Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tram groefrail door Sven
Vandaag om 01:12:04
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door Blausee-Mitholz
Vandaag om 01:06:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 00:25:52
Spotten op station Lage Zwaluwe door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:52
Lijmen van PeArd achtergronden door martr
Vandaag om 00:12:02
Raadplaatje door Jewannes
Vandaag om 00:07:43
PB Models kondigt een NS Buffel aan! door FreekH
12 January 2026, 23:51:03
📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat door rjr
12 January 2026, 23:49:02
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
12 January 2026, 23:31:29
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Ronald Halma
12 January 2026, 23:15:10
Aachenau West door Peter J K
12 January 2026, 22:53:18
3 januari NVBS oliebollenrit door KoploperMau
12 January 2026, 22:51:54
Surava in modules door BramFokke
12 January 2026, 22:47:05
Modelbaan: Station Haren in de jaren 80/90 door NS264
12 January 2026, 21:08:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
12 January 2026, 20:38:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 January 2026, 20:16:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 January 2026, 18:59:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
12 January 2026, 18:59:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 January 2026, 18:58:52
Railz Miniworld door Gerco van Beelen
12 January 2026, 18:57:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
12 January 2026, 18:52:09
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
12 January 2026, 17:41:44
Thanks, Chat door ArjanB
12 January 2026, 17:27:45
Roco 42616 door maartenvdb
12 January 2026, 17:25:56
Repareren van gebarsten tandwielen door Floris Dilz
12 January 2026, 15:58:30
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door bask185
12 January 2026, 15:43:16
Platen (tekeningen) behorende bij de handleiding van C.C.van Hall door stootblok
12 January 2026, 15:39:06
Roco NS 1211 blauw door Mug
12 January 2026, 14:49:57
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
12 January 2026, 14:46:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
12 January 2026, 14:29:14

Auteur Topic: 📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat  (gelezen 1425 keer)

Auronetix

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Laat ik eens een poging wagen. Je bent vakbekwaam, een timmerman. Een hoop problemen kun je oplossen met dit ontwerp van de modules voor je toekomstige modelbaan. Ik ga het niet uitleggen maar op onderstaande schets, ik ben nergens vakbekwaam in, kun je afleiden hoe ik je modelbaan zie.

Het is een rondlopende modelbaan met twee tafels en een boog met op de uiteinden een helix. Beide spiralen met een minimale doorsnede van 100 cm verbinden deze tafels, met een schaduwstation inclusief keerlus, gelegen op een afstand van 60 cm onder deze tafels. Alle treinen blijven in beeld. Alles is binnen handbereik.

Rob
Dank voor je schets en het meedenken Rob, dat waardeer ik zeer.

Ik herken veel goede uitgangspunten in je idee:

modulair denken

helix met ruime diameter

schaduwstation met keerlus

alles binnen bereik

geen extreme hellingen

Dat spreekt mij zeker aan en sluit goed aan bij mijn wens om betrouwbaar automatisch bedrijf te realiseren.

Tegelijk merk ik dat ik zelf nog zoek naar:

meer zichtbaar spoor, met name:

parallelle trajecten

langere zichtlijnen

een duidelijk rangeer- en bedrijfsdeel in het zicht

het gevoel van “er gebeurt veel”, ook als treinen automatisch rijden

Mijn voorkeur blijft daarom uitgaan naar een ontwerp waarin:

links én rechts dominante bergpartijen zitten

meerdere routes zichtbaar blijven

het middendeel niet alleen verbindend is, maar ook rijtechnisch interessant

Ik zie jouw concept vooral als een sterk ruimtelijk uitgangspunt, dat mogelijk gecombineerd kan worden met:

een uitgebreider zichtbare hoofdlijn

een duidelijker gedefinieerd rangeerterrein

meerdere zichtbare rijwegen

Ik sta zeker open om dit idee verder uit te werken of te combineren met andere voorstellen.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Groet,
John

Martijnstein

• Offline Offline
Kijk eens ter inspiratie op een kaart naar:
-Lötschberg tussen Kandersteg en Frutigen
-Gotthard rond Wassen
-Brenner bij St. Jodok
-Semmering bij Gloggnotz

Mooie bochten die op een modelbaan noodzakelijk zijn, en lekker veel rijlengte op verschillende hoogtes in het zicht. Om het realistisch te houden zijn tunnels juist ideaal om de scherpste bochten aan het zicht te onttrekken.

rjr

• Offline Offline

meerdere zichtbare rijwegen

Dit, of iets in die trant kom ik regelmatig tegen in je laatste opmerkingen. Wat je zou kunnen overwegen is een soort van kijkdoos maken om dit te realiseren. Wat ik hiermee bedoel. De sporen onder je bovenste plaat maak je zichtbaar als "kijkdoos" hier maak de landschap, achterwand, en een lucht/verlichting aan de onderkant van de plaat.

Je kunt dan veel meer zichtbare rijlengte maken met hoogte verschillen om je schaduwstations te bereiken.

Zal zo eens kijken of ik een foto hier kan plaatsen van z'n situatie op mijn baan ter verduidelijking.

Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
Meer zichtbaar.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Nu we het eens zijn over het ruimtelijk aspect, nu even over de lay-out. Je rekent je rijk! Landschap neemt ook veel ruimte in ;) Veel hoge bergen, geven je een gevoel dat de modelbaan op een gatenkaas gaat lijken. Wisselstraten kunnen veel ruimte innemen.  Treinen met een lengte van 250 cm, hebben een bloklengte van dik 300 cm nodig. Je plaatst natuurlijk seinen, en die staan natuurlijk niet op het uiterste einde van het blok, pal tegen de wisselstraat of volgend blok aan. Voor een natuurlijke uitstraling wil je ook niet dat de treinen pal onder de seinen tot stilstand komen bij een rood licht. Zelf hanteer ik een afstand van ruim 20 cm. Ook een station biedt veel mogelijkheden. IC's die stoppen of doorrijden (random), regiotreinen idem dan wel keren, goederentreinen op omloopspoor, rangeren, omlopen locomotief ....  Probeer eens een thema uit te denken en niet je hele modelbaan vol te gooien met spoor. Je zal toch een keuze moeten maken! Een modelbaan is geen rollercoaster. Verdiep je ook eens in de automatisering. Wil je rangeren in een blok, dan zul je dit blok anders moeten definiëren dan wanneer het blok een vrije baan is. Kortom, een sporenplan moet een functie hebben binnen een thema.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

rjr

• Offline Offline
Als je gewoon graag treinen ziet rijden door een landschap kun je het best allemaal wat drukker maken.
Hier een foto van z'n kijkdoos idee:

Voor de sporen moet nog een aankleding krijgen. De 3 sporen rechts komen achter de tunnel bij het schaduw station uit.
Naar links rijdt het achterste spoor een klein doorlopend station binnen, die op dezelfde manier als kijkdoos is uitgevoerd. De voorste twee gaan via een spiraal naar boven ( en een aftakking naar datzelfde station onder. )

Als het zo uit komt kunnen hier al 3 treinen tegelijk rijden. al zal dat in de praktijk meer 1 of 2 zijn.
Vanavond nog even gereden, waarbij er op momenten 10 tegelijk reden. Waarbij er op dat moment 4 in zichtbare delen reden.
Voor een afwisselend treinverkeer staan er in totaal een kleine 50 treinen op de baan.

Roelco