Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert uut Salland
Vandaag om 22:17:45
Heroplage Artitec Plan W? door IJmc
Vandaag om 22:12:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:19:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:57:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:36:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 20:32:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:51:25
Modulair schooolgebouw voor 20 jaar BNLS door Reinout van Rees
Vandaag om 19:47:01
Model voor 20 jaar BNLS? door Reinout van Rees
Vandaag om 19:39:28
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Haradigi
Vandaag om 19:37:53
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door cor_b
Vandaag om 19:17:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Charles_
Vandaag om 18:57:29
Welke merken H0 Materieel door Remunj
Vandaag om 18:26:25
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen door henk
Vandaag om 17:51:25
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
Vandaag om 17:14:00
BNLS modulebaan: de Werkspoor-Kathedraal modules door Koen/264
Vandaag om 17:00:55
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:29:52
On30 modelbaan: Colorado Logging&Mining Switchback door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:59
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:34
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 15:17:46
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 12:02:33
MOBEXPO 2026 Stereo beelden The Mill ... door D_Loc
Vandaag om 11:59:45
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
Vandaag om 11:27:46
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 09:49:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:29:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:54:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 08:43:07
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 08:38:48
Een HTM 'Ombouwer' door Frits C
Vandaag om 07:17:50

Auteur Topic: common ground  (gelezen 11962 keer)

Dirk

• Offline Offline
common ground
« Gepost op: 03 April 2026, 11:31:47 »
Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met een centrale en boosters die geen commond ground hebben? Is dat intern of geld dat ook wat betreft de sporen? Ik heb Yamorc spullen en daarvan wordt gezegd dat deze geen commond ground hebben, prima, dat geloof ik, maar als ik de secties meet dan is de - in elke sectie verbonden, dus ik kan over de 2 secties de - meten en toch is er een fysieke scheiding tussen de 2 secties, de beide sporen zijn door geslepen. Of is die ground alleen intern tussen de componenten en de modules?
Waarschijnlijk een banale vraag, maar het is me nu pas opgevallen, vandaar.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

• Offline Offline
Re: common ground
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2026, 18:40:23 »
OK, chat GPT heeft het me uitgelegd, het is dus OK.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2026, 21:21:44 »
Dan is het maar te hopen dat chat GPT je het juiste verhaal heeft verteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2026, 22:26:06 »
Toch geloofwaardig,  en die heeft het hele internet afgezocht.  (y)

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2026, 07:02:49 »
Dan ga je er wel aan voorbij, dat ChatGPT geen onderscheid kan maken tussen welke info juist is en welke niet. Hij gooit alles in de bak en probeert daar iets van te brouwen. Of het smaakt, maakt niet uit. Klaas heeft zeker een gezonde reden van twijfel met zijn kennis zonder nepnieuws.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2026, 09:18:31 »
Hoi Dirk,

OK, chat GPT heeft het me uitgelegd, het is dus OK.

Toch geloofwaardig,  en die heeft het hele internet afgezocht.  (y)

Zou je voor ons dan hier in jouw bewoordingen kunnen uitleggen waar je volgens ChatGPT op moet letten bij het gebruik van common ground en waarom dat bij de YaMoRC centrale en booster niet kan? Dan begrijpen anderen (en dus ook ik) misschien ook waar ze op moeten letten.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 April 2026, 09:24:11 door Bert_Apd »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 April 2026, 09:54:34 »
Kort en bondige uitleg, het is volkomen normaal dat het zo is, iets met digitale spanning , maar de vraag was of het normaal was, hetzelfde als in het begin van mijn topic, en het antwoord was positief dus ik blij, de rest boeide me niet.
Dat is een voordeel dat hier op het forum soms verloren gaat, een simpele vraag resulteert in een ellenlang topic en voor oude domme knarren heeft dat niet altijd meerwaarde. En helaas is deze generatie zich nog niet bewust dat AI heel veel kennis gaat overnemen.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2026, 10:00:39 »
We kunnen het forum wel opdoeken...
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 April 2026, 10:35:15 »
Nee, want waar moet ChatGPT zijn kennis dan vandaan halen?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2026, 10:44:05 »
Kort en bondige uitleg, het is volkomen normaal dat het zo is, iets met digitale spanning , maar de vraag was of het normaal was, hetzelfde als in het begin van mijn topic, en het antwoord was positief dus ik blij, de rest boeide me niet.
[…]
Die uitleg is wel heel bondig, want ik weet nu niet wat er precies normaal is. In het begin van je topic vroeg je ook niet of iets normaal was, maar wat met iets bedoeld werd. Zou je toch met ons willen delen, wat er mee bedoeld wordt?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2026, 11:18:37 »
Had ik hier al kunnen lezen wat het kenmerkende verschil is tussen de digitale spanning uit een common ground booster en een H-Bridge booster?

Groetjes, Caterpillar

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2026, 12:15:54 »
Dit bedoel ik dus, ik ben aan het verbouwen, heb een probleempje en meet, ik zie dat ik tussen de secties kan meten en vraag op het forum of dat normaal is, geen reactie, ik wil verder doen en vraag het aan chatgtp en een antwoord in 5 seconden dat het normaal is en kan verder doen. Waarom boeit me niet, ik heb daar geen interesse in, ik wil spelen.Klaar.
en idd, in enkele jaren zijn fora als deze en andere "technische" hobby's  overbodig, de echte techneuten zullen wel een groepje maken en de klinknagel neukers zullen ook wel een groepje maken, maar algemene fora zullen volgens mij wel muteren of verdwijnen.

Die uitleg is wel heel bondig, want ik weet nu niet wat er precies normaal is. In het begin van je topic vroeg je ook niet of iets normaal was, maar wat met iets bedoeld werd. Zou je toch met ons willen delen, wat er mee bedoeld wordt?

als je meer wil weten vraag dan verder op chatGTP, met de juiste vragen kom je zo goed als alles te weten.
mss een groepje maken "hoe stel ik de juiste vragen aan chatGPT zodat het algoritme me juiste antwoorden geeft".

mvg
Dirk

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2026, 13:55:31 »
Maar dit antwoord maakt het niet beter.
Chatgpt en dergelijke gaan het hele internet af en presenteren een soort 'gemiddelde' aan je als 'dit is blijkbaar acceptabel'.

En nu zit dit antwoord er ook tussen. De volgende die aan chat gpt een vraag steld krijgt te horen dat dit normaal is mede dankzij 'iemand op beneluxspoor.net' die schrijft dat het normaal is. Leuke cirkel dus. Maar geen garantie op succees.

Wat is trouwens 'normaal'? Het is heel erg normaal dat er kortsluiting ontstaat als je diverse boosters verkeerd door elkaar gebruikt. Ondanks dat het normaal is, is het absoluut niet gewenst.

Ik zelf gebruik de volgende regels voor verschillende boosters:
- Het maakt niet uit hoeveel rails je doorslijpt (1 of 2), als er een trein overheen gaat zijn de twee secties kortgesloten door de trein en daar moet het dus tegen kunnen.
- Argumenten als 'die kortsluiting is maar even' krijg ik jeuk van. (En ik ga niet eens proberen aan mijn dochter van 6 uit te leggen dat er een minimumsnelheid op delen van de baan zijn)
- De spanning tussen de blokken zal dus altijd zo goed als gelijk moeten zijn. Gelijk in amplitude, en gelijk in tijd.

Hoe je dat oplost hangt inderdaad een beetje af van het ontwerp van de booster, maar ook weer niet zoveel als je een paar simpele regels volgt.

- Geef de boosters een gescheiden voeding, dan zijn ze onafhankelijk tot het punt waar ze elkaar bij de rails tegenkomen. Dan kun je 1 van de rails gewoon als 'common' gebruiken en hoef je hem niet door te slijpen. Dan kan je trein letterlijk over de overgang kruipen.
- Zorg dat ook de dcc ingang galvanisch gescheiden is. (alternatief is zorgvuldig overal een 'common' te hebben wat foutgevoelig is)
- Gebruik dezelfde boosters, of in ieder geval hetzelfde opgebouwd zodat je dezelfde amplitude/tijd krijgt.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 April 2026, 14:03:34 »
We kunnen het forum wel opdoeken...

Welnee. Chatgpt kaapt geen topics, springt niet over op een ander onderwerp en zoekt geen ruzie
Mijn kat is gechipt, mijn locs niet

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2026, 14:15:46 »
Welnee. Chatgpt kaapt geen topics, springt niet over op een ander onderwerp en zoekt geen ruzie

Voila, iemand begrijpt het.

Dirk