Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Baanplan Fleischman H0 Profirails DB  (gelezen 4184 keer)

HeVe01

• Offline Offline
Baanplan Fleischman H0 Profirails DB
« Gepost op: 01 April 2026, 10:36:23 »
Hallo allen,
Hier wil ik graag met jullie mijn baanplan delen. Dit plan heeft een redelijk grote kans (denk ik) echt uitgevoerd te worden.  Een beetje impulsief heb ik een jaar terug een groot frame in elkaar geschroefd (1,5x8 meter) en daarop een baan uitgelegd. Met oude spullen uit mijn jeugd aangevuld met soortgelijke marktplaats partijen rails en materieel.  Ik had er plezier in. We zijn gaan digitaliseren, decoders erin, eronder, centrale eraan, computer eraan, blokken erin, draden, draden en nog meer draden... Kortom een bende. Tijd voor een plan.
We noemen het ‘test’ opstelling, is nu net afgebroken. We hebben een grote voorraad Fleischmann profirails en treinen, daar gaan we verder mee. Ik weet dat profirails niet het meest realistisch is, maar voor mij mooi genoeg. Aan balasten ben ik nog nooit toegekomen ;). Een beetje retro is het, we gaan het zien.
Dan nu het plan; fantasie, met tunnels en bergen, dus DB materieel, tijdperk IV/ V, station met 6-8 sporen, oude stad, draaischijf, lokloods.
Techniek; gelijkstroom, digitaal,z21, Rocrail, Scarm, Rosoft, Digikeijs, Yamorc, want ja inmiddels heeft dat alles voldoende letterlijke en figuurlijke kortsluiting gegeven. We gaan het nu dus netjes doen, maar wel met spullen die we al hebben.
Het zichtbare deel is ontstaan op de ‘test’ baan. Omdat je al snel te veel treinen erop hebt staan wordt daar nu een schaduwstation en draaischijf aan toegevoegd.

Het schaduwstation oftewel het onzichtbare gedeelte:

En het zichtbare gedeelte. Het idee is om de scherpe bochten in tunnels/ bergen weg te werken.

Ik hoop op goede feedback, doe gerust je voorstel, ik heb er allemaal gedachten bij, maar ja, beperkte ervaring...

« Laatst bewerkt op: 01 April 2026, 10:38:40 door HeVe01 »

HeVe01

• Offline Offline
Re: Baanplan Fleischman H0 Profirails DB
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2026, 11:42:44 »
Hallo allen,

Hier alvast een inkijkje in mijn verdere uitwerking. Ik heb het baanplan gemaakt in Scarm (werkt vind ik erg makkelijk)>geëxporteerd als JPEG >geïmporteerd in SketchUp >  en toen heb ik een frame bovenop de verschaalde baanplannen getekend. Scarm geeft de hoogtes van de sporen aan, die heb ik in SketchUp gebruikt voor het maken van een 3D frame.

Ik denk dit frame te maken van 18mm populieren multiplex verticaal, met daarop 9mm mulitplex voor de liggende delen.  Zo mogelijk wil ik dan 3 'modules' maken met een afmeting van  ca 1,4x2,7x0,4 meter. Een open frame methode. Zodat ik de wisseldecoders, seindecoders en terugmelders zo dicht mogelijk bij de sporen kan plaatsen. Tot slot wil ik de hele baan op kunnen lieren.... dat werkt eronder makkelijk en dan kan ik de zolder ook voor andere dingen blijven gebruiken.

En, ik hoop de voortgang te blijven delen, als dat wordt gewaardeerd tenminste. Voor nu, graag commentaar!

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2026, 11:52:57 »
Zo mogelijk wil ik dan 3 'modules' maken met een afmeting van  ca 1,4x2,7x0,4 meter.

Hou er wel rekening mee, dat plaatformaten in 250 x 122 gaan of 122 x 60. Zeker als je de verticale delen van multiplex wilt maken. En aangezien populieren multiplex licht en redelijk open van structuur is, de combinatie van schroeven en lijmen gebruiken.

HeVe01

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2026, 23:03:45 »
De standaard maten zijn inderdaad
122/244, er zijn in de handel ook platen van 153/3100, die hebben we vandaag besteld.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2026, 10:40:22 »
Je spreekt in je uitleg over

Citaat
...
Dan nu het plan; fantasie, met tunnels en bergen, dus DB materieel, tijdperk IV/ V, station met 6-8 sporen, oude stad, draaischijf, lokloods.
...

Maar als ik naar je plan kijk zie ik gewoon geen plaats voor die "oude stad" of een fatsoenlijk stationsgebouw dat zo'n station nodig heeft, de nodige gebouwen rond een rangeerstation en onderhoudswerkplaats.
Laat staan dat er plek moet zijn om de andere mobiliteit ook een plekje te geven, zelfs statisch.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2026

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2026, 10:53:52 »
Voor nu, graag commentaar!

Zoals Frans al aangeeft; veel te weinig ruimte om er ook maar enige zinnige en geloofwaardige scenery omheen te brouwen ;) Misschien is minder meer en zou je je wat kunnen beperken en zichtbaar wat minder spoor en meer landschap te plannen.

De standaard maten zijn inderdaad
122/244, er zijn in de handel ook platen van 153/3100, die hebben we vandaag besteld.

Precies. 2,7 meter heeft niemand, sommige platen gaan tot 250 cm maar dat is het dan. Dus daarvvoor moet de TS even terug naar de tekentafel.

Ik hoop op goede feedback, doe gerust je voorstel, ik heb er allemaal gedachten bij, maar ja, beperkte ervaring...

Met beperkte ervaring is je plan best ambitieus.... pas op dat je er niet op stuk loopt, je zult niet de eerste zijn. Ben benieuwd en doe wat met de ideeën en kritieken ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Steven Loosman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2026, 11:46:56 »
Een trein rijdt van station naar station, dus vergeet in je banenplan de stations niet. Dat is ook hoe besturingsprogramma's zoals iTrain werken bij automatisch rijden. Hoe meer stations, hoe meer variatie er mogelijk is.

Daarnaast als je toch met SketchUp werkt, je kunt de verschillende delen ook laten frezen. De gefreesde delen kan je daarna zo in elkaar zetten.
Fan van Yamorc en OC32

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2026, 12:03:20 »
Stations hoeven niet zichtbaar te zijn.... alleen paradestrecke kan ook :)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2026, 12:15:49 »
Mij lijkt dat bereikbaarheid op het lage nivo een probleem wordt. Een arm reikt niet heel ver als je treintje ontspoort.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 April 2026, 13:02:14 »
Precies. 2,7 meter heeft niemand, sommige platen gaan tot 250 cm maar dat is het dan. Dus daarvvoor moet de TS even terug naar de tekentafel.

Ronald,

Misschien moet jij even beter zoeken, zoals TS aangeeft heeft hij die maat besteld. Maten van 310X153 zijn wel degelijk beschikbaar.

Een trein rijdt van station naar station, dus vergeet in je banenplan de stations niet. Dat is ook hoe besturingsprogramma's zoals iTrain werken bij automatisch rijden. Hoe meer stations, hoe meer variatie er mogelijk is.

Je kunt natuurlijk ook een ander besturingsprogramma gebruiken die niet van station naar station rijd.

Roelco

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2026, 15:08:15 »
Ronald,

Misschien moet jij even beter zoeken, zoals TS aangeeft heeft hij die maat besteld. Maten van 310X153 zijn wel degelijk beschikbaar.

Jij je zin. Hier kom ik die maten niet tegen.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2026, 15:40:42 »
Het is ook geen normale houtmaat, maar eerder bij bv een goede houthandel verkrijgbaar.

Even terug naar het ontwerp  ;D.

Ik zie veel spoor en weinig ruimte voor scenery. Ieder heeft zijn eigen hobby, dus wat dat betreft helemaal prima. Maar ik zie ook wel een erg complex geheel. De grootste bedenkingen die ik heb:

1. Kan het niet eenvoudiger? Ik zie bv een keerlus beneden, maar kan je het schaduwstation niet daarvoor gebruiken? Dat scheelt je extra rails en een extra keerlus. Dit geldt ook voor de bovenste verdieping. Wil je echt van elk spoor naar elk ander spoor? Want zo lees ik wel dit ontwerp.

2. Kom je wel uit met de keerlussen en de hoogte tussen de sporen? Ik heb het idee dat de keerlussen wel erg krap onder de doorgaande sporen komen van 1 niveau hoger. Liefst hou je daar minimaal 10 cm tussen (bv locs met pantograaf), meer is prettiger als je er met de hand bij moet.

3. Kan je uberhaupt wel bij elk spoor komen als ergens een trein stil valt. En.... Murphey heeft altijd gelijk..... Daar waar je het niet wil, zal het gebeuren!

Misschien een idee om (zeker op het bovenste niveau) eerst eenvoudig te beginnen, maar wel op een manier dat je kan uitbreiden als je wil? Dat maakt t behapbaarder als project.

Groeten,
Rogier

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2026, 15:56:59 »
Op papier ziet het er indrukwekkend uit. Nu de praktijk. Het visuele aspect kun je voor jouw modelbaan afleiden uit de bouw van mijn modelbaan. Mijn afmetingen zijn 750 x 60 cm.

Uit deze foto's kun je afleiden dat er, inderdaad weinig ruimte is voor scenery op jouw modelbaan. Zoals altijd, plemp je tafel niet vol met sporen maar kies een thema en ga dan pas bouwen. Als de "bovenwereld" klaar is, dan pas kun je de "onderwereld" gaan bouwen, niet andersom!

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

HeVe01

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2026, 21:36:27 »
allemaal reacties! Bedankt!

De plaatmaat; besteld en wordt komende week in 153x3010x18 geleverd, dus dat komt goed. Het geeft qua breedte net wat meer ruimte en ik kan alles er wat zuiniger uit zagen. ik kan rond de tafel lopen en 70cm reiken, moet net lukken.
Citaat
Zoals Frans al aangeeft; veel te weinig ruimte om er ook maar enige zinnige en geloofwaardige scenery omheen te brouwen ;) Misschien is minder meer en zou je je wat kunnen beperken en zichtbaar wat minder spoor en meer landschap te plannen.
Bekend punt, ik heb in het eggie ook altijd ruimte tekort… dus inderdaad valt die oude stad half van de baan. Hoe geloofwaardig het dan nog blijft, niet echt, maar ja… Als je vanaf de lange kant het bekijkt (vanaf onder); eerst een paar rangeer sporen, dan diagonaal 8 stations sporen en daarachter een driehoek oude stad. De 3 achterste sporen van het station zouden onder de stad verstopt kunnen worden, maar dan moet de stad omhoog?
Citaat
Een trein rijdt van station naar station
Ik ken alleen Rocrail, in het begin leverde de vele mogelijkheden problemen bij mijn bevattend vermogen op, maar op een gegeven moment snapte ik de ‘logica’ met behulp van Albert zijn video’s. Veel blokken (stations?) toepassen geeft mogelijkheden, waarbij per blok van alles is in te stellen.
Citaat
Mij lijkt dat bereikbaarheid op het lage nivo een probleem
Hoewel ik boven het schaduwstation 20 cm ruimte heb, heb ik door jouw opmerking wel in het midden 1 vak ontdekt waar nooit een trein mag stranden. En ik heb nog geen idee hoe dat op te lossen.
Rogier jouw punten; ik denk dat het eenvoudiger kan. Het schaduwstation oogt met die extra keerlus onnodig ingewikkeld. Maar ik heb (nu :P) 3 grote stoomlocomotieven die nu zonder scherpe bochten via een ruime bocht en een rechte afdaling naar het schaduwstation en terug kunnen. In het zichtbare Nivo kan een spoor vervallen, dat scheelt ook een keerlus, werk ik nog uit. De ruimte qua hoogte gaat grotendeels goed.
Rob, jij bouwt mooi! Je hebt daar ook een mooi type rails voor gekozen! met lange wissels en flauwe bochten. Jij hebt een baan, ik een (plan voor een) emplacement met wirwar. ;)

Zodra ik even tijd heb zal ik kijken wat ik met jullie opmerkingen op de tekentafel kan doen.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2026, 22:19:13 »
allemaal reacties! Bedankt!
.....
De 3 achterste sporen van het station zouden onder de stad verstopt kunnen worden, maar dan moet de stad omhoog?

Dan zou ik die sporen ook meer langs de achterwand leggen. Dan kun je het stationsgebouw meer langs de sporen leggen, en dan je stad wat langzaam omhoog werken tot boven die sporen. Geeft je een wat groter oppervlakte daar voor je stad, en een wat rustigere overgang naar boven.

Ook zou ik denk ik het spoor van je voorste rangeersporen naar je draaischijf verwijderen. Is wel leuk direct naar je draaischijf te kunnen, maar oogt wat minder naar mijn idee.
En misschien rechts van je rangeersporen nog een extra uitloopsoor onderlangs?
Heb je een vrij spoor voor rangeer werk terwijl de hoofdbaan vrij blijft.

Roelco