Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 14:26:29
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?  (gelezen 5016 keer)

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #15 Gepost op: 01 August 2008, 19:55:32 »
Toevallig is net een V80 uit Italië geruild tegen de (blauw/beige) 216 224. De V80 zal wel weer worden opgeknapt ten behoeve van het museum.

Ach, en de DB? Ik denk dat de brand niet slecht uitkwam. Zoveel hebben ze niet op met het historische materieel. Past niet bij een beursgenoteerde onderneming.

www.raymondkies.nl

Trainman1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #16 Gepost op: 01 August 2008, 23:00:09 »
Op een satellietfoto van Google Maps is nog een treurig restant te zien van destijds....
« Laatst bewerkt op: 02 August 2008, 00:24:52 door Robert »
Baan in afbraak...Misschien in de toekomst herkansing?

ruben2.tk

  • Ruben Derks
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Märklin Power!!!
    • ruben2 forum
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2008, 19:13:34 »
Citaat
Ach, en de DB? Ik denk dat de brand niet slecht uitkwam. Zoveel hebben ze niet op met het historische materieel. Past niet bij een beursgenoteerde onderneming.

klopt, de loc's waren allemaal verzekert voor na een brand (of ongeval) weer rijvaardig  gemaakt te worden, echter heeft de DB er nog geeneens verzekeringwerk van gemaakt. De S.E.H die de 23.105 en 86.457 voor 10 jaar in bruikleen hebben, knappen de loc's op op eigen kosten.

groeten


Ruben Derks

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2008, 01:26:29 »
Waarom betaald je daar dan een premie voor...  ::) ???

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #19 Gepost op: 04 August 2008, 01:47:41 »
Het meest waarschijnlijke is, dat DB geen 'echte' verzekeringspremie betaald. DB is, net als menig heel groot bedrijf, een zogenaamde zelfverzekeraar. In plaats van premie aan een externe verzekeraar te betalen, plaatsen ze reserveringen in een eigen waarborgfonds.

In het geval van een schade wordt vanuit dat waarborgfonds betaald. Het waarborgfonds zelf heeft op zijn beurt weer de aansprakelijkheid boven een bepaald bedrag (heel hoog bedrag) ondergebracht op de assurantie-beurs. Dat is een soort beurs, zoals een aandelen beurs, waar risico's worden verhandeld - en assuradeuren risico's inkopen. Waarborgfondsen 'kopen' op die manier dus een vangnet voor grote rampen.

Zelfverzekeraars vallen onder dezelfde wet- en regelgeving als alle 'normale' banken en verzekeraars. Het grote voordeel voor een bedrijf is dat de reserveringen in het waarborgfonds geen cashflow veroorzaken (jaarlijks verzekeringspremie betalen) en de reserveringen zijn onderdeel van het eigen vermogen.

Je komt -ook bij Nederlandse bedrijven- vaak dit soort constructie's tegen. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips hebben een eigen ziektekostenverzekering, een eigen pensioenfonds, eigen schadeverzekeringen voor auto's en eigen verzekeringen voor aansprakelijkheden.
Auto's (en vrachtwagens) bijvoorbeeld worden op die manier alleen WA 'verzekerd', All Risc verzekeren doen ze niet aan. De premie-besparingen stoppen ze in een 'spaarpotje' en daaruit koop je gewoon een nieuwe auto als het nodig is.

Sander