Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:47:02
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door AndrevdG
Vandaag om 11:42:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:38:01
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:32:55
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 11:31:05
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
Vandaag om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 09:32:40
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 08:40:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?  (gelezen 5225 keer)

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #15 Gepost op: 01 August 2008, 19:55:32 »
Toevallig is net een V80 uit Italië geruild tegen de (blauw/beige) 216 224. De V80 zal wel weer worden opgeknapt ten behoeve van het museum.

Ach, en de DB? Ik denk dat de brand niet slecht uitkwam. Zoveel hebben ze niet op met het historische materieel. Past niet bij een beursgenoteerde onderneming.

www.raymondkies.nl

Trainman1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #16 Gepost op: 01 August 2008, 23:00:09 »
Op een satellietfoto van Google Maps is nog een treurig restant te zien van destijds....
« Laatst bewerkt op: 02 August 2008, 00:24:52 door Robert »
Baan in afbraak...Misschien in de toekomst herkansing?

ruben2.tk

  • Ruben Derks
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Märklin Power!!!
    • ruben2 forum
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2008, 19:13:34 »
Citaat
Ach, en de DB? Ik denk dat de brand niet slecht uitkwam. Zoveel hebben ze niet op met het historische materieel. Past niet bij een beursgenoteerde onderneming.

klopt, de loc's waren allemaal verzekert voor na een brand (of ongeval) weer rijvaardig  gemaakt te worden, echter heeft de DB er nog geeneens verzekeringwerk van gemaakt. De S.E.H die de 23.105 en 86.457 voor 10 jaar in bruikleen hebben, knappen de loc's op op eigen kosten.

groeten


Ruben Derks

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4072
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2008, 01:26:29 »
Waarom betaald je daar dan een premie voor...  ::) ???

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Hoe is het nu met museummateriaal Nurnberg?
« Reactie #19 Gepost op: 04 August 2008, 01:47:41 »
Het meest waarschijnlijke is, dat DB geen 'echte' verzekeringspremie betaald. DB is, net als menig heel groot bedrijf, een zogenaamde zelfverzekeraar. In plaats van premie aan een externe verzekeraar te betalen, plaatsen ze reserveringen in een eigen waarborgfonds.

In het geval van een schade wordt vanuit dat waarborgfonds betaald. Het waarborgfonds zelf heeft op zijn beurt weer de aansprakelijkheid boven een bepaald bedrag (heel hoog bedrag) ondergebracht op de assurantie-beurs. Dat is een soort beurs, zoals een aandelen beurs, waar risico's worden verhandeld - en assuradeuren risico's inkopen. Waarborgfondsen 'kopen' op die manier dus een vangnet voor grote rampen.

Zelfverzekeraars vallen onder dezelfde wet- en regelgeving als alle 'normale' banken en verzekeraars. Het grote voordeel voor een bedrijf is dat de reserveringen in het waarborgfonds geen cashflow veroorzaken (jaarlijks verzekeringspremie betalen) en de reserveringen zijn onderdeel van het eigen vermogen.

Je komt -ook bij Nederlandse bedrijven- vaak dit soort constructie's tegen. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips hebben een eigen ziektekostenverzekering, een eigen pensioenfonds, eigen schadeverzekeringen voor auto's en eigen verzekeringen voor aansprakelijkheden.
Auto's (en vrachtwagens) bijvoorbeeld worden op die manier alleen WA 'verzekerd', All Risc verzekeren doen ze niet aan. De premie-besparingen stoppen ze in een 'spaarpotje' en daaruit koop je gewoon een nieuwe auto als het nodig is.

Sander