Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 21:51:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door TonM
Vandaag om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
  

Auteur Topic: Piko blauwe 1000: de decoderzaken  (gelezen 1955 keer)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Piko blauwe 1000: de decoderzaken
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2025, 15:36:20 »
Zo raar is dat niet omdat iedere modelspoorfabrikant de verlichting e.d. op andere AUX uitgangen zet. Waar je vroeger alleen front- en sluitlichten had heb je tegenwoordig rangeerlicht, gevarensein , zwaailicht etc.
Omdat dit allemaal te kunnen instellen zijn de meeste LEDs nu onafhankelijk van elkaar aan te sturen waardoor ieder LED zijn eigen AUX aansluiting heeft. Omdat dit verder niet gestandaardiseerd is krijg je dus een wildgroei aan allerlei instellingen en zal een decoder van een derde partij nooit direct de juiste instellingen hebben.
Dirk

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Piko blauwe 1000: de decoderzaken
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2025, 17:52:56 »
Net als bij de recent uitgebrachte Hippel explodeert de modelbespreking gelijk in een digitale kakafonie van F11, shift F7 1 en CV huppelepups.

Op zich viel het wel mee. Na negen pagina's reguliere inhoud waren er net vier berichtjes met CV's geplaatst. Om het nou gelijk over een exploderende kakofonie te hebben... Het is het concert waar ik maandagavond met zoonlief heen ga niet :D Maar een afsplitsing hiervoor is de poging wel waard, dus bij deze.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Piko blauwe 1000: de decoderzaken
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2025, 23:35:54 »
Hallo allen,

Ik heb net weer even zitten puzzelen met de topseinen van de 1007. Ik heb een aantal constateringen gedaan.
Allereerst heeft Piko een nette print gemaakt waarbij de kap zonder draadjes aan de body is bevestigd. Voor de overdracht van stroom naar de lampjes in de kap zitten op de print koperen eilanden en in de kap verende contacten.



Met dummiestekker en een normale trafo werkt het topsein zoals je er van zou verwachten. Dus in ieder geval defecte lampjes als oorzaak kunnen uitsluiten.

Daarna nog eens de documentatie van de Lokpilot 5 erbij gepakt om te kijken waar de door Piko benoemde aux 8 en 9 vandaan moeten komen om te checken of de decoder hierop spanning geeft, ook dat was in orde.
Toen verder gaan kijken en geconstateerd dat voor aux 8 en 9 helemaal geen pinnen bestaan, dus hoe heeft Piko dat bedacht ???
De dummiestekker nagemeten om te kijken of dat nog iets opleverde maar helaas ook niets.

Toen met en zonder Lopi in de loc gemeten op de contactpunten die naar de kap gaan, dat zijn er 4; p1 t/m p4. p1 is de +, p4 en p3 zijn de sluitseinen en cabine verlichting en p2 is voor het topsein. Ook daar werd ik weinig wijzer van, behalve dat er dan wel spanning op staat bij analoog bedrijf (joh) ::)

De volgende stap gaat worden om maar eens bij Piko na te gaan vragen hoe ze dit zelf bedacht hebben. Wordt vervolgd...

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Piko blauwe 1000: de decoderzaken
« Reactie #18 Gepost op: 30 November 2025, 00:11:58 »
Dat is wel bijzonder, AUX9 heeft trouwens ook geen power (default staat deze ingesteld voor powerpack sturing maar je kan deze ook omzetten naar logische functie).

Wat ik dan wel vreemd vind is dat er met de dummy stekker wel spanning op staat, dan moet er toch ergens een pin zijn die spanning stuurt naar P2, of wordt dit soms ook stiekem door SUSI gestuurd (net als de metertjesverlichting in de Hippel).
Er wordt echter in de handleiding met geen woord gerept over SUSI, dat was bij de Hippel wel het geval.
Dirk

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
Re: Piko blauwe 1000: de decoderzaken
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2025, 09:50:21 »
Misschien SUSi inschakelen op de lokpilot?

Bart

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Piko blauwe 1000: de decoderzaken
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 21:32:25 »
Goedenavond allen,

Ik heb inmiddels de tijd gehad om de 1007 er weer even bij te pakken. (En mijn rollerbank weer gevonden dus dat test wat makkelijker ::))
Na SUSI geactiveerd te hebben zoals beschreven in het hippel draadje (cv124 op 12) is het eerste teken van leven gevonden, de ledjes beginnen lichtje te knipperen zodra er spanning op de loc staat. Het resultaat is dus nog niet als gewenst maar SUSI lijkt er dus weldegelijk mee te maken te hebben.
Ik ga me eens verdiepen in het hoe en wat van SUSI en kijken of ik daar weer verder mee kom. Als er nog tips zijn, hoor ik die natuurlijk graag

Groetjes, Tim