Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Eric B
Vandaag om 21:17:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:08:26
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 21:04:37
19 Toen door 1200blauw
Vandaag om 21:00:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 20:59:12
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:55:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:23:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 20:13:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 20:03:05
Rheinburg, TP V/VI door einte
Vandaag om 20:02:08
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:37:35
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Quinzeedied
Vandaag om 19:35:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:24:51
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
Vandaag om 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:12:04
Aachenau West door defender
Vandaag om 19:05:31
Raadplaatje door NS2209
Vandaag om 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
Vandaag om 18:58:46
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
  

Auteur Topic: PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.  (gelezen 62 keer)

Ronald A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Onlangs een mooi 2e hands Artitec PEC Postrijtuig kunnen kopen in perfecte staat met OVP en alle losse onderdelen, waaronder een set koppelingen om het rijtuig achter bijv. een Piko Mat ’54 te kunnen hangen.

Probleem ontstaat pas als je het rijtuig aan ander materieel wilt koppelen zonder Scharfenberg, want de PEC kent helaas geen NEM-schacht voor een ander soort koppeling.

Aangezien ik het rijtuig met een koppelwagen aan een rangeerloc wilde koppelen, had ik dus een probleem.
Immers, ik heb ook nog nooit een Scharfenberg koppeling gezien met NEM schacht, wat dit probleem zou kunnen oplossen. Ja, er bestaan wel sets Scharfenberg koppelingen met een NEM-schacht uiteinde (die er overigens vrij grof uitzien), maar die passen dus niet op de PEC omdat daar geen NEM-schacht in zit, dus heb je daar eigenlijk niets aan.


Standaard Scharfenbergkoppeling van Artitec.

Nu had ik ooit, heel lang geleden, een defect Oostduits VEB Spielwarenfabrik Bernburg [Dahmer] – Autotransportwagentje uit de jaren ’60.
De beugelkoppeling daarvan (bevestiging aan het wagentje eigenlijk) was deels defect vanwege een ontbrekende veerbeugel.
Dan kan je die koppeling weggooien, maar dat heb ik niet gedaan. Gewoon in een bakje met andere koppelingen en losse onderdelen gegooid in het kader van: wie weet kan ik het ooit nog eens ergens voor gebruiken.

En jawel, nu was blijkbaar het moment….
Eens even gekeken naar de constructie onder de PEC waar de koppeling mee aan het rijtuig zit.
Kijkend naar de oude jaren ’60 koppeling met een mooi metalen verbindingsstukje met een gat erin, had deze koppeling mogelijk potentie voor mijn doel.

De standaard Scharfenbergkoppeling verwijderd en eens even los proberen of dat heel misschien -toevallig- past…..
Zo op het eerste gezicht zou dat moeten kunnen, zo leek het.
Dus de verbindingsbeugel met het gat precies boven het schroefgatbusje van de PEC gebracht en vastgeschroefd, maar zonder het ringetje ertussen, dat paste dan weer net niet.


De oude metalen beugelkoppeling uit de DDR tijd...

En voilà, een goed zittende beugelkoppeling aan de PEC!! Metalen stripje ietsje omhoog gebogen, zodat ik het rijtuig op goede hoogte keurig aan een Piko koppelwagen kon koppelen en vervolgens zo achter de rangeerdiesel hangen. Werkt perfect. Heel blij mee!!


PEC met koppelwagen achter de Piko 652.

Natuurlijk zal niet iedereen beschikken over zo’n oud beugelkoppelingetje, maar het is misschien toch waardevolle informatie voor iemand.

In ieder geval hoef je niet aan de PEC zelf te gaan rommelen om iets pas te maken.
En je kunt de koppeling ook gewoon weer simpel verwijderen en wisselen met de standaard Scharfenbergkoppeling of de koppeling voor aan de Mat ’54.



timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Eigenlijk moet je een Scharfenberg aan de koppelwagen zetten en daar dan mee koppelen  :angel:

Ronald A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Dat klopt helemaal, maar ook dan heb je het probleem dat de PEC alleen maar een Scharfenbergkoppeling (en dan ook nog eens de Artitec specifieke versie) kan hebben, en die dan weer niet past op een losse NEM-schacht Scharfenberg koppeling uit het genoemde (grof uitziende) setje losse Scharfenberg koppelingen (Hornby of Rivarossi als ik mij niet vergis) die dan aan de koppelwagen zit.

Dus ja, het is misschien niet helemaal zoals het officieel zou moeten, maar het werkt (voor mij in ieder geval) wel.

Had mooier geweest als de PEC een NEM schacht zou hebben en dat er diverse (Scharfenberg) koppelingen waren, ook met NEM Schacht, zodat de PEC op de formele en juiste manier aan welk materieel dan ook gekoppeld zou kunnen worden....

Dus ik dacht, mijn 'oplossing' toch maar even posten, zodat iemand anders er misschien ook wat aan heeft, ook al is het dan niet helemaal 100% correct volgens de werkelijkheid....