Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waarom de internationale nachttrein niet van de grond komt. door Jeroen Vreeken
Vandaag om 17:34:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:34:08
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Dpc Fo
Vandaag om 17:26:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:26:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:23:30
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ben
Vandaag om 17:19:24
Piko 2026 door Arjan6511
Vandaag om 17:19:10
Eindstation Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 17:10:07
Verlichting gaatjes aanbrengen door Eric B
Vandaag om 17:07:05
programmeren MArklin decoders door Jelmer
Vandaag om 17:03:25
terugkoppeling vanaf een draaischijf over positie door rjr
Vandaag om 17:01:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:22
Iemand al eens een claim bij Ebay neergelegd? door Jelmer
Vandaag om 16:59:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:07:21
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:46:58
Bezetmelders standaard actief? door bask185
Vandaag om 15:45:02
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 15:39:57
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 15:38:46
Hulp gezocht: Vreemde kortsluiting door Ronald Halma
Vandaag om 15:30:36
Slaaprijtuig WL type MU Trans Euro Nacht rond 1980 in NL door Eric B
Vandaag om 15:06:31
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 15:02:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:42:17
Artitec DE1 digitaal probeem door phdirk
Vandaag om 14:16:09
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Frank Bunnik
Vandaag om 14:02:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:58:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 13:51:15
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 13:39:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 12:56:19

Auteur Topic: terugkoppeling vanaf een draaischijf over positie  (gelezen 92 keer)

rjr

• Offline Offline
terugkoppeling vanaf een draaischijf over positie
« Gepost op: Vandaag om 15:44:26 »
Afgelopen zaterdag weer op de hobby en modelbouwbeurs in Urk gestaan.
Maar daarbij hebben we wel gemerkt dat een klein extraatje het rijden een stuk eenvoudiger maakt.

Voor de bediening van de brug gebruiken we een decoder, en kunnen die dus handmatig laten draaien, maar om dan de juiste positie te vinden moet je wel goed zicht hebben op de schijf zodat je op het juiste moment kunt stoppen.

Het zou wel makkelijk zijn om daarvoor een terugkoppeling te hebben via een led voor op de module b.v.
Die zou dan heel kort, precies op moeten lichten als de brug bij een spoor staat. Maar dat is dus echt een heel klein moment dat die goed staat.

Iemand een idee hoe we hiervoor een nauwkeurige terugkoppeling zouden kunnen maken om die led aan te sturen?
We kunnen de snelheid al wel terug brengen als we er bijna zijn, dus zo snel zal de brug niet meer draaien. Maar hij kan wel van beide kanten komen. dus dat punt is best wel nauwkeurig.

Groet,
Roelco

bask185

• Offline Offline
Re: terugkoppeling vanaf een draaischijf over positie
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:04:06 »
Citaat
Voor de bediening van de brug gebruiken we een decoder, en kunnen die dus handmatig laten draaien,
Dit kan analoog ook gewoon hoor, meestal met het bijgeleverde aanstuurkastje. Meestal bouw je pas een decoder in als je automatisch wilt rijden met een draaischijf. Hoewel het ook voor handmatig rijden, een paar kleine voordelen kan hebben.

Kun je op zijn minst vertellen, welke draaischijf je hebt en wat voor decoder je hebt?
Er zit ook wel eens een vergrendelingsmechaniek in, heeft je schijf dat niet?

Ik zou zelf waarschijnlijk hall sensors gebruiken en op de schijf 2 magneten zetten. Maar dit is wel kritisch. Die magneten moeten exact dezelfde positie hebben tot aan de rand. De hall sensors moeten ook per stuk een beetje goed geduwd worden. Maar het is was lastig te voorspellen op welke ze afstand ze moeten komen.

Ik denk dat je grootste kans van succes ligt in IR lichtsluizen, die zet je naast de schiijf en de schijf krijgt dan onder hele dunnen dingen die door de sluizen gaan. Je kan kijken naar een TCST2103. Als je een grotere precisie nodig heb, dan moet je iets van een slitje maken, een plaatje metaal met een klein gaatje, bedoeld om de lichtstraal kleiner te maken.

Het allermooiste zou een hoge resolutie magneet encoder zijn en iets van een arduino, die dan kan bijhouden waar dat ding exact is. Maar daar kan zomaar heel veel tijd en moeite in gaan zitten.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

• Offline Offline
Re: terugkoppeling vanaf een draaischijf over positie
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 17:01:33 »
Sorry, zat zelf natuurlijk volledig in mijn mode.
het gaat om een zelf bouw draaischijf in spoor 1.
Die hadden we in het begin analoog aangestuurd. Maar we rijden verder digitaal met de loks en wisselbediening, en dus moesten we naar de trafo lopen om de draaischijf te bedienen. Werkte op zicht prima. Maar door er een standaard lok decoder in te zetten van H0 kunnen we de draaischijf nu achter een adres besturen, en kunnen we dus zowel de loks, als de schijf vanuit de handhelds van Lenz/roco handmatig besturen. Weet zo niet welke decoder het is, eentje die ik nog had liggen, dacht een esu, maar kan ook lenz zijn aangezien ik die het meeste gebruik.
Maar dat maakt op zich niet zo veel uit, aangezien de aansturing van de led hier helemaal los van staat.
Vergrendeling heeft de schijf (nog) niet.
Zit er wel over te denken om via servo's op de brug een vergrendeling te maken zoals echte schijven ook hebben, waarbij hij zich dan het laatste beetje in positie zou kunnen duwen. maar zolang dat er nog niet is zoek ik naar een tussen oplossing.

Dan komen we alleen met de precisie van het stoppen. Als je in het verlengde van de sporen staat kun je dat nog wel redelijk goed zien en ging het wel goed. Maar de sporen onder een hoek lukken dan niet.
De module baan is een lokdepot met een draaischijf, en sporen onder een hoek van 90 graden de loods in.
Zie dit topic:https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113584.msg3222580712;topicseen#msg3222580712

Heb zelf gedacht aan iets van magneten met halsensor, maar weet niet of ik dat precies genoeg ga krijgen.

Maar die IR lichtsluizen zou misschien kunnen werken als we inderdaad een heel kleine lichtstraal kunnen maken.
Ga ik eens mee experimenteren. Een IR led op de brug, en dan kijken of ik via kleine gaatjes de lichtstraal precies op het juiste punt kan opvangen.

Bedankt,
Roelco