Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinen afstellen door VulcanRaven
Vandaag om 14:28:56
Diesellok DB221 donor motor door stoombr38
Vandaag om 14:27:25
MaTrix 2026 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:22:22
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door basjuh1981
Vandaag om 14:22:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:18:29
Roco NS 1211 blauw door spoorzeven
Vandaag om 14:15:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:16
Petitie Erik de Zwart RAILAWAY MOET BLIJVEN! door Valéry
Vandaag om 14:10:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 14:07:45
Feldbahn busch door Trix-express
Vandaag om 14:06:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:02:20
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Kees-Jan
Vandaag om 14:01:34
Roco 2026 door 1200blauw
Vandaag om 13:57:55
Thanks, Chat door 741230
Vandaag om 13:56:53
Roco TT 2026 door spoorzeven
Vandaag om 13:48:35
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:05
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:13
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 13:44:49
Slijptrein door spoorzeven
Vandaag om 13:39:50
Hulp gezocht bij wisselspoeltjes door eitreb
Vandaag om 13:23:41
Roco 2025 door spoorijzer
Vandaag om 13:22:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:55
MP! wisselaandrijving door Te 2/2
Vandaag om 13:20:00
intellibox door borotof
Vandaag om 13:17:55
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door MOVisser
Vandaag om 13:14:26
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:44:41
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:19:08
Rijnstraat door eemstede
Vandaag om 10:49:25
Botsing bij SGB 29-12-2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:48:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:36

Auteur Topic: Treinen afstellen  (gelezen 996 keer)

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
Treinen afstellen
« Gepost op: 08 January 2026, 09:12:35 »
Ik heb de afgelopen jaren aardig wat modellen verzameld van verschillende fabrikanten en met verschillende merken / type decoders.

De meeste van deze modellen hebben nog de fabrieksinstellingen, geen realistische optrek / afrem eigenschappen, veel te hoge snelheid, en een wirwar van licht / geluid functies die op elk model weer anders geconfigureerd is.

Nu wil ik 1 voor 1 mijn modellen gaan afstellen zodat ze zo goed als mogelijk lopen, realistische optrek en afrem vertraging hebben en daarnaast de functies uniform afstellen op elk model. Zodat automatisch rijden ook mooi loopt. Eigenlijk zou ik een soort van afstel station willen maken, waar ik een loc / treinstel op zet en daarmee de functies kan instellen én de snelheid e.d. kan instellen.

Wat is daar nu het handigst in om te doen?

Voor het instellen van de decoders is een ESU Locprogrammer ideaal maar enkel voor ESU. Online zie ik JMRI als universeel alternatief.

Voor het afstellen van de snelheid en optrekken, dien ik hiervoor een stukje testspoor te maken, of werkt een rollenbank bijvoorbeeld ook?

Ik weet dat dit ook via Rocrail kan op mijn normale modelbaan, maar ik vind dit pakket hier zo handig voor werken.

Wat is nou een gebruiksvriendelijke manier om dit te doen?

Groet,

Martijn

bask185

• Offline Offline
Re: Treinen afstellen
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2026, 16:14:49 »
Ik ben een beetje verward met wat je thuis nou precies uitspookt. Want je zegt eerst dat je geen rocrail gebruikt.
Citaat
Ik weet dat dit ook via Rocrail kan op mijn normale modelbaan, maar ik vind dit pakket hier zo handig voor werken.

en dan zeg je dat je wel automatisch rijdt
Citaat
Zodat automatisch rijden ook mooi loopt.

Dus mijn wedervraag: hoe rij je automatisch?

Als je met rocrail of een ander programma moet je juist helemaal geen gebruik maken van optrek/afrem snelheid in de decoder. Die moet je zo laag als mogelijk zetten. Rocrail regelt zelf het versnellen en afremmen door continu nieuwe snelheden naar de treinen te sturen, hoe sneller ze reageren hoe beter het is.

Wat betreft de snelheden. Met een programma doe je meestal treinen ijken op een test spoor vaak, maar het kan ook gewoon op je baan.

Zo'n decoder heeft 127 verschillende snelheidsstapjes (0 included, noodstop excluded). De snelheid per stapje is evenredig verdeeld. Dus als je trein op schaal 300km kan rijden, wat sommige modellen denk ik wel halen. Dan is 1 stapje: 2.3km/u.

Maar als je de maximale snelheid CV aanpast naar bijvoorbeeld ongeveer plus minus 100km/u, dan heb heb je 0.8km/u per snelheidsstapje. Met zoveel stapjes maakt het meestal niet zo heel veel uit, het verschil zal je waarschijnlijk niet zien. Maar als je marklin reed vroeger, je had maar 14 stapjes. Dan was het nodig om je maximale snelheid CV omlaag te schroeven om de stap grootte kleiner te maken.

Als je met de hand rijdt, dan wil je natuurlijk sws dat de maximale snelheid kleiner wordt, zodat je telkens je handregelaar voluit kan zetten. Dan weet je op voorhand dat je trein precies goed gaat rijden. Zelf zou ik die max snelheid CV al rijdende via POM programmeren zodat je live de effecten kan zien op je modelbaan. Natuurlijk kan het op een rollenbank, maar bij een trein zonder drijfstangen, is lastig te zien of het nu goed is of niet.  Je moet kunnen rijden op spoor om vast te stellen of de snelheid klopt met wat je wilt.

Wat die optrek en vertraging betreft. Ook dat werkt vrij lineair. Als je als eerste nou de maximale snelheid goed zet per trein, dan kan je daarna de optrek en rem vertraging goed stellen. Je hebt een heel grote kans, als je dit bij je eerste trein gedaan dat je die zelfde waardes voor optrekken en remmen kan gebruiken voor de meeste van je treinen. Sommigen wil je alsnog een beetje finetunen. Maar als de snelheden allemaal goed zijn, dan zal het merendeel dezelfde waardes kunnen gebruiken voor optrekken en afremmen.

Ik ben zelf van mening. Als je met de hand rijdt, hem je het afremmen en optrekken onder je duim zitten, vrij letterlijk. Dus ook dan heb je niet echt hoge optrek en rem waardes nodig. Maar het is net hoe je te werk gaat. Soms willen mensen gewoon de handregelaar vol open draaien en dan de volgende trein bedienen.

Ik heb afremmen en optrekken alleen echt nodig gehad bij het gebruik van marklin remmodules. Daar moest ik elke trein finetunen op het oog, totdat ze naar mening goed voor de seinen stopten. Maar buiten dit gebruik om, werkt de optrek en remvertraging meestal tegen hetgeen wat je wilt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2026, 16:34:30 »
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik rijdt digitaal met Rocrail. De baan is verbonden via een z21 Start van Roco.

Ik kan mijn treinen zowel handmatig via de Multimaus aansturen óf via Rocrail (handmatig / semi-automatisch of volledig automatisch).

Het was wellicht niet zo duidelijk omschreven, maar ik bedoelde dat het afstellen / ijken van treinen via de functies van Rocrail niet mijn voorkeur heeft. Of beter gezegd, op mijn normale baan. Want als ik dit wil doen en CV's moet gaan aanpassen dan dien ik steeds alle materieel van mijn baan te halen.

Mijn idee was dus óf een rollenbank óf een stukje test spoor. Een plankje van 2 meter bijvoorbeeld met daar een recht stuk spoor wat ik kan weg leggen om mee af te stellen. Ik zou daar dan wel iets van betaalbare centrale aan moeten hangen en een bezetmelder koppeling moeten inbouwen. Ik kan mijn z21 daar voor gebruiken maar die zit netjes ingebouwd in mijn huidige vaste baan, die steeds omwisselen zie ik niet zo zitten.

Ik heb de BBT functie in gebruik in Rocrail om de treinen netjes te laten afremmen voor een blok. Dat werkt in principe prima. Maar ik wil eigenlijk graag op de loc decoder zelf de maximale snelheid en optrek vertraging ingesteld hebben. Mocht ik ooit een ander digitaal systeem kiezen dan kan ik weer van voor af aan beginnen met afstellen terwijl als het op de decoder ingesteld is ik alleen het netjes afremmen bij blokken hoef te configureren.

Groet,

Martijn

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2026, 19:25:54 »
Idee om testspoor te maken en schakelaar na je z21 om deze of met je vaste baan of met het testspoor te verbinden?

Kun je dan ook gewoon terugmelders in maken. Maak je in rocrail gewoon een los stuk spoor dat niet verbonden is met de rest van je baanplan.

Ik hen de Z21 en doe zoiets in iTrain. Alleen heeft de Z21 aparte aansluiting voor programmeerspoor maar met handmatig schakelaar moet dit na te bootsen zijn.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2026, 20:43:24 »
Ik rij ook met Rocrail.  ;D

Sinds jaar en dag gebruik ik voor het wijzigen van CV's een apart stuk spoor met een Sprog IIv4 commander
en dat dan samen met Decoderpro van JMRI. Ideaal stuk software, gewoon een fraaie interface om functies en waarden te wijzigen zonder de CV nummers precies te hoeven kennen.

De prijzen van de Sprog zijn wel behoorlijk gestegen de laatste jaren, bij Domburg nu voor wel € 115,-
Als die van mij ooit eens stuk gaat dan wordt het een DCC-EX centrale, werkt ook met JMRI.

vr. groet,  Hans

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 08:48:50 »
Ik denk dan dat het inderdaad een stuk test spoor word, een plank van +- 2 meter met daarop wat rails en bezetmelders.

Het liefst heb ik het geheel gescheiden, dat ik niet met schakelaars / kabels hoef te prutsen. Nu kwam ik op het Youtube kanaal van Albert (van de Rocrail video's) een interessante reeks tegen over een DCC-EX centrale zelf te bouwen op basis van een Arduino. Dat viel kosten technisch reuze mee en lijkt me ook leuk om mee te experimenteren.

Als ik dan lees dat dit ook met JMRI werkt dan is het helemaal ideaal.
Groet,

Martijn

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:16:34 »
Het was wellicht niet zo duidelijk omschreven, maar ik bedoelde dat het afstellen / ijken van treinen via de functies van Rocrail niet mijn voorkeur heeft. Of beter gezegd, op mijn normale baan. Want als ik dit wil doen en CV's moet gaan aanpassen dan dien ik steeds alle materieel van mijn baan te halen.
Elke centrale ondersteunt POM (Programming on the main) voor het aanpassen van de rijparameters. Je kun die CV's gewoon aanpassen tijdens het rijden als je POM gebruikt. Aangezien je dan het adres gebruikt van de lok die je wilt aanpassen, wordt al je andere materieel niet beïnvloed.

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 14:28:56 »
Ah, dat scheelt. Ik had de term vaker voorbij zien komen maar eigenlijk nooit erin verdiept wat het precies betekende  :-X

Ik heb nog eens goed nagedacht, en eigenlijk wil ik het volgende bereiken. Wellicht dat lijdt to een duidelijker advies.

- Snelheid / rijgedrag treinen aanpassen: Geleidelijk optrekken geprogrammeerd in decoder. Maximale snelheid geprogrammeerd in decoder. Afremvertraging zo laag mogelijk in decoder. Dat bij een noodstop de loc ook direct stil staat i.p.v. nog even doorgaat. Via RocRail kan ik dan met de BBT functie zorgen dat in normaal bedrijf het afremmen netjes verloopt. Maar zodra er een noodstop nodig is of de loc de 2e melder in het blok heeft gevonden dat die direct stopt. (Ik heb een pendelbaan dus uitloop is er niet echt  :D)

- Verlichtingsfuncties netjes maken in mijn locomotieven. Mijn treinstellen zijn niet spannend, dat is front / sluit wisselen bij rijrichting. Maar mijn locomotieven rijden soms los en soms trekken / duwen ze materieel. Ik wil dat kunnen functie mappen zodat ik met één F-toets / Functie de loc in kan stellen voor los rijden, duw of trek stand. Dus front sluit / aangepast naar de situatie & indien aanwezig ook de cabine verlichting automatisch mee.

Zover ik kan zien kan het 2e prima met de ESU Programmer. Nadeel is echter dat niet al mijn treinen ESU decoders hebben. Ik heb een aantal Piko en Roco modellen met Sound die dat niet kunnen.
Groet,

Martijn