Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail door Sikko
Vandaag om 21:28:18
Lok adres programmeren lukt niet met multimaus door Cegielski
Vandaag om 21:24:47
Vervolg 3d printen van ns seinen door weslyr
Vandaag om 21:11:59
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:55:56
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:55:42
Gare de Tannay, Frans N-spoor door Rik
Vandaag om 20:52:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:46:35
Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140) door Oosthoek
Vandaag om 20:34:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald69
Vandaag om 19:59:56
Igra model 2026 door TGVfreak
Vandaag om 19:55:08
Dubbele keerlussen in schaduwstation door maartenvdb
Vandaag om 19:42:26
De Oosthoek (lokaalspoorlijn periode III, diesel) door Oosthoek
Vandaag om 19:32:06
Slijptrein door Gerco van Beelen
Vandaag om 19:31:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 19:28:25
Mte korting door barry1972
Vandaag om 19:10:50
3weg wissel rocoline in iTrain door Steven Loosman
Vandaag om 18:35:56
Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:35:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:27:54
Artitec 2026 door Martijn193
Vandaag om 18:17:52
NS Stempelautomaat 1:87 door WesleyMunnik
Vandaag om 18:07:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:55:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:53:27
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 17:45:29
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 16:59:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 16:17:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:01:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:46:43
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:05:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:00:09
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 14:56:48

Auteur Topic: Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140)  (gelezen 3767 keer)

Oosthoek

• Offline Offline
Re: Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140)
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2026, 16:01:09 »
Dank voor jullie suggesties!

(Deels) Verdubbelen van het spoor en extra rangeersporen geeft meer rij-toepassingen. Helaas gaat ten koste van de ruimte voor scenery en daarmee voor de mogelijkheid om er een wat realistisch NL landschap van te maken, voor zover dat zo wie zo mogelijk is. Daarom ook de keuze voor het thema klein lokaalspoor station, diesel, periode III.

Het idee om een steekspoor aan de linkerzijde aan te brengen is natuurlijk wel te doen, dank Benelux795. De optie om een van de verdwijnopeningen met een viaduct te maskeren is natuurlijk een prima mogelijkheid. Mooi gedaan door Ben / Vijfhuis / Frotterdam. Ik weet echter nog niet of dat gaat passen bij het 'thema'. Daar moet echt nog veel studie- en ontwerpwerk aan gebeuren. Zo ben ik me nu aan het verdiepen in de "Opkomst en ondergang van de Noord Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij".

Binnenkort in ieder geval een nieuwe versie van het plan mede obv jullie suggesties.

Oosthoek

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2026, 21:23:02 »
Nieuwe versie. Station 5 graden gedraaid. Rechts het dorpje De Oosthoek. Soort lintdorp aan een watertje. Links van het station een overslag (aardappels ofzo). Links in de coulissen een extra opstel/steek spoortje. 'Vulling' links tegen de achterwand misschien een klassieker: de volkstuin? Of aan de voorzijde. Nou ja, morgen maar eens iets van een rol patroonpapier, pakpapier ofzo op de kop tikken om op de tafel 1:1 tekening(en) te maken. Krijg ik misschien iets beter gevoel over maat en ruimte.

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2026, 21:30:17 »
De sporen 5º gedraaid ziet er beter uit.
De Noord Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij zou een leuk thema zijn.
Ideeën ontstaan vaak ook wel tijdens het bouwen.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #33 Gepost op: 28 January 2026, 21:37:47 »
Ziet er strak uit en interessanter dan je eerste plan. Alleen heb je effectief niet heel veel 'klanten'? Alleen de haven.
Je kan een losstraat langs het omloopspoor leggen, maar dan blokkeer je de haven en aan de linkerzijde is het erg ondiep tot de voorzijde van de baan.
Je zou nog een losspoortje naast het station kunnen leggen? Hieronder, met een suggestie voor een kopspoortje met losstraat aan voorzijde:

« Laatst bewerkt op: 28 January 2026, 21:43:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

• Online Online
« Reactie #34 Gepost op: 28 January 2026, 21:44:09 »
Duidelijk een verbetering!

Ik zou overwegen om de hoeken van de achterwand rond te maken in plaats van haaks. Dan kun je je achtergrond helemaal door laten lopen, en je hebt er zo te zien genoeg ruimte voor.
Verder zou je ook het dubbele perron achterwege kunnen laten voor één eilandperron en dan het station nog wat naar voren halen, en dan a la station Soest dicht op de rails zetten. Op die manier kun je achter het station nog goed wat half-reliëf pandjes kwijt, en bijvoorbeeld een bushalte, dan maak je tegen de achterwand nog wat sfeer.

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #35 Gepost op: 28 January 2026, 22:02:31 »
Wat ook helpt bij de beeldvorming is 'mockups' maken van de gebouwen die je denkt te gaan plaatsen van karton of 200 grams papier (schetsblok), dan heb je meteen een 3D beeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 08:48:45 »
Mockups is erg handig inderdaad. Ik heb dat met oude (pizza)dozen gedaan. Dat gaf mij een heel ander beeld van de ruimte. Erg waardevol.

Zo'n terugsteekspoor naar het station kwam je bv op de Veluwe ook regelmatig tegen. Bv station Epe, die had er zelfs 2. 1 Toevoegen om een losse wagen te plaatsen is een leuke toevoeging?

https://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/dv.gif

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 08:55:28 »
Ziet er strak uit en interessanter dan je eerste plan. Alleen heb je effectief niet heel veel 'klanten'?
Is dat nodig? er is een goederenoverslag en een haven. En bij die overslag is ook een soort losweg. Daarnaast heeft juist deze leegte de ruimte voor een mooi landschap. En is het allemaal niet zo volgestouwd met treinen uit angst van verveling.

Mijn beide baantjes hebben railtechnisch geen echte uitdaging. Toch verveelt het mij nauwelijks om er een paar beursdagen mee te staan spelen. Natuurlijk heb je dan ook aanspraak, maar met slechts 1 aansluiting is er behoorlijk wat te doen.
Ik zo het gewoon zo laten, zoals het is. Prima ontwerp om te bouwen.

Groet,
michel

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 09:10:05 »
Overslag had ik een beetje over het hoofd gezien.. Maar ik vond 'm ook niet heel Nederlands, tp III; een overslag ergens aan het uiteinde van het emplacement, moeilijk bereikbaar voor wegverkeer, buiten zicht stationsopzichter... Ook geprop door 'm zo dicht op de haven te zetten; dan gebeurd alles alleen daar. Beetje spreiden, geeft ook wat meer te rangeren :)

PS zou 'm misschien ok iets terugdraaien; 4 graden :angel: dan heb je iets meer ruimte aan de voorzijde, geeft ook minder properig beeld..
PS @Spoorijzer; kolenboer is inderdaad een leuke toevoeging! Kan langs losweg of inderdaad in de haven, op de plek van wat nu de overslag is. Moet alleen wel een weg naar toe, maar je zou het spoor op de voorzijde kunnen passeren, zoals hieronder. Of achter de havenloods langs

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:38:01 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 09:20:13 »
Een losweg is wel een goede toevoeging voor TP3. En een kolenboer, maar misschien kan dat prima icm de haven.

Groeten,
Rogier

Oosthoek

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 19:59:52 »
OK, onderstaande versie ga ik maar eens uittekenen en evt met wat mockups in karton visualiseren.

In deze versie de draaiing van het station wat teruggebracht. Links de uitgaande wissel aangepast zodat het spoor eerder wegloopt. Het hele spoorcomplex iets naar voren gebracht. Daardoor geen plaats meer voor een extra losspoor aan de voorkant. Ik wil daar wel wat ruimte overhouden voor wat groen aan een waterrand. Een water (kanaal) waarin het watertje rechts op de tafel in uitkomt.  Het kleine opstelspoortje ook opgeofferd maar een klein zijspoor met loodsje toegevoegd aan de andere kant. Ontsluiting van de spoorhaven ingetekend. Iets van ronding in de achtergrond aangegeven.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 20:05:40 »
Ken die wissel op de module scheiding nog kwaad?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Oosthoek

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 20:34:26 »
Goed gezien. Ik moet inderdaad wel even kijken naar die wissel ivm de wisselaandrijving. Waarschijnlijk moet ik die nog wat verschuiven.