Omdat hij ernaar vraagt, Bart
Hoe kan ik de motortjes in het onderstel testen?
Wat mij opviel was dat aan 1 kant de batterij wel werkte maar aan de andere kant van de printplaat met ook 2 contacten, daar deed de batterij niks.Ik dacht hee de ene kant werkt, met erbij een brandend lampje.
Er lijkt daar onder de printplaat aan elk 1 kant een motortje te zitten maar dat blijkt een dik stuk rond staal. Graag zou ik het printplaatje er even af afschroeven om eronder te inspecteren. Kan ik dat doen zonder dat er veertjes of palletjes wegschieten denken jullie?
De print lijkt wel in orde, op wat vuil na.De bovenleidingsschakelaar staat in ieder geval juist ingesteld voor stroomafname via de railszwart = stroomafname linker spoorrood = stroomafname rechter spoorgrijs = linkerpool motor -> hier gaat een lipje naar beneden dat contact maakt met een motorpoolrood = rechterpool motor -> hier gaat een lipje naar beneden dat contact maakt met de andere motorpoolDus als je met wat wasbenzine de soldeereilandjes met draadjes schoonmaakt, zou een batterij goed contact moeten maken. Vuil bovenop zal geen invloed hebben op stroomafname via de rails.Dat 1 lampje het wel doet en de andere niet kan meerdere oorzaken hebben. De loc heeft lichtwisseling met diodes (zijn de dunne buisjes naast de lampjes), per rijrichting zou er maar 1 lampje moeten branden. Als 1 lampje het in geen van beide richtingen doet, maakt het lampje slecht contact (lipje niet tegen lamp, of vuil), of is het lampje stuk.
Eventueel koolborstels controleren als dat mogelijk is, en de motor daarna als geheel in een badje wasbenzine doen.