Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-spoor reparaties door Wim Romijn
Vandaag om 18:45:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 18:45:28
automaus : Bespreking & Ervaring door Edde
Vandaag om 18:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:03:53
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 17:57:40
MaTrix 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:54:26
📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat door hmmglaser
Vandaag om 17:45:13
MLF Fleischmann motor kit door hmmglaser
Vandaag om 17:17:10
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door FritsT
Vandaag om 17:05:19
Hoe gaat het met Heris? door Cegielski
Vandaag om 16:51:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 16:50:45
Maasmuiden Haven door basjuh1981
Vandaag om 16:22:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 16:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:00
YaMoRc 7010 en Piko 55823 door Montanbahn
Vandaag om 15:23:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:51
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:49:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 13:21:18
Ongeluk met 2 hogesnelheidstreinen in Spanje (januari 2026) door prutser
Vandaag om 12:56:53
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huibert
Vandaag om 12:28:39
Camp 3 door spoorijzer
Vandaag om 12:04:02
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Pauldg
Vandaag om 10:51:54
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 09:27:50
PIko Sounddecoder in Märklin lok door Hennie
Vandaag om 09:11:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 January 2026, 23:51:52
Div. (mini) diorama's van Michiel/neudalhausenstadbahn door neudalhausenstadbahn
19 January 2026, 23:45:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
19 January 2026, 19:54:02
Welke koppeling onder de BR116? door Ronald69
19 January 2026, 19:45:51

Auteur Topic: 📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat  (gelezen 3910 keer)

Auronetix

• Offline Offline
De baan is rechts en onder te benaderen net als in de midden, boven en links is te benaderen door de tafel te ver rijden
Dus is prima te doen

Overet

• Offline Offline
Een leuk ontwerp voor een attractiepark, maar met modelspoor heeft het weinig te maken. Ik adviseer je om in maart eens een kijkje te gaan nemen op het Ontraxs evenement in het Spoorwegmuseum.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Sikko

• Offline Offline
Dus is prima te doen

Als dat je standpunt is, dan ben je volgens mij helemäal in de juiste mindset om dit levenswerk te gaan bouwen.
Ons verdere advies gaat er alleen maar afbreuk aan doe, dus ga ervoor  (y)

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Op dit baanplan kan veel te doen zijn.
@auronetix:
Citaat
De baan is rechts en onder te benaderen net als in de midden, boven en links is te benaderen door de tafel te ver rijden
Dus is prima te doen
Op dit baanplan kan veel te doen zijn.
Ook als je tijdens de aanleg/het bouwen en meten en/ of  kijken of het past wel tientallen/ vele  keren moet doen in "een kort tijdsbestek"?
Zo'n uitgekiend baanplan is niet in twee maanden/meerdere maanden  klaar...denk ik?
en zoals Sikko opmerkte: ga er voor  en maak je droom/ visie  werkelijkheid! Want dat is ook een van de leuke aspecten van deze hobby.....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:50:30 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

hervé

• Offline Offline
Many Many Rail(s).   
Persoonlijk vind 'k het verbazingwekkend hoe dergelijke ontwerpen in 2026  'überhaupt'  nog ernstig in overweging worden genomen.
Alsof er +70 jaar géén evolutie is geweest in onze hobby:  meer sobere aanpak, plek voor landschap & scenery, zo ruim mogelijke bogen, selectie van & beperking in doelstellingen, minder-is-meer, mogelijke werkelijkheid, te behappen in redelijke tijdsspanne, bescheidenheid in design siert, enz. ...
Informeer je grondig in hedendaagse tijdschriften, bezoek tentoonstellingen en clubs.  Kijk & vergelijk . 
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:51:47 door hervé »

maartenvdb

• Offline Offline
Een draaischijf met ........  niets.  Zelfs als die alleen bedoeld is om een loc te keren, waar komt die dan vandaan ?   Niet van het naastliggende rangeerterrein, want daar kan een loc niet omlopen.

Ik denk dat je maar eens goed moet nadenken over welke elementen je in wil brengen en welke functies die zouden moeten/kunnen vervullen.

Maar waarschijnlijk was het de bedoeling om dat juist door een ander te laten doen, want dit ontwerp toont aan, dat daar maar weinig kennis over is.

Ik zou zeggen:  op naar een prof, dan ben je ook van ons af.  :D

Karben

• Offline Offline
Een spaghetti baanontwerp uit een jaren '50/'60 van de 'bekende' merken van toen met als doel zoveel mogelijk railmateriaal te verkopen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Remunj

• Offline Offline
Dus is prima te doen
Ik denk dat je je hier stevig op verkijkt.
Ik heb een baan in L-vorm ongeveer 2 x 3 m op wieltjes. En dat is al best lastig te verrijden.
Ik zie je een baan van pakweg 4 x 4 m niet echt makkelijk verrijden.

Ik zie hier een typisch baanplan van een beginner. Geeft niet, zo zijn veel van ons ook begonnen  ;D
Maar dit is een hoop spaghetti zonder een duidelijke visie.
Maak je doelstellingen wat realistischer. Zeker in de modelwereld geldt Less is more.
Zorg dat sporen een duidelijke functie hebben
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:47:38 door Remunj »
Gr.
Eric

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Je plan kan in de prullenbak want je doet niets met gegeven adviezen over bereikbaarheid.

Dus is prima te doen

Ben, you can rest your case  ;)

Ik heb een baan in L-vorm ongeveer 2 x 3 m op wieltjes. En dat is al best lastig te verrijden.
Ik zie je een baan van pakweg 4 x 4 m niet echt makkelijk verrijden.

Kom! Makkie!

Serieus, ontwerpen is lastig. De valkuil is snel veel te veel spoor op een te klein oppervlak. Veel boeken hierover heb ik gelezen en momenteel bezig met de laatste van Lance Mindheim:

20260106_203156 by Ronald Halma, on Flickr

Tel alleen al de kosten op van bv de wissels en aandrijvingen, kom je op een best bedrag. Als een instituut als deze man over ontwerpen al 130 pagina's kan schrijven zie je al hoeveel er bij komt kijken. Een van de belangrijkste lessen uit het boek: wat wil je dat je baan voor je gaat doen? In dit ontwerp denk ik dat je snel uitgekeken bent, vooropgesteld dat je het af gaat krijgen.

Neem de adviezen die hier gegeven worden ter harte, wil je dat niet zou ik je willen adviseren om een professionele ontwerper in de hand te nemen.... kost wat maar dat ga je zeker op een andere manier "terug verdienen".

Succes! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Ik zie geen rangeerstation, alleeen een pak kopsporen waar je trein gewoon in vastloopt.
Ook je spiralen zitten genest in elkaar, daar krijg je geheid problemen door kruisende sporen  op gelijk niveau.
Een draaischijf omdat er een draaischijf bij moest, maar zonder enig nut. Als ze dan alleen maar dient om een stoomloc te keren, leg ze dan aan een kort spoor en niet aan zo'n ellenlang spoor, tenzij jelangs dat spoor een onderhoudsplaats wou installeren.

Veel spoor, weinig ruimte om iets te bouwen. De hellingen in je landschap gaan gigantisch steil uitvallen. Je wou een berglandschap, maar dit is een rotspartij waar toevallig ook een trein doorkruipt.

Een goede raad die wel iets meer tijd vraagt dan een 3D-tekenprogramma gebruiken, maar maak hiervan eens een schaalmodel op schaal 1/10 om te kijken of alles werkt. Meestal merk je dan wel dat er hoeken zijn waar je niet meer bij komt, zelfs niet met een verplaatsbare tafel en mangaten.

Goed, totaal niet mijn ding, maar het is jou baan en jij moet ze bouwen en er mee rijden.
Veel succes en hou ons op de hoogte van je spinsels en oplssingen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:02:27 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2026

Mark D.

• Online Online
Ik weet niet of dit een serieus topic is.
Maar ook in een als grap bedoeld topic, is een plan boek van Lance lezen altijd goed.

Gezien de vragen over blokken en aansluiten van detectie dingen, adviseer ik een oefen baantje.
Ovaaltje met passeer spoortje werkt heel verhelderend

En het mooie van zo een test baantje, je komt erachter dat je helemaal geen rondjes hoeft te rijden.
Computer laat de boel wel pendelen en dat scheelt een paar cirkels aan ruimte..

Succes, mocht het geen grap zijn dit topic
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:34:28 door Mark D. »
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik weet niet of dit een serieus topic is.
Maar ook in een als grap bedoeld topic is een plan boek van Lance lezen altijd goed.

Tis niet eens alleen zijn lectuur, er zijn veel mensen die echt goede boeken en artikelen hebben geschreven over dit onderwerp  :) Ook online is er veel te vinden wat je als beginnend ontwerper verder kan helpen. Vind het altijd jammer dat er zoveel op een plaat geramd wordt zonder enig doel, dat gaat je dan in de tijd echt geen voldoening geven denk ik zelf.

Maar goed, er liggen genoeg adviezen en ideeën. Het is nu aan de topicstarter zelf wat daarmee wel of niet te doen. Grap of niet  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Remunj

• Offline Offline
Gr.
Eric

hmmglaser

• Offline Offline
Een leuk ontwerp voor een attractiepark, maar met modelspoor heeft het weinig te maken. Ik adviseer je om in maart eens een kijkje te gaan nemen op het Ontraxs evenement in het Spoorwegmuseum.

Tom
Ik vind dit wel weer kort door de bocht, een modelbaan is een modelbaan iedereen heeft er een andere kijk op.
Bij de ene gaat het vooral om het rijden bij een ander staat de aankleding op één.
Soms is gewoon bouwen de beste leerweg dan kom je er snel genoeg achter wat wel en niet voor jou werkt!
Ik heb een aantal simpele banen gebouwd uit mijn hoofd en heb maar een probleem ervaren dat ik te weinig ruimte had voor waar ik naar toe wil ;D
Mvg Mark