Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door Mark D.
Vandaag om 19:48:43
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 19:41:48
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Tomasso
Vandaag om 19:32:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 19:06:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 18:49:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 18:42:55
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:15
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Biesje
Vandaag om 17:40:11
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 16:30:40
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:13
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door MOVisser
Vandaag om 15:30:52
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 15:28:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Hammondman
Vandaag om 14:09:57
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:59:10
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:46
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:32:08
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Eric B
Vandaag om 13:04:21
hamo digitaaal maken door Biesje
Vandaag om 12:39:45

Auteur Topic: Train-o-Matic Shine binnenverlichting.  (gelezen 685 keer)

ArjanB

• Offline Offline
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
« Gepost op: 19 November 2025, 21:22:50 »
Heeft er iemand ervaring met het volgende

Ik zit er aan te denken om in een dubbeldek wagon binnenverlichting in te bouwen. Het gaat om een Piko Hobby model maar dat maakt verder niks uit voor mijn vraag.

Het lijkt mij wel een aardig idee om hiervoor de binnenverlichtings strips van Train-o-Matic te gebruiken. Deze kun je met een ingebouwde decoder kopen en de strip heeft ook nog 2 uitgangen voor bijvoorbeedd sluitverlichting en / of cabine verlichting. Artitec gebruikt ook een soortgelijke strip voor de Plan E post/ fietsenwagen van dezelfde fabrikant. En die werken verder prima.

Omdat de set uit 3 wagens bestaat zou ik in principe 6 strips nodig hebben. Met decoder kosten die 23/25 Euri en zonder decoder 10/14 Euri afhankelijk van de lengte.

De vraag is heeft iemand geprobeerd of je een strip zonder decoder probleemloos op een van de beschikbare uitgangen van de strip met decoder kan aansluiten zonder verdere electronica en kan de decoder een 2e licht strip aan. Als dat kan is dat een goedkopere oplossing dan 6 strips met decoder.

Mijn andere oplossing was 1 decoder in de stuurstand met stroomvoerende koppelingen met led strips van een rol.

Arjan

bellejt

• Offline Offline
Re: Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 14:08:26 »
zie in de handleiding dat je op de strip extra uitgangen hebt voor cabine of tail light dus gewoon zo een ali ledstrip erachter hangen desnoods met een extra weerstandje ertussen
Greetings,salutations,groetjes,

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 14:31:18 »
Ja, maar de vraag gaat erover of de extra uitgang van de ledstrip zoiets wel aankan. De handleiding is daar nogal onduidelijk over. De hele strip schijnt maximaal 40 mA te trekken en iedere groep - drie ledgroepen op de strip en een groep op die extra uitgang - ieder 10 mA. De vraag is of die 10 mA genoeg is. Ook of ik het wel goed interpreteer.  :)

https://train-o-matic.com/download/tom_shine_maxi_digi_02_en_v_0.0.4.pdf

Zelf heb ik deze optie toegepast met Digikeijs ledstrips. Dat werkt prima. Maar daar heb je niet zoveel aan.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 15:03:44 »
met 10 mA per string zal het een schijnwerper zijn.Die ali ledstrips branden al goed bij 5 mA en je vergeet denk ik dat leds in serie staan (meestal per 3 bij alistrips).

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 15:37:48 »
Ja, vandaar drie ‘groepen’ van leds. De vraag is hoeveel die extra uitgang mag leveren en wat de daarop aangesloten ledstrip verbruikt.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 15:43:30 »
baseer je nu eens op die 10 mA en deel dat door 3 mA per groep en daarmee branden die ledstrips hier meer dan voldoende. Je hebt trouwens 2x 10 mA volgens mij want er zijn  2 extra uitgangen (achterlicht en cabine) .

Leds staan in serie en dat wil zeggen dat elke led 3 mA krijgt bij de aangeleverde spanning (en weerstand ervoor) .Wil dus zeggen dat niet elke led optelt met de stroom dus 3 leds in serie blijft 3 mA en geen 9 mA

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 16:53:54 »
Je zit me uit te leggen wat ik al weet. Maar we moeten zeker weten wat een extra ledstrip verbruikt. In de handleiding gaat het vooral over sluitseinen voor die apart schakelbare extra uitgang.
Er is een tweede extra uitgang. Die is niet apart schakelbaar en gekoppeld aan één van de ledgroepen. In theorie dus ideaal voor extra binnenverlichting. Maar in de handleiding wordt die vooral in verband gebracht met een ledje bij wijze van cabineverlichting. Nergens in de handleiding wordt gesuggereerd dat daarop een extra ledstrip kan worden aangesloten. De vraag van Arjan is niet voor niets of iemand het al heeft geprobeerd.

Voor de DDM-rijtuigen van Artitec heb ik de tweede ledstrip zelf gemaakt. Vier leds in serie en een weerstandje van ik meen 220 ohm op een lengte baantjesprint. Dat verbruikt niet veel en is genoeg om de benedenverdieping van een DDM te verlichten. Maar nogmaals de basisledstrip was van Digikeijs en iedere extra uitgang daarvan was belastbaar tot 500 mA.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 17:27:18 »
er staat toch duidelijk dat die 10 mA mag leveren en dan 3 kringen (9 leds) bij de ali ledstrip aan 3 mA is dus meer dan voldoende.Alhoewel je op de benedenverdieping maar 6 leds nodig hebt dus 2 kringen aan 5 mA.Mss eens googelen dan vind je info van zelfbouw bij rijtuigen met 2 verdiepingen.

Ik zet er maar meteen de link bij van vergelijkbare : link zoals ik het doe met extra weerstand berekend

Ps : mijn uitleg is niet aan jou besteed maar aan de topic starter Arjan. Mss ben jij wel een genie die dit al weet
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:28:53 door bellejt »

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 17:41:34 »
Je hoeft niet zo ver te zoeken hoor.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69168.0

Ik heb ook nog wel een paar van die Digikeijs ledstrips over Arjan. Als je interesse hebt even pb'en. Weet je zeker dat het werkt.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 17:45:18 »
en net daar heeft topic starter niks aan want hij vroeg voor andere strips de uitleg .Of wil je wat verkopen en het hem opdringen ?

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 18:23:12 »
Nee, ik probeer iemand te helpen met een oplossing die zeker werkt en niet duurder is.
Het verkopen van die Digikeijs strips is niet erg moeilijk hoor.

Manusjevanalles

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 19:25:07 »
Heel fijn dat je het zo uitlegt, ik leer er ook veel van. Ik snap het echter nog niet helemaal. Als ik zo’n strip neem van Ali (120 leds per meter), en een stukje van 10 cm pak (dus 12 leds), hoe bereken ik dan de juiste weerstand bij 16V DC (met gebruik gelijkrichter)? Ik weet niets van het aantal mA per led, dat staat er niet bij op Ali.
En als je LED’s in serie hebt, tel je dan dus niet de mA’s bij elkaar op?

Mark D.

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 19:48:43 »
die strips hebben al een weerstand, vandaar per 3 knippen
Bereken is heel mooi en goed, maar gewoon nog een extra weerstandje van 1k ervoor en het werkt prima.

en als het te flauw wordt 720 of 650.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.