Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 15:17:41
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 14:53:12
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 327 keer)

Herb73

• Online Online
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Gepost op: Vandaag om 11:06:38 »
Misschien een vraag voor de wat "oudere jongere".

Was er in de jaren 70/80 (tijdperk IV) sprake van grensoverschrijdend treinverkeer (locs + wagons) tussen bijvoorbeeld de DDR en West-Duitsland, of tussen Tsjecho-Slowakije en Oostenrijk?

Of zaten de grenzen potdicht in verband met de toenmalige politieke situatie in de oostbloklanden?

Dit in verband met de evt. inzet van Tsjechische of DDR (diesel) locs op West-Duits (/Oostenrijks) spoor en vice versa.

Ofwel: kan ik een DDR Taigatrommel tussen West-Duits materieel laten rijden zonder de werkelijkheid al te veel onrecht aan te doen, of is het net zoiets als een Plan V in de Alpen?

Groet, Herb73

henk

• Online Online
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 11:16:20 »
Er kwam wel materieel uit het oostblok in West-Europa. Zeker goederenwagens. En we kennen allemaal wel de Oost-Europese en zelfs Sovjet-rijtuigen in de slaaptreinen van HvH naar Berlijn, Warschau en Moskou. Locs ligt minder voor de hand wegens gedoe met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Maar destijds speelde dat in het westen ook nog.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:22:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 11:51:30 »
Er was tussen de BRD en DDR zeker sprake van grensoverschrijdend verkeer, ook wel inzet van tractie tussen de twee landen.

Vaak tot aan het grensstation, maar ik meen me ook te herinneren uit literatuur dat er wel eens een DDR BR 01 (stoom) tot aan Hamburg reed.
Volgens mij was het trouwens wel vaak zo dat men in de DDR niet zo happig was op de inzet van hun tractie naar de BRD toe, het personeel mocht eens "weglopen"... (ook weer uit de literatuur).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Herb73

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 12:04:02 »
Oh ja, natuurlijk; met beveiligingssystemen moet je ook rekening houden; bovenleidingspanning is minder van belang bij stoom- en dieseltractie.

Uit jullie reacties maak ik op dat het in ieder geval wel eens voorkwam - vluchtgevaar van personeel daargelaten  ::).

Een modelbaan is natuurlijk sowieso een compromis met de werkelijkheid, maar qua materieel inzet wil ik het niet al te veel laten afwijken. Sommige van die (zes-assige) "oostblok" diesels vind ik nou eenmaal prachtig.
Groet, Herb73

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 12:46:51 »
Hallo!

Dan is deze video wel wat voor je....

https://youtu.be/wAS02FkCtjA?si=4uKoT3_Ra97MuoCS

Gr,

Erwin

Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 13:07:57 »
Internationale D-treinen zoals de Harz Expres, Scandinavië Expres, Nord West Expres en de Warschau Expres reden allemaal (deels) de grens BRD-DDR over. In een aantal daarvan zaten ook DR-, PKP- en zelfs SZD-rijtuigen (naar Moskou!). Snuffel maar eens in de rubriek "Treinsamenstellingen", daar kom je er genoeg tegen.

Herb73

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 13:41:03 »
Dank voor de tip, dat doe ik  :).
Groet, Herb73

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 13:44:09 »
Sommige van die (zes-assige) "oostblok" diesels vind ik nou eenmaal prachtig.

Na de val van muur kwamen sommige loks ver buiten het Oostblok... :) DR loks in ieder geval binnen de voormalige Bondsrepubliek, maar de Ludmilla en V100 dus ook naar Nederland. Ken weinig voorbeelden van bijv Tsjechische loks die buiten Tsjechie of Slowakije kwamen?

Ook zijn sommige types in meerder landen gebruikt, dus daar kan je ook mee spelen. Bijvoorbeeld Taiga trommel. Onder andere in DR, PKP en CSD; uiteraard wel met kleinere of grotere uiterlijke verschillen.   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Herb73

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 13:58:46 »
Duidelijk... punt is alleen dat 99% van mijn materieel uit tijdperk IV stamt, dus van vóór de "Wende..."

Nu zie je zelfs voormalig Oost-Duitse locs in Nederland rijden.
Groet, Herb73

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 14:00:01 »
Er is ooit een boek verschenen bij EK-Verlag van Rico Bogula "Internationale Schnellzüge in der DDR".
Helaas alleen nog maar antiquarisch verkrijgbaar en erg gewild (zie de prijs :()
https://www.bol.com/nl/nl/p/internationale-schnellzuge-in-der-ddr-und-deren-reisezugwagen/1001004008885323/

Tussen BRD en DDR waren er behalve de genoemde D-treinen ook nog Transitzüge (v/n West-Berlijn) en Interzonenzüge (andere plaatsen in de DDR).
Verder waren er nog speciale treinen voor de geallieerden in West-Berlijn met eigen materieel.

De meeste grensoverschrijdingen werden door de DR gereden, meestal tot het grensstation, maar soms ook (wat) verder, zoals Hamburg, Bebra, Hof.
Bekende locs oa 01.5, 118/V180, 120/V200, en 132. Treinstellen oa VT12.14 en vooroorlogse "Fliegende" treinstellen (Köln, Leipzig).
DB locs kwamen in de DDR (elektrisch) tot aan Probstzella, waar tevens de bovenleiding ophield.
Bekende locs oa E91, E94/194, E18/118, E19/119 later ook E10/110 (ook 110.0), 140, 151.

CSD locs kwamen ook in de BRD. Oa een deel van de Orient-Express reed vanaf Schirnding richting Praag e.v.
Ook reden er Tsjechoslowaakse "Hommels" (T669) met goederentreinen over de grens bij Selb. Wellicht ook Bardotka (T478.1/2) en Brejlovec (T478.3/4).
Naar Oostenrijk reden CSD (stoom)locs tussen Gmünd NÖ en Ceske Velenice.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:15:47 door grossraumwagen »

J1971

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 14:00:41 »
Hallo,

Tot 1990 kwamen DR-diesellocs inderdaad vrijwel nooit verder dan het West-Duitse grensstation. Maar dat deden ze dan wel weer dagelijks. Bijvoorbeeld in Hof:

https://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=144

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks-92-80~br-1-232-dr-1301-dr-132/266727/hof-hbf-irgendwann-anfang-der-80er.html

Hetzelfde gebeurde ook in bijvoorbeeld Helmstedt.

Opvallend is dat stoomlocs van de DR nog tot in de jaren '70 met Interzonenzüge naar Hamburg reden, maar diesellocs niet verder kwamen dan het West-Duitse grensstation (Büchen). Behalve als ze treinen naar Lübeck trokken, dan reden ze wél weer door:

http://www.lbe-express.de/wp-content/uploads/2016/08/L%C3%9CBECKER-GLEIS-24-ERINNERUNGEN_Teil-2.pdf

(zie de diverse oude foto's in die PDF).

De Vindobona reed van Berlijn via Praag naar Wenen. Dat hele stuk werd met een VT 18.16 van de DR gereden, tot begin jaren '80. Daarna werden het getrokken treinen, maar die hadden locwissels op de grenzen met Tsjechoslowakije en Oostenrijk.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:21:33 door J1971 »

J1971

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 14:03:16 »
Duidelijk... punt is alleen dat 99% van mijn materieel uit tijdperk IV stamt, dus van vóór de "Wende..."

Nu zie je zelfs voormalig Oost-Duitse locs in Nederland rijden.

In 1990, dus nog net tijdperk IV, ging alles overboord en reden DR-diesels véél verder naar het westen. Omgekeerd ook, DB-locs en treinstellen reden ook ineens tot aan Berlijn.

In dat 'overgangsjaar' kun je eigenlijk alles naast elkaar laten rijden...

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 14:05:28 »
Helaas, als je oost en west wil 'mengen' ben je 'beperkt' tot de toemalige buurlanden van het Oostblok...  Maar een DB en DR lok naast elkaar of een OBB en CSD lok naast elkaar, in hetzelfde grensstation, is dus geen punt. En op belangrijkere verbindingen tot het eerder genoemde Hamburg, maar dat is ook het enige voorbeeld voor een langere verbinding die ik zo snel kan verzinnen. Munchen of Wenen kwam volgens mij niets Oostbloks qua locomotieven, wel bijv een treinstel, de VT 18.16. Andersom kan ik naast grensstations zo snel ook alleen Berlijn verzinnen...     
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Herb73

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 14:05:37 »
Geweldig, er zijn dus zeker mogelijkheden. Die "Hommel" (T669) vind ik ook erg mooi.
Groet, Herb73

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 14:10:29 »
De Vindobona reed van Berlijn via Praag naar Wenen. Dat hele stuk werd met een VT 18.16 van de DR gereden, tot begin jaren '80. Daarna werden het getrokken treinen, maar die hadden locwissels op de grenzen met Tsjechoslowakije en Oostenrijk.

De Vindobona heeft ook nog met CSD-treinstellen (M295, M296, M298) en ÖBB-treinstellen (5045) gereden.