Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:18:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 21:17:09
Re: The Rail Lab (Hobby hok maken) door The Rail Lab
Vandaag om 21:15:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 21:03:34
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 21:00:10
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 20:46:04
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door spoorijzer
Vandaag om 20:39:30
Mooi, maar hou je neus dicht… door Martijn193
Vandaag om 19:53:47
Exact-train 2026 door Ben
Vandaag om 19:14:42
PB Models, ICR-rijtuigen door Michiel 80
Vandaag om 19:06:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spoor010
Vandaag om 18:45:41
Repareren van gebarsten tandwielen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:40:27
Fotowedstrijd 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:33:19
Vroeger in Breedorp door Edde
Vandaag om 18:31:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:37:03
19 Toen door 5166
Vandaag om 16:58:31
Vragen NS 2400 serie door Gerrit H
Vandaag om 16:47:41
Het einde van de Roco Glaskasten 43256 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:25:52
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 16:15:58
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door sncf231e
Vandaag om 15:49:32
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 15:29:57
Materieel 1924 blokkendozen in model door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:28:30
Hout realistisch nabootsen door Robert uut Salland
Vandaag om 14:56:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door JoopSpoort
Vandaag om 14:49:29
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Alewijn
Vandaag om 14:20:25
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:20:23
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Harryku
Vandaag om 14:06:14
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Joz
Vandaag om 13:48:59
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Peter van der Leek
Vandaag om 13:38:42
Lancering van AlleModelspoor.nl door AlleModelspoor.nl
Vandaag om 13:31:09

Auteur Topic: Re: The Rail Lab (Hobby hok maken)  (gelezen 1200 keer)

The Rail Lab

• Online Online
Re: The Rail Lab (Hobby hok maken)
« Gepost op: 02 February 2026, 16:55:19 »
Beste

Ik ben geheel nieuw in modelbouw en treinen, ik weet er letterlijk 'niets' vanaf in de diepte.
Slechts staat vast dat ik begin met Peco 55 - N, omwille van ruimte en deze ruimte moet ik nog creëren.

Op dit moment overweeg ik een kamer van 2x3 +/- om aan 1 zijde een grote werkplaat te gaan maken.
Het doel is een test lab / knutselhok te maken, en niet zozeer een landschap aanleggen op dit moment.
Uiteraard staat dit hok geheel vol met stellingen en ander hobby spul, dus overweeg een grondige uitruiming.

Zijn er alvast tips als het gaat om stroom en gereedschap?
Uit al mijn hobby's blijkt dat er altijd iets is wat je direct goed wilt hebben.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2026, 19:27:59 door The Rail Lab »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2026, 18:24:39 »
 ::) 375x260 Ik heb de balken en platen....
Leeg halen en spullen klaarleggen.

« Laatst bewerkt op: 02 February 2026, 18:44:02 door The Rail Lab »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2026, 18:45:11 »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2026, 16:25:15 »
Vandaag mooi staan te wisselen met meubels en kamer inrichting van mijn woning (Ik heb nu de ruimte van 3,5 x 5,5 wat ik kan inrichten).

In eerste instantie zet ik tafels en een bureau in het midden waar ik de underlaymentplaten op leg, dat geeft mij een werkblad van 375x260 cm.
Ik weet niet of dit veel te groot gaat zijn en handig werkt, maar wil het gewoon uittesten voordat ik alles ga verzagen of een frame ga bouwen.
Mijn doel is in elk geval al mijn elektronica uitstallen en sorteren om te kijken wat ik nodig ben en wat weg kan.

Feitelijk heb ik meerdere opties om een degelijke opstelling te maken en ben er ook nog niet over uit hoe groot mijn landschap uiteindelijk gaat worden.
Voor N spoor heb ik ruimte genoeg, maar mijn wens voor mechanica in het landschap kan lastig zijn i.v.m. de schaal en te weinig ruimte.
Wie weet kom ik over een poosje tot de conclusie dat H0 beter voor mij is en dat verandert dan ook de mogelijkheden voor wat ik wil bouwen.

Morgen weer verder.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2026, 16:38:33 »
Het is een aardige afmeting, daarin kan je zeker iets leuks doen in H0, en iets mega groots in N. Dus mogelijkheden te groot. De grote vraag is, wat wil je precies. Je wil mechanica in het landschap verwerken, kan je daar iets meer over toelichten?

Met de informatie die ik nu heb, denk ik vooral aan: bereikbaarheid. Zorg dat je overal bij kan komen, want een trein blijft altijd daar staan waar je niet (goed) bij kan.....  ;D. Een tip: soms kan je een baan verrijdbaar maken, dan kan je er in elk geval van 2 of 4 kanten bij. En nog een tip..... maak eerst een plan, voordat je gaat bouwen/zagen etc.

Groeten,
Rogier

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2026, 16:39:22 »
Je bedoelt met functionele armseinen en zo? Dan is H0 een stuk praktischer. Je kan ook meer kwijt dan je denkt zolang je maar geen superambitieus sporenplan in je hoofd hebt. Veel voorbeelden zoeken.

Qua tips zeg ik alleen zorg dat je later nog overal bij kan zonder dat er een bijl en een koevoet bij te pas moeten komen  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2026, 18:04:47 »
Voor morgen (Links PC, rechts 3d printer en etc.):

« Laatst bewerkt op: 03 February 2026, 18:06:27 door The Rail Lab »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 15:41:14 »
Je bedoelt met functionele armseinen en zo? Dan is H0 een stuk praktischer. Je kan ook meer kwijt dan je denkt zolang je maar geen superambitieus sporenplan in je hoofd hebt. Veel voorbeelden zoeken.

Qua tips zeg ik alleen zorg dat je later nog overal bij kan zonder dat er een bijl en een koevoet bij te pas moeten komen  :)

Het is een aardige afmeting, daarin kan je zeker iets leuks doen in H0, en iets mega groots in N. Dus mogelijkheden te groot. De grote vraag is, wat wil je precies. Je wil mechanica in het landschap verwerken, kan je daar iets meer over toelichten?

Met de informatie die ik nu heb, denk ik vooral aan: bereikbaarheid. Zorg dat je overal bij kan komen, want een trein blijft altijd daar staan waar je niet (goed) bij kan.....  ;D. Een tip: soms kan je een baan verrijdbaar maken, dan kan je er in elk geval van 2 of 4 kanten bij. En nog een tip..... maak eerst een plan, voordat je gaat bouwen/zagen etc.

Groeten,
Rogier

Ik wil graag wagons die kunnen laden en lossen, een werkende kraan, platforms met liften en dergelijke. Als het gaat om techniek ben ik dan ook ambitieus.
Spoorbanen zelf aan de oppervlakte zou ik juist minimalistisch in zijn, ik bouw dan ook een mijnomgeving en niet een bestaand dorp of spoorwegsysteem.
Bergen en tunnels is juist wat ik wel veel wil hebben, en een plek waar afgraving komt.

Wat betreft verplaatsen denk ik dat dit juist een goede optie voor mij is, het frame kan op wielen gemaakt worden en geeft mij i.d.d. meer mogelijkheden.
Zoals in mijn bovenste tekening heb ik nu wel bewust gekozen om mijn werkruimte los te maken van het geheel, zodat mijn landschap geen bende gaat worden met onderdelen die los liggen.
In eerste instantie dacht ik er aan om dit op een andere kamer te gaan maken, maar dan ben ik teveel aan het heen en weer slepen op den duur.
Mijn lege oppervlakte waar een frame kan komen is dan 3x5,8 ongeveer, maar moet er ruimte omheen houden om te kunnen bewegen.

Iets waar ik nu nog totaal geen zicht op heb, is verhouding hoe groot of klein iets kan zijn.
Zo heb ik een kale loc en wat peco-55 waarvan ik denk dat dit in mijnen perfect kan werken (autonoom spoor systeem welke in bergen zit of ondergronds gaat.
Het zou dan wellicht prima werken om aan de oppervlakte H0 te gebruiken voor groter materiaal.

21 februarie ga ik naar de beurs in Houten, want via video op internet blijf ik het lastig inschatten vinden.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 15:50:33 »
Wil je N spoor en H0 combineren, dan is misschien H0e wat voor je? Dat is smalspoor, maar wel in de H0 schaal. Daar is de laatste jaren best veel leuk spul in te vinden en je kan bv N spoor (met minder dwarsliggers of in een straat) of N onderstellen gebruiken, want de spoorbreedte is hetzelfde (9mm).

Ik hoor veel beweging, dat klinkt zeker interessant. Naar mijn idee is dat lastig(er) om in kleine schalen te doen..... Zeker als je 1 locje en wat rails hebt, ligt het nog weinig vast. Je kan ook denken aan schaal 0 of 0e (dat is weer nul (1:43,5), maar smalspoor). Dat is weer dubbel zo groot als H0.

Groeten,
Rogier

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 17:19:06 »
Ik denk dat dit prima kan en het straks ook netjes is.
In eerste instantie wou ik dingen verzagen, maar een kastje met laden is ook handig.

Op de laden kast een plaat die aansluit op de muur en de tafels en alles op 1 hoogte.
Achter de kleine tafel een kabelgoot met aansluitingen en een afronding aan de rechterkant.

In het midden eerst even een tafel plaatsen met 1 plaat er op.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:23:04 door The Rail Lab »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 18:38:17 »
Tafeltje in elkaar gezet.
260x95 en kan dan met mijn bureaustoel makkelijk draaien en doen.
Aan de andere kant kan ik er een stukje verbreden naar 150 +/-.
Volgens mij moet ik op 260x150 al wel heel wat leuks kunnen doen....
En ik moet ook niet vergeten dat ik pas begin en altijd kan uitbreiden.

Een paar balken er op leggen en draaien/schuiven en de platen (mits het niet meer absurd glad is achter het huis en ik de platen niet veilig uit de schuur krijg).
De tafel zelf kan een ruime 150 kilo dragen en daar maak ik mij eerst geen zorgen om en werkt voor de proefopstelling prima.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:19:03 door The Rail Lab »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 19:23:57 »
Wil je N spoor en H0 combineren, dan is misschien H0e wat voor je? Dat is smalspoor, maar wel in de H0 schaal. Daar is de laatste jaren best veel leuk spul in te vinden en je kan bv N spoor (met minder dwarsliggers of in een straat) of N onderstellen gebruiken, want de spoorbreedte is hetzelfde (9mm).

Ik hoor veel beweging, dat klinkt zeker interessant. Naar mijn idee is dat lastig(er) om in kleine schalen te doen..... Zeker als je 1 locje en wat rails hebt, ligt het nog weinig vast. Je kan ook denken aan schaal 0 of 0e (dat is weer nul (1:43,5), maar smalspoor). Dat is weer dubbel zo groot als H0.

Groeten,
Rogier

Ik morgen kijken wat ik aan oppervlakte kan pakken zonder dat het in de weg komt te staan, ik denk dat ik dan ook beter zicht heb op wat ik aan formaat kan gebruiken.
Het is even schuiven en wat meten en dan tijdelijk een paar platen er op leggen om een weekje aan te kijken.
Gevoelsmatig zit ik met N goed voor een prachtig landschap, maar qua techniek zal ik daar extreem veel gepriegel krijgen.
Ik vind dat je goede opties benoemt en heb ook geen haast, immers moet de techniek wand eerst af.

PS: Ik koop geen bestaande locs of schaalmodellen, ik maak alles zelf en gebruik alleen als basis spoor en naakte locs.

Edit: Bedenk mij net dat de platen 2440x1220x18mm zijn, wellicht handig om daar rekening mee te houden om onzinnig veel zagen te voorkomen; dacht dat ze 260 waren.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:36:36 door The Rail Lab »

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 19:51:24 »
240x240 en de hoeken afronden, dan kan ik er nog omheen en alleen het middelpunt is lastig te bereiken.

Ik zeg bij twijfel, DOEN.  ;D

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 20:43:12 »
Je kan altijd een kruipgat in het midden maken en dat bv wegwerken (berg, bos, gebouwen) wat je eruit kan tillen van onder uit.

The Rail Lab

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 20:46:36 »
Dit is ook wat ik overweeg.
Zoals ik het nu inschat komt er een soort dome ergens rond het midden.
Als ik morgen de platen heb liggen wil ik beginnen met een baanplan.

Ik zal dan daarvoor een nieuw topic aanmaken.  (y)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:54:57 door The Rail Lab »