Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 10:05:29
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Montanbahn
Vandaag om 09:59:18
Piko 2025 door Luc2000
Vandaag om 09:55:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door spoorijzer
Vandaag om 09:48:57
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Arjan6511
Vandaag om 09:08:55
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 09:02:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
Kersttrein door 008200
Vandaag om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 08:24:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 919 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2025, 14:23:07 »
Hallo!

Dan is deze video wel wat voor je....

https://youtu.be/wAS02FkCtjA?si=4uKoT3_Ra97MuoCS

Gr,

Erwin



Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk

Erg interessant, dankjewel!  (y)
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2025, 14:25:15 »
Wellicht ook nog interessant:

Ik ben ooit een foto tegengekomen van een DR Doppelstockeinheit (4-delig met opschrift "DEUTSCHE REICHSBAHN") en een bagagerijtuig als extra trein voor gepensioneerden die in het westen kerstmis oid gingen vieren. De trein werd getrokken door een E18. Geen alledaagse verschijning in de BRD...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5136
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2025, 14:35:30 »
Ff gegeoogled voor dat verhaal: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7246035,7246401

Blijkbaar kwamen er in tp III regelmatig 4-delige Dosto's in Nürnberg en Hamm. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

J1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2025, 14:38:54 »
Het gebied rond Hof was sowieso erg interessant, omdat daar eigenlijk alles door elkaar reed. DR-locs met DB-rijtuigen en omgekeerd.

Voorbeelden: https://mec01.info/int.htm

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2025, 14:50:21 »
Dat het veelal grensstations betrof, maakt het niet minder leuk; je kunt op een DB baan dus redelijk waarheidsgetrouw combineren met "oostblok" locs.

Maar de goederenwagons uit bijvoorbeeld de DDR, die waren toch niet voorzien van het opschrift "RIV" dacht ik (en dus geen onderdeel van het regelement)... kwamen die dan toch ook in West Europese landen? En vice versa?
Groet, Herb73

J1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2025, 14:56:28 »
Die hadden gewoon UIC-nummers. Een flink deel van de DR-goederenwagens kwam overigens uit het westen, al dan niet als tweedehandsje.

Link: https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCterwagen_der_Deutschen_Reichsbahn_(1945%E2%80%931993)
« Laatst bewerkt op: 25 November 2025, 14:58:31 door J1971 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5136
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2025, 14:57:20 »
Gags-v zag je volgens mij door heel Europa.. bijv Brawa 48380

Of Roemeense koelwagons: https://www.nicospilt.com/index_Roemenie.htm
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2025, 15:07:13 »
Maar de goederenwagons uit bijvoorbeeld de DDR, die waren toch niet voorzien van het opschrift "RIV" dacht ik (en dus geen onderdeel van het regelement)... kwamen die dan toch ook in West Europese landen? En vice versa?
De RIV was een uitwisselingsregime in het westen. In het Oosten had je het PPW waarvoor op de wagens MC ipv RIV als teken werd aangebracht. En als tegenhanger van EUROP had het oostlok de OPW overeenkomst. Tussen PPW en RIV was een verrekening van de gereden kilometers die de uitwisseling tussen West en Oost mogelijk maakte. Dus net zo vaak reden er Westerse wagens in het Oostblok als vice versa.

dirkjan

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2025, 15:17:41 »
Ook dat wist ik niet... en weer meer mogelijkheden voor de modelbaan - dank  :).
Groet, Herb73

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12551
    • sleutelspoor
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2025, 15:28:18 »
In die tijd van de muur kwam je meestal niet zo ver ;D



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2025, 15:33:47 »
Voor zover ik weet is RIV iets van de UIC, waartoe ook de meeste Oost-Europese landen (muv SZD) behoren.
Er waren legio wagens met toelatingsregiem RIV-OPW.

De aanduiding MC (eigenlijk MS want Cyrillische letters) zijn voor de overeenkomst tussen de Oost-Europese landen (incl SU).


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2025, 17:06:36 »
RIV-OPW is de samenvoeging van de RIV regels voor het afhandelen van het internationale vervoer, maar vanuit de OPW pool en daarmee werd de loop van deze wagens ook in het Westen gestuurd.
RIV-EUROP is de westerse tegenhanger waarin de wagens dus RIV internationaal inzetbaar zijn, maar volgens de regels van de EUROP overeenkomst.
RIV-MC is de internationale RIV inzetbaarheid van wagens van de OSShD volgens de MC regels van deze organisatie

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2071
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 07:11:43 »
Leuk topic, ik was een paar(?) jaar geleden nog in Probstzella een voormalig grensstation waarin nu een museum is gemaakt. Misschien kan je daar wel iets over vinden wat je zoekt.

 <a href="https://www.youtube.com/v/QzRYhL4wCek" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/QzRYhL4wCek</a>
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5656
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 09:25:02 »
De RIV was een uitwisselingsregime in het westen. In het Oosten had je het PPW waarvoor op de wagens MC ipv RIV als teken werd aangebracht. En als tegenhanger van EUROP had het oostlok de OPW overeenkomst. Tussen PPW en RIV was een verrekening van de gereden kilometers die de uitwisseling tussen West en Oost mogelijk maakte. Dus net zo vaak reden er Westerse wagens in het Oostblok als vice versa.

dirkjan
Tikfoutje? OPW moet het zijn.

Mazzel in Helmstedt op 1 september 1976: de afwijkende 118 059-5 met Vollsichtkanzel. Een reguliere 118 erachter. De twee bemanningen (jawel, twee man per loc tegen het weglopen) maakten gebaren dat ik niet mocht fotograferen. Uiteraard niets van aangetrokken, we waren immers niet in hun 'Heilstaat'.
 


Even later stopte er een trein uit Hannover en daar stapte een zeer bekende Westduitser uit: SPD-coryfee en voormalig Bundeskanzler Willy Brandt (de man in het lichte colbert rechts). In die tijd was bewaking gelukkig nog niet (zo) nodig. Natuurlijk snel op de sluiterknop gedrukt.



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:27:12 door spoorzeven »
Groet, Frank

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 10:05:29 »
Dat was een mooie toevalstreffer (zelfs 2)!

PPW is geen typefoutje. RIV was Europees (als sinds 1922) voor bijna alle Europese landen (muv SU en Albanië), de Oost-Europese/Aziatische (Comecon) tegenhanger was PPW/ППВ (sinds 1951).
Deze regelgevingen bepaalden onder andere waar het materieel aan moest voldoen om in andere aangesloten landen te kunnen/mogen rijden.

Daarnaast had je Europ (West-Europa) tegenover OPW/ОПВ (Oost-Europa incl. SU) die een vrije inzet van de wagens in de betreffende landen regelde.
De wagens hoefden aan het einde van de rit niet gelijk terug en konden worden ingezet als 'eigen' wagens. Alleen voor onderhoud en reparatie gingen ze terug naar het eigen land.
Kleine reparaties konden ook plaatsvinden in het land waar de wagen zich op dat moment bevond.

Verder waren er nog de samenwerkingsorganisaties UIC (Europa, vanaf 1922) en OSZD/ОСЖД (Comecon, vanaf 1956).