Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Rail Magazine 237 - september 2006  (gelezen 22235 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Rail Magazine 237 - september 2006
« Gepost op: 31 augustus 2006, 23:03:57 »
Ik geloof dat een introductie van het blad Rail magazine niet echt nodig is, laat ik het er dus bij houden dat dit het blad met de vroegah oh zo sjieke donkerblauwe voorkant is, dat er nu in cargorood wat sjofeltjes uitziet, maar das mijn mening...

Hij lag al een tijdje geleden op de mat, maar hier dan toch de geheel ongekleurde en van persoonlijke voorkeuren vrije bespreking van RM 237.

De cover wordt deze maal ontsierd door een eng gestroomlijnd en bovenal modern rood/wit apparaat dat de oplettende aanschouwer zal herkennen als een van die nieuwe Arriva-bakken die de ook al lelijke wadlopers zullen vervangen.
Na het gebruikelijke railnieuws volgt een artikel over het goederenvervoer in Ede, alwaar wissellaadbakken en opleggers per platte wagen vertrekken richting Brescia. Een te hoog particulieredieselsmetfellekleurtjesgehalte deed mij doorbladeren.

Hierna volgt het tweede deel van een reeds in het vorige nummer ingezette reeks over de geschiedenis van de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn. In dit tweede deel wordt de geschiedenis van de zoetermeerlijn besproken, waarbij men er zelfs in geslaagd is eenderde van de materieelfoto's sprintervrij te houden, een prestatie die ik als niet-sprinterliefhebber zeer kon waarderen.

Daarna is het echter weer uit met de pret, want er volgt een ellenlang artikel over de Vossloh-locs die in allerlei enge zuurstokkleurtjes hier te lande de spoorstaven ontsieren. Als klap op de vuurpijl is men ook nog op bezoek geweest bij de fabriek, waar G2000'en en andere griezels als foetus werden vastgelegd. bladerdeblader.

Het bladeren loont, want de dieselgriezels worden opgevolgd door iets wat ook diesel slurpte, maar er aanmerkelijk beter uitziet: de DE4, of wat er van over is. Door onder andere Bernd-Jan Kraan, die dat altijd zo levendig kan, wordt de licht avontuurlijke thuisreis van de overgebleven TEE-rijtuigen uit Duitsland beschreven, gegarneerd met de nodige foto's. Kwaliteitsvermaak.

Daarna nog een uitstapje naar de Botlek, waar de recente geschiedenis van de plaatselijke spooraansluitingen aan bod komt, en we komen in het echt interessante stuk: de modelspoorhelft.

Die begint meteen goed met de schitterende live steam-1700 in spoor 1 van Ad Oudes. Ook ditmaal wordt het artikel opgesierd door 2 fraaie aquarellen die vrij effectief bewijzen dat de auteur niet alleen een begenadigd modelbouwer is.
Bepaald geen laagdrempelig knutselwerk allemaal, maar sommige dingen moet je gewoon bekijken en ervan genieten zonder het meteen na te willen doen.

Om wel na te doen zijn Len's oefeningen met de airbrush. In dit eerste deel van een serie over airbrushen voor modelspoorders legt Len de Vries ons op zijn welbekende manier uit wat de zin is van een airbrush, hoe het ding werkt en hoe je m moet onderhouden. Verder veel ervaringsfeitjes waar je ook zelf ooit wel achterkomt, maar dan pas NA het vernaggelen van een model... Ik heb op dit forum alweer diverse draadjes vol airbrush-angst en rampverhalen voorbij zien komen dus een zekere behoefte aan een artikel als dit bestond er wel. Ik wil het iedereen die met spuiten wil beginnen dan ook aanraden het eens te lezen, want het is mijns inziens gewoon verplichte kost!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 23:18:39 »
Fraai, ik ga em eens halen in de winkel.  ;D

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2006, 23:30:24 »
Ik heb hem maandag ook opgehaald.
Op mijn laatste vakantiedag, semi-sjaggie omdat ik de dag erna weer moest werken, stond ik bij de boekhandel. Mooi aan het kijken (met mijn handen ;D) naar bladen en bladeren.
Kom ik een artikel tegen over de Schaal I lok.
Dat artikel heeft mij doen besluiten om hem aan te schaffen.
Mooi artikel, echt een stukje vakmanschap.
Nog geen spijt van gehad om het blad mee te nemen.

Ook het artikel over de airbrush is m.i. goed geschreven.
Volgende maand schaf ik hem ook maar aan.
Als ik er dan aan toe ben, kan ik nalezen hoe ik het materiaal moet onderhouden en misbruiken.
Op het werk zal ik het voorste gedeelte wel een keer lezen (als het regent).

Groeten Harry.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2006, 23:33:59 »
Ik geloof dat een introductie van het blad Rail magazine niet echt nodig is, laat ik het er dus bij houden dat dit het blad met de vroegah oh zo sjieke donkerblauwe voorkant is, dat er nu in cargorood wat sjofeltjes uitziet, maar das mijn mening...

Hij lag al een tijdje geleden op de mat, maar hier dan toch de geheel ongekleurde en van persoonlijke voorkeuren vrije bespreking van RM 237.

De cover wordt deze maal ontsierd door een eng gestroomlijnd en bovenal modern rood/wit apparaat dat de oplettende aanschouwer zal herkennen als een van die nieuwe Arriva-bakken die de ook al lelijke wadlopers zullen vervangen.
Jij vind hem ontsieren, een ander sieren, en voor de 3e is het gewoon nieuws...
Citaat
Na het gebruikelijke railnieuws volgt een artikel over het goederenvervoer in Ede, alwaar wissellaadbakken en opleggers per platte wagen vertrekken richting Brescia. Een te hoog particulieredieselsmetfellekleurtjesgehalte deed mij doorbladeren.
[KNIP]
Daarna is het echter weer uit met de pret, want er volgt een ellenlang artikel over de Vossloh-locs die in allerlei enge zuurstokkleurtjes hier te lande de spoorstaven ontsieren. Als klap op de vuurpijl is men ook nog op bezoek geweest bij de fabriek, waar G2000'en en andere griezels als foetus werden vastgelegd. bladerdeblader.

Railmagazine is een breed blad wat Groot en modelspoor beschrijft,
toen en nu...

Kennelijk vind je het hedendaagse materieel niet zo intressant en mooi,
maar met deze reactie doe je de artikelen wel wat af...

Het Vossloh is uitgebreid en gedetailleerd, en men heeft zich er echt in verdiept om een correct verhaal te schrijven.
Een bezoek aan een fabriek werkt alleen maar aan de correctheid mee en geeft weer dat een auteur er grondig mee bezig geweest is...
Dat het onderwerp je niet aanspreekt doet niks af aan eht artikel.

Daarnaast weegt het Vossloh artikel van hedendage mooi af tegen de Hofpleinlijn en TEE van toen.
Een mooie verdeling van intresses in mijn ogen en daarom vind ik het jamemr dat je reactie op het vosloh artikel dat wat te kort  doet.
Citaat
Het bladeren loont, want de dieselgriezels worden opgevolgd door iets wat ook diesel slurpte, maar er aanmerkelijk beter uitziet: de DE4, of wat er van over is. Door onder andere Bernd-Jan Kraan, die dat altijd zo levendig kan, wordt de licht avontuurlijke thuisreis van de overgebleven TEE-rijtuigen uit Duitsland beschreven, gegarneerd met de nodige foto's. Kwaliteitsvermaak.
Is inderdaad een beelden verhaal, leuk om te lezen.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2006, 23:49:02 »
Zucht..

*BLAAT*
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2006, 00:20:20 »
Thom, je hebt het niet helemaal begrepen geloof ik. Bekijk Floris zijn profiel eens een klik op de meest recente berichten van dat lid... Dan zie je een trend denk ik. Iets wat velen al lang weten en ook waarderen in Floris. (ja, die zijn er ook ;D)

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2006, 00:48:57 »
Thom, je hebt het niet helemaal begrepen geloof ik. Bekijk Floris zijn profiel eens een klik op de meest recente berichten van dat lid... Dan zie je een trend denk ik. Iets wat velen al lang weten en ook waarderen in Floris. (ja, die zijn er ook ;D)



Dan mag je me even uitleggen wat je bedoelt...
Want zal allemaal wel mischien, maar ik zie hier nergens een specifieke uitleg van hoe of wat met deze topic, en ik ga niet honderdduizend berichten daarvoor afzoeken...

Ben de beroerdste niet, maar snap gewoon ff niet waar je heen wilt  :)


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #7 Gepost op: 01 september 2006, 09:15:11 »
"Oblectief" komt zeker in jou woordenboek niet voor? Bij deze bespreking komt jou persoonlijke voorkeur wel heel erg duidelijk naar voren, en dat is nu net niet de bedoeling van een boek/magazine bespreking! Hoe het wel moet? zie de bespreking in het draadje over het Belgische modelspoormagazine.
Je "profiel"heeft hier duidelijk niets mee te maken je dient hier een groter belang als dat van je zelf.

Denk daar eens an als je de volgende bespreking op papier zet.

Groetjes,

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2006, 09:28:49 »
De cover wordt deze maal ontsierd door een eng gestroomlijnd en bovenal modern rood/wit apparaat dat de oplettende aanschouwer zal herkennen als een van die nieuwe Arriva-bakken die de ook al lelijke wadlopers zullen vervangen.
Gestroomlijnd is niet eng en mooi rood is niet lelijk. Ik vind die bakken best mooi, zolang je er van de zijkant tegenaan kijkt. Wat ik ronduit lelijk vind is het dak. Tegenwoordig lijkt het bij nieuw materieel een trend te zijn om het dak uit te voeren als een soort loopgraaf waar allerlei hulpapparatuur in is gekwakt. Het zal wel nuttig zijn voor de bereikbaarheid bij onderhoud, maar fraai is anders.
Wat dat betreft gaan we terug naar de tijd van de stoomloc. Daar stond ook de hele machinerie buiten, met allerlei hulpapparaten zoals luchtpomp en waterpomp aan de buitenkant aangehangen.  Over ontsierend gesproken.;D ;D

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2713
    • Richie's homepage
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2006, 09:33:07 »
Hij lag al een tijdje geleden op de mat, maar hier dan toch de geheel ongekleurde en van persoonlijke voorkeuren vrije bespreking van RM 237.
Dit is dus duidelijk niet een 'geheel ongekleurde en van persoonelijke voorkeuren vrije bespreking'. Zoals bovenstaande berichten ook al weergeven, is dit niet een bespreking van een blad. Een bespreking van een blad dient objectief te zijn, waarbij je wel kritiek mag leveren, maar niet op basis van je eigen voorkeuren. Je doet hier dus geheel afbreuk aan het grootste deel van het grootspoor gedeelte. Hopelijk neem je deze tips ter harte en zal een volgende bespreking beter zijn.
Het Vossloh is uitgebreid en gedetailleerd, en men heeft zich er echt in verdiept om een correct verhaal te schrijven.
Een bezoek aan een fabriek werkt alleen maar aan de correctheid mee en geeft weer dat een auteur er grondig mee bezig geweest is...
Ondanks dat zitten er toch een paar fouten in het artikel en vind ik het persoonlijk toch niet zo goed geschreven, het leest soms moeilijk.


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2006, 10:08:27 »
Heren Thom, Sobat Kras en V200,

De bespreking van Floris is beter dan jullie denken. Een kompas dat altijd het zuiden aanwijst is namelijk ook een betrouwbaar en goed bruikbaar kompas, je moet het alleen wel even weten om niet precies verkeerd uit te komen. (Voor wie niets met kompassen heeft: die dingen worden geacht het noorden aan te wijzen.)

Vandaar ook de tip van Stig om eens een paar berichten van Floris te lezen, om dat te begrijpen. En Thom, daarvoor hoef je geen 100.000 berichten af te zoeken, gewoon even kijken bij de auteur en dan zijn laatste paar berichten. Of kijk even op Floris z'n website, http://www.tkontjevandezalm.nl/

Als ik Klaas zijn bericht lees, denk ik dat hij het héél goed door heeft  :)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2006, 10:14:19 »
Als je objectief een blad bespreekt zou ik me beperken tot het overnemen van de inhoudsopgave. De rest zal altijd een persoonlijk tintje hebben.
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Gert1

  • Gast
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2006, 10:43:10 »
(Voor wie niets met kompassen heeft: die dingen worden geacht het noorden aan te wijzen.)

En dat is ook alleen maar zo tot de volgende ompoling van het aardmagnetisch vlak...   ;)

@Marco: een droge opsomming van alleen de inhoud lijkt me niet zo zinvol. Daarvoor kun je ook wel op de websites van de verschillende bladen terecht.

Ik heb me wel vermaakt met Floris' bespreking.

mvg,
Gert

Rene_H

  • Gast
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2006, 10:55:08 »
Aai,  bespeur ik nu een vleugje vriendjes politiek.... ;)
Met andere woorden, de één kan bij de andere op zijn bord sch**ten en dan is het nog goed. En de ander wordt afbrandt.... :-|

Ik hoop het toch niet... ???

Persoonlijk begrijp ik Thom's reactie heel goed. :P
Lachen, grappige opmerkingen, kortom humor, dat hoort er gewoon bij..... dat moet ook gewoon kunnen.
Maar waar serieus gereageerd moet worden, dan moet dat ook gewoon gebeuren.
En je ziet wat er dan van komt. Maar wanneer moet er nu serieus gereageerd worden en wie bepaald dat.

Persoonlijk, vond ik de bespreking best grappig, maar het is wel op het randje....en ik had ook niks anders verwacht, dat het een gezellige discussie gaat worden van verschillende meningen.
Wat ik persoonlijk ook altijd weer erg leuk vindt. ;D

Nou ja, misschien is het een idee dat 2 of 3 mensen een blad beoordeeld.
Probleem opgelost, ieder bekijkt het dan vanuit zijn visie.


Groetjes,


René


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Rail Magazine 237 - september 2006
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2006, 11:02:35 »
Als ik Klaas zijn bericht lees, denk ik dat hij het héél goed door heeft  :)
Precies, je moet Floris gewoon met gelijke munt terugbetalen.  ;D
Daarbij komt, als Floris een negatief oordeel geeft vanuit zijn visie, dan kan dat bij een ander juist de belangstelling wekken. B.v. bij het Vossloh artikel. Floris heeft niks met die dingen, maar iemand die zijn recensie leest kan denken: hé, staat er iets in over Vossloh locs? Dat moet ik zien.
En zo komt alles toch nog goed.