Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Montanbahn
Vandaag om 14:25:44
Lego door Frank 123
Vandaag om 14:20:58
Probleem met aansturen wissels in rockrail door Winnie
Vandaag om 13:59:46
Hulp gezocht bij wisselspoeltjes door Gabriël Bergsma
Vandaag om 13:57:46
[Opgelost] Railcom problemen met YaMoRC YD6016NL-RC en YD7010 door BramFokke
Vandaag om 13:55:17
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 13:51:39
Vraag stoomlocomotieven door 2412
Vandaag om 13:48:28
Vroeger in Breedorp door spoorijzer
Vandaag om 13:41:20
Lijmen van PeArd achtergronden door MOVisser
Vandaag om 13:32:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:28:45
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:27:09
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 13:08:51
The Micro Model Railway Dispatch door Erik_omBC
Vandaag om 12:24:19
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:16:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:02:28
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 10:44:10
Da's Daz 2 door Huibert
Vandaag om 10:38:14
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 10:24:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:20:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:13:59
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 09:40:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:13:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:55:13
Een tussendoortje in 1:48 door spoorijzer
Vandaag om 08:36:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:36:05
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 08:29:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:28:39
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 08:27:31
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 08:25:06

Auteur Topic: [Opgelost] Railcom problemen met YaMoRC YD6016NL-RC en YD7010  (gelezen 787 keer)

BramFokke

• Online Online
[Opgelost] Railcom problemen met YaMoRC YD6016NL-RC en YD7010
« Gepost op: 04 January 2026, 14:22:34 »
Ik heb een YaMoRC YD6016NL-RC terugmelder die aan een YD7010 centrale hangt. De bezetmelding werkt als verwacht. Als ik een locomotief op een gedetecteerde sectie plaatst, dan zie ik de bezetmelder oplichten in iTrain. Maar ik zie helaas geen adres verschijnen. In de detector monitor van de configuratie tool ziet het er als volgt uit:

Ik zou verwachten onder 'Loco's' de adressen van de locs te zien, maar in plaats daarvan zie ik ? ? ? ?.

De raillassen van secties die zijn aangesloten op een andere terugmelder (of keerlusmodule) zijn dubbel geïsoleerd. Tussen de secties is zijn alleen de gedetecteerde rails geïsoleerd, de andere rail (die is aangesloten op de track uitgang van de terugmeldmodule) loopt door. Het zit er als volgt uit:

De RailCom cutout is ingeschakeld op de centrale. De locomotief ondersteunt RailCom en RailCom is ingeschakeld:

.

Volgens mij heb ik alles aangesloten en geconfigureerd volgens de handleiding. Maar toch werkt het niet. Wie heeft een idee hoe dit probleem zou kunnen ontstaan en hoe ik het zou kunnen verhelpen?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:52:30 door BramFokke »

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Railcom problemen met YaMoRC YD6016NL-RC en YD7010
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2026, 15:21:22 »
Misschien decoders die geen RailCom kennen ?
Die kun je dan wel in CV 29 aanzetten, maar dat zal dan niks teweegbrengen.
Welke decoders gebruik je ?  En heb je die ook uitgelezen om te controleren of ze ook werkelijk CV29 op 42 gezet hebben ?
Dat lijkt me eenvoudig om dingen te kunnen uitsluiten.

Verder zou ik ook kijken naar de instelling:  lange adres.   Wie weet is 202 geen lang adres bij jouw decoders.  Dat kan per merk verschillen.

Beide opmerkingen zijn louter suggesties om na te kijken, geen oplossing.  Zo te zien is alles correct aangesloten, dus ik zou het in de instellingen zoeken.  Om ook in de fysieke toestand dingen uit te sluiten:  pak een los stukje rail.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2026, 15:28:00 »
Citaat van: maartenvdb
Die kun je dan wel in CV 29 aanzetten, maar dat zal dan niks teweegbrengen.
Welke decoders gebruik je ?  En heb je die ook uitgelezen om te controleren of ze ook werkelijk CV29 op 42 gezet hebben ?

Én CV28 op 3 of 131 ??  Oh, en sommige decoders gaan pas RailCom melden als ze een keer met een rijopdracht aangesproken zijn.

Vraag, wat voor bedrading gebruik je ? Ik vind het vreemd, dat je meerdere "zwarte" draden naar dezelfde rail laat gaan. Wat is het doel daarvan ?

Grtzz,
Karst

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2026, 17:34:57 »
Én CV28 op 3 of 131 ??
(y)   Niet in de gaten gehad om te melden, want ik gebruik vrijwel uitsluitend de Lenz decoders en die staan standaard op CV28 = 3.
Overigens zou het bij Lenz 1 of 3 zijn.

BramFokke

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2026, 19:13:02 »
Beide locs ondersteunen Railcom. Van de ene (een Piko Hobby) kan ik CV28 niet uitlezen, op de andere (een Trix wel). Op een Z21+10808 Z21 Decoder kan ik de adressen van beide locs zien. Ik heb de locs met Z21 geprogrammeerd. Zijn er verschillen in hoe de Z21 omgaat met adressen van locs ten opzichte van de YD7010?

Voor wat betreft de bedrading: Ik vind het wat overzichtelijker zo, meer informatie daarover in deze draad. Om uit sluiten dat de bedrading de oorzaak is heb ik één enkele sectie aangesloten op de bezetmelder. Met de ene draad in een van de 16 detectie uitgangen en de andere draad op de K track output. Ook dan treedt het probleem op.

Verder heb ik geprobeerd om aparte adressen te gebruiken voor Feedback en Block. Het screenshot in de handleiding doet vermoeden dat het niet nodig is en het zou niet mijn voorkeur hebben, maar ik wilde het even proberen. Maar ook dat bood geen soelaas. Dank voor de suggesties!

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2026, 21:16:47 »
Even constateren:
- beide loc's hebben RailCom
- beide loc's zijn met nummer zichtbaar op de genoemde combinatie van de Z21
- dus RailCom is werkend

Als op de Yamorc geen RailCom uitlezing plaatsvindt, kan dat aan 2 apparaten liggen
- de centrale.   Misschien staat de RailCom cut-out uit en moet die nog ingeschakeld worden
- de bezetmelder.  Deze geeft wel bezetmelding maar geen nummer weer.  Bedrading lijkt daarom wel in orde. Waar het dan aan ligt ?  Geen idee.  Defect ?  Kan daar ook RailCom aan of uit staan ?

Probeer het eerst nog eens op een los stukje rail.

BramFokke

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2026, 22:22:27 »
Ik heb het al op een los stukje rail geprobeerd, helemaal los van de rest van de layout. Ik heb alle andere aansluitingen ook losgekoppeld van de bezetmelder. Dat bood geen soelaas. De railcom cutout is ook ingeschakeld op de centrale.

Ik bedacht me net nog iets wat ik kan proberen: Ik heb nog niet geprobeerd om 2 locs in 1 sectie te zetten. Ik ben wel benieuwd of de bezetmelder wel door heeft dat er twee treinen in de sectie staan, ook al kan hij het adres niet zien. Ga ik morgen even proberen.

BramFokke

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2026, 23:08:31 »
Nog even geprobeerd:
  • Factory reset van de centrale en de bezetmelder
  • Ik had enkele wisselstraten aangesloten op de bezetmelder. Deze wissels maken gebruik van Roco 42624 wisselaandrijvingen. Deze trekken zorgden voor een continue bezetmelding. Ik heb deze secties helemaal losgekoppeld.
  • Meerdere locs in één blok parkeren om te zien of de bezetmelder iig zou detecteren dat er meer dan één loc was
Allemaal zonder succes. Morgen ga ik kijken of ik de locs anders kan programmeren qua adres o.i.d.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 13:26:35 »
Ik ken de Yamorc instellingen niet, maar zou het hier aan kunnen liggen ?

Omdat daar CV1 = ????  staat, dus dezelfde vier vraagtekens, heeft het misschien daar iets mee te maken ?  Of moet je Read POM aanzetten ?

BramFokke

• Online Online
Re: [Opgelost] Railcom problemen met YaMoRC YD6016NL-RC en YD7010
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 13:55:17 »
Opgelost! Vanochtend nog even de andere locomotief op het spoortje gezet waarmee ik aan het testen was en die deed het wel. Waarom de railcom van de andere locomotief niet werkte moet ik nog even uitzoeken. Ik vermoed dat de factory reset van de centrale en/of de bezetmelder het probleem heeft opgelost. Welke setting de boosdoener was weet ik niet, maar ik kan nu verder.

Bedankt voor de hulp Maarten en Karst, dat waardeer ik zeer.