........ zelfs de messing rail van Fleischmann.
De C-rail van Trix is vele male betrouwbaarder dan de messing spullen van Fleischmann (en Roco).
Wat betreft het schoonmaken. Ik heb het advies geprobeerd om enkel met een railgum te poetsen maar dit lijkt niet genoeg. Voor moderne locomotieven zoals mijn 1753 lijkt het voldoende, maar om een Sikje betrouwbaar op een recht stuk te kunnen laten rijden moet ik echt de wasbenzine tevoorschijn halen. Vervolgens haal ik 4-5 stukjes doek met pikzwart residu ervan af waarna de Sik ook daar goed rijdt. Voorlopige conclusie, het lijkt mogelijk om betrouwbaar te kunnen gaan rijden maar wel enkel met modern materieel of treinstellen welke op alle assen stroom afneemt.
I agree.... Wellicht kan je bij de Sik zorgen voor nog een stroomafname punt.Ja kan een Sik solo laten rijden, maar meestal wordt er gerangeerd.Door er een wagon achter te plaatsen (of ervoor) kan daarvanuit ook spanning naar de loc gebracht worden.Via een directe verbinding, stekkertje, koppeling (magnetisch).Mocht de loc geen contact maken dan doet de wagon dat nog wel.Ronald Visser
neem nou es atf en geen wasbenzine.
Het betreft een Roco Sikje oud model, las ik. Is het uitgerust met anti-slipbandjes op twee van de vier wielen? Dat is de huidige variant namelijk, en simpelweg een domme keuze van Roco (echter ook slechts op één as aangedreven - je moet wat). De modernere locjes hebben dan een buffercondensator, maar dat werkt alleen zolang de loc in beweging is. Op twee assige locjes moet je geen ASB's toepassen (en sommigen onder ons willen ze überhaupt niet, op geen enkele loc ). Ze zijn vaak relatief zwaar (metalen voorbouw en metalen onderstel), waardoor ze ook zonder ASB's meer dan voldoende trekkracht hebben. Ik heb eeb Roco ÖBB Rh 2062 voorzien van een tweede as zonder ASB's - die trekt nog steeds ca. 30 goederenwagons; wel beide assen aangedreven. Vervanging door wielen zonder ASB's... verdubbelt het aantal punten waarop stroom wordt afgenomen (bij een twee asser). Als één van de twee assen dan ook als pendel as is uitgevoerd, heb je het aardig voor elkaar.Met draaistel locs - ook bij Roco - komt het voor (ook in nieuwstaat, net uit de verpakking) dat de wielcontacten en de wielen niet goed op elkaar aansluiten, waardoor je dus daar ook geen stroomafname hebt. De koperen lipjes zijn dan niet ver genoeg gebogen naar de wielflenzen toe. Je zou dus bij de draaistel locs de stroomafname per as kunnen controleren (ondersteboven, draadje met spanning erop) - mocht je dat niet al gedaan hebben.