Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rook generator Br 003 van Piko door jack is back
Vandaag om 18:12:13
openmaken philotrain 1500 door Martijn HITV
Vandaag om 18:05:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door HvK
Vandaag om 18:04:12
NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 17:59:25
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Ronald Halma
Vandaag om 17:51:33
Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail door Herb73
Vandaag om 17:46:08
Hout realistisch nabootsen door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:44:11
Rocrail: Verder doorrijden in een blok door Sikko
Vandaag om 17:28:05
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 17:26:27
Model cipressen in 1:87 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:22:21
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:38
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door daveric
Vandaag om 16:57:16
Re: The Rail Lab (Hobby hok maken) door The Rail Lab
Vandaag om 16:55:19
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 16:47:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huibert
Vandaag om 16:42:18
Roco 2025 door VAM65
Vandaag om 16:31:42
Inrijbaan 240x120cm door Gerrit H
Vandaag om 16:29:13
DCCNext probleem door Ronald Halma
Vandaag om 16:28:34
Mooi, maar hou je neus dicht… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:11:48
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 15:47:18
Line-up foto's van modellen door Noud
Vandaag om 15:28:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:19:06
Molenbaan (werktitel) door Camickaeze
Vandaag om 15:18:09
NMJ 2026 door Karben
Vandaag om 14:46:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:19:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huibert
Vandaag om 13:37:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 13:26:27
Piko 2026 door KNed
Vandaag om 13:16:05
Digikeijs DR4088cs extra installeren door Remunj
Vandaag om 13:12:04
Train4Train 111 in kleuren a la Nederlandse vlag door Thom
Vandaag om 12:54:04

Auteur Topic: Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail  (gelezen 2311 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail
« Reactie #45 Gepost op: 01 February 2026, 21:55:04 »
neem nou es atf en geen wasbenzine.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #46 Gepost op: 01 February 2026, 23:36:40 »
I agree.... (y)

Wellicht kan je bij de Sik zorgen voor nog een stroomafname punt.
Ja kan een Sik solo laten rijden, maar meestal wordt er gerangeerd.
Door er een wagon achter te plaatsen (of ervoor) kan daarvanuit ook spanning naar de loc gebracht worden.
Via een directe verbinding, stekkertje, koppeling (magnetisch).
Mocht de loc geen contact maken dan doet de wagon dat nog wel.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 14 feb (Namac) en 21 februari (treinen) ben ik weer in Houten.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 10:59:38 »
........ zelfs de messing rail van Fleischmann.

De C-rail van Trix is vele male betrouwbaarder dan de messing spullen van Fleischmann (en Roco). Ja, ook daar kun je op rijden, zijn er legio voorbeelden van maar als het gaat om betrouwbaarheid (lees onderhoud ect) dat geniet dat 1700 en 6000 spul van Fleischmann niet meer de voorkeur.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 11:48:54 »
De C-rail van Trix is vele male betrouwbaarder dan de messing spullen van Fleischmann (en Roco).

Heb er in 1999/2000 een tentoonstellingsbaan mee gebouwd die 8 jaar op tentoonstellingen gedraaid heeft ;) Het grootste probleem was daar de bedrading toen ik omging naar digitaal, de rails zelf was gewoon poetsen met een Roco blokje elke dag en dan reed het prima (US materieel). Dat poetsen was noodzakelijk vanwege de zooi die s'avonds na de dag als de hallen/zalen leeg waren neerkwam op je baan.

Dus het kan zeker. Ik ken de C-rail van Matrix niet goed genoeg maar feitelijk moet je elk wissel DCC vriendelijk bedraden om te voorkomen dat je deze problemen krijgt. Kijk daarvoor op www.wiringfordcc.com

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Herb73

• Online Online
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 13:16:59 »
Wat betreft het schoonmaken. Ik heb het advies geprobeerd om enkel met een railgum te poetsen maar dit lijkt niet genoeg. Voor moderne locomotieven zoals mijn 1753 lijkt het voldoende, maar om een Sikje betrouwbaar op een recht stuk te kunnen laten rijden moet ik echt de wasbenzine tevoorschijn halen. Vervolgens haal ik 4-5 stukjes doek met pikzwart residu ervan af waarna de Sik ook daar goed rijdt.

Voorlopige conclusie, het lijkt mogelijk om betrouwbaar te kunnen gaan rijden maar wel enkel met modern materieel of treinstellen welke op alle assen stroom afneemt.

Het betreft een Roco Sikje oud model, las ik. Is het uitgerust met anti-slipbandjes op twee van de vier wielen? Dat is de huidige variant namelijk, en simpelweg een domme keuze van Roco (echter ook slechts op één as aangedreven - je moet wat). De modernere locjes hebben dan een buffercondensator, maar dat werkt alleen zolang de loc in beweging is. Op twee assige locjes moet je geen ASB's toepassen (en sommigen onder ons willen ze überhaupt niet, op geen enkele loc  :)). Ze zijn vaak relatief zwaar (metalen voorbouw en metalen onderstel), waardoor ze ook zonder ASB's meer dan voldoende trekkracht hebben. Ik heb eeb Roco ÖBB Rh 2062 voorzien van een tweede as zonder ASB's - die trekt nog steeds ca. 30 goederenwagons; wel beide assen aangedreven. Vervanging door wielen zonder ASB's... verdubbelt het aantal punten waarop stroom wordt afgenomen (bij een twee asser). Als één van de twee assen dan ook als pendel as is uitgevoerd, heb je het aardig voor elkaar.

Met draaistel locs - ook bij Roco - komt het voor (ook in nieuwstaat, net uit de verpakking) dat de wielcontacten en de wielen niet goed op elkaar aansluiten, waardoor je dus daar ook geen stroomafname hebt. De koperen lipjes zijn dan niet ver genoeg gebogen naar de wielflenzen toe. Je zou dus bij de draaistel locs de stroomafname per as kunnen controleren (ondersteboven, draadje met spanning erop) - mocht je dat niet al gedaan hebben.
Groet, Herb73

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 13:36:07 »
I agree.... (y)

Wellicht kan je bij de Sik zorgen voor nog een stroomafname punt.
Ja kan een Sik solo laten rijden, maar meestal wordt er gerangeerd.
Door er een wagon achter te plaatsen (of ervoor) kan daarvanuit ook spanning naar de loc gebracht worden.
Via een directe verbinding, stekkertje, koppeling (magnetisch).
Mocht de loc geen contact maken dan doet de wagon dat nog wel.

Ronald Visser

Daar heb ik over nagedacht maar op dat vlak ben ik niet zo handig helaas. ik moet denk ik maar accepteren dat de hele oude locjes gewoon niet zo geweldig zijn en niet geschikt om op mijn baan automatisch mee te rijden. Gelukkig is het gros van mijn materieel modern met voldoende stroomafnamepunten.

neem nou es atf en geen wasbenzine.

Yes, dat heb ik nu gedaan. De baan helemaal schoongemaakt en érna twee dunne streepjes ATF aangebracht.

Nu gaan testen en kijken of de problemen wegblijven.

Het betreft een Roco Sikje oud model, las ik. Is het uitgerust met anti-slipbandjes op twee van de vier wielen? Dat is de huidige variant namelijk, en simpelweg een domme keuze van Roco (echter ook slechts op één as aangedreven - je moet wat). De modernere locjes hebben dan een buffercondensator, maar dat werkt alleen zolang de loc in beweging is. Op twee assige locjes moet je geen ASB's toepassen (en sommigen onder ons willen ze überhaupt niet, op geen enkele loc  :)). Ze zijn vaak relatief zwaar (metalen voorbouw en metalen onderstel), waardoor ze ook zonder ASB's meer dan voldoende trekkracht hebben. Ik heb eeb Roco ÖBB Rh 2062 voorzien van een tweede as zonder ASB's - die trekt nog steeds ca. 30 goederenwagons; wel beide assen aangedreven. Vervanging door wielen zonder ASB's... verdubbelt het aantal punten waarop stroom wordt afgenomen (bij een twee asser). Als één van de twee assen dan ook als pendel as is uitgevoerd, heb je het aardig voor elkaar.

Met draaistel locs - ook bij Roco - komt het voor (ook in nieuwstaat, net uit de verpakking) dat de wielcontacten en de wielen niet goed op elkaar aansluiten, waardoor je dus daar ook geen stroomafname hebt. De koperen lipjes zijn dan niet ver genoeg gebogen naar de wielflenzen toe. Je zou dus bij de draaistel locs de stroomafname per as kunnen controleren (ondersteboven, draadje met spanning erop) - mocht je dat niet al gedaan hebben.

Nee deze heeft geen ASB erop zitten. Dus als ik jou goed begrijp heeft de moderne Sik van Roco ook deze problemen ondanks de condensator?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:29:49 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

Ben

• Online Online
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 15:41:07 »

Dus als ik jou goed begrijp heeft de moderne Sik van Roco ook deze problemen ondanks de condensator?

Nee. Het nieuwe Sikje rijdt perfect, al 6 jaar geen omkijken naar. De stroombuffer doet z'n werk.

<a href="https://www.youtube.com/v/Z4I_wjqzwcY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Z4I_wjqzwcY</a>
https://www.youtube.com/watch?v=Z4I_wjqzwcY

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 16:07:14 »
Idem hier. Een van de meest betrouwbare rangeerloks in de collectie.  (y)

Herb73

• Online Online
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 16:27:54 »
Dat is mooi  :).

De ÖBB Rh 2062 had wel problemen - ook een twee asser met buffercondensator; één as met wielen met ASB's. Uitsluitend vanuit stilstand wilde hij wel eens haperen. En laat een rangeerloc nou net vaak stilstaan, ook tijdens bedrijf.

Die heb ik voorzien van een "ASB-loze" as-wiel combinatie. Sindsdien geen problemen meer.
Groet, Herb73

Herb73

• Online Online
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 16:29:43 »
Nee deze heeft geen ASB erop zitten.

Heeft je Sik wel een pendel as?
Groet, Herb73

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 16:36:54 »
Nee. Het nieuwe Sikje rijdt perfect, al 6 jaar geen omkijken naar. De stroombuffer doet z'n werk.

Ah, dat is fijn te horen. Speelde al langer met de gedachte om mijn huidige Sik te verkopen en een nieuwer model aan te schaffen.
Groet,

Martijn

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 16:45:36 »
Dan ben je wel een beetje aan de late kant, diverse modellen van de sik hebben de afgelopen 2 jaar voor rond de 200 euro in de winkel gelegen, nu alleen nog de VSM versie voor 200 euro.

Nadeel van de nieuw sik is dat de sound geïntegreerd op de print plaat zit, foute keuze van roco naar mijn idee sound kapot dan veranderd de lok in een statisch object!
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:48:58 door hmmglaser »
Mvg Mark

Herb73

• Online Online
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 16:57:49 »
Klopt, dat doen ze bij al die kleine locjes; ook de Köf III van de DB bijvoorbeeld. Er is natuurlijk ook vrij weinig plek.
Groet, Herb73

Ben

• Online Online
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 17:39:28 »

Nadeel van de nieuw sik is dat de sound geïntegreerd op de print plaat zit, foute keuze van roco naar mijn idee sound kapot dan veranderd de lok in een statisch object!

Het zou pas een nadeel zijn als de print inderdaad met regelmaat defect gaat en dat is niet zo.

Herb73

• Online Online
« Reactie #59 Gepost op: Vandaag om 17:46:08 »
Oh gelukkig!  :)

Want bij de Rh 2062 is het "krek eender" en daar maakte ik me wel een beetje zorgen om; even een decodertje wisselen is er niet bij.
Groet, Herb73