een tijdje als losse motor laten draaien.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 April 2026, 11:07:18 »

Dit is de oude motor van roco, daar kun je geen koolborstels van vervangen. Een drupje olie op de motoras kan wel.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #29 Gepost op: 17 April 2026, 12:20:41 »
Eventueel koolborstels controleren als dat mogelijk is, en de motor daarna als geheel in een badje wasbenzine doen.

Wat Quinzeedied er niet bij schrijft, maar misschien wel bedoelt, is dat je de motor draaiend in de wasbenzine kunt doen: sluit de motor met twee draadjes aan op je 9V-batterij en stop hem in het wasbenzine-bad! Daar wordt ie nog beter schoon van.
Wohnzimmer Rbf