Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:48
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Besselspoor
Vandaag om 14:06:50
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 13:06:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:13
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 12:34:57
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
Roco E94 Motor uithalen door Pauldg
Vandaag om 11:39:58
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 09:21:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
21 April 2026, 21:54:59
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29
Marklin 34121 loopt telkens vast door Robert uut Salland
21 April 2026, 19:41:26
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Marcel112
21 April 2026, 18:55:17
Draaistellen aanpassen Roco/Trix 16/1700 door tychoo
21 April 2026, 17:56:01
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
21 April 2026, 17:11:08

Auteur Topic: automaus : Bespreking & Ervaring  (gelezen 13636 keer)

AutoMaus

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Automaus
Re: automaus : Bespreking & Ervaring
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2026, 11:39:17 »
Ik houd dit forum niet dagelijks in de gaten, dus zie dit nu pas.

Het kan ook helpen om rechtstreeks een meeltje naar info@automaus.eu te sturen voor support - dat wordt wel vrijwel dagelijks gelezen.

Even over de handleiding: Er wordt een papieren verkorte handleiding bij Automaus geleverd, maar op het SD kaartje staat de volledige handleiding, deze is ook van de website te downloaden (voor iedereen, niet alleen gebruikers van Automaus: https://www.automaus.eu/product/21420873/automaus-xn). Op pagina 8 onderaan - 9 bovenaan staat uitgebreid bescheven hoe je instructies kunt invoegen, wijzigen en verwijderen.

Over bezetmelders: Automaus gebruikt S88n, en zou moeten werken met alle bezetmelders die volgens deze standaard werken. Als je Automaus gebruikt met een centrale die zelf met S88 kan communiceren (bv Z21), dan moet je de bezetmelders op Automaus aansluiten, anders werkt het niet. Daarbij is het belangrijk dat je in de instellingen aangeeft hoeveel melders er aangesloten zijn, want anders werken ze niet. Dit is helaas een consequentie van het S88 systeem, dat kan niet automatisch.

Via XpressNet bezetmelders uitlezen kan Automaus niet. Dit is niet geïmplementeerd, omdat XpressNet bezetmelders niet gebruikelijk zijn, de overgrote meerderheid werkt met S88n.

Op Sven zijn probleem reageer ik even buiten dit draadje om, zodat we dit verhaal niet te veel vervuilen met details.
groeten,
Edwin
automaus

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #46 Gepost op: 28 March 2026, 11:40:39 »
Als ik in Nederland was, was dat wel mijn eerste keuze geweest. Hier in het VK is YAMORC de makkelijkst verkrijgbare optie.
Stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #47 Gepost op: 28 March 2026, 11:48:49 »
Het leek mij voor het algemeen belang om te zien hoe een bezetmelder wordt aangesloten. Vooral voor de beginner kan het goede informatie zijn. En je vertelde mij dat je niet in het weekend werkt. Dan kan een forum een snellere uitkomst zijn om in het weekend vooruitgang te kunnen boeken. 

Ik blijf erbij dat een regel toevoegen/verwijderen ver verstopt staat en niet intuïtief is. Mogelijk kun je mijn suggestie toevoegen, dan zou dat een nieuwe gebruiker kunnen helpen. Maar dat is uiteindelijk goed gekomen.

Over mijn queste momenteel even niet tobben. Ik ga het eerst met een nieuwe S88N module proberen wanneer ik die heb.  Ik heb er vertrouwen in dat het dan meteen werkt. Ik begrijp nu zelf eindelijk hoe het in elkaar steekt. De Automaus is verder een top apparaat. Het heeft alleen een introductievideo nodig, met de nodige waarschuwingen wat niet te doen. Ik zal eens kijken wat ik straks kan doen.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 21:49:58 door Sven »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2026, 20:24:45 »
Nieuw S88 apparaat, nieuwe kansen. De YAMORC YD6016ES aangeschaft daar deze het makkelijkst te verkrijgen is in Engeland. Aan het rode ledje kan ik zien dat de melder registreert dat er een loc op staat (brand feller als de loc op twee blokken staat). Een groene LED blijft langzaam knipperen, geen idee waarom. De handleiding zegt “programmeerproces loopt via ES-link”. Maar de verwachting was dat de Automaus voor nu de weergave van de bezetmelders open rondjes geeft, maar alles is dicht. Alsof alle bezetmelders bezet zijn. Als je dus een lus laat lopen, schiet de lus door de bezetmelders heen, alsof ze bezet zijn. Aan het geluid van de loc kan ik horen dat de snelheid omhoog gaat, maar hij verplaatst zich niet, omdat ie na de volgende bezetmelder stil moet staan. Ik begrijp het niet, hopelijk kan iemand mij wijzer maken wat ik nu nog steeds verkeerd doe.

Als ik de ethernet stekker van de AM in de S88 stop, gaan de rondjes even allemaal open, maar dan weer dicht. Op de foto komt het niet goed over, maar de rondjes zijn allemaal dicht, niet open.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 02 April 2026, 21:57:37 »
Misschien dit ?

Attentie! Als u "s88N" gebruikt, houd er dan rekening mee dat de YaMoRC "s88N-Master" is ontworpen voor een spanning van 5 V.
ABC  ontwikkelen BM4

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #50 Gepost op: 02 April 2026, 22:03:37 »
Ja, als je dingen niet ongezien fout doet kun je daar rekening mee houden.  ;D Een S88 terugmeldmodule en een nieuwe Automaus, reeds getest, zijn onderweg van Automaus. Dat gaat me alle antwoorden geven.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 02 April 2026, 23:08:59 »
Automaus en S88N van Automaus werken bij mij in ieder geval prima, ook al koppel ik daar een andere bezetmelder (Lenz) aan.
ABC  ontwikkelen BM4

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 08 April 2026, 14:10:09 »
Kan het zijn dat de YD6016ES geen voedingsspanning krijgt ?   Er is alleen maar de rode draad links verbonden.
Dat zou betekenen dat de zwarte uit de Automaus zou moeten komen, maar is dat wel zo ?  Volgens mij leest de Automaus alleen uit.

Zonder voedingsspanning zal het niet werken, dus even nameten of de AM wel voeding geeft.
ABC  ontwikkelen BM4

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #53 Gepost op: 08 April 2026, 14:25:19 »
AM heeft een eigen voeding! Staat helemaal los van alles wat je er aan hangt!!!

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #54 Gepost op: 08 April 2026, 15:55:09 »
Maarten, dat lijkt me geen juiste informatie. Als ik de handleiding van de YAMORC bekijk, gaat er alleen een rode kabel van de DCC centrale naar de YAMORC. De zwarte kabel gaat rechtstreeks naar het andere spoor. Stroom wordt volgens mij verkregen via de S88 poort van de AM. Het licht van de YAMORC gaat ook aan op het moment dat de AM wordt aangesloten. Aan het LEDje van de YAMORC te zien, wordt de bezetmelding ook geregistreerd. Het wachten is op de vervangende AM. Ik ben er van overtuigd dat het dan wel gaat werken. In een eerder proces zal ik de S88 poort wel opgeblazen hebben.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #55 Gepost op: 08 April 2026, 15:59:28 »
Die info is ook niet correct. Je beschrijft het precies zoals het moet. De AM heeft een eigen voeding, een kabel naar je centrale en een kabel naar je terugmelders. That's it.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 April 2026, 17:08:06 »
Ik weet niet wat wel of niet correct is.  De handleiding van de Yamorc geeft uitsluitend de plaatjes met de verbinding met de centrale via de ES-LINK verbindingen.  Dan zal het dus ongetwijfeld goed werken.

De vraag is dan wat de S88N bus aan voeding geeft NAAR de bezetmelding.  Dat zou kunnen betekenen, gezien het verschil 5 - 12 volt, dat je hem hebt opgeblazen, maar in mijn ogen zou het ook kunnen betekenen, dat je de rode en zwarte draden links met de krokodillenklemmen misschien moet omwisselen.  Ik heb geen idee of de polariteiten S88 in/uitgang en de baanspanning met elkaar moeten overeenkomen en hoe dat dan precies inwendig zit.
Daar geeft zowel de Yamorc als de Automaus geen info over, dus blijft dat vooralsnog een vraagteken.

Mijn informatie is dus géén informatie, want ik weet het niet,  maar een vraag bij een opgetreden probleem.
ABC  ontwikkelen BM4

Ben

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 April 2026, 17:24:34 »
Met baanspanning heeft het niets te maken, die is gescheiden van de bus. De  YaMoRC S88 werkt op 5V die op de bus staat. En als de Automaus een bus heeft waar 12V op staat is de YaMoRC module overleden.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 April 2026, 17:46:31 »
Duidelijk antwoord.
ABC  ontwikkelen BM4

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2026, 19:31:35 »
Het ligt niet aan de Automaus, maar het zal gebeurd zijn bij het aansluiten aan de voor mij onbekende baan en zoals ik eerder aangaf, algemene onbekendheid met feedbackmodules.