Ronald,Ik had een vergelijkbaar probleem met enkele recente (DCC sound) Roco locs, al is het ene ratelen het andere niet, dus pin me er niet op vast...Na veel experimenteren bleek het een gebrek aan smering in de tandwielen. Door Roco wordt vet geadviseerd bij worm- en tandwieloverbrengingen, maar mijn ervaring is (inmiddels) dat het vet zich niet verspreidt. Ik hoopte eerst nog van wel, Roco heeft het immers over "speciaal vet" en het kost een lieve duit, maar helaas, niet dus.
Na veel experimenteren bleek het een gebrek aan smering in de tandwielen. Door Roco wordt vet geadviseerd bij worm- en tandwieloverbrengingen, maar mijn ervaring is (inmiddels) dat het vet zich niet verspreidt. Ik hoopte eerst nog van wel, Roco heeft het immers over "speciaal vet" en het kost een lieve duit, maar helaas, niet dus.Uiteindelijk heb ik mijn toevlucht gezocht tot het aloude drupje naaimachine olie, na eerst zo veel mogelijk vet te hebben verwijderd...
Ik ben nu toevallig met een roco plan-T bezig die erg vervuild was, eerst de hele aandrijving schoon gemaakt met wasbenzine en daarna alles gesmeerd met trix vet wat ik had, nou dat was een drama de aandrijving liep voor geen meter meer!
Roco, Piko, Marklin, Trix, Rivarossi...... allen hebben een min of meer éénduidig voorschrift t.a.v. olie (draaipunten) en vet (tandwielkasten). Waarom dan een andere waarheid verkondigen en zeggen dat dat beter werkt?
Zal ik ook eens wat olie op het vuur gooien? Bijna al die smeermiddelen van de fabrikanten hebben het voorvoegsel "speciaal".Nou, het enige speciale is de prijs en het feit dat het soms in een handig doseerflesje zit. Ik gebruik gewone motorolie voor de lagers en kogellagervet voor de tandwielen. En ik ga niet vertellen dat het beter werkt, maar het werkt wel net zo goed.
Ik gebruik ook al jaren Trix vet, en heb er nog geen problemen mee gehad, misschien is uw tube vet te oud en slecht geworden.
Goede investering; precies wat ik bedoel en toen was het nog betaalbaar. Je hebt een flesje van 25 ml voor een schappelijk bedrag. Voor de 20 ml Roco olie betaal je nu HFL 44,-. Da's ongeveer 25x meer...
Liter- of kiloprijzen gaan nergens over op de modelbaan.
Trix vet is veel dikker stropiger dan Roco vet wat verklaarbaar is omdat bij Marklin/Trix de tandwielen van metaal en veel dunner zijn VS Roco tandwielen van kunststof een breed!