Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Ronald Halma
Vandaag om 20:03:59
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:00:04
Minitrix wissels verbranden door Patrick1977
Vandaag om 19:54:43
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Ben
Vandaag om 19:36:57
Treinen afstellen door Frank 123
Vandaag om 19:25:54
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door WimC
Vandaag om 19:20:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:16:12
Train o Matic smart power pack door Ben
Vandaag om 19:14:17
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 19:12:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:04:14
stroomdoorvoer k rails door schipcas
Vandaag om 18:58:54
MaTrix 2026 door Daan!
Vandaag om 18:56:06
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:36:37
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door gtw6016
Vandaag om 18:23:26
Slijptrein door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:15:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 18:00:19
Thanks, Chat door WimC
Vandaag om 17:52:51
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Bert54
Vandaag om 17:06:35
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:42:17
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Reinier Z.
Vandaag om 16:39:35
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:42:34
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door Sven
Vandaag om 15:23:19
Boosters en keerlus door Remunj
Vandaag om 15:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:11:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:48:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 14:27:57
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 13:54:50
Op Zuid (NL H0) door Spoor010
Vandaag om 12:48:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:26:52

Auteur Topic: Boosters en keerlus  (gelezen 2110 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Boosters en keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 07 January 2026, 12:53:00 »
het kunnen gebruiken van een booster zou dit heel veel eenvoudiger maken, maar blijkt, gezien jullie opmerkingen, niet mogelijk.

Ik zie niet direct in waarom dit niet mogelijk zou zijn. Zie hieronder.

De informatie die je geeft is niet voldoende om de zaak te kunnen beoordelen.  Zie hier 2 bedachte mogelijkheden, waarover eerst duidelijkheid gegeven dient te worden.

Belangrijk is namelijk te weten of er überhaupt ruimte is voor een keerlusmodule (om te kunnen schakelen) er van uitgaande, dat je tegelijkertijd zou willen inrijden en uitrijden.  Of is dat niet aan de orde ?  En is het één- of tweerichting verkeer ?
Tegelijkertijd in- en uitrijden is bij gebruik van 1 module sowieso niet mogelijk. Het linker schema is daarmee dus complex, het rechter schema is heel makkelijk en daar zou ook prima een booster gebruikt kunnen worden. Daar zou ook maar 1 van de 2 "verlengde" zwarte sporen voor nodig zijn, allebei is waarschijnlijk nog makkelijker.

Dus graag eerst wat extra info.

Kan dit dan wel met een keerlusmodule?

Afhankelijk van de info en wat je eigenlijk wil is het antwoord:  ja, waarom niet      of   nee   ;D

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #16 Gepost op: 07 January 2026, 13:32:22 »
Het is de linker situatie. De ruimte tussen het "vork wissel" en de eerste van de sporenharp is ca 75cm (aan het andere einde - dus onderzijde tekening - is het ca 50cm) en met een treinlengte van maximaal 3,5 meter, is dat niet voldoende.
Ik ben aan het kijken of ik nog iets kan verschuiven maar dat levert nog steeds geen ruime 3,5 meter op
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

rjr

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 January 2026, 14:35:45 »
Ik zie niet direct in waarom dit niet mogelijk zou zijn. Zie hieronder.

Belangrijk is namelijk te weten of er überhaupt ruimte is voor een keerlusmodule (om te kunnen schakelen) er van uitgaande, dat je tegelijkertijd zou willen inrijden en uitrijden.  Of is dat niet aan de orde ?  En is het één- of tweerichting verkeer ?

Je spreekt jezelf hier tegen. Je zegt boven eerst:
"Ik zie niet direct in waarom dit niet mogelijk zou zijn"

Dus volgens jouw moet het mogelijk zijn om dit te doen met een booster, en dus zonder keerlusmodule.

En vervolgens geef je aan dat je moet weten of er ruimte is voor een keerlusmodule om te kunnen schakelen. Of te wel, het is toch niet mogelijk zonder keerlusmodule.

En dat is wat hier ook steeds wordt aangegeven.

Ja de vragen kunnen van belang zijn betreffende waar je de keerlus wilt hebben, of moet hebben.
Maar hoe je het ook doet, er moet iets van een keerlus module in. (en ja, afhankelijk van de info zou dat ook nog altijd kunnen via een relais, of een paar relais )

Groet,
Roelco

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #18 Gepost op: 07 January 2026, 14:41:11 »
Oh, ja Het is in principe bedoeld voor 2 richtingen. Dit als aanvulling op de vraag van Maarten. Wissels worden allemaal geschakeld met een MP1. Dit ook vanwege de Electrofrog functionaliteit.
MB

bouwdraadje

rjr

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 January 2026, 14:53:28 »
Aangezien je de linker overzicht hebt, maar computer gestuurd rijdt kun je overwegen de "keerlusmodule" uit te rusten als 1 relais per spoor.

De computer kan dan dat relais sturen als onderdeel van de wisselstraat het spoor op of af.

Maar aangezien je bij deze opstelling eigenlijk nooit een trein van beide kanten kunt hebben, kan dit ook met 1 "keerlusmodule" / relais.
Die je mee laat schakelen met het eerste wissel om de richting te bepalen. Als dit wissel vrij is kan hij vervolgens om geschakeld worden zodat er een trein aan de andere kant kan vertrekken, of eventueel vanaf die kant binnen kan komen.

Kan een goedkopere oplossing zijn dan een keerlusmodule. Zeker als je nog ergens een vrije uitgang hebt om dit relais te sturen.
Moet je alleen een relais hebben.

Roelco

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #20 Gepost op: 07 January 2026, 14:57:09 »
Ik ga wel wat spelen met een relais en bezetmeld module. Het resultaat deel ik later dan in mijn eigen bouwdraadje.

Allen bedankt voor het meedenken.
MB

bouwdraadje

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 January 2026, 15:23:23 »
Je spreekt jezelf hier tegen. Je zegt boven eerst:
"Ik zie niet direct in waarom dit niet mogelijk zou zijn"

Dus volgens jouw moet het mogelijk zijn om dit te doen met een booster, en dus zonder keerlusmodule.

Nou , dat denk ik niet.  Het citaat boven mijn opmerking geeft duidelijk aan, dat ik het heb over het al dan niet gebruik van een booster.  Daar wordt met geen woord gerept over een keerlusmodule.

Dus:  dat "Dus volgens jou (zonder w)" beweer ik helemaal nergens, maar dat maak jij er van door 2 onafhankelijke uitspraken van mij samen te voegen in 1 citaat. Sterker nog, mijn vraag daarna gaat er juist om of er een keerlusmodule ingezet kan worden ja of nee.

Uit het antwoord van Montanbahn herleid ik, dat het gebruik van een booster op dit gedeelte wel degelijk mogelijk is, maar dat een keerlusmodule niet kan als het gaat om een uitvoering met detectie secties (te korte baanvakken), maar wel zou kunnen met een Lenz LK200.  Maar of dat gewenst is ?
De keuze voor een relais (bi-stabiel, voor voldoende Ampere, ik gebruik die voor 5A) lijkt mij hier een meer aangewezen weg.  Die kun je meeschakelen met de bediening van de wissel, omdat er toch maar 1 treinbeweging tezelfdertijd kan plaatsvinden (op de wissel).

rjr

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 January 2026, 15:53:38 »
Maarten,
Dat klopt, jij zegt dat niet, maar die opmerking van Montanbahn die je overneemt komt daar wel op neer aangezien hij eerder al dit aangaf:

Het is niet zozeer dat de keerlus (module) een eigen booster moet, het is meer een vraag die mogelijk het gebruik van een keerlus module overbodig zou maken. Als ik het wissel zou opnemen in het rode gebied, dan moet ik dus juist wel een keerlusmodule gaan inbouwen en dat zou ik willen voorkomen.
Uiteindelijk heb ik een aantal keerlussen nog te gaan en dit zou een (goedkopere) oplossing kunnen zijn. Want ik denk zo dat ik meerdere keerlussen (hebben allemaal een soortgelijke lengte en verbinden de verschillende niveaus in de baan met elkaar) op een en dezelfde booster zou kunnen gaan aansluiten.

Kort door de bocht, ik denk dat hiermee (in deze getoonde tekening) een keerlusmodule overbodig kan zijn.

Dat is vervolgens ontkent en aangegeven dat een keerlusmodule wel degelijk nodig was. Daarop was uiteindelijk zijn conclusie:

het kunnen gebruiken van een booster zou dit heel veel eenvoudiger maken, maar blijkt, gezien jullie opmerkingen, niet mogelijk.

En door dan te beweren dat bovenstaande wel zou kunnen maak je het dus verwarrend. Je moet bij deze opmerking wel de geschiedenis er voor mee nemen zodat je de ware betekenis van deze opmerking: "gebruik van booster zonder keerlusmodule" meeneemt bij je reactie.

Dus nogmaals, het gaat hem niet om het gebruik van een booster op dit gedeelte, Maar: 
"om het gebruik van een booster op dit gedeelte ter vervanging van de keerlusmodule"

En dat werkt niet, zoals je zelf ook al aangeeft omdat je de booster steeds in combinatie met een keerlusmodule noemt, en dat is nou net wat hij niet wil.

Dus wel handig het totaal te lezen, en niet kleine stukjes te citeren zonder de volledige vraag mee te nemen. Dat zorgt voor verwarring.

Groet,
Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 January 2026, 16:12:07 »
Dat lees ik dan heel anders, namelijk dat hij wel degelijk een booster wil gebruiken voor IN de keerlus, onafhankelijk van het omschakelen van de polariteit.  Daar had hij nog steeds geen duidelijk antwoord op, althans, zijn conclusie was dat dat niet kon.
Dus in mijn ogen was het probleem al eerder in 2 delen gesplitst.  Booster was geconcludeerd nee, maar is wel degelijk toepasbaar, en de door hem aangegeven keerlusmodule is niet bruikbaar.

Om de terminologie zuiver te houden gebruik ik de term keerlusmodule alleen voor kant en klaar aangeboden modules, een relais is in mijn ogen géén keerlusmodule. Dat is een relais wat de polariteit omschakelt, aangestuurd door .... ? (nader te bepalen).   Een schakeling die een elektronische of fysieke polariteitswisseling aanstuurt, dat totaal is voor mij een module.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 January 2026, 16:24:21 »
dan heb je de eerste reactie niet gelezen want daar wordt al aangegeven dat een booster best kan, maar dan wel in combinatie met een schakeling voor de keerlus, of te wel, een keerlusmodule:
Je zou de keerlus best een eigen booster kunnen geven. Als je de keerlus maar wel laat schakelen zoals een normale keerlus.

Waarom zou je die keerlus een eigen booster willen geven?

Roelco

En daar reageert hij op:
Het is niet zozeer dat de keerlus (module) een eigen booster moet, het is meer een vraag die mogelijk het gebruik van een keerlus module overbodig zou maken.

Kort door de bocht, ik denk dat hiermee (in deze getoonde tekening) een keerlusmodule overbodig kan zijn.

Maar goed, hij gaat nu testen met die relais
(En voor mij is een keerlusmodule elke oplossing die de polariteit omschakelt aangestuurd door...?(nader te bepalen), dus een kant en klaar aangeboden module, maar ook een relais aangestuurd door iets )
Maar dat is net hoe je het persoonlijk ziet, al kan dat wel spraakverwarring geven.

Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 January 2026, 16:49:51 »
Afgezien wat ik er zelf van vind:
de encyclopedie heeft het in een lijstje 29 keer over een "keerlusmodule", waarvan één aangeduid met:

Keerlusmodule met relais (zelfbouw).

Dat laatste is een complete elektronica-eenheid, die uiteindelijk een relais omschakelt.  Maar wel: COMPLEET.

Om nu dus relais als terminologie voor een keerlusmodule te gaan gebruiken, inderdaad, dat werkt spraakverwarring wel heel erg in de hand.

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2026, 17:05:31 »
Mensen, ik denk niet dat de oplossing dichterbij komt met overeenstemming over wat wel of geen keerlusmodule is.  :)

Een aparte booster kan natuurlijk wel, maar is geen oplossing. Ook die booster zal de polariteit moeten omdraaien.
Van die meer uitgebreide keerlusmodules hebben nogal wat spoorlengte nodig voor al hun secties. Dat lijkt hier niet handig.
Ik zie twee mogelijkheden.
1. Een eenvoudiger keerlusmodule als de LK200 van Lenz.
2. Het relais van Jeroen geschakeld op basis van meldpunten binnen de keerlus, telkens eentje in het spoor tussen wissel en verdere vertakking. Is in twee richtingen te gebruiken. Als de trein de keerlus wil verlaten passeert het altijd een meldpunt en dat zal wissel en relais zo nodig schakelen. Als het al goed staat, gebeurt er niets. Dat gaat Montanbahn kennelijk proberen, waarbij de meldpunten via de computer werken. Gaat lukken. Nadeel is dat het alleen werkt als de computer aanstaat. Wil het ook handmatig werken, dan valt te denken aan lichtsluisjes of zoiets.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2026, 17:09:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2026, 18:04:23 »
En op de site van Huib Maaskant staat het allemaal beschreven: https://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Maar je kunt ook de YaMoRC booster toepassen (ik begrijp dat je die "over" hebt?), die kan het hele station na de wissel ompolen op basis van een DCC accessoireadres (wisseladres) aldus de handleiding: http://www.yamorc.de/downloads/YD7403.nl.pdf

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2026, 18:11:49 »

1. Een eenvoudiger keerlusmodule als de LK200 van Lenz.
2. Het relais van Jeroen geschakeld op basis van meldpunten binnen de keerlus, telkens eentje in het spoor tussen wissel en verdere vertakking. Is in twee richtingen te gebruiken. Als de trein de keerlus wil verlaten passeert het altijd een meldpunt en dat zal wissel en relais zo nodig schakelen.

1.  (y)  met 2 kleine kanttekeningen: a/ het geschakelde vermogen mag niet te groot zijn  en b/ het hele systeem, zoals bezetmelding, moet tegen polariteitswisseling kunnen
2. Klopt, maar de vraag blijft wie of wat er regelt of er een trein mag binnenlopen of vertrekken.  Als dat al ergens geregeld wordt, dus als al ergens de wissel wordt omgezet (of reeds correct staat), dan is de actie dat een trein zich meldt overbodig. Dat kan dan ook aan de reeds plaatsgevonden instelling van de wissel plaatsvinden.  Wissel om is relais om.
Dus:  bepaalt een systeem de stand en vertrek  of vertrekt er een trein die de stand bepaalt ?  Het antwoord hierop is aan Montanbahn.

PS wat de Yamorc booster blijkbaar kan is de situatie dat wisselbediening en ompolen synchroon verlopen.  Dus niks extra nodig.

PS2  @ Montanbahn , en dat neem ik je niet kwalijk, het staat dus blijkbaar in de handleiding.  Niks nodig. Wist ik ook niet en mogelijk heb ik daar zelf ook iets aan bij toekomstige aankoop van boosters  :D
« Laatst bewerkt op: 07 January 2026, 18:29:38 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2026, 21:44:56 »
Om nog even een duit in het booster zakje te doen, bij de YD7403 kun je een wissel adres instellen om de polariteit te schakelen, die kun je dus op het zelfde adres zetten als het wissel of een eigen adres maar net wat handig is voor jou toepassing :)

Edit: had Maarten zn PS over het hoofd gezien, naja iig nog een plaatje ter aanvulling :)
« Laatst bewerkt op: 07 January 2026, 21:49:35 door reinderlf »