Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2026 door Sander Fondse
Vandaag om 11:25:33
De Oosthoek (lokaalspoorlijn periode III, diesel) door spoorijzer
Vandaag om 11:08:01
The Summer of 69 door Treintje_komt_zo
Vandaag om 11:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 11:02:41
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door BrightonBelle
Vandaag om 11:01:21
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:00:11
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:24
Faller 2026 door henk
Vandaag om 10:53:47
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 10:53:21
Interesse stamtafel/club Amersfoort? door rjr
Vandaag om 10:50:47
Welke centrale is betrouwbaar? door rjr
Vandaag om 10:49:51
Digitaliseren locomotief (Kameel VIP-trein) door bellejt
Vandaag om 10:43:28
Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140) door Eric B
Vandaag om 10:39:16
Bouw graafmachine Artitec. door Henk Veenstra
Vandaag om 10:38:17
Mijn LEGO modellen. door Charles_
Vandaag om 10:33:23
Märklin Digitaal C, vreemd geluid uit de rails door Martijn193
Vandaag om 10:32:33
Ondergrond modelspoorbaan door janvanbemmel
Vandaag om 10:08:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:51:42
Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation door Overet
Vandaag om 09:46:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 09:39:50
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 09:33:33
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:48:57
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Lucien
Vandaag om 08:29:13
viessmann carmotion 8445 wissel handmatig? door Von Rondstadd
Vandaag om 08:11:00
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 07:51:09
Kun je met verschillende merken op 1 systeem rijden? door hette
Vandaag om 07:17:17
Swird HO door Jeroen Vreeken
Vandaag om 02:12:34
24 en 25 Januari 2026 modelspoorweekend Ewijk door neudalhausenstadbahn
25 January 2026, 23:25:04
Au bord de la Cèze door WimNa
25 January 2026, 23:18:06
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door NTeering
25 January 2026, 23:04:06

Auteur Topic: Welke centrale is betrouwbaar?  (gelezen 2674 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Welke centrale is betrouwbaar?
« Reactie #60 Gepost op: Vandaag om 08:47:40 »
Dan probeer ik handmatig de wissel om te leggen, maar dat gaat niet. Ik hoor het klikken van de relais voor de polarisatie, maar de servo beweegt niet. Niet met Koploper, niet met handregelaar. Ik leg de spanning af, met de rode knop in Koploper, en ook de hulpspanning van de baan. Daarna leg alle spanningen terug aan. Alles werkt weer.

Dan is het die wisseldecoder vervangen door een ander. Blijkbaar is die niet meer zo lekker.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

• Online Online
Re: Welke central is betrouwbaar?
« Reactie #61 Gepost op: Vandaag om 08:59:21 »
Nee.

Roelco rommelt met adressering in een combinatie S88 bus en RS bus voor z'n terugmelding. En als het dan niet doet wat moet zegt hij dat er een bug is in Koploper.

Gr, Ben.

Ik "rommel" niet. Ik heb een hele kleine database gemaakt in koploper die koploper ophangt. Dat is niet met S88 en RS bus gecombineerd, maar met alleen 1 terugmeld nummer. Dus ja, dat is een echte bug in koploper want er is gewoon niets anders bij betrokken. Zal niet meer opgelost worden en is prima omheen te werken, maar is wel echt een bug.
En ondanks dat koploper bij mijn baan over het algemeen heel stabiel draait, en ik een zeer tevreden gebruiker ban van Koploper in combinatie met Lenz centrale, ben ik me ook bewust dat een software pakket zonder bugs een uitzonderlijkheid is.

Roelco
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:14:07 door rjr »

Michiel VL

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: Vandaag om 09:21:41 »
Dan is het die wisseldecoder vervangen door een ander. Blijkbaar is die niet meer zo lekker.
Wie heeft er nog Rosoft ServoSwitch modules in de kast liggen en er vanaf wilt?  ::) ;D
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:26:34 door Michiel VL »

rjr

• Online Online
« Reactie #63 Gepost op: Vandaag om 09:36:53 »
Heb even snel alle andere reacties ook gelezen. En paar opmerkingen, en zaken die je kunt testen.

Eerste. Zoals aangegeven rij ik met Koploper en Lenz en een redelijke baan, en dat gaat meestal goed.
Als er iets fout gaat en de verbinding tussen centrale en computer weg is, dan is dat na een kortsluiting.
Maar bij mij werkt de aansturing van treinen met de handregelaar dan nog wel. Het wissel ( servo in dit geval ) dat niet reageert kan ook aan die melder zitten.
Had bij mijn buiten baan ook 1 wissel die soms na een kortsluiting niet meer reageerde, al bleef koploper met de lenz centrale daar altijd wel gewoon werken.

Dus kun je, na deze situatie ( en het oplossen van de kortstluiting ) nog wel een trein bedienen met de handregelaar? Werkt dus helemaal niets meer?
Of alleen dit wissel, Omdat je het omschakel relais nog wel hoort lijkt besturing via handregelaar nog wel goed te zijn.

Dan, als de situatie inderdaad komt door deze kortsluiting, dan kun je het misschien ook na spelen. Als dit wissel geschakeld moet worden moet je met de hand de wissel in de oude stand laten staan zodat je kortsluiting krijgt.
Heb je dan dezelfde situatie?

Zo ja, krijg je het ook als je hetzelfde doet bij een ander wissel?

Zo nee, dan zou het ook nog aan die decoder kunnen liggen. En krijg je het probeem misschien inderdaad alleen als die decoder zelf wel relais, maar niet wissel schakelt. Zie dat je al naar een vervanger hebt gevraagd. Blijkbaar niet ergens een plaatsje over om hem op een ander aan te sturen.

Roelco

Michiel VL

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: Vandaag om 09:49:36 »
Na de kortsluiting werkt alles: handregelaar, koploper, treinen, terugmelders, andere wissels... Enkel de servo van die wissel wilt niet meer. Dit is de enige servodecoder die soms dit gedrag heeft (een keer of 4 de afgelopen paar dagen, mogelijk eerder ook, maar dat weet ik niet). Na mijn ingreep heb ik het probleem niet meer gehad, maar ik blijf huiverachtig tov de betrouwbaarheid van deze decoder.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: Vandaag om 10:01:38 »
Hangen er nog meer servo's aan deze decoder? Zo ja, forceer dan eens een kortsluiting op een ander wissel? 

Of nog beter, forceer eens een kortsluiting heel ergens anders en kijk of die servo en decoder het dan wel blijven doen.

(Ik heb een poosje geleden een topic gemaakt over alternatieven voor servo's, dat had een reden  ;D ;D )

Michiel VL

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: Vandaag om 10:40:46 »
Net weer de situatie gehad, maar de servo wou deze keer niet meer werken na het afleggen van spanningen, herstarten van Koploper... niets hielp, behalve eens met de hand de positie van de servo verzetten. Nu doet ie het weer. Dus... waarschijnlijk servo defect (versleten). Ik ga de servo vervangen...

rjr

• Online Online
Re: Welke central is betrouwbaar?
« Reactie #67 Gepost op: Vandaag om 10:49:51 »
Michiel,

Dit schreef je in het begin.

Ik heb zelf ook een Lenz (LZV100), maar zit met een probleem dat na ongeveer 30 minuten de baansturing totaal blockeert, wel spanning, maar apparaten reageren niet meer; sturing noch terugmelding. Ik heb al alle feedback toestellen vervangen, RS buiten en nu S88. Ik heb de LI interface ook al vervangen door die van Wim Ross. En steeds blokkeert de Lenz na ongeveer een half uur rijden. Ik heb een firmware upgrade en motherboard vervanging laten uitvoeren door Lenz in Duitsland. Probleem blijft. Ik heb een andere PC aangesloten, maar idem. Ik zou dus eens GEEN Lenz willen proberen.  ;)

Je geeft aan dat je de situatie nu weer hebt, maar wat je nu beschrijft lijkt allemaal te linken met deze ene servo.
Klopt het dat bovengenoemde problemen totale blokkade na ongeveer 30 minuten inderdaad terug te herleiden zijn met de problemen met deze servo, eventueel in combinatie met de kortsluiting?

Roelco