Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 18:49:21
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 18:44:36
Trafo Trix 56-5501-00 door Lodewijk59
Vandaag om 18:39:39
Ongeluk met 2 hogesnelheidstreinen in Spanje (januari 2026) door Maartenw
Vandaag om 18:39:07
De Wilhelminatoren (R.I.P.) van Valkenburg(L) door SuperSylvester
Vandaag om 18:28:05
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door FritsT
Vandaag om 17:55:33
Input op baanontwerp Mefferville door wob
Vandaag om 17:47:20
memling, welke loc? door NS1500
Vandaag om 17:44:44
Verkeerslicht schakeling van hanulmodels door Peter van der Leek
Vandaag om 17:04:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:04:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 16:00:47
Piko BR78 rookt alleen bij stilstand door magro
Vandaag om 15:33:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:19:28
Micromotor voor Dapol B 802 reinigingswagon? door Herb73
Vandaag om 15:18:22
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 14:04:56
Div. (mini) diorama's van Michiel/neudalhausenstadbahn door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:32:28
Zwederbaan door Jelmer
Vandaag om 11:03:14
📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat door Karben
Vandaag om 10:42:19
automaus : Bespreking & Ervaring door maartenvdb
Vandaag om 10:08:38
Hoe gaat het met Heris? door henk
Vandaag om 10:04:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 09:02:36
19 Toen door dh3201
Vandaag om 09:01:02
Arlbergbahn.. ? door Jelmer
Vandaag om 08:43:30
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
20 January 2026, 23:16:22
Liliput NS 3500 - kortsluiting (verholpen) door Ferdinand Bogman
20 January 2026, 22:56:59
Koninklijk rijtuig NCS: is er een kleinseriemodel van? door Peter Kleton
20 January 2026, 22:34:29
Rondom Charlois door Alewijn
20 January 2026, 22:19:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 January 2026, 22:15:29
N-spoor reparaties door Ronald Halma
20 January 2026, 20:01:59

Auteur Topic: Input op baanontwerp Mefferville  (gelezen 880 keer)

meffer01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Input op baanontwerp Mefferville
« Gepost op: 20 January 2026, 21:00:33 »
Goedenavond,
Na vele jaren wachten is het dan eindelijk tijd om te gaan bouwen. Menig avondje heb ik al doorgebracht op deze site, youtube en wintrack om iets te maken. Ik ben bang dat het iets te veel spaghetti is geworden en zoek feedback. Ik hoor het graag van jullie!!
Gr
Marc

saskia

• Offline Offline
Re: Input op baanontwerp Mefferville
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2026, 21:35:02 »
dat middendeel is 130 cm breed, hoe ga jij daar achteraan geraken? of kan je langs achter aan uw baan ?

meffer01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2026, 21:39:10 »
Dankjewel Saskia! Tip 1 is binnen, nog niet eens aan gedacht.... ::)

hervé

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2026, 21:39:29 »
Mogen we veronderstellen dat bovenste tekening een zichtbaar kopstation moet worden en de onderste tekening schaduw-opstel-sporen op  min1  ?

meffer01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2026, 21:47:12 »
Klopt als een bus!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2026, 22:58:11 »
Citaat
Ik ben bang dat het iets te veel spaghetti is geworden
Ja en nee. Ja het is veel met name het schaduwstation maar het is zeker geen spaghetti.

Er zitten sterke punten in.
Treinenloop is zeker over nagedacht. Je kan rondjes rijdens en het station overslaan, of je kan van beiden kanten naar het station toe.
Hierbij heb je ook een keerdriehoek gerealiseerd. Die 2 sporen links boven in, daar ga je keerlus modules nodig hebben, geen probleem.
Je hebt 8 schaduw sporen in beide richtingen en een stuk spoor om het schaduwstation te bypassen.
Kopstation heeft sporen overneem locs, niet dat het nodig is, maar je kan een trein overnemen voor de afwisseling.

De mindere punten.
Die helix, kan aan mij liggen, maar die ziet er stijl uit? Ik had begrepen dat je in schaal N nog kleinere hellingpercentages wilt dan in H0. En hij ligt net verkeerdsom, want de binnenlus doet stijgen en de ander dalen. Idealiter wil je dat andersom zodat de stijgende trein en een iets kleinere hellingspercentage heeft en een grotere boogstraal.
En zoals saskia terecht aankaart, bereikbaarheid.  Behalve die 130cm, zit je ook met je schaduwstation. Daar moet je wel bij kunnen.

Zelf, zou ik gebruik maken van de U vorm en het station in een hoek te stoppen. Het is net wat je wilt. Die wissels links liggen zo, zodat een trein die aankomt weer terug kan naar waar die vandaan komt. Als een trein uit het schaduwstation komt, kan hij rondjes blijven rijden tot het oneindige. Of je kan een keer afslaan naar het station toe. En ook als een trein uit het station vertrekt kan door de lus rijden en terugkeren.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 00:50:20 »
Ik zie k-rails dus geen probleem met keerlussen.

Hoe lang zijn je kopstation sporen? Ik zie maar 1x flex in het plan, dat zou een effectieve lengte zijn voor die sporen van zo rond 1,5 meter maximaal (1 flex is 90 cm).

Met je verdere sporenplan beeld je een drukke hoofdbaan uit, met dus langere treinen.

Probeer de kopsporen langer te maken en misschien kan je met minder sporen toe, zodat je wisselstraten minder complex en lang zijn.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 08:08:46 »
Citaat
Ik zie k-rails dus geen probleem met keerlussen.
Dat heb ik gebruikt, ik weet niet wat de TS heeft.
Nvm ik zie de artikelnummers nu  ::), was me nog niet opgevallen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 08:41:21 »
Wat ik achter de regels een klein beetje meen te proeven, is dat je geen 'ervaren' modelbaanbouwer bent.
Dan kom je met een ontwerp van een giga kopstation. Prima, als je alleen diverse treinen wilt zien komen en gaan.
Je wilt vermoedelijk dit plan gaan automatiseren, want handmatig lijkt het mij een hele klus. Welke ervaring heb je met automatiseren?

Door schaad en schande wijs geworden hanteer ik de formule: werkelijkheid = 1 gedeeld door willen. Dit kun je lezen als des te meer je wilt, des te minder komt ervan terecht.

Ontwerpen op een computer gaat fantastisch, geen berg is te hoog. Zie ook op een ander forum, waar iemand meer dan 5000 reacties haalt met een baantje van 225 bij 165 voor een 'simpel' baantje.
Maar heb je wel voor ogen, wat je eigenlijk wil van je modelspoorbaan?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 09:07:17 »
Naar mijn smaak iets te veel rails maar dat is jouw keuze.
Maar ik zie je wel wat knelpunten.
De helix linksonder wordt veels te steil. Houdt voor een helling max 3 graden en liefst nog minder aan.
Zelfs al gebruik je op niveau -1 het stukje waar de twee wissel in liggen.
Het probleem ligt al na 3/4 winding als je onder het begin van de helix wilt.
Twee windingen is wel het minste wat je moet aanhouden in een grotere radius. Want vergeet ook niet de ruimte die je nodig hebt voor het houtwerk.

Het andere knelpunt zit rechts waar je op niveau -1 na het samenkomen van de 4 sporen omhoog gaat tot het punt waar het spoor weer splitst in 4 sporen. Ook dat is een veels te steile helling.
Je kan al veel winnen door op niveau -1 de wissels dichter bij de bogen te leggen. Idem dito rechtsboven. Dan heb je een langer stuk 2-sporig voor de helling
Gr.
Eric

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 09:16:33 »
Ben nog een beetje aan het denken hoe je het kopstation wat "kleiner" kunt maken.

Zit wat voorbeelden te zoeken, maar om je meer te adviseren zou ik graag willen weten wat voor thema en periode je in gedachten hebt (land, tijdperk) en wil je voornamelijk personentreinen uitbeelden of ook een mix met goederen?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:50:45 »
Een "eenvoudiger" sporenplan vond ik op Internet met toch voldoende spoorlengte en een leuke dienstregeling. Let op, dit plan is in schaal N, dus even omrekenen. Spoorplan is een voorbeeld, je kan dus alle elementen toepassen in een thema door elementen te selecteren, infrastructuur toevoegen .....

Uit -->>
Modellbahngleispläne
Modellbahngleispläne zum Nachbauen

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:26:00 »

Het andere knelpunt zit rechts waar je op niveau -1 na het samenkomen van de 4 sporen omhoog gaat tot het punt waar het spoor weer splitst in 4 sporen. Ook dat is een veels te steile helling.
Je kan al veel winnen door op niveau -1 de wissels dichter bij de bogen te leggen. Idem dito rechtsboven. Dan heb je een langer stuk 2-sporig voor de helling

Dit is geen probleem, niets weerhoud je er van de helling langer te maken. Die kun je al op de 4 sporen beginnen, en boven op de 4 sporen afmaken. Dus aan deze kant is op zich geen probleem.

Hoe lang zijn je kopstation sporen? Ik zie maar 1x flex in het plan, dat zou een effectieve lengte zijn voor die sporen van zo rond 1,5 meter maximaal (1 flex is 90 cm).

Als ik kijk naar de nummers lijkt een hokje 10 bij 10 te zijn, wat betekend dat de langste kopsporen toch wel iets van 2.5 meter zijn. En kunnen ze nog een 30cm verlengt worden.

Groet,
Roelco

kar

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 12:21:56 »

Ik snap de gedachtengang van twee sporen om het schaduwstation te skippen en gelijk door te kunnen rijden. De wisselverbindingen die daarvoor nodig zijn kan de voortgang van treinen in tegengestelde richting belemmeren omdat je het spoor moet doorkruisen en hebben eigenlijk geen meerwaarde. Je kunt dan ook kiezen voor 1 extra spoor in je schaduwstation (al dan niet per richting) die je enkel gebruikt om gelijk door te rijden.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 12:31:42 »
dat de langste kopsporen toch wel iets van 2.5 meter zijn.
Maar effectief vanaf een wissel tot aan een ontkoppelaar ongeveer 155 cm.   Dus met loc wordt het dan een treinlengte van ongeveer 175 à 180 cm.